Решение по дело №261/2022 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 27
Дата: 28 февруари 2023 г.
Съдия: Христинка Данчева Димитрова
Дело: 20227270700261
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 август 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№.............

град Шумен, 28.02.2023г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

Административен съд – град Шумен, в публичното заседание на осми февруари две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                  Административен съдия: Христинка Димитрова

 

при участието на секретаря Светла Атанасова, като разгледа докладваното от административния съдия АД № 261 по описа за 2022г. на Административен съд – гр. Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.215 и сл. от Закона за устройство на територията (ЗУТ).

Образувано по жалба от С.Х.М. ***, против Решение №1 по Протокол №37 от 27.06.2022г. на Общински съвет – Върбица, в частта му, с която се предвижда „Премахване на постройка – масивна сграда / бивша автобусна спирка“, разположена в обща граница с УПИ IХ-78 „Църква“. С обжалваното решение ОбС – Върбица е одобрил проект за частично изменение на ПУП – План за регулация, одобрен със Заповед № 448,1442/1927г., частично изменена със Заповед № 769/09.06.2017г. на кмета на община Върбица, в обхват УПИ VI – за пионерски дом, VII – парк, културен дом и партиен дом, VIII – здравен дом, X – народен съвет и поща, прилежащото площадно пространство (площад), заключено между о.к. 48 – о.к. 5 – о.к. 1 и съседните им УПИ в кв.41 по плана на село Иваново, общ. Върбица. В решението е посочено, че с одобрения проект се уточняват съществуващи неточности и грешки в действащия до момента ПУП – ПР, а границите и наименованията на засегнатите УПИ се коригират спрямо предвижданията на изготвения проект. Предвиждат се за отчуждаване и премахване описаните по-горе сгради и постройки. Изменението се одобрява съгласно приложени графични материали и обяснителни записки, неразделна част от решението.

Оспорващата твърди, че решението е нищожно и незаконосъобразно поради допуснати съществени нарушения на процесуалните правила при постановяването му, което е довело до противоречие с материалноправни норми на ЗУТ. Сочи, че актът е издаден в нарушение на чл.125, ал.5 от ЗУТ, поради заобикаляне на закона. Счита, че изложените мотиви имат декларативен характер и са неотносими към одобреното изменение. Релевира доводи за нарушение на реда за изработване, съгласуване, обявяване и одобряване на проекта за изменение на ПУП. Жалбоподателката твърди, че решението е материално незаконосъобразно, доколкото не е доказано соченото от органа фактическо основание за изменението на ПУП. Същата в качеството си на собственик на имот, засегнат от изменението, не е давала изрично съгласие за това, а с промяната на практика било допуснато отчуждаване на собствения ѝ имот. Заявява, че единствената причина за предложените и гласувани изменения на ПУП са влошените лични и на съпруга ѝ отношения с кмета на община Върбица. Въз основа на изложените в жалбата доводи е обосновано искане за отмяна на Решение №1 по Протокол №37 от 27.06.2022г. на Общински съвет – Върбица, в частта му, с която се предвижда „Премахване на постройка – масивна сграда / бивша автобусна спирка“, разположена в обща граница с УПИ IХ-78 „Църква“, като незаконосъобразно. В съдебно заседание оспорващата се представлява от упълномощен процесуален представител адв. Р.Н.. от ШАК, която заявява, че поддържа жалбата. В пледоарията по същество и в представени писмени бележки релевира доводи за несъответствие на атакуваното решение с материалния закон и настоява същото да бъде отменено. Претендира присъждане на направените разноски по делото.

Ответната страна – Общински съвет Върбица, чрез процесуалния си представител адв. Г.Г. от ШАК, оспорва жалбата. Сочи, че решението е постановено от компетентен орган, при спазване на процедурата и при наличие на посоченото в него материално – правно основание, а именно настъпването на съществени промени в обществените и устройствени условия и възникване на нова общинска нужда за предвиденото благоустройствено мероприятие – изграждане на озеленени площи за широко обществено ползване. В тази връзка се позовава на приложен проект за реконструкция на парка в с.Иваново, идеен проект за реконструкция на градски парк и площад. Аргументира становище за законосъобразност на обжалвания акт, поради което моли подадената жалба да бъде отхвърлена като неоснователна. Претендира и направените деловодни разноски.

Заинтересованите лица С.Г.К. ***; Д.А.М. *** и Църковно настоятелство – гр.Велики Преслав, включени в списъка на страните в административното производство по издаване на оспореното решение в качеството им на собственици на имоти, предмет на процесното изменение на ПУП, не изразяват становище по жалбата.

Шуменският административен съд след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства намира за установено от фактическа страна следното:

Съгласно Договор за продажба на недвижим имот общинска собственост оспорващата С.Х.М. е собственик на масивна сграда (бивша автоспирка), с площ от 30,80 кв.м., построена в УПИ Х, кв.41 по плана на с.Иваново, общ.Върбица.

Административното производство е инициирано от кмета на община Върбица, който в докладна записка вх. № 141/24.11.2021г. сезирал ОбС – Върбица с искане за разрешаване изработването на ПУП – ПР, одобрен със Заповед № 448,1442/1927г., частично изменена със Заповед № 769/09.06.2017г. на кмета на община Върбица, в обхват УПИ VI – за пионерски дом, VII – парк, културен дом и партиен дом, VIII – здравен дом, X – народен съвет и поща, прилежащото площадно пространство (площад), заключено между о.к. 48 – о.к. 5 – о.к. 1 и съседните им УПИ в кв.41 по плана на село Иваново, общ. Върбица. Искането е обосновано с нова общинска инициатива за възстановяване и благоустрояване на съществуващия парк в с.Иваново и прилежащите му публични пространства, както и предвид настъпили съществени изменения в обществено - икономическите и устройствените условия, при които е бил съставен действащият ПУП на населеното място.

С решение №8 по протокол №28/30.11.2021г. Общински съвет - Върбица 1. Обявява на основание чл.6, ал.1 и 3 от ЗОС и чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА част от УПИ VII – парк, площад и здравен дом, явяващ се парк – публична общинска осбственост с площ от 1844кв.м. и видоизменения УПИ VI – за 63 с площ от 1616кв.м. съгласно изготвена скица – предложение за изменение на плана – за частна общинска собственост; 2. Разрешава изготвяне на проект за изменение на  ПУП – ПР, одобрен със Заповед № 448,1442/1927г., частично изменена със Заповед № 769/09.06.2017г. на кмета на община Върбица, в обхват УПИ VI – за пионерски дом, VII – парк, културен дом и партиен дом, VIII – здравен дом, X – народен съвет и поща, прилежащото площадно пространство (площад), заключено между о.к. 48 – о.к. 5 – о.к. 1 и съседните им УПИ в кв.41 по плана на село Иваново, общ. Върбица.

Със същото решение на ОбС – Върбица на основание чл.124б, ал.1 от ЗУТ се одобрява и заданието за изработване на проект за изменение на действащ ПУП – ПР, съставено съгласно изискванията на чл.125 от ЗУТ, придружено със Скица – предложение.

Решението е мотивирано с нова общинска инициатива за възстановяване и благоустрояване на съществуващия парк в село Иваново и настъпили съществени изменения в обществено – икономическите и устройствените условия, при които е бил съставен действащият ПУП на населеното място. Посочено е, че част от предвидените с плана дейности са с отпаднала необходимост и следва да се създаде подходяща планова основа с цел възстановяване и благоустрояване на парковото пространство в с.Иваново.  

В мотивите подробно са изброени предвижданията на плана досежно съществуващите сгради, в това число относно постройка – масивна сграда (бивша автобусна спирка), разположена на общата граница с УПИ IХ-78 – Църква, не се предвижда запазване / установяване на устройствен статут и се предвижда за отчуждаване и премахване.

Според общинския съвет изложените мотиви обосновават изпълнението на предпоставките по чл.134, ал.1, т.1 и т.2 от ЗУТ за изменение на ПУП.

По възлагане от община Върбица е изработен проект за изменение на ПУП – ПР за УПИ VII, кв.41 по РП на с.Иваново.

В Обяснителната записка към проекта е отразено, че целта на проектирането е реконструкция на изградения парк в населеното място и прилежащите му пешеходни пространства.

Проектът за изменение е съобщен на заинтересованите лица по реда на чл.128, ал.3 от ЗУТ с Уведомление № 08-00-9/18.01.2022г.

В законоустановения срок С.Х.М. подала възражение вх. № 94-С-26/04.02.2022г., с което изразила несъгласие с предвижданията на ПУП – ПР в частта относно собствената ѝ масивна сграда (бивша автоспирка), посторена в УПИ Х, кв.41 по плана на с.Иваново, предвидена за отчуждаване и премахване. 

Възражението е разгледано на заседание на ОбЕСУТ при община Върбица, проведено на 14.03.2022г. Видно от Протокол №5/14.03.2022г. (л.41) ОбЕСУТ е отхвърлил възражението като неоснователно; приел е така предложената разработка като отговаряща на нормативните изисквания и е предложил на кмета на общината да подготви докладна записка за внасяне до ОбС - Върбица.

С Докладна записка вх. № 99/14.06.2022г. кметът на община Върбица внесъл предложение до ОбС – Върбица да приеме решение, с което да одобри проекта за изменение на ПУП – ПР.

С решение №1 по протокол №37 от 27.06.2022г. ОбС – Върбица одобрява проект за частично изменение на ПУП – План за регулация, одобрен със Заповед № 448,1442/1927г., частично изменена със Заповед № 769/09.06.2017г. на кмета на община Върбица, в обхват УПИ VI – за пионерски дом, VII – парк, културен дом и партиен дом, VIII – здравен дом, X – народен съвет и поща, прилежащото площадно пространство (площад), заключено между о.к. 48 – о.к. 5 – о.к. 1 и съседните им УПИ в кв.41 по плана на село Иваново, общ. Върбица.

Видно от протокол №37 от 27.06.2022г. на ОбС – Върбица, решението е мотивирано с нова общинска инициатива за възстановяване и благоустрояване на съществуващия парк в село Иваново и настъпили съществени изменения в обществено – икономическите и устройствените условия, при които е бил съставен действащият ПУП на населеното място. Посочено е, че част от предвидените с плана дейности са с отпаднала необходимост и следва да се създаде подходяща планова основа с цел възстановяване и благоустрояване на парковото пространство в с.Иваново. Според одобрения проект на ПУП – ПР в УПИ VII – „парк, площад и здравен дом“ се запазват съществуващите сгради на кметството / пощата и на здравния дом и се запазва устройствения им статут. За постройката на тоалетните към здравния дом не се предвижда запазване и се предвижда за премахване. Постройка – масивна сграда (бивша автобусна спирка), разположена на общата граница с УПИ IХ-78 – Църква, не се предвижда запазване / установяване на устройствен статут и се предвижда за отчуждаване и премахване.

Решението е съобщено на С.Х.М. чрез изпращане на препис от същото по пощата. Видно от приложено известие за доставяне, същото е получено на 01.08.2022г.

Настоящата жалба е подадена чрез административния орган на 12.08.2022г.

По делото е назначена, изслушана и приета, неоспорена от страните, съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице арх.Д.С. - Т., заключението по която съдът възприема като компетентно, обосновано и кореспондиращо с останалия доказателствен материал по делото. Вещото лице дава заключение, че одобреният ПУП - ПР е изработен съгласно чл.54, ал.1, ал.2 и чл.56, ал.2, т.1 и т.2 от Наредба №8 за обема и съдържанието на устройствени схеми и планове от 2001г. Изработен е еднофазно, тъй като практиката на общинските администрации е такава, когато планът за регулация обхваща територия в рамките на един квартал. Разработен е само План за регулация (без ПЗ), съгласно чл.54, ал.2 и чл.56, ал.2, т.1 от Наредбата и опорен план по чл.56, ал.2, т.2. Схеми не са разработени, тъй като не са били елемент от Заданието по чл.125 от ЗУТ. Представени са записки по чл.56, ал.3 от Наредба №8/2001г. Според експерта представените графични и текстови материали са достатъчни за изясняване на проекта за изменение на ПР на кв.41, в обхват на УПИ VII и прилежащите му УПИ. Представен и проект за изменение на Кадастралния план, в обхвата на новия ПУП - ПР, с който са премахнати от кадастъра стари и несъществуващи постройки, попълнена е и съществуващата спортна площадка в църковния имот, която се използва и до момента. Това е било необходимо за обновяване на кадастралната основа за бъдещото изработване на проект за „Реконструкция на парк и площад - с.Иваново, община Върбица“.

Вещото лице е констатирало, че в мотивите към решението подробно са описани инвестиционните намерения на общината за изграждане на парк и благоустрояване на центъра на с.Иваново, като с процедираното изменение на ПУП - ПР се премахват вътрешни регулационни граници на общински имоти, а именно на УПИ VIII към УПИ VII, на УПИ Х към УПИ VII и площадното пространство, като по този начин се обединяват всички благоустроени в миналото терени в един общ УПИ VII за парк, площад и здравен дом“ и този УПИ представлява устройствена основа за разработване на идейни и технически проекти за благоустрояването му.

Според заключението приложеният към делото идеен проект за Реконструкция на градски парк и площад с.Иваново УПИ VII, кв.41 по плана на селото, е разработен за новообразувания общински имот, като разработката кореспондира с инвестиционните намерения на община Върбица, подробна изложени в мотивите към Решение №1 по Протокол №37 от 27.06.2022г. на Общински съвет - Върбица. В проекта не са отразени / запазени постройките на „тоалетни към здравен дом“ и „масивна сграда - бивша автоспирка, преустроена в магазин“. Проектът се съобразява със съществуващите стари благоустройствени елементи - алеи, шкарпи, огради, съществуващата в църковния двор спортна площадка и са предвидени нови паркови елементи и озеленяване.

Процедираното изменение кореспондира с мотивите на ОбС – Върбица, въз основа на които е прието обжалваното решение, а именно - за задоволяване на общински нужди за изграждане на нов парк в с.Иваново, както и с разработения идеен проект за „Реконструкция на градски парк и площад - с.Иваново, община Върбица“. След влизане в сила на изменението на ПУП - ПР за кв.41, с.Иваново, ще бъде изготвен и технически проект с подробни детайли и проекти за озеленяване.

При посещение на място вещото лице е констатирало, че състоянието на съществуващия парк в момента е занемарено, липсват елементи на парковото изграждане - детски площадки, площадки за отдих, спортни площадки или съоръжения, настилки по алеи и други елементи на парковото обзавеждане. В разработения идеен проект за „Реконструкция на парк и площад“ в с. Иваново – УПИ VII, кв.41 по плана на с.Иваново, се предвижда изграждане на декоративни настилки по алеи и паркови пространства, детски площадки, беседки, слънчев часовник, пейки, кошчета и ново парково озеленяване, стълбища и алейно осветление.

Относно постройката, собственост на жалбоподателката вещото лице сочи, че същата е била бивша автоспирка. Автобусните спирки се поставят по маршрутите на масовия градски транспорт (в случая междуселски). В този случай, очевидно мястото на спирката е променено и съществуващата е преустроена в магазин през 2002г. Спирките по същество са преместваеми обекти - елементи на градското обзавеждане по арг. от чл.56, ал.10 от ЗУТ, което е било така и съгласно нормативната уредба, когато е изградена спирката - 1975г., при действие на ЗТСУ и е била поставена от общината в общински имот.

Отреждането на УПИ Х-79 по всички планове, действали до момента на последното изменение, е било за народен съвет и поща. След промяна на предназначението на постройката в „магазин за хранителни стоки“, с разрешение за строеж  №14 от 12.03.2002г., същата е представлявала  допълващо застрояване в УПИ Х, тъй като не съответства на основното предназначение на имота.

С процесното изменение на ПУП - ПР за част от кв.41, по плана на с.Иваново, УПИ Х се обединява в един общ УПИ VIIпарк, площад и здравен дом, с което съществуващата постройка (вече магазин, представляващ търговски обект), отново не съответства на основното предназначение на УПИ VII и по принцип би била отново допълващо застрояване. Такова не е предвидено, поради недопустимото ситуиране спрямо границите на УПИ IX - „църква и законова недопустимост.

Според експертното заключение разположението на преустроената автоспирка в магазин в УПИ Х - 79, съгласно последното частично изменение на РП, е на границата между УПИ IX и УПИ X. Едновременно с изменение на регулацията със Заповед №769/09.06.2017г., е изменен и кадастралният план (съгласно Заповед №607/10.05.2017г.), при което освен материализирани граници, е заснета за първи път и попълнена в кадастъра процесната постройка - бивша автоспирка - сега магазин, като същата е разположена изцяло в УПИ Х -79, който е публична общинска собственост съгласно АОС №55/20.03.1998г.

Вещото лице определя постройката като такава на допълващо застрояване в УПИ Х 79 (преди изменението на плана), тъй като същата не съответства на основното предназначение на имота. По същия начин спрямо новобразувания УПИ VII постройката отново не съответства на основното предназначение на имотаза парк, площад и здравен дом“. И в двата случая не е било предвидено свързано застрояване в съседния имот, тъй като в УПИ IX - „църква няма такава устройствена възможност. Наред с това – в имота на Църквата има изградена съществуваща спортна площадка, до границата с новия УПИ VII, в която не може да се ситуира застрояване при последващо изработване на ПУП -ПЗ за вече новообразувания УПИ VII.

Експертът счита, че предназначението на съществуващата постройка - магазин за хранителни стоки (бивша автоспирка), както и липсата на устройствен статут, определен с ПУП - ПЗ, поради несъответствие с предназначението на УПИ Х (по сега действащия план) и УПИ VII (по новия проект), е едно от основанията да не се запази постройката в бъдещата разработка на парка в с.Иваново. Като втора причина се сочи обстоятелството, че съгласно изготвения идеен проект за реконструкция на парка, който е в съответствие с инвестиционните намерения на община Върбица, през постройката преминава централната алея и фонтан на бъдещия вход в парка от главната улица на селото.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност. Съгласно чл.131, ал.1 от ЗУТ, заинтересовани лица в производството по одобряване на ПУП и на техните изменения са собствениците и носителите на ограничени вещни права в недвижими имоти, непосредствено засегнати от предвижданията на ПУП. В чл.131, ал.2 от ЗУТ са изброени изчерпателно недвижимите имоти, които законът определя като непосредствено засегнати от предвижданията на ПУП, като в т.1 е посочено, че непосредствено засегнати от предвижданията на ПУП са имотите – предмет на самия план. В разглеждания случай с оспореното решение е одобрено изменение на ПУП – ПР, като същото пряко и непосрествено засяга собствения на оспорващата недвижим имот – масивна сграда (бивша автоспирка), разположена на общата граница с УПИ IX 78 - „Църква“. С оглед изложеното следва да се приеме, че С.Х.М. има качеството на заинтересовано лице по смисъла на чл.131, ал.1 и ал.2, т.1 от ЗУТ.

Жалбата е подадена в срока по чл.215, ал.4 от ЗУТ, поради което е процесуално допустима.

Съгласно разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК съдът следва да се произнесе по законосъобразността на обжалвания административен акт към момента на издаването му, като проверява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуално правните и материално правните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът.

Преценявайки фактическите обстоятелства, релевантни за правния спор, както и след проверка на административния акт, съобразно критериите, визирани в разпоредбата на чл.146 от АПК, административният съд приема оспорването за неоснователно предвид следните съображения:

Разпоредбата на чл.136, ал.1 от ЗУТ постановява, че проектите за изменения на устройствените планове на основанията по чл.134, ал.1 и 2 от ЗУТ се изработват, съгласуват, обявяват, одобряват и влизат в сила при условията и по реда на раздел III от глава седма. Обжалваният административен акт е издаден от Общински съвет - Върбица на основание чл.6, ал.1 и ал.3, чл.21, ал.1 и ал.7 от ЗОС, чл.129, ал.1 от ЗУТ, вр.чл.21, ал.1 и 2 от ЗОС. Предвид естеството на одобрения с него ПУП - ПР относно територия в границите на населеното място с.Иваново, с отреждане „за парк, площад и здравен дом“ и предвижданото отчуждаване на частен имот, съдът приема, че актът е издаден от компетентен орган, в кръга на предоставените му правомощия и в рамките на отредената му териториална компетентност. В тази насока съдът съобрази разпоредбата на чл.21, ал.7 от Закона за общинската собственост (ЗОС), според която Подробните устройствени планове по ал.1 (имоти - собственост на физически или на юридически лица, могат да бъдат отчуждавани принудително за задоволяване на общински нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг начин, въз основа на влязъл в сила подробен устройствен план, предвиждащ изграждането на обекти - публична общинска собственост, или на одобрен подробен устройствен план, предвиждащ изграждане на обекти от първостепенно значение - публична общинска собственост, за който има влязло в сила разпореждане за допускане на предварителното му изпълнение, както и в други случаи, определени със закон, след предварително и равностойно парично или имотно обезщетение), се одобряват от общинския съвет независимо от техния обхват. В случая с процедираното изменение на ПУП – ПР за част от кв.41 по плана на с.Иваново, се обединяват УПИ Х – народен дом и поща, УПИ VII – парк, културен дом и партиен дом, VIII – здравен дом, част от УПИ VI и площад между о.т.1, о.т.5 и о.т. 46, като се образува нов УПИ VII – за парк, площад и здравен дом. С оглед новото отреждане на УПИ същият получава обществено – представителна функция. Съгласно чл.61, ал.1, 2 и 4 от ЗУТ озеленените площи за широко обществено ползване представляват публична общинска собственост. Площадното пространство (което се включва в новообразувания УПИ) също представлява публична общинска собственост по смисъла на ЗОС. Според чл.62, ал.5 от ЗУТ когато в озеленени площи – публична общинска собственост попадат имоти – частна собственост, те се отчуждават по предвидения в закона ред. В този смисъл с процесното решение, с което се одобрява изменение на ПУП – ПР с обхват имот с трайно предназначение – за парк и площад, се налага отчуждаване на частен имот (изрично посочено в мотивите и разпоредителната част на решението), тъй като същият не съответства на основното предназначение на имота, а и според заключението на вещото лице постройката не може да бъде запазена поради недопустимо ситуиране спрямо границите на УПИ IХ – църкава.

 Решението е взето на заседание на ОбС – Върбица, на което са присъствали 16 общински съветници, общият брой на които е 17, с пълно мнозинство (всички са гласували „за“), в съответствие с чл.27, ал.3, вр. ал.4 от ЗМСМА.

Решение №1 по Протокол №37 от 27.06.2022г. на Общински съвет – Върбица е надлежно мотивирано от фактическа и правна страна, като отговаря по форма на общите правила по чл.59, ал.2 от АПК. Налице са ясни и конкретни мотиви и разпоредителна част, както и подробно описание на териториалния обхват на проекта за изменение на ПУП - ПР. Посочено удовлетворява изискванията за мотивиране на акта, касаеща взетото решение по целесъобразност, а именно – нова общинска инициатива за възстановяване и благоустрояване на съществуващия парк в с.Иваново и настъпили съществени изменения в обществено - икономическите и устройствени условия, при които е бил съставен действащият ПУП на населеното място, като част от предвидените с плана дейности са с отпаднала необходимост и следва да се създаде подходяща планова основа с цел възстановяване и благоустрояване на парковото пространство в селото. С оглед изложеното съдът не споделя доводите на оспорващата за „декларативен характер“ на мотивите. Вещото лице също дава заключение за съответствие на изложените мотиви с одобреното изменение на ПУП – ПР за част от кв.41 по плана на с.Иваново, както и с разработения идеен проект за „Реконструкция на градски парк и площад“. В констативно – съобразителната част на приетата съдебна експертиза, в отговор на въпрос 12 се сочи, че проектът се съобразява със съществуващи стари благоустройствени елементи – алеи, шкарпи, огради, съществуващата в църковния двор спортна площадка, като са предвидени нови паркови елементи и озеленяване.      

Съдът не намира допуснати съществени нарушения на административно производствените правила при издаване на решението. Производството е образувано служебно - по инициатива на компетентния орган въз основа на докладна записка от кмета на общината. В този случай не се изисква съгласие от собственика на имота. Противното би означавало актът да се издава взависимост от волята на собственика, а това би обезсмислило правомощието за служебно процедиране по чл.135, ал.5 от ЗУТ. Обратно на твърденията в жалбата, при издаването на акта не са допуснати нарушения на административно производствените правила, като релевантните по случая факти са правилно установени и не е допуснато нарушение, ограничаващо правото на участие на жалбоподателя в производството. Фактическата обстановка е изяснена, доколкото е събрана информация за действащия ПУП и наличието на строежи в имота, като е извършена преценка относно възможността за запазване на част от постройките.

Съгласно заключението на вещото лице одобреният ПУП – ПР отговаря на изискванията на чл.54, ал.1, ал.2 и чл.56, ал.2, т.1 и т.2 от Наредба №8 за обема и съдържанието на устройствени схеми и планове от 2001г. Представените графични и текстови материали са достатъчни за изясняване на проекта за изменение на ПР на кв.41, в обхват на УПИ VII и прилежащите му УПИ. Представен е и проект за изменение на Кадастралния план, в обхвата на новия ПУП - ПР, с който са премахнати от кадастъра стари и несъществуващи постройки, попълнена е и съществуващата спортна площадка в църковния имот, която се използва и до момента.

Актът, с който се разрешава изработването на ПУП – ПР, е съобщен на оспорващата. Подаденото от нея възражение е разгледано на заседание на ОбЕСУТ и е прието за неоснователно.

Въз основа на изложеното съдът приема, че обжалваното решение е валиден акт, постановен от компетентен орган при спазване на изискванията за форма и при липса на процедурни нарушения.

Решението е издадено при правилно приложение на материалния закон.

От доказателствата по делото и в частност от заключението на вещото лице, се установява, че по плана на с.Иваново, одобрен 1927г. УПИ Х-79 има отреждане за „народен съвет и поща“.

Собствената на оспорващата постройка – бивша автоспирка е построена през 1975г. Същата е отразена в кадастралния план с проект за изменение на кадастралния план, одобрен със заповед № 607/10.05.2017г. След нанасянето на сградата в плана, било установено, че „през постройката преминава“ регулационната граница между УПИ IХ – 78 и УПИ Х – 79, което наложило изменение на регулационната граница между посочените имоти, като постройката останала в общински имот УПИ Х – 79, с отреждане за „народен съвет и поща“. Съгласно АОС № 55/20.03.1998г. УПИ Х е публична общинска собственост. Постройката е ситуирана на западната граница на УПИ Х – 79 и граничи с УПИ IХ – 78 „църква“. След промяната на предназначението на постройката в „магазин за хранителни стоки“, с разрешение за строеж № 14/12.03.2002г. и предвид основното предназначение на имота, в който е ситуирана – „за народен съвет и поща“, същата се определя като допълващо застрояване в УПИ Х.

  С обжалваното решение се предвиждат изменения на ПУП – ПР, както следва: от бившия УПИ VII (за част от него) се обособява самостоятелен УПИ ХIII – 64 за сграда, която е в строеж; от бившия УПИ VI „пионерски дом“ се обособява УПИ VI – 63, като новата южна граница се поставя по изпълнената шкарпа; бившият УПИ Х – „народен съвет и поща“ променя границата си към УПИ ХI – „църква“ и заедно с част от УПИ VII, УПИ VIII и площадно пространство се обединяват в нов УПИ VII – „парк, площад и здравен дом“; УПИ IХ – „църква“ видоизменя границите си по посока север и изток по изпълнените на място граници, площадка, алеи и елементи на благоустрояването. Сградата – бивша автоспирка попада в новообразувания УПИ VII – „парк, площад и здравен дом“. Същата отново не съответства на основното предназначение на УПИ VII и доколкото в посочения УПИ не е предвидено допълващо застрояване, както и поради недопустимо ситуиране на постройката спрямо границите на УПИ IХ – църква, не е предвидено нейното запазване. Наред с това, според разработения идеен проект, който е в съответствие с инвестиционните намерения на община Върбица, през постройката преминава централната алея на бъдещия вход на парка от главната улица на селото и това е втората причина да не се запази съществуващата постройка.

Съгласно чл.134, ал.1, т.1 и т.2 от ЗУТ влезлите в сила устройствени планове (в това число и ПУП) могат да се изменят, когато настъпят съществени промени в обществено-икономическите или устройствените условия, при които е бил съставен планът или възникнат нови държавни или общински нужди за обекти - собственост на държавата, на общините или на експлоатационните дружества, или отпадне необходимостта от изграждане на такива обекти.

В настоящия случай възстановяването и благоустрояването на съществуващия парк в с.Иваново е свързано със задоволяване на общински нужди, което е в обществен интерес, като обхватът на процедираното изменение засяга имота на С.Х.М.. От доказателствата по делото се установява, че предвид местоположението на постройката в УПИ Х – с отреждане за „народен съвет и поща“ (по действащия ПУП – ПР) - публична общинска собственост, съответно в УПИ VII – за „парк, площад и здравен дом“ (съгласно процесното изменение на ПУП – ПР), на границата с УПИ IХ – „църква“ и съществуваща в този УПИ спортна площадка, същата няма устройствен статут и не може да бъде запазена. В тази връзка е налице основанието по чл.134, ал.1, т.2 от ЗУТ – за задоволяване на общински нужди чрез изграждане на обекти, представляващи публична общинска собственост, които не могат да бъдат задоволени по друг начин.

Съдът намира за установена и хипотезата по т.1 – съществени изменения в обществено – икономическите и устройствени условия, при които е бил съставен действащият ПУП на населеното място, тъй като видно от мотивите на процесното решение, част от предвидените с плана дейности са с отпаднала необходимост, в това число наличие на съществуващ строеж, явяващ се пустееща и опасна сграда (отделена с процедираното изменение в самостоятелен новообразуван УПИ ХIII – 64 с цел последваща промяна на предназначението и за обявяване частта от засегнатия имот от публична общинска собственост в частна общинска собственост). Предвидените изменения на ПУП – ПР, с които се премахват вътрешните регулационни граници на общински имоти и обединяването на всички благоустроени в миналото терени в един общ УПИ VII – за „парк, площад и здравен дом“ представлява устройствената основа за разработването на идейни и технически проекти за благострояването му, в каквато насока са предприетите действия от Общински съвет - Върбица по реализиране на идеен проект за реконструкция на градски парк и площад – с.Иваново.

Изложените аргументи налагат извода, че обжалваното решение е издадено от компетентен орган, при спазване на процедурата, в съответствие с материалноправните предпоставки, регламентиращи процесните отношения и целта на закона, поради което жалбата се явява неоснователна.

В съдебно заседание ответната страна се представлява от адв.Г. Г., който е поискал присъждане на сторените разноски. При този изход на спора съдът намира, че направено искане следва да бъде уважено, като оспорващият бъде осъден да заплати на община Върбица разноски по делото в общ размер на 1480,00 лева, в това число 1080,00лв. договорено и заплатено адвокатско възнаграждение за процесуално представителство и защита и депозит за СТЕ в размер на 400,00лв.

Водим от горното Шуменският административен съд

                                       

Р     Е     Ш     И   :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.Х.М. ***, против Решение №1 по Протокол №37 от 27.06.2022г. на Общински съвет – Върбица, в частта му, с която се предвижда „Премахване на постройка – масивна сграда / бивша автобусна спирка“, разположена в обща граница с УПИ IХ-78 „Църква“.

ОСЪЖДА С.Х.М. с ЕГН ********** ***, да заплати в полза на община Върбица направените по делото разноски в размер на 1480 (хиляда четиристотин и осемдесет) лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България гр. София в 14-дневен срок от съобщаването му чрез изпращане на препис по реда на чл.137 във вр. с чл.138 ал.1 от АПК. Касационната жалба се подава чрез Административен съд – Шумен.

 

 

 

                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: