Решение по дело №102/2023 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 220
Дата: 16 май 2023 г.
Съдия: Иванка Пенева Иванова
Дело: 20237100700102
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 220                  16.05.2023 г.                 град Добрич

 

В   И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД                                          касационен състав            

На осемнадесети април                                                               година 2023

В публично заседание в следния състав:

                                                               Председател: Красимира Иванова

                                                                      Членове: Силвия Сандева

Иванка Иванова

Секретар: Мария Михалева

Прокурор: Веселин Вичев

Като разгледа докладваното от председателя Иванка Иванова

АД № 102 по описа за 2023 година,

За да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава Х, раздел ІІ от АПК във връзка с чл.21, , ал. 1, т.7 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) и чл. 62 и сл. от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ).   

Образувано е по жалба на Областния управител на област Добрич –против Решение № 587 по Протокол № 51 от 26.01.2023 г. на Общински съвет (ОбщС) – Каварна, с което по процедура по чл. 45, ал. 11 от ЗМСМА повторно е прието Решение № 559 по Протокол № 50/30.12.2022 г., в частта с която е определена такса за битови отпадъци (ТБО) за 2023 г. и данъчна основа за облагане на ТБО.

 В жалбата е посочено, че с оспореното решение е прието в процедура по чл. 45, ал. 11 от ЗМСМА Решение №559 по Протокол №50 от 30.12.2022 г., в частта с която е определена ТБО за 2023 г. пропорционално върху данъчната основа/ отчетна стойност и е определена данъчната основа за облагане с ТБО. Според жалбоподателя решението е прието при съществено противоречие на административно-производствените правила, тъй като ОС – Каварна не се е съобразил с нормите, визирани в Глава Х, Раздел II АПК, относими към общите административни актове. Не са спазени изискванията на чл. 69, ал. 2 във вр. с чл. 66 от АПК. Процесното решение е прието и при липсата на кворум при неговото гласуване от общинските съветници, предвид на прекратените пълномощия на общинския съветник Маруся Петрова Георгиева с Решение № 57/24.02.2022 г., постановено по АД № 80/ 2022 г. по описа на АдмС – Добрич, с което е отменено Решение № 152/01.02.2022 г. на ОбщИК – Каварна. Решението е оставено в сила с Решение № 7046/ 13.07.2022 г. постановено по АД №3154/ 2022 г. по описа на ВАС. Оспорения адм. акт е постановен при нарушение на материалния закон, в противоречие с нормите на чл. 66 във вр. с чл. 67, ал. 2 от ЗМДТ. Съгласно чл. 72, ал. 1 от АПК съдържанието на общия адм. акт се съобщава по реда, по който е направено уведомяването по чл. 66 от АПК, като не са представени доказателства за това уведомяване.

   В съдебното заседание по делото, оспорващият редовно призован, се представлява от гл.юрк. Р. Б., редовно упълномощена.  Последната изразява становище за незаконосъобразност на процесното решение на ОС – Каварна  и присъждането на съдебни разноски в размер на юрк. възнаграждение.

Ответникът по оспорването – Общински съвет – Каварна, редовно призован, не се представлява. От председателя на общинския съвет – инж. Й. Стоянов е получено писмено становище за недопустимост, алтернативно за неоснователност на жалбата.

Прокурорът дава заключение, че жалбата е основателна, като напълно споделя доводите на жалбоподателя.  

Съдът като прецени допустимостта на жалбата, приема за установено следното:

Жалбата е подадена в срок, от надлежна страна, налице е правен интерес от оспорването, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество, последната основателна, но не по всички наведени в нея възражения при следните съображения:

От фактическа страна съдът приема за установено, че с Решение № 559 по Протокол № 50/30.12.2022 г.  ОбщС – Каварна с 9 гласа „за“, 4 гласа „против“ и 2 гласа „въздържал се“ е приел на основание чл. 21, ал. 1, т. 7  във вр. с ал. 2 от ЗМСМА във вр. с чл. 8, чл. 66 и чл. 67 от ЗМДТ и чл. 74, ал. 1 до ал. 3 от Наредба № 3 за определянето и администрирането на местните данъци, такси и цени на услуги на територията на община Каварна – План-сметка за разходите за сметосъбиране, сметоизвозване  и обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване за 2023 г. в размер на 2 585 413, 27 лв. (стр. 15 до 28 от делото).

Със Заповед № АдК-04-2/ 13.01.2023 г. (стр. 11 и 12 от делото) Областният управител на област Добрич във връзка с осъществявания контрол за законосъобразност на решенията на общинските съвети на основание чл. 32, ал. 2 от ЗА във вр. с чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА е върнал за ново обсъждане горепосоченото решение на ОбщС – Каварна.

С Решение № 587 по Протокол № 51/26.01.2023 г.  ОбщС – Каварна с 9 гласа „за“, 3 гласа „против“ и 2 гласа „въздържал се“ е приел на основание чл. 21, ал. 1, т. 7  във вр. с ал. 2 от ЗМСМА във вр. с чл. 8, чл. 66 и чл. 67 от ЗМДТ и чл. 74, ал. 1 до ал. 3 от Наредба № 3 за определянето и администрирането на местните данъци, такси и цени на услуги на територията на община Каварна – повторно свое Решение № 559 по Протокол № 50/30.12.2022 г. във вр. със Заповед № АдК-04-2 на Областен управител на област Добрич. Видно от представения Протокол № 51/ 26.01.2023 г. общинският съветник Маруся Петрова Георгиева не е присъствала и съответно не е и гласувала Решение № 587, прието от ОбщС – Каварна на процесната дата (стр. 5 и 79 от делото).

При тази фактическа обстановка, съдът направи следните правни изводи:

Настоящият съдебен състав счита, че решение № 587 по Протокол № 51/ 26.01.2023 г. на ОбщС – Каварна е общ адм. акт, тъй като има  еднократно правно действие – относимо е към собствениците, ползвателите и концесионерите на недвижими имоти на територията на община Каварна, предвид на определяне на ТБО на територията на общината за 2023 г.

Процесното решение е издадено от компетентен орган в кръга на неговите правомощия, предвид на нормата на чл. 21, ал. 1, т. 7 от ЗМСМА във вр. с ал. 2 от ЗМСМА във вр. с чл. 8, чл. 66 и чл. 67 от ЗМДТ и чл. 74 от Наредба № 3 за определянето и администрирането на местните данъци, такси и цени на услуги на територията на община Каварна.

В процесното решение е налице противоречие с материалния закон и съществено нарушение на адм.производствените правила поради следното:

Според нормата на чл. 66 и сл. от ЗМДТ ТБО се определя в годишен размер за всяко населено място в общината с решение на ОбщС след одобряване на план-сметка за всяка дейност (мотив от чл. 67, ал. 3 от ЗМДТ), включваща съответните разходи, посочени в чл. 66, ал. 1, т. 1 до 4 от ЗМДТ. Разпоредбата на чл. 67, ал. 1 от ЗМДТ сочи, че размерът на таксата се определя в левове според количеството на битовите отпадъци по ал. 1, размерът на таксата се определя в левове на ползвател или пропорционално върху основа, определена от ОбщС, която не може да бъде данъчната оценка на недвижимите имоти, тяхната балансова стойност или пазарната им цена. От тези разпоредби на чл. 67, ал. 1  и ал. 2 от ЗМДТ следва, че е установена поредност от законодателя за прилагане на допустимите способи при определяне на ТБО. Първият способ ( чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ) определя размера на ТБО според количеството на битовите отпадъци и само при невъзможност за прилагането му, намира приложение този по ал. 2 от чл. 66 от ЗМДТ. Според втория способ, размерът на ТБО се определя в левове на ползвател или пропорционално въз основа, определена от ОбщС, която не може да бъде данъчната оценка на недвижимите имоти, тяхната балансова стойност или пазарната им цена. Законодателят е регламентирал задължителна поредност в способите, като ал. 2 сочи, че тя се прилага, когато не може да се установи количеството на битовите отпадъци по ал. 1. ОбщС  не може да действа в условията на оперативна самостоятелност и да преценява кой от способите за определяне на таксата да приложи. След като в чл. 67, ал. 2 от ЗМДТ е регламентиран реда за определяне на ТБО само когато не може да се установи количеството на битовите отпадъци по ал. 1, то е необходимо при приемането на решението по чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ да бъде обосновано наличието на основания за прилагане на реда по чл. 67, ал. 2 от ЗМДТ. В случая не са изложени мотиви за приемането на самото решение, от които да се направи извод за невъзможност за определяне на ТБО според количеството на третираните отпадъци.

По възражението за наличието на съществено нарушение на административно-производствените правила. Процесното решение на ОбщС – Каварна е прието в нарушение на нормите на чл. 66, ал. 1 от АПК. Според нормата откриването на производството по издаване на общия административен акт се оповестява публично чрез средствата за масово осведомяване, чрез изпращането на проекта до организации на заинтересованите лица или по друг подходящ начин. Според ал.2 от чл. 66, на АПК уведомяването по ал. 1 включва и основните съображения за издаването на акта, както и формите на участие на заинтересованите лица в производството. Според разпоредбата на чл. 69, ал. 1 от АПК административният орган определя и оповестява публично по реда, определен в чл. 66, ал. 1, една или повече от следните форми на участие на заинтересованите лица в производството по издаване на акта: 1. писмени предложения и възражения; 2. участие в консултативни органи, подпомагащи органа, издаващ акта; 3. участие в заседания на органа, издаващ акта, когато той е колективен; 4. обществено обсъждане. Съгласно ал.2 на чл. 69 от АПК административният орган осигурява на заинтересованите лица възможност да осъществят правото си на участие в разумен срок, определен от административния орган, който не може да бъде по-кратък от един месец от деня на уведомяването по чл. 66 от АПК. В случая съобщението за издаване на процесното решение, което безспорно е общ адм. акт, тъй като с него се определя размера на ТБО на територията на община Каварна за 2023 г. е публикувано на интернет-страницата на община Каварна на 24.11.2022 г., с оглед на последния  ден на срока по чл. 69, ал. 2 от АПК - 24.12.2022 г. (почивен и неприсъствен ден за Р. България – официален празник съгласно чл. 154, ал. 1 от КТ), то срокът по чл. 69, ал. 2 от АПК изтича на 29.12.2022 г. (чл. 60, ал. 6 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК) или до тази дата включително на заинтересованите граждани и организации е дадена възможност за представяне на становища и предложения по проекта. В случая е налице справка изх.№ РД-15-2541/ 29.12.2022 г., която е публикувана на интернет-страницата на община Каварна, че не са постъпили предложения, становища и възражения на граждани и други заинтересовани лица. Поради това становището в подадената жалба, че справката е изготвена преди изтичането на срока за становище и възражения по чл. 69, ал. 2 от АПК е основателна и напълно се споделя от съдебния състав. Налице е съществено нарушение на административно-производствените правила, тъй като е налице нарушение, което ако не беше допуснато би се стигнало и до друго решение на поставения пред адм. орган въпрос.

По възражението в жалбата, че не са изложени мотиви при приемане на Решение № 587 по Протокол № 51/26.01.2023 г.  от ОбщС – Каварна, с което е нарушено изискването за форма на адм. акт. Съдът приема, че независимо, че представеното решение № 559 по Протокол № 50/ 30.12.2022 г. съдържа единствено таблици, то в тях се съдържат съображения по определяне на ТБО, визирани в чл. 74 и чл. 75 от Наредба № 3 за определянето и администрирането на местните данъци, такси и цени на услуги на територията на община Каварна, предвид на нормата на чл. 67, ал. 6 от ЗМДТ. Съдът счита, че поради повторното приемане на Решение 559 мотивите на адм.акт на процесното Решение 587 по Протокол № 51/26.01.2023 г.  от ОбщС – Каварна се съдържат там в представените таблици (стр. 15 до 28 от делото) към Решение № 559 по Протокол № 50/ 30.12.2022 г., поради това възражението в жалбата е неоснователно.

Поради това съдебният състав намира, че не е налице нарушение на изискването за форма на адм. акт, издаден в писмена форма, съгласно чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК във вр. с чл. 146, т. 2 от АПК.

По отношение на възражението за приемане на решението при липсата на кворум от присъствалите общински съветници, съдът приема същото за неоснователно. Според представените доказателства – Протокол № 51/ 26.01.2023 г. за приемане на процесното Решение № 587, то общинският съветник Маруся Петрова Георгиева не е присъствала и съответно не е и гласувала Решение № 587, прието от ОбщС – Каварна на горепосочената дата (стр. 5 и 79 от делото).

Предвид изхода от оспорването съгласно чл.143, ал.1 във вр. с чл. 184 от АПК и ТР № 3 от 13.05.2010 г. на ВАС по ТД № 5/2009 г. на оспорващия следва да бъдат присъдени разноски в размер на 170 лв. съставляващи внесена държавна такса (ДТ) за публикация в ДВ и юрисконсултско възнаграждение.  

Воден от горното и на основание чл. 183, ал. 1 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 587 по Протокол № 51 от 26.01.2023 г. на Общински съвет (ОбщС) – Каварна, с което по процедура по чл. 45, ал. 11 от ЗМСМА повторно е прието Решение № 559 по Протокол № 50/30.12.2022 г., в частта с която е определена такса за битови отпадъци (ТБО) за 2023 г. и данъчна основа за облагане на ТБО.

ОСЪЖДА Общински съвет – Каварна да заплати на Областен управител на област Добрич направените разноски по делото в размер на 120 лв., съставляващи внесена ДТ за публикация в ДВ и юрк. възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението пред Върховен административен съд на Република България.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните.

 

                                                            

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                    ЧЛЕНОВЕ:  ………………….

 

                                                                                 

 

 

 

 

 

   …………………..