Решение по дело №1245/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1344
Дата: 29 юни 2021 г. (в сила от 29 юни 2021 г.)
Съдия: Любомира Кирилова Несторова
Дело: 20217180701245
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 май 2021 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

Р Е Ш Е Н И Е

№ 1344

 

29.06.2021г., гр.Пловдив

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

             Административен съд Пловдив, петнадесети състав, в публично заседание на двадесет и четвърти юни юни, две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                             Административен съдия: Любомира Несторова

 

При секретаря М.Г..

Като разгледа докладваното АД №1245 по описа за 2021г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс  / Обн. ДВ, бр. 30 от 11.04.2006г./

           Образувано е по жалба на Н.И.Г., с ЕГН **********, с адрес: ***, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №21-0444-000053 от 03.03.2021г. на Началник сектор към ОДМВР Пловдив, РУ 05 Пловдив, с която на основание чл. 171,т.2а, б. „а“ от ЗДвП е наложена принудителна административна мярка –прекратяване на регистрацията на ППС за срок от шест месеца.

           Жалбоподателката намира оспорения акт за неправилен и незаконосъобразен. Посочва, че в АУАН и ЗППАМ е посочен като участващ в казуса В.Р.К.с ЕГН **********, но при проверка в ГРАО, безспорно се установява, че посоченият единен граждански номер не съответства на описаното в посочените административни актове лице.

          Претендира се отмяната на оспорения административен акт.

          Ответникът по жалбата – Началник сектор към ОДМВР Пловдив, РУ 05 Пловдив, в писмено становище намира жалбата за неоснователна. Възразява относно прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение.

             Пловдивският административен съд, в настоящия състав, намира, че жалбата е подадена в срок и от активно легитимирана страна, адресат на оспорената заповед, ето защо е допустима.

             Разгледана по същество, е неоснователна поради следните съображения:

               Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП -принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.

              Определянето на тези служби е в правомощията на министъра на вътрешните работи с оглед разпоредбата на чл. 165, ал. 1 от Закона за движение по пътищата.

              Заповедта е издадена от материално и териториално компетентния орган съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, Заповед № 317з-391/06.02.2017г. на Директора на ОДМВР-Пловдив  и Заповед № 8121з-515 от 14.05.2018г. на министъра на МВР.

              Съдът намира, че заповедта е издадена в установената от закона форма, съгласно чл. 146, т. 2, във вр. с чл. 59 от АПК.

              Установи се, че процесната заповед отговаря на всички изисквания на чл. 59, ал. 2 от АПК - съдържа наименование на органа, който я е издал, наименование на акта, адресат на акта, фактически и правни основания за издаването на ИАА, които с оглед предмета на заповедта за налагане на ПАМ не следва да бъдат по-подробни, като съдържа и разпоредителна част, а също и реквизитите по чл. 59, ал. 2, т. 7 и т. 8 от АПК. Следва да се отбележи, че мотивите на заповедта могат да се излагат и отделно в самата административна преписка /каквато е константната съдебна практика/, поради което и при наличие на посочване в заповедта на АУАН сер. АА № 798564, който представлява част от административната преписка,  съставлява и мотиви на заповедта.

               В обстоятелствената част на оспорената заповед е описано следното: Н.И.Г. с ЕГН **********, с адрес: ***, на 03.03.2021г., около 21:40ч, гр. Пловдив, ул. „Княз Борис I“ , до №7, предоставя личния си  лек автомобил Мазда 6 с рег. № ***за управление на В.Р.К.с ЕГН **********, който е лишен от управление на МПС по съдебен или административен ред. Съставен е АУАН сер. АА № 798564.

             Съдът намира, че оспорената заповед отговаря на всички изисквания за форма съгласно чл. 146, т. 2, във вр. с чл. 59, ал. 2 от АПК.

              По отношение на изискването на чл. 146, т. 3 от АПК съдът съобрази, че не всяко нарушение на административнопроизводствените правила води до отмяна, а единствено съществено такова. По делото, видно от приложената административна преписка, не се установи съществено нарушение на административнопроизводствените правила.

             Следва изрично да се посочи, че в АУАН № 798567 от 15.04.2021г. е изписано словесно нарушението като същото описание е отразено в мотивите на оспорената заповед. АУАН № 798567 от 15.04.2021г. е подписан от Н.Г. без възражения, което означава, че жалбоподателката напълно е разбрала в какво се състои нарушението. Словесното описение на нарушението отговаря на възведеното в чл. 102, ал.1,т.1 от ЗДвП.

            При излагане на фактическите и правни основания за издаването на заповедта административният орган се е позовал на фактическата обстановка, приета за установена със съставените АУАН, като е възпроизвел направените вече констатации. Описаните в АУАН фактически обстоятелства за извършено административно нарушение по ЗДвП съставляват едновременно и фактическите основания по смисъла на чл. 59, т. 4, пр. 1 от АПК за издаване на обжалваната заповед за прилагане на ПАМ. По този начин оспорената заповед отговаря на изискването на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП да е мотивирана, като включва посочване на установените факти и правните основания за издаването й, които са в пълна кореспонденция помежду си. При издаването на заповедта не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила.   

                По смисъла на чл. 171, ал. 1 от ЗДвП принудителните административни мерки се налагат за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения по този закон, поради което те са от категорията на преустановителните ПАМ.

               Съгласно чл. 171,т.2а,б.“а“ от ЗДвП се налага принудителна административна мярка - прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство:а) без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година;

               Предпоставка за издаването на заповед с правно основание  чл. 171, т. 2а,б.“а“ от ЗдДвП за прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца е извършено от собственик на МПС административно нарушение по чл. 102, ал.1, т.1 от ЗДвП.  Съгласно цитираната разпоредба на водача, собственика или упълномощения ползвател на моторно пътно превозно средство се забранява да предоставя моторното превозно средство: на водач, който е с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или е употребил наркотични вещества или техни аналози, или на лице, което не е правоспособен водач или не притежава съответното свидетелство за управление, валидно за категорията, към която се отнася моторното превозно средство.

              Нарушението на водача, собственика или упълномощения ползвател на моторно пътно превозно средство се установява с акт за административно нарушение, съставен от компетентните длъжностни лица, който съгласно чл. 189, ал. 2 от ЗДвП има доказателствена сила до доказване на противното. Доказателствената тежест за установяването на фактическа обстановка, различна от тази в АУАН, е на жалбоподателя.  В случая АУАН № 798564 от 03.03.2021г. е подписан без възражение от В. К.. Колкото до изписването на личното име В.или В.следва да се посочи, че  АУАН 162, сериен номер 798564 от 03.03.2021г. е подписан от В.Р.К.без забележки. При това в Постановление за частично прекратяване на наказателно производство с № 2562/2021г. на Районна прокуратура гр. Пловдив името на В.К.също е изписано с графемата „и“ вместо с графемата „е“, но във всички събрани по делото доказателства: АУАН, Наказателно постановление № 21-0444-000153 от 15.04.2021г., Постановление за частично прекратяване на наказателно производство с № 2562/2021г. на Районна прокуратура гр. Пловдив е изписано ЕГН **********, което ЕГН съвпада с това, посочено в лична карта № *********, приета по делото, която е личната карта на В.Р.К., спрямо когото са издадени: Постановление за частично прекратяване на НП,  АУАН, за които документи не се доказа в настоящото производство, че не се отнасят за К.с ЕГН **********.

               Следва да се посочи, че Единният граждански номер (съкратено ЕГН) представлява 10-цифрена поредица от числа, който е уникален за всеки български гражданин или постоянно пребиваващ чужденец. Достатъчно е да се посочи ЕГН в оспорената заповед, за да се установи лицето. Алгоритъмът за валидация на единен граждански номер (ЕГН) е публичен и е публикуван на официалния сайт на ЕСГРАОН.

              Допуснатат правописна грешка в оспорената ЗППАМ с нищо не накърнява правото на защита на жалбоподателката, тъй като всички обстоятелства, описани в административния акт доказват, че Н.Г. е осъществила нарушение по чл. 102, ал., т.1 от ЗДвП.

              Следва да се посочи, че в конкретния казус основанието на чл.146 т.5 от АПК - противоречие с целта на закона, е изключено като отменително основание на оспорената заповед, поради факта, че тя е издадена от административния орган в условията на обвързана компетентност.                                                                                                                                                                 При наличието на предвидените в закона материалноправни предпоставки, административният орган няма право на избор или на свободна преценка дали да наложи ПАМ или не, а е длъжен да издаде административен акт с указаното от закона съдържание, тоест той действа при условията на обвързана компетентност.

                След  като  жалбоподателката е извършила нарушение на изискванията на чл. 102, ал.1,т.1 от ЗДвП, то административният орган не само е имал право, но и задължение да издаде заповед за прилагане на предвидената в чл.171, т.2а, б.“а“от ЗДвП принудителна административна мярка, доколкото нормата е императивна и административният орган действа в условията на задължителна администрация. Т.е. преценката и мотивите за прилагане на принудителната мярка са направени от законодателя при създаване на самата правна норма. В тази връзка следва да бъде отбелязано, че в заглавната част на обжалвания административен акт е посочено изрично, че се касае за Заповед за налагане на принудителна административна мярка по чл.171 т.2а, б.“а“ от ЗДвП, т.е. посочен е и нормативният акт, послужил за правно основание за издаването й. В диспозитивната част на заповедта е изписано също, че се налага санкция по цитираната разпоредба.

                 При наличие на посочените фактически основания за издаването на акта, законосъобразно е наложена принудителната административна мярка, която е с период на действие в предвидения от закона срок. Ето защо, подадената жалба се явява неоснователна и направеното с нея оспорване следва да бъде отхвърлено.

                  Ответникът не претендира разноски и съдът не следва да се произнася по дължимостта им.

                  Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Пловдивският административен съд, ХV състав

 

Р Е Ш И :

 

                 ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н.И.Г., с ЕГН **********, с адрес: ***, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №21-0444-000053 от 03.03.2021г. на Началник сектор към ОДМВР Пловдив, РУ 05 Пловдив.

                Решението е окончателно.

 

 

 

 

 

Административен съдия: /п/