Определение по дело №243/2023 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: 308
Дата: 9 ноември 2023 г.
Съдия: Диана Ангелова Петракиева
Дело: 20237090700243
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 ноември 2023 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 1005

гр. Габрово, 09.11.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ГАБРОВО в закрито съдебно заседание на девети ноември, две хиляди двадесет и трета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИАНА ПЕТРАКИЕВА

като разгледа материалите по адм. дело № 243 от 2023 г. по описа на съда и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по делото е по реда на чл. 459 и сл. от Изборния кодекс /ИК/.

Образувано е въз основа на жалба от Коалиция „Продължаваме Промяната – Демократична България“, подадена чрез упълномощен представител, вх. № СДА-01-2007 от 07.11.2023 г., с която се оспорва решение № 142-МИ от 30.10.2023 г. на Общинска избирателна комисия – Севлиево.

С обжалваното решение ОИК е допуснала до участие във втори тур на изборите за кмет на кметство Батошево кандидатите, получили най-много от действителните гласове, а именно Н. М. М., издигнат от ПП ГЕРБ и С. Х. С., издигнат от Коалиция „БСП за България“. Към съда е отправено следното искане: да обяви избора в кметство Батошево, при който ОИК – Севлиево с решение № 142-МИ/ 31.10.2023 г. допуска до участие във втори тур Н.М. и С.С. за недействителен.

Жалбата е подадена чрез административния орган, издал оспорения акт, заведена при него с вх. № 280/04.11.2023 г. В изпълнение на задълженията си по чл. 459, ал. 3 от ИК Комисията е изпратила жалбата и преписката към нея на Административен съд – Габрово в тридневен срок от получаването ѝ заедно с решението, което се оспорва. В съпроводителното писмо се излагат съображения, по които ОИК – Севлиево счита жалбата за недопустима, поради което моли същата да бъде оставена без разглеждане.

Съгласно чл. 19, ал. 1 от ИК по настоящото производство не се дължи държавна такса за образуване и разглеждане на делото.

След извършена проверка за редовност и допустимост на жалбата, съдът намира, че жалбата е процесуално недопустима по следните съображения:

Процесът за избор на кметове и общински съветници представлява обособено производство, състоящо се от определени от законодателя етапи на провеждане. Тези етапи представляват съвкупност от действия и условия, които имат своя завършек в определения краен изборен резултат. Кандидатът, който е получил повече от половината от действителните гласове, се определя като избран за кмет на кметство или община. При хипотезата, когато няма избран на първи тур кандидат за кмет, следва да се проведе втори тур на изборите. Допускането до участие във втори тур на изборите и определянето на окончателни изборни резултати се извършват с отделни решения на съответната общинска избирателна комисия.

Съгласно чл. 459, ал. 1 от ИК всеки кандидат за общински съветник или кмет, партиите, коалициите и лицето, което представлява инициативния комитет, регистрирали кандидати за съответния вид избор, може да обжалват решението на общинската избирателна комисия за определяне на резултатите от изборите пред съответния административен съд в 7-дневен срок от обявяването на решението. От текста на цитираната разпоредби следва, че пред съда се обжалват решенията, с които се определя изборния резултат. Тук законодателят има предвид решението, с което се определя за избран кмет кандидатът, получил най-много действителни гласове и именно това е административният акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Актовете на общинската избирателна комисия от първи тур на изборите, в т.ч. тези за допускане до участие във втори тур, са по своята природа подготвителни за провеждането на балотаж, но с тях не завършва процедурата по избора. По смисъла на чл. 21, ал. 5 от АПК те са част от производството по окончателното определяне на избран кмет и като такива те не съставляват индивидуални административни актове, респ. не подлежат на самостоятелен съдебен контрол. А възражения за допуснати нарушения в изборния процес могат да бъдат разгледани в производство срещу решението, с което се определя крайния изборен резултат, но не и в производство по обжалване на подготвителни актове в изборния процес.

В този смисъл, оспореното в настоящото производство решение № 142-МИ от 30.10.2023 г. на ОИК – Севлиево за определяне и допускане до участие във втори тур на изборите за кмет на кметство Батошево на първите двама кандидати, получили най-много от действителните гласове, не представлява решение за определяне на изборния резултат  в кметство Батошево по смисъла на чл. 459, ал. 1 от ИК и не подлежи на самостоятелен съдебен контрол. С това решение на ОИК от първия тур се определят единствено участниците във втория тур и законодателят не е предвидил възможност за обжалването му отделно от решението за определяне на изборния резултат. Оспореният акт е само етап от изборния процес, включващ действия, осъществявани в определени ред и последователност, предвидени в закона и насочени към избора на кмет на кметство, което е последната заключителна фаза в провеждането на изборния процес.

С оглед изложеното, според настоящия състав на ГАС депозираната жалба е недопустима, като подадена срещу акт, който не подлежи на съдебно обжалване, поради което и на основание  чл. 159, т. 1 от АПК същата следва да се остави без разглеждане, а производството по делото да бъде прекратено.

Поради горното, съдът не дължи произнасяне по наведените в жалбата доводи по същество на спора. Но, счита за необходимо да отбележи, че така подадената жалба на КП „Продължаваме Промяната – Демократична България“ се явява и нередовна, тъй като е подписана само от преупълномощен представител на ПП „Продължаваме Промяната“. Същата не е подписана от преупълномощен представител на ПП „Демократична България“, каквото е изричното условие в акта за упълномощаване на Коалицията. Въпреки това, съдът намира, че отстраняването на тази нередовност не би променило правния извод за недопустимост на оспорването, нито крайния резултат от делото пред настоящата съдебна инстанция. С оглед извънредно кратките срокове за разглеждане и приключване на производството по този ред, АСГ не дава указания на жалбоподателя в тази посока, тъй като това не би било от съществено или решаващо значение за спора, нито би повлияло на крайния резултат от делото.

Водим от горното и на основание чл. 459 от Изборния кодекс и чл. 158, ал. 3 във вр. с чл. 159, т. 1 от АПК, Административен съд – Габрово

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба, подадена от Коалиция „Продължаваме Промяната – Демократична България“ срещу Решение № 142-МИ от 30.10.2023 г. на Общинска избирателна комисия – Севлиево като процесуално недопустима.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 243 от 2023 г. по описа на Административен съд – Габрово.

 

На основание чл. 459, ал. 8 от ИК настоящото определение може да бъде оспорено пред Върховния административен съд на РБ в 7-дневен срок от съобщаването на страните.

 

На основание чл. 138, ал.1 от АПК, препис от определението да се изпрати на жалбоподателя чрез упълномощения му представител на посочения в жалбата адрес, и на Общинска избирателна комисия – Севлиево, ведно със съобщението.

 

 

 

                                                                          СЪДИЯ:

 

ДИАНА ПЕТРАКИЕВА