Решение по дело №138/2020 на Районен съд - Попово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 юли 2020 г. (в сила от 17 септември 2020 г.)
Съдия: Хрисимир Максимов Пройнов
Дело: 20203520200138
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 юни 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 131                                             29.07.2020г.                                         гр. Попово

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

               ПОПОВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД,  на двадесет и трети юли две хиляди и  двадесета година, в открито съдебно заседание в състав:

 

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ХРИСИМИР ПРОЙНОВ

       

        при участието на секретаря: И. Б., като разгледа докладваното от съдията НАХД № 138/2020г. по описа на РС - Попово, за да се произнесе, взе предвид следното:

         Производство по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

         Образувано е по жалба на  Н.Х.Х. с ЕГН: ********** с постоянен и настоящ адрес *** срещу Електронен фиш за налагане на глоба серия К № 3599480, издаден от ОДМВР - гр.Търговище, получен на 28.05.2020г., с който му е наложено административно наказание глоба в размер на 600.00 лева за нарушение на  чл.21, ал.1 от ЗДвП.  

          Недоволен от така наложеното административно наказание е останал жалбоподателят, който в законоустановеният срок е подал жалба срещу него, с която моли съда да отмени по реда на чл. 63 от ЗАНН електронния фиш като незаконосъобразен.

          В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не изпраща представител. По делото е депозирана писмена молба, в която се поддържат релевираните в жалбата оплаквания като изцяло преповтаря същите и се моли съдът да постанови решение, с което да отмени като незаконосъобразен обжалвания електронен фиш.

          Ответната страна, редовно призована, не изпраща представител.

          Районна прокуратура Търговище, ТО – Попово, редовно уведомена, не изпраща представител.

          Съдът, след като се запозна с образуваната административно-наказателна преписка, намира за установено следното:

          Жалбата е процесуално допустима, като подадена от активно легитимирано лице с наличен  правен интерес и в законоустановения по чл. 189, ал. 8 от ЗДвП преклузивен срок. Разгледана по същество, същата е НЕОСНОВАТЕЛНА, предвид следните съображения:

           В обжалвания Електронен фиш за нарушение, установено с автоманизирано техническо средство серия К № 3599480, е отразено, че на 14.05.2020 г. в 13:34 часа в обл.Т., общ. П., с. Л., ул. ** до кръстовището с ул. ** в посока към гр. Р., е  установено и заснето с автоматизирано техническо средство № 11743с4, при разрешена стойност на скоростта 50 км/ч, установена стойност на скоростта - 99 км/ч (превишена стойност на скоростта 49 км/ч)

        Нарушението е установено с АТСС ARH САМ S1 с № 11743с4. Отчетен е толеранс на измерената скорост от -3 км/ч. с МПС „Рено Лагуна“ с регистрационен номер **.

        Изложената в електронния фиш фактическа обстановка се подкрепя от вещественото доказателство по делото – приложение към електронен фиш, Снимка № 11743C4/0165848, в която е отразено, че действително измерената скорост на процесното МПС е 102 км/ч, ограничението на скоростта – 50 км/час и съответно наказуемата  скорост – 52 км/ч /без отчетен толеранс от -3%/ и приобщените към доказателствената съвкупност по делото по реда на чл. 283 от НПК писмени доказателства – електронен фиш за налагане на глоба Серия К № 3599480, заверено копие от удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 17.09.5126/07.09.2017 г. и приложението към него, заверено копие от заповед № 8121з-172/29.02.2016 г. на Министъра на вътрешните работи, заверено копие от заповед № 8121з-931/30.08.2016 г. на Министъра на вътрешните работи, заверено копие от заповед № 8121з-185/27.02.2018 г. на Министъра на вътрешните работи, заверено копие от протокол рег. № 363р-11006/15.05.2020г. за използване на автоматизирано техническо средство или система, копие от снимка, справка за собственост на МПС с рег. № РК 2793 ВС, Писма от БИМ с изх. № 000029/6414/11.12.2017г. и изх. № 20-00-6-2/13.02.2020г., Протокол от проверка № 72-С-ИСИС/29.10.2019г..  

          Съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, при нарушение, установено и заснето с техническо средство, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава ЕФ за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи (МВР), на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство (МПС), собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане.

          В случая, процесният ЕФ се явява издаден в съответствие с установените от закона изисквания за форма, тъй като съдържа всички задължителни реквизити.

          По делото не са ангажирани доказателства жалбоподателят писмено да е декларирал, че установеното на 14.05.2020г.  движение на моторното превозно средство с превишена скорост в нарушение на правилата по ЗДвП е осъществено при управление на автомобила от друго лице, каквато възможност е предвидена с разпоредбата на чл. 189, ал. 5 от закона.

          Следователно, въведената от закона презумпция, че при неподаване на писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението, в 14-дневен срок от получаването на електронния фиш от собственика, то именно собственикът на МПС-во се смята за извършител на нарушението, санкционирано с електронния фиш, се явява необорена, доколкото в настоящето производство не са ангажирани доказателства в тази насока.

          Скоростта на движение на процесния автомобил е установена с помощта на  „средство за измерване“ по смисъла на § 1, т. 27 от ДР на субсидиарно приложимия Закон за измерванията (ЗИ), каквото средство представлява преносимата система за контрол на скоростта на моторни превозни средства с вградено разпознаване на номера и комуникации тип ARH CAM S1. Според приобщеното към доказателствената съвкупност по делото Удостоверение за одобрен тип средство за измерване с № 17.09.5126 на БИМ, процесното средство за измерване е годно за експлоатация до 07.09.2027 г. и съответно към датата на установяване на процесното нарушение (14.05.2020г.) резултатите от направеното с посоченото средство за измерване се явяват необорени.

         Нарушението е извършено на 14.05.2020г.. С изменението на разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП (нова - ДВ, бр. 10 от 2011 г., изм., бр. 19 от 2015 г., бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г., бр. 54 от 2017 г.) е предвидено при констатиране на нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, да се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Т. е. законодателят е изменил към датата на извършване на нарушението, чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, вкл. и граматически, в частта му, предвиждаща условието „отсъствието на контролен орган и нарушител“, като е променил заложеното в разпоредбата условие – в смисъл издаването на електронен фиш да става в отсъствие на контролен орган и на нарушител, а не установяването и заснемането да бъде в отсъствие на контролен орган. С отпадането на изискването нарушението да се установява в отсъствие на контролен орган, то и постановеното в тази насока ТР № 1/2014 г. на ВАС е загубило своето правно действие. Единственото изискване, за да се издаде ЕФ, е нарушението да е установено и заснето с АТСС. Легалната дефиниция на АТСС се съдържа в § 1, т. 65 от ДР на ЗДвП, и според нея те са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. Установи се от доказателствата, приобщени по делото, че превишението на скоростта на управлявания от жалбоподателя  автомобил е установено с преносима система за контрол на скоростта на моторни превозни средства с вградено разпознаване на номера и комуникации тип ARH CAM S1, която съставлява одобрен тип средство за измерване, вписана в регистъра на одобрените за използване СИ. Тя измерва скоростта и разстоянието на преминаващите превозни средства, като се поставя на статив (тринога) или в патрулен автомобил.

           На основание чл. 165, ал. 3 от ЗДП е издадена Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от министъра на вътрешните работи, обн., ДВ, бр. 36 от 19.05.2015 г., изм. и доп., бр. 6 от 16.01.2018 г., в сила от 16.01.2018 г. С нея се уреждат условията и редът за използване на АТСС за контрол на правилата за движение по пътищата. В чл. 2 от Наредбата е направено разграничение между стационарни и мобилни АТСС, като чл. 3 предвижда, че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна система. От анализа на посочените правни норми може да се направи извод, че нарушенията на правилата за движение по пътищата могат да се установяват и санкционират, чрез издаване на електронен фиш, не само чрез използване на стационарни АТСС, а и посредством мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол. Поради това в случая не е приложим общия предвиден в ЗАНН ред за ангажиране на отговорността на нарушителя, а законосъобразно-в съответствие със ЗДвП и Наредбата, е ангажирана отговорността на жалбоподателя, чрез издаване на електронен фиш. В Наредбата изчерпателно са посочени и изискванията относно въвеждането в експлоатация, реда за използване на АТСС и автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от контролния орган - освен включването и изключването на мобилното АТСС (чл. 9, ал. 2 от Наредбата). С оглед на това следва да се приеме, че електронен фиш за санкциониране на допуснато нарушение на ЗДП може да бъде издаден, когато нарушението бъде установено и заснето и с мобилно автоматизирано техническо средство или система, при условие че са изпълнени изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 година.

            В настоящия случай от доказателствата по делото се установява, че контролните органи са изпълнили изискванията на чл. 4 от Наредбата- контролът да се осъществява със АТСС, одобрено по реда на Закона за измерванията, притежаващо удостоверение за одобрен тип средство за измерване и преминало първоначална или последваща проверка от Българския институт по метрология или от лица, оправомощени от председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор.

           С оглед изложеното, като взе предвид събраните по делото писмени доказателства, съдът намира, че АТСС, заснела процесното нарушение на 14.05.2020г . в 13:34 часа е правилно експлоатирана, поради което и производството по ангажиране на административно-наказателна отговорност на нарушителя чрез издаването на електронен фиш, се е развило при спазване на установените процесуални правила.

            Електронният фиш съдържа всички изискуеми от нормата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП реквизити. Изискването на чл. 165, ал. 2, т. 8 от ЗДвП за обозначаване чрез поставяне на пътни знаци на участъка от пътя, на който се осъществява контрол по спазването на правилата за движение чрез автоматизирани технически средства или системи, отпадна с изменението на закона с ДВ, бр. 54/2017 г., т. е. преди извършване на нарушението.

            При определяне вида и размера на наложеното административно наказание, наказващият орган правилно е приложил относимата в случая санкционна разпоредба – чл. 182., ал. 1, т. 5 от ЗДвП, според която  водач, който превиши разрешената максимална скорост в населено място, се наказва, за превишаване над 40 km/h  с глоба 600 лв., като  е наложил на жалбоподателя посоченото наказание, което е във фиксиран от законодателя размер.

           С оглед гореизложеното, съдът намира, че обжалваният електронен фиш следва да бъде потвърден като законосъобразен.

           Водим от горното и на осн. чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът

 

РЕШИ:

 

           ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за нарушение, установено с автоманизирано техническо средство серия К № 3599480 на ОДМВР - гр.Търговище, с който на Н.Х.Х. с ЕГН: ********** с постоянен и настоящ адрес *** на осн. чл. 182., ал. 1, т. 5 от ЗДвП, е наложено административно наказание– глоба в размер на 600.00 лв. за това, че на 14.05.2020 г. в 13:34 часа в обл.Т., общ. П., с. Л., ул. „**“, до кръстовището с ул. „**“ в посока към гр. Р., МПС „Рено Лагуна“ с регистрационен номер **,  собственост на Н.Х.Х., е било управлявано със скорост – 99 км/ч при разрешена - 50 км/ч (превишение на разрешената скорост от 49 км/ч), като нарушението е установено и заснето с АТСС ARH САМ S1с № 11743с4,  и приспаднат толеранс -3 км/ч. като ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.

             РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване от страните пред Административен съд – Търговище в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.

           

                         РАЙОНЕН СЪДИЯ: