Решение по дело №269/2023 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 327
Дата: 19 май 2023 г.
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20237150700269
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 март 2023 г.

Съдържание на акта

 РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

             327 / 19.5.2023г.

 

 

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК,  II състав в открито съдебно заседание на деветнадесет и първи април през две хиляди двадесет и третата година в състав:

 

СЪДИЯ : ГЕОРГИ ПЕТРОВ

                                                                                                  

при секретаря АНТОАНЕТА МЕТАНОВА, като разгледа докладваното от съдията докладчик Петров адм. дело  № 269 по описа на съда за 2023 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

I. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

 

1. Производството е по реда на Глава Десета, Раздел Първи от Административно процесуалния кодекс, във връзка с чл. 74е, ал. 4 от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии - държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти (Обн., ДВ, бр. 96 от 06.12.2011 г., редакция от ДВ, бр. 26 от 2019 г., в сила от 29.03.2019 г.) /Наредбата/.

 

2. Образувано е по Жалба на „ВВС ЛЕС“ ЕООД с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: с. Козарско, ул. Двадесет и втора, № 2, общ. Брацигово, обл. Пазарджик, представлявано от управителя С. В. А., с посочен съдебен адрес:***, срещу Заповед № 3 - 18 - 86  от 23.02.2023г. на Директора на Териториално поделение „Държавно горско стопанство Пещера” към „Южноцентрално държавно предприятие“ Смолян, с която е определен за купувач на дървесината предмет на ЕТ03201, с прогнозно количество в размер 1178.00 куб.м., класирания на първо място участник „ЛЕС-ТРАНС-СТРОЙ“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление, гр. Пещера, ул. Хан Пресиян, №1, по предложената от него цена в размер на 205217.86 лева без ДДС, потвърдена на 23.02.2023г. в 10.03.03 ч.

 

3. Жалбоподателят, счита оспорения акт за постановен в нарушение на материалния закон, както в противоречие с целта на закона..

Счита се, че разпоредбата на чл. 38 от Наредбата, не изисква участникът в търг, организиран по реда на този нормативен акт да представи непременно документ за съответствие с международен стандарт, издаден от независим орган по сертификация относно дейностите по преработка на дървесина, така както в случая е приел възложителят.

Възразява се, че в случая административния орган е имал възможност да установи тези данни служебно, с оглед осигурения безплатен публичен достъп даващ възможност да се установи, че „ВВС ЛЕС“ ЕООД притежава горецитирания документ, на следния интернет-адрес:  https://search.fsc.org/en/certificate/a024vQ0000m539fAAA/. В този смисъл се сочи разпоредбата на чл. 22, ал. 3 от Наредбата.

Възразява се също така, че в протокола за работа на комисията, липсват мотиви за допускане на останалите кандидати за участие в търга.

Сочи се, че на интернет сайта на „ЮЦДП“, Смолян няма информация за това на коя дата и в колко часа е публикувана заповедта за откриване на търга, а от там не става ясно и кога е началният час за откриване на търга, както и че в Заповедта, с която е открита тръжната процедура не е посочен срок на валидност на офертите.

Като порок на административната процедура се счита, указанието на административния орган, че заповедта за откриване на тръжната процедура подлежи на съдебно обжалване.

Иска се оспорената заповед да бъде изцяло отменена, като на ответника се разпореди да прекрати търга и обяви същият отново при съблюдаване на приложимите правни норми. Иска се също така, да се присъдят сторените разноски по производството.

 

4. Директор на Териториално поделение „Държавно горско стопанство Пещера” към „Южноцентрално държавно предприятие“ Смолян, в представено по делото писмено становище заявява, чрез процесуалния представител юрк. Л. счита жалбата за неоснователна.

Счита, че в случая са спазени впълнота изискванията на Закона за горите и Наредбата, като правилата установени в Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност не намират приложение.

Според ответния административен орган, отстраняването на дружеството от участие в процедурата е правилно и обосновано, доколкото в обявените условия за участие, изрично е предвидено, че се отстранява участник, който не представи някой от изискваните документи или те са представени във вид и съдържание, различно от изискваните. Иска се жалбата да бъде отхвърлена, като съответно бъде потвърдена, оспорената заповед.

 

5. Заинтересованата страна „ЛЕС-ТРАНС-СТРОЙ“, ЕИК 11260442, със седалище и адрес на управление  не взема конкретно становище по жалбата.

 

6. Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура Пазарджик дава заключение, че жалбата е неоснователна. Сочи се, че не се установява дружеството жалбоподател да е представило въпросния писмен документ, както и че не съществува национален централен регистър, в който е възможно информацията за дружеството да бъде проверена служебно от административния орган.

 

ІІ. За допустимостта:

 

7. Жалбата е подадена в предвидения за това процесуален срок от материално легитимирано лице, страна в административната процедура, в хода на която е постановен оспорения административен акт.

 

III. За фактите:

 

8. Със Заповед № З-18-55 от 02.02.2023г. на Директора на Териториално поделение Държавно горско стопанство „Пещера“, гр. Пещера е открита процедура – електронен търг с наддаване за обект № 2318мт за продажба на добита дървесина на прогнозни количества от горски територии държавна собственост, с ограничението по Глава II, Раздел IV от Наредбата - местни търговци, попадащи в териториалния обхват на ТП „ДГС Пещера”, с адрес гр. Пещера, електронен адрес ***********@************.***.

В т. 2.4 от Раздел І на Заповедта, изрично е указано, че търгът ще да бъде проведен по реда на Глава III, Раздел III от Наредбата, като право на участие имат участници, които: притежават документ за съответствие с международен стандарт, издаден от независим орган по сертификация, свързан с дейностите по преработка на дървесина.

Според т. 13 и т. 14 от Раздел І на Заповедта, денят и часа за откриване на електронния търг с наддаване следва да се считат датата и часа на публикуване на заповедта и документацията за участие на „ИНТЕРНЕТ ПЛАТФОРМАТА НА ЮЦДП, гр. Смолян”, а именно: http://auction.ucdp-smolian.com/publicInfo. Срокът за подаване на документи за участие в електронния търг за обект № 2318мт е до 23.59 часа на 21.02.2023год. Изрично е указано, че електронният търг с наддаване ще се проведе на 23.02.2023г. с начален час 10.00 часа в интернет платформата на ЮЦДП. гр. Смолян, с електронен адрес: http://auction.ucdp-smolian.com.

Съобразно т. 1.14 от Раздел ІІ Условия за допускане на участниците до участие в търга(л. 39), до участие в електронния търг е наддаване се допуска участник, който отговаря на следните условия: Да притежава документ за съответствие с международен стандарт, издаден от независим орган по сертификация, свързан с дейностите по преработка на дървесина.

Със заповедта е утвърдена Документация за участие в електронен търг с наддаване за продажба на дървесина(л. 41), като е указано, че когато участниците не представят някой от изброените в т. 11 от документацията за участие документи или същите са непълни или сканираните копия на представените документи са нечетливи или са представени документи на чужд език и същите не са придружени със заверен превод на български език, участниците ще бъдат отстранявани от участие в електронния търг с наддаване, като няма да бъдат допускани до наддаването.

В т. 11. 6 от Документация за участие в електронен търг е посочено(л. 50), че за участие в електронния търг с наддаване, участникът прилага следните документи в електронен вид под формата на сканирани документи:      Документ за съответствие с международен стандарт, издаден от независим орган по сертификация. свързан с дейностите по преработка на дървесина. За доказване на това обстоятелство участникът представя съответния документ. В случай, че документът е на чужд език, същия се представя в официално заверен превод на български език.

Отново е указано, че когато участниците не представят някой от изброените в т. 11 документи или същите са непълни или сканираните копия на представените документи са нечетливи или са представени документи на чужд език и същите не са придружени със заверен превод на български език, участниците ще бъдат отстранявани от участие в електронния търг с наддаване, като няма да бъдат допускани до наддаването

 

9. Със Заповед № З-18-76 от 22.02.2023 г., на Директора на Териториално поделение Държавно горско стопанство „Пещера“, гр. Пещера е назначена комисия за провеждане на процедурата с председател инж. Б. Г. – на длъжност технолог по дърводобива в териториалното поделение..

В заповедта е разпоредено, на 23.02.2023г. от 10:00 часа да се проведе електронен търг за предварителна продажба на прогнозни количества дървесина по реда на чл. 66, ал. 1, т. 1, ал. 2, т.5 и чл. 74, ал. 1, ал. 2, т. 1 и чл. 38 от Наредбата.

 

10. „ВВС ЛЕС“ ЕООД с ЕИК: ********* е подало Заявка № ********* към процедура ЕТ03201 на 27.01.2023 г. в 13:21 ч. Към заявката са приложени Справка за постъпилата, преработената и експедираната дървесина през периода 01.01.2022 г. до 31.12.2022 г.; Удостоверение № РДГ09-1278 от 08.02.2023 г. на РДГ Пазарджик, за това, че търговското дружество е ползвател на обект по чл. 206 от ЗГ в с. Козарско, общ. Брацигово, регистриран под № 500 на 04.09.2014 г.; Справка за седалището и адреса на управление на дружеството и банковата му сметка; Декларация съобразно обявените изисквания за участие в търга; Инвентарна книга за дълготрайните материални активи на дружеството(л. 73 и сл.). 

 

11. Според Протокол съставен на основание глава Ш, раздел ІІІ от Наредбата (л.24), на заседание проведено на 23.02.2023г., Комисията определена със Заповед № 3-18-76 от 22.02.2023г. на Директора на ТП ДГС Пещера е констатирала, че относно заявката за участие в търга на „ВВС ЛЕС“ ЕООД е налице несъответствие с предварително обявените изисквания относно тръжната документация. При проверка на представените от участника документи относно тяхната пълнота и цялост, е установено, че участника „ВВС ЛЕС“ ЕООД не е представил необходими и изискуеми документи, съгласно условията за участие, а именно: документ за съответствие с международен стандарт, издаден от независим орган по сертификация относно дейностите по преработка на дървесина. При това положение, на основание чл. 74в, ал. 3, т. 1 и т. 2 от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии - държавна и общинска собственост, и за ползване на дървесина и недървесни горски продукти, т. 10.2.1 и т.10.2.4 от Тръжната документация, във връзка с т.11.6 от същата, участникът „ВВС ЛЕС“ ЕООД е отстранен от участие в търга, тъй като не отговаря на условията за допустимост.

На това основание, от участие в търга са отстранени и кандидатите ЕТ „Кале-Елмаз Помаков“ и ЕТ “Канат-Ердинч Саатчъ“.

Останалите осем кандидати са представили писмен документ на български език за съответствие с международен стандарт, издаден от независим орган по сертификация относно дейностите по преработка на дървесина.

 

12. В тази хронологична последователност, с процесната Заповед № 3 - 18 - 86  от 23.02.2023г. на Директора на ТП „Държавно горско стопанство Пещера” към „Южноцентрално държавно предприятие“ Смолян, е определен за купувач на дървесината предмет на ЕТ03201, с прогнозно количество в размер 1178.00 куб.м., класирания на първо място участник „ЛЕС-ТРАНС-СТРОЙ“ ЕООД, по предложената от него цена в размер на 205217.86 лева без ДДС, потвърдена на 23.02.2023г. в 10.03.03 ч.

 

13. Други доказателства не се представиха по делото, нито пък се заявиха доказателствени искания от страните.

 

IV. За правото:

 

14.  Според чл. 66, ал. 2, т. 5(редакция ДВ, бр. 26 от 2019 г.), във връзка с чл. 66, ал. 1, т. 1, във връзка с чл. 66, ал. 4 от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии - държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти, един от способите за продажбата на добита дървесина на прогнозни количества е чрез електронен търг с наддаване. Разпоредбата на чл. 74, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата пък пояснява, че електронен търг може да се провежда за продажба на стояща дървесина на корен и за продажба на добита дървесина, като видовете електронни търгове са: електронен търг с наддаване и електронен таен търг с еднократно ценово предложение.

Според чл. 74, ал. 3 от Наредбата, до участие в електронния търг се допускат физически лица, юридически лица или еднолични търговци, които са регистрирани на електронната платформа на съответния продавач и отговарят на изискванията на чл. 18, ал. 1, т. 3, букви „а“ – „з“, а при продажба на стояща дървесина на корен по чл. 18, ал. 1, т. 3, букви „а“ – „и“, за което се подава декларация по електронен път като сканиран документ или подписана по реда на Закона за електронния документ и електронния подпис.

В този контекст, следва да се съобрази нормата на чл. 115, ал. 1, т. 2 от Закона за горите, според която държавните горски стопанства, държавните ловни стопанства, както и общините - собственици на гори, могат да предоставят до една трета от годишното си ползване на дървесина за добив или за преработване на търговци, които: притежават документ за съответствие с международен стандарт, издаден от независим орган по сертификация, свързан с дейностите по добив и/или преработка на дървесина. Според чл. 115, ал. 2 от ЗГ, документът за съответствие по ал. 1, т. 2 следва да удостоверява, че търговецът прилага някоя от следните системи за: 1. устойчиво управление на гори, или 2. контрол върху произхода на дървесината и произвежданите продукти, или 3. качество на производствения процес и предлаганите продукти и услуги.

 

15. Очевидно, правилото възведено в чл. 115, ал. 1, т. 2 от ЗГ е императивно и безусловно налага, търговецът който желае да придобие дървесина по реда на електронен търг с наддаване за продажбата на добита дървесина на прогнозни количества, да притежава документ за съответствие с международен стандарт, издаден от независим орган по сертификация, свързан с дейностите по добив и/или преработка на дървесина.

Обстоятелството, че правилото на чл. 115, ал. 1, т. 2 от ЗГ, не е възпроизведено в

Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии - държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти, не означава то може да бъде игнорирано при продажбата на стояща дървесина на корен или за продажба на добита дървесина, осъществени по реда на чл. 74 и следващите от въпросния подзаконов нормативен акт.

Нормата на чл. 115, ал. 1, т. 2 от ЗГ, систематично се намира в Глава V, Раздел І „Ползване на дървесина“ от ЗГ, като в чл. 112, ал. 2 от ЗГ е установено, че ползването на дървесина от горските територии - държавна или общинска собственост, се осъществява по един от следните начини: чрез продажба на стояща дървесина на корен или чрез добив и продажба на добита дървесина. Конкретните начини и ред за разпореждане с дървесина са установени в Наредбата. Това ще рече, че спазването на правилото на чл. 115, ал. 1, т. 2 от ЗГ е задължително при провеждане на електронен търг с наддаване за продажбата на добита дървесина на прогнозни количества.

 

16. На следващо място, правилото на чл. 115, ал. 2 от ЗГ допуска ползването на дървесина от търговци, които прилагат коя да е от системите за устойчиво управление на гори, или за контрол върху произхода на дървесината и произвежданите продукти, или пък за контрол на качеството на производствения процес и предлаганите продукти и услуги. Явно е при това положение, че „документа“ по смисъла на чл. 115, ал. 1, т. 2 от ЗГ може да е различен и издаден от различни независими органи по сертификация. В този смисъл, трябва да се посочи, че не е налице нито нормативно установен ред, нито пък фактически наличен, някакъв общ, централен, национален или пък международен публичен(тоест общодостъпен) регистър в който да е възможно, да се извърши справка за наличието на валиден сертификат по смисъла на чл. 115, ал. 2 от ЗГ, по отношение на конкретен правен субект. Ето защо, в случая възложителя, както в заповедта за откриване на процедура – електронен търг с наддаване за обект № 2318мт за продажба на добита дървесина на прогнозни количества от горски територии държавна собственост, така и в одобрените тръжни документи, нееднократно е указал, че кандидатите следва да представят – „Документ за съответствие с международен стандарт, издаден от независим орган по сертификация. свързан с дейностите по преработка на дървесина. За доказване на това обстоятелство участникът представя съответния документ. В случай, че документът е на чужд език, същия се представя в официално заверен превод на български език.“.

Неспорно е, че такъв документ от страна на „ВВС ЛЕС“ ЕООД не е представен в хода на административната процедура. Такъв документ не се представи и в хода на настоящото съдебно производство въпреки, че несъмнено, това е същността на текущия правен спор от фактическа страна. Впрочем, жалбоподателя не е посочил ясно и точно, електронния регистър за който в жалбата се твърди, че е възможно да се направи справка за валидно към момента сертифициране на търговеца. На посочения електронен адрес „…https://search.fsc.org/en/certificate/a024vQ0000m539fAAA/ …“, такава информация не може да бъде открита.

Крайният извод от изложеното до тук е, че за административния орган е било налице конкретно фактическо основание за отстраняването на жалбоподателя от процесната тръжна процедура.

 

17. Възражението на дружеството за това, в оспорената заповед липсват мотиви относно допускането на останалите търговци до участие в търга е неоснователно. В случая, предмет на спора е отстраняването на жалбоподателя от участие в търга, а не допускането на останалите участие до тръжната процедура. Ясно е, че останалите осем участници са допуснати до участие, защото са представили необходимата, изисквана от възложителя тръжна документация удостоверяваща, че те отговарят на нормативно установените и обявени от възложителя условия за участие, а жалбоподателя и още двама кандидати са отстранени от процедурата, защото не са представили необходимите документи и не е установено, че те отговарят на тези изисквания.

На следващо място е необходимо да се констатира, че заповедта за откриване на електронния търг, съдържа всичката информация съобразно изискването на чл. 74а, ал. 1 от Наредбата.

 

 

V. За разноските :

 

18. Констатираната основателност на жалбата предполага на ответника да се присъдят сторените разноски по производството. Те се констатираха в размер на 100.00 лв. за осъществена юрисконсулска защита.

 

 

 

Ето защо, Съдът

 

Р    Е    Ш    И  :

 

ОТХВЪРЛЯ  оспорването на „ВВС ЛЕС“ ЕООД с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: с. Козарско, ул. Двадесет и втора, № 2, общ. Брацигово, обл. Пазарджик, срещу Заповед № 3 - 18 - 86  от 23.02.2023г. на Директора на Териториално поделение „Държавно горско стопанство Пещера” към „Южноцентрално държавно предприятие“ Смолян, с която е определен за купувач на дървесината предмет на ЕТ03201, с прогнозно количество в размер 1178.00 куб.м., класирания на първо място участник „ЛЕС-ТРАНС-СТРОЙ“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление, гр. Пещера, ул. Хан Пресиян, №1, по предложената от него цена в размер на 205217.86 лева без ДДС, потвърдена на 23.02.2023г. в 10.03.03 ч.

 

ОСЪЖДА „ВВС ЛЕС“ ЕООД с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: с. Козарско, ул. Двадесет и втора, № 2, общ. Брацигово, обл. Пазарджик, да заплати на Териториално поделение „Държавно горско стопанство Пещера”, гр. Пещера, ул. Михаил Такев № 129 към „Южноцентрално държавно предприятие“ Смолян, сумата от 100,00лв. (сто лева), представляваща възнаграждение за осъществена юрисконсулска защита.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховният  административен съд на Република България в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

                       

 

 

Административен съдия : (п)