Решение по дело №228/2023 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 август 2023 г.
Съдия: Георги Видев Видев
Дело: 20237150700228
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 март 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 502 / 7.8.2023г.

гр. Пазарджик

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Пазарджик, V състав, в открито съдебно заседание на пети юли, две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                                                                                       Съдия: Георги Видев

 

 при секретаря Радослава Манова, като разгледа докладваното от съдия Видев административно дело № 228 по описа на съда за 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Делото е образувано по жалба на Еко Пан ООД, ЕИК ********* против Решение № 13/04/1/0/01726/3/01/04/02 – 01-2600/421 от 20.09.2022 г., издадено от заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което на жалбоподателя в качеството му на бенефициент по договор за подпомагане № 13/04/1/0/01726 от 21.06.2016 г. по подмярка 4.1. „Инвестиции в земеделски стопанства“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г., с предмет на инвестицията „Закупуване на земеделска техника за биологично производство“ е наложена финансова корекция в размер на 14 271.41 лв.

Жалбоподателят – Еко Пан ООД –  претендира нищожността или отмяната на оспореното решение, като излага съображения за постановяването му в нарушение на материално правните разпоредби и на административнопроизводствените правила. Поддържа жалбата и чрез процесуалния си представител в проведеното съдебно заседание, както и в представени писмени бележки. Възразява за прекомерност на претенцията за разноски на ответника.

Ответникът – заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ – оспорва жалбата чрез процесуалния си представител в проведеното съдебно заседание и в представена писмена защита. Сочи доводи за неоснователността на оспорването. Претендира присъждане на разноски.

Жалбата е допустима, като подадена от бенефициент по административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, на когото е наложена финансова корекция. Разгледано по същество оспорването е неоснователно.

При извършена проверка по изпълнение на договора служители на ответника са констатирали неспазване на разпоредби на същия и на норми на Наредба № 9 от 21.03.2015 г. за прилагане на подмярка 4.1. „Инвестиции в земеделски стопанства“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. Съответно, открили са производство по налагане на финансова корекция с писмо от 21.06.2022 г., като е дадена възможност на жалбоподателя да представи писмени възражения. Такова е постъпило но не е уважено, като вместо това е издадено обжалваното решение.

Оспореният административен акт е мотивиран правно с нарушение на чл. 17, ал. 1 от договора и нарушения на чл. 30, ал. 1, т. 9 и чл. 54, ал. 1, т. 5 от Наредбата, а фактически – с неспазване от жалбоподателя на поетия ангажимент да поддържа едно работно място от датата на сключване на договора (21.06.2016 г.) до изтичане на периода на мониторинг (15.02.2022 г.). Съгласно посочения чл. 17, ал. 1 от договора ползвателят се задължава от датата на сключване на договора до изтичане на периода на мониторинг (3 години от датата на получаване на окончателното плащане) да поддържа съответствие с всяко от условията по чл. 30, ал. 1, т. 3-7, 9 и/или 10 от Наредбата, посочено в „Списък на критериите за подбор, по които ползвателят е получил приоритет“.

Административният орган е приел за установено, че от 24.08.2020 г. до 11.10.2021 г. в дружеството няма назначен персонал. Счел е също и че неизпълнението на поетия ангажимент е по отношение на условие, което е било основание за класиране/избор на кандидата пред други кандидати и броят на точките е по-голям от минималния брой на точките, определен в съответната наредба/Условия за кандидатстване но по-малък от определения при оторизация на окончателното плащане и по-голям от минималния брой на точките, дадени на проектните предложения, за които е бил наличен бюджет, в рамките на който е било подадено и одобрено проектното предложение. В настоящия случай след неизпълнението броят точки, съответстващ на критериите за подбор става 34, което е над минималния брой точки за съответния прием – 33, в който случай се налага санкция в размер на 25 на сто от размера на оторизираната финансова помощ.

Извършеното от жалбоподателя нарушение се установява безспорно по делото от събраните писмени доказателства и от приетата съдебносчетоводна експертиза. Липсата на работници през процесния период не се и оспорва от жалбоподателя. Следователно, действително жалбоподателят е нарушил разпоредбата на чл. 54, ал. 1, т. 5 от Наредбата, която предвижда следното:

Чл. 54. (1) В срока по чл. 53, ал. 1 ползвателят на помощта е длъжен да:

5. запази съществуващия към датата на подаване на заявлението за подпомагане средносписъчен брой на персонала, както и броя на допълнително наетите въз основа на бизнесплана лица в случаите, когато проектът е бил одобрен за подпомагане поради съответствие с критерия по чл. 30, ал. 1, т. 9.

При това положение правилно му е наложена и финансовата корекция на основание чл. 57, ал. 2 от същата, предвиждащ връщане на цялата или на част от изплатената финансова помощ в случай на неизпълнение на задължението за запазване на съществуващия средносписъчен брой на персонала.

Неоснователни са възраженията на жалбоподателя.

Ответникът е компетентния административен орган за издаване на решения за налагане на финансови корекции, при условията на делегиране съгласно Заповед № 03 – РД/3089 от 22.08.2022 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“.

Несъстоятелно е възражението, че Ковид пандемията следва да се приеме за непреодолима сила, поради „намалението на стопанския оборот в условията на пандемия, започналото увеличение на цените на горивата и производствените разходи, затрудненото събиране на вземанията от нашите длъжници, нарастващата инфлация“. Възникването на цитираните обстоятелства по никакъв начин не е доказано по делото от жалбоподателя, а представлява общи твърдения в подкрепа на защитната му теза. При това, жалбоподателят не е изпълнил задължението си по чл. 61, ал. 2 от Наредбата да уведоми писмено разплащателната агенция за възникването на непреодолима сила или извънредни обстоятелства, препятстващи изпълнението на задълженията му по договора.

Неоснователен е доводът за маловажност на извършеното нарушение. Нарушението се е осъществявало в продължителен период от време – над една година. Намалението на броя на приоритетните 5 точки без поетия ангажимент до над минималния праг за съответния прием, действително отново би довело до финансиране на проектното предложение но в значително по-нисък размер.

Следователно, жалбоподателят е допуснал нарушение на сключения договор, за което при правилно приложение на закона му е наложена финансова корекция в законосъобразен размер. Корекцията е наложена при спазване на административнопроизводствените правила посредством издаването на мотивирано писмено решение и в съответствие с целта на закона, за да бъде санкциониран жалбоподателят за извършеното от него нарушение на сключения договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.

С оглед изхода на делото, жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на учреждението на ответника 300 лв., платени за възнаграждение на вещото лице и 2 021,30 лв., платено адвокатско възнаграждение (в минималния предвиден в закона размер с начислен ДДС).

Предвид гореизложеното съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

Отхвърля жалбата на “Еко Пан” ООД, ЕИК ********* против Решение № 13/04/1/0/01726/3/01/04/02 – 01-2600/421 от 20.09.2022 г., издадено от заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което на жалбоподателя в качеството му на бенефициент по договор за подпомагане № 13/04/1/0/01726 от 21.06.2016 г. по подмярка 4.1. „Инвестиции в земеделски стопанства“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г., с предмет на инвестицията „Закупуване на земеделска техника за биологично производство“ е наложена финансова корекция в размер на 14 271.41 лв.

Осъжда “Еко Пан” ООД, ЕИК ********* да заплати на Държавен фонд „Земеделие“ разноски по делото в размер на 2 321,30 лева (две хиляди триста двадесет и един лева и тридесет стотинки).

Решението подлежи на касационно обжалване чрез настоящия съд пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Съдия: /п/