Решение по дело №33/2020 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 108
Дата: 2 юни 2022 г. (в сила от 5 юли 2022 г.)
Съдия: Мирослав Вълков Вълков
Дело: 20207130700033
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 януари 2020 г.

Съдържание на акта

 

     Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

   № …

 

             гр. Ловеч, 02.06.2022 г.

 

        В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ в публично заседание на двадесет и четвърти януари две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ    

 

          при секретаря Татяна Тотева, като разгледа докладваното от съдия Вълков  адм. дело  № 33/2020 г., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК) във връзка със Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).

Образувано е по жалба от Община Луковит, Булстат *********, с адрес: гр. Луковит, ул. „Възраждане“ № 73, чрез адвокат А.А. ***, срещу Решение за отказ изх. № 03-РД/4980 от 13.12.2019 г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ).

С обжалваното решение е отхвърлено изцяло проектно предложение с наименование „Внедряване на мерки за енергийна ефективност в административните сгради на кметства в селата на община Луковит чрез ремонт и оборудване“ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедурата за подбор на проекти № BG06RDNP001-7.008 – Енергийна ефективност „Реконструкция, ремонт, оборудване и/или обзавеждане на общински сгради, в които се предоставят обществени услуги с цел подобряване на тяхната енергийна ефективност“ по подмярка 7.2 „Инвестиции в инфраструктура“ от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ от Програма за развитие на селските райони 2014-2020 г. в размер на 467 541,22 лв., от които 397 410,04 лв. от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и 70 131,18 лв. национално съфинансиране от държавния бюджет на Република България с бенефициент Община Луковит.

По изложени доводи за неправилно приложение на материалния закон, допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и несъответствие с целта на закона се иска отмяна на оспорения акт и връщане на преписката на административния орган за завършване на административното производство по одобрението на проектното предложение от Община Луковит и подписване на административния договор след установяване на законосъобразния размер на допустимата безвъзмездна финансова помощ по проектното предложение № BG06RDNP001-7.008.

 

В съдебно заседание оспорващият чрез упълномощен адвокат поддържа жалбата на изложените в нея основания и развива доводи по съществото на спора. Претендира присъждане на направените разноски по делото съгласно списък. Представя и писмени бележки.

Ответникът по делото – Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“– редовно призован – не се явява и не се представлява в съдебно заседание. В писмена молба с вх. № 189/17.01.2022 г. изразява становище по съществото на правния спор, претендира юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на противната страна.  

Настоящият съдебен състав на Административен съд Ловеч намира жалбата за процесуално допустима като подадена от надлежно легитимирана страна в законоустановения срок. Разгледана по същество е основателна.

Според чл. 9б, т. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), производствата пред управляващия орган или ДФ Земеделие – Разплащателна агенция за мерките и подмерките от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., измежду които е и подмярка 7.2. Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура се провеждат посредством Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕСИФ (ИСУН) по реда и при условията на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).

За конкретното производство съответно приложение, съгласно на § 4, ал. 3 от ДР на ЗУСЕСИФ, намират правилата за подбор на проектни предложения, уредена в глава трета, раздел II от ЗУСЕСИФ Предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор, както и тези на Наредба № 12 от 25.07.2016 г. за прилагане на подмярка 7.2. Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура от мярка 7 Основни услуги и обновяване на селата в селските райони от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. и Условията за кандидатстване с проектни предложения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ПРСР за периода 2014 – 2020 г., издадени на основание чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ.

От доказателствата по делото се установява, че на 12.07.2018 г. Община Луковит е подала проектно предложение за: „Внедряване на мерки за енергийна ефективност в административни сгради на кметства в селата на Община Луковит чрез ремонт и оборудване“ с ИД BG06RDNP001-7.008-0015 в ИСУН по процедура чрез подбор BG06RDNP001-7.008 по подмярка 7.2. „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“ от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г.

 При обработка на проектното предложение от компетентните за това лица са извършени предварителна оценка и оценка на административното съответствие и допустимост, като след проведена техническа и финансова оценка, кандидатът- Община Луковит е уведомен, че проектът е включен в списъка на проектните предложения, предложени за финансиране по процедурата. Основанието за това АО е намерил в разпоредбата на чл. 35, ал. 1 от ЗУСЕСИФ и т. 21.3 от Условията за кандидатстване.

 На общината е изпратено уведомително писмо с изх. № 01-0800/2946 от 20.09.2019 г. (л. 20-25), с което в 30-дневен срок е задължена да представи документи и/или да приложи доказателства, че отговаря на изискванията за бенефициент.

 Кандидатът за финансиране е бил уведомен и за извършените корекции в проектобюджета на проектното предложение с посочени мотиви за недопустимите за финансиране разходи. Именно уведомително писмо 01-0800/2946 от 20.09.2019 г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд Земеделие, в частта на извършените с раздел II, т. 1 - 18 от същото корекции в проектобюджета по проектно предложение с идентификационен № BG06RDNP001-7.008-0015 в ИСУН по процедура чрез подбор № BG06RDNP001-7.008 по подмярка 7.2 Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура от мярка 7 Основни услуги и обновяване на селата в селските райони от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. е било предмет на оспорване пред АдмС Ловеч по адм. дело № 509/2019 г.

 Съобразявайки датата на получаване на уведомителното писмо - 30.09.2019 г., с което са изискани документи и доказателства от Община Луковит и датата 30.10.2019 г., когато изтича крайният 30-дневен срок за предоставяне на изискваните с писмото документи, административният орган е приел, че кандидатът не е спазил срока по т. 2 и т. 5 от раздел 27.1 от Условията за кандидатстване, в рамките на който следва да предостави тези документи и доказателства, доказващи, че общината отговаря на изискванията за бенефициент.

 Последното както и становището, че регламентираният в т. 2 от раздел 27.1 от Условията за кандидатстване срок, законово разписан и в чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕСИФ има преклузивен характер е мотивирало АО да приеме, че този срок не може да бъде удължаван за отделни одобрени за сключване на договор кандидати, тъй като това би било нарушение на принципите на процедурата за подбор и равнопоставеност на всички кандидати. Съответно това нарушавало изискването на чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕСИФ (досежно срока, разписан в тази норма) и т. 2 от раздел 27.1 от Условията за кандидатстване.

 По тези съображения било издадено и Решение № 03-РД/4980 от 13.12.2019 г. на Изпълнителния директор на ДФЗ, с което е отхвърлено изцяло проектно предложение на Община Луковит с наименование: „Внедряване на мерки за енергийна ефективност в административни сгради на кметства в селата на Община Луковит чрез ремонт и оборудване“ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура за подбор на проекти BG06RDNP001-7.008 - Енергийна ефективност „Реконструкция, ремонт, оборудване и/или обзавеждане на общински сгради, в които се предоставят обществени услуги с цел подобряване на тяхната енергийна ефективност“ по подмярка 7.2. „Инвестиции в

Създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“ от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ от ПРСР 2014 - 2020 г. в размер на 467 541,22 лв., от които 397 410,04 лв. от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и 70 131,18 лв. национално съфинансиране от държавния бюджет на Република България с бенефициент Община Луковит.

При така изложената фактическа обстановка, съдът намира следното от правна страна:

Основанията за оспорване на административните актове са посочени в чл. 146 от АПК – липса на компетентност, неспазване на установената форма, съществено нарушение на административнопроизводствените правила, противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона.

Настоящият съдебен състав счита, че оспореното решение е издадено от компетентен орган, в исканата от закона писмена форма, съдържа изискуемите реквизити, но са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и е налице несъответствие с материалния закон и неговата цел.

Решение за отказ № 03-РД/4980/13.12.2019 г., издадено на основание чл. 38, т. 3, вр. с чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕСИФ и т. 9. във връзка с т. 9.3, предложение второ, във връзка с т. 5 от раздел 27.1. Процедура за уведомяване на неодобрени и одобрени кандидати и сключване на административни договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на Условията за кандидатстването по подмярка 7.2. Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура от мярка 7 Основни услуги и обновяване на селата в селските райониот ПРСР 2014-2020 г. е постановено от компетентен орган, съгласно чл. 41, ал. 1 от Наредба № 12 от 25.07.2016 г. за прилагане на подмярка 7.2. „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“ от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. - Изпълнителният директор на ДФ Земеделие – РА. По делото е представен препис от протокол № 145 (л. 42 - 44) от заседанието на Управителния съвет на фонда, състояло се на 19.07.2019 г., на което е взето решение за освобождаване на Ж.Ж. от длъжността изпълнителен директор на ДФ Земеделие като на тази длъжност е избран В.Г. – издател на оспорения акт.

 Според § 1, т. 13 от ДР на ЗПЗП, Разплащателната агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти по правилата на Европейския съюз. По силата на чл. 11а, ал. 1, т. 9 от ЗПЗП Разплащателната агенция намалява, отказва изплащането или оттегля изплатената финансова помощ за мерките и подмерките по чл. 9б, т. 2 от ЗПЗП по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. Настоящата подмярка, както беше посочено по-горе попада сред тези по чл. 9б, т. 2 от ЗПЗП, доколкото мярката е предвидена в чл. 20 от Регламент (ЕС) № 1305/2013 и не е включена в изчерпателното изброяване на чл. 9б, т. 1 от ЗПЗП. Съгласно чл. 20а, ал. 1 от ЗПЗП изпълнителният директор на ДФ Земеделие е и изпълнителен директор на РА, поради което именно той, както беше посочено, се явява компетентен да издаде оспорения административен акт.

Решение № 03-РД /4980 от 13.12.2019 г. на Изпълнителния директор на ДФЗ не страда от пороци, относно форма и съдържание на акта.

 Не са налице и основания за обявяване на оспорения административен акт за нищожен.

 При издаването му обаче са нарушени административнопроцесуалните правила и норми, довели и до нарушение на материалния закон, а от там и до неговата цел.

 В настоящото съдебно производство спорът е изцяло правен и касае правилното тълкуване и прилагане на чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕСИФ.

 Съгласно текста на разпоредбата, при одобрен оценителен доклад, кандидатите от списъка по чл. 35, т. 1 от ЗУСЕСИФ се поканват да представят в 30-дневен срок доказателства, че отговарят на изискванията за бенефициер, включително на условията, посочени в документите по чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ.

 Съдебната практика е категорична, че този срок, разписан и в т. 2 от раздел 27.1 от Условията за кандидатстване е преклузивен и неспазването му от кандидата за финансиране води именно до отхвърляне от АО на съответното проектно предложение, както е станало и в случая.

 Изпълнителният директор на ДФЗ обаче не е съобразил, че законодателят изисква представянето в 30-дневен срок на документи и доказателства да стане при одобрен оценителен доклад. Именно административно дело № 509/2019 г. по описа на АдмС Ловеч, по което е постановено Решение № 83/11.06.2021 г., оставено в сила с Решение № 12828 от 15.12.2021 г. на ВАС по адм. д. № 8566/2021 г., V о., е било с предмет оспорване на резултатите от оценителния доклад и частичния отказ на АО за финансиране в размери, поискани от Община Луковит.

 При това положение до приключване на спора по цитираното дело този 30-дневен срок с покана за депозиране от общината на съответните документи не само не е текъл, но е било задължително за АО във воденото от него административно производство да го спре, позовавайки се на чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК до приключване на съдебното такова по административно дело № 509/2019 г. по описа на АдмС Ловеч, защото все още не е бил налице одобрен оценителен доклад предвид оспорването му.

 След като не го е спрял, а напротив, е приел, че Община Луковит не е спазила срока, изпълнителният директор на ДФЗ е нарушил именно чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК, което следва да се приеме за нарушаване на правилата във административното производство, което е съществено и е основание за незаконосъобразност на оспореното Решение № 03-РД /4980 от 13.12.2019 г. - чл. 146, т. 3 от АПК. Това нарушение от своя страна е довело и до нарушение на материалния закон - чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, съгласно която норма, при одобрен оценителен доклад кандидатите от списъка по чл. 35, т. 1, а в случаите по чл. 37, ал. 2 – и от списъка по чл. 35, т. 2, се поканват да представят в 30-дневен срок доказателства, че отговарят на изискванията за бенефициент, включително на условията, посочени в документите по чл. 26, ал. 1, ако същите не са приложени към формуляра за кандидатстване.

 С оглед гореизложеното, оспореното Решение за отказ № 03-РД/4980 от 13.12.2019 г., на Изпълнителния директор на ДФЗ се явява незаконосъобразен административен акт и като такъв подлежи на отмяна.

 В този смисъл е и Решение № 2835 от 02.03.2021 г. на ВАС по адм. д. № 11860/2020 г., V о.

 С оглед естеството на спора преписката следва да се върне на административния орган за произнасяне по същество по искането за финансиране по депозираното от Община Луковит проектно предложение с наименование „Внедряване на мерки за енергийна ефективност в административните сгради на кметства в селата на община Луковит чрез ремонт и оборудване“ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедурата за подбор на проекти № BG06RDNP001-7.008 – Енергийна ефективност „Реконструкция, ремонт, оборудване и/или обзавеждане на общински сгради, в които се предоставят обществени услуги с цел подобряване на тяхната енергийна ефективност“ по подмярка 7.2 „Инвестиции в инфраструктура“ от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ от Програма за развитие на селските райони 2014-2020 г. в размер на 467 541,22 лв., от които 397 410,04 лв. от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и 70 131,18 лв. национално съфинансиране от държавния бюджет на Република България с бенефициент Община Луковит. При произнасянето си АО следва да съобрази и влязлото в сила Решение № 83/11.06.2021 г. по административно дело № 509/2019 г. по описа на АдмС Ловеч, потвърдено с Решение № 12828/15.12.2021 г. по адм. дело № 8566/2021 г. по описа на ВАС.

По изложените съображения съдът намира за основателна жалбата на Община Луковит срещу Решение за отказ изх. № 03-РД/4980 от 13.12.2019 г. на Изпълнителния директор на ДФЗ.

Обжалваното решение за отказ е незаконосъобразно, като постановено в нарушение на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалноправните разпоредби и целта на закона, което налага неговата отмяна.

С оглед изхода на спора, искането на процесуалния представител на жалбоподателя за присъждане на сторените по делото разноски съгласно представения списък (л. 173) се явява основателно, поради което в полза на Община Луковит следва да бъде присъдена сумата от 4600,00 лева, от които: 2900,00 лева – договорено и реално заплатено адвокатско възнаграждение (видно от договор за правна помощ на л. 174) и 1700,00 лева – внесена държавна такса (л. 171). По отношение на направеното от процесуалния представител на административния орган възражение за прекомерност, съдът счита същото за неоснователно. Съгласно чл. 8, ал. 1, т. 5 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения при определен материален интерес интерес от 100 000 лева до 1 000 000 лева, минималното възнаграждение е 3530 лв. плюс 1 % за горницата над 100 000 лева. В настоящия случай материалният интерес се определя на 467 541,22 лева, колкото е стойността на отхвърленото с оспореното в настоящото производство решение за отказ проектно предложение. С оглед на това, договореното и заплатено от жалбоподателя адвокатско възнаграждение в размер на 2900,00 лева не се явява прекомерно.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

                                                 Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Решение за отказ изх. № 03-РД/4980 от 13.12.2019 г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“.

ВРЪЩА преписката на Изпълнителния директор на Държавен фонд Земеделие за ново разглеждане и произнасяне по проектно предложение с идентификационен № BG06RDNP001-7.008-0015 в ИСУН от Община Луковит при съблюдаване на дадените със съдебния акт указания по тълкуване и прилагане на закона.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“, гр. София, бул. „Цар Борис III136 да заплати на Община Луковит, Булстат *********, с адрес: гр. Луковит, ул. „Възраждане“ № 73, сумата от 4600,00 (четири хиляди и шестстотин) лева, представляващи съдебно-деловодни разноски.

 Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба чрез Административен съд Ловеч пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Препис от него да се изпрати на страните по делото на основание чл. 138 от АПК.

 

                                        АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: