Решение по дело №305/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 672
Дата: 29 септември 2021 г. (в сила от 26 май 2022 г.)
Съдия: Светомир Витков Бабаков
Дело: 20217150700305
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

672/29.9.2021г.

 

гр. Пазарджик,

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик – VІІІ – административен състав, в открито съдебно заседание на девети септември, две хиляди двадесет и първата година в състав:

 

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

СВЕТОМИР БАБАКОВ

 

 

 

 

при секретар

Янка Вукева

и с участието

на прокурора

 

изслуша докладваното

от съдия

БАБАКОВ

http://www.admincourt-pz.bg/dela/20210101/19220221_image002.gif

по адм. дело № 305 по описа на съда за 2021 г.

 

Производството е по реда на чл. 27, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСEСИФ/ и чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ и е образувано по жалба на „ПРОЕКТ КОНСУЛТ ИНЖ“ ЕООДЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пазарджик, ул. „**“ № **, против Решение на Ръководителя на управляващия орган на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 г. /УО на ОПИК/ и Главен директор на ГД „Европейски фондове за конкурентноспособност в Министерство на икономиката, обективирано в одобрен списък на предложените за отхвърляне проектни предложения по сформираната двадесет и първа оценителна сесия, в частта му, в която е отказано отпускането на безвъзмездна финансова помощ, заявена от кандидата чрез проектно предложение рег. № BG16RFOP002-2.073-20182 в ИСУН по обявена процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19", по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 г.

В жалбата се твърди, че в оспорената част, административният акт е издаден при несъответствие с приложимия материален закон. Излагат се съображения, че неправилно административният орган е приел, че кандидатът не отговаря на условията по програмата и в частност на: изискването на т. 9 "Минимален и максимален размер на безвъзмездната финансова помощ за конкретен проект" от Условията за кандидатстване, съответно Критерии 25 от "Критерии и методология за оценка на проектните предложения". В подкрепа на това си становище жалбоподателят посочва, че противно на твърдяното, дружеството е регистрирало нетни приходи от продажби за 2019 г. в размер на 40 025,00 лв. В ГДД в шифър 0100 „Общи приходи“ отчетените приходи от продажби били посочени, но поради техническа грешка, сумата не била пренесена в клетка шифър 0110 “нетни приходи от продажби“.  Моли се да бъде прогласена нищожността му.

Ответникът по делото – УО на ОПИК 2014- 2020 – редовно призован не се представлява. В съпроводителното писмо към административната преписка, юрк. Минцел заявява, че жалбата е процесуално недопустима, алтернативно неоснователна.

Административен съд - Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

Съобразно разпоредбата на чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, чрез своя заповед № РД-16-375 от 12.05.2020 г. УО на ОПИК е одобрил обява за откриване на процедура и общи условия за кандидатстване и изпълнение за предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по обявената процедура на подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19", Приоритетна ос 2 "Предприемачество и капацитет за растеж на МСП", инвестиционен приоритет 2. 2. "Капацитет за растеж на МСП", Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 г., като тези условия и пълният пакет с документи за участие са публикувани и обществено достъпни в изпълнение на изискването на чл. 26, ал. 6 от ЗУСЕСИФ.

Със Заповед № РД-16-381 от 14.05.2020 г. на УО на ОПИК  са утвърдени опростени процедурни правила за работа на оценителната комисия, като със Заповед № РД-16-380 от 14.05.2020 г. на органа е определен и съставът на оценителната комисия. По преписката са представени одобрените условия за кандидатстване и изпълнение на БФП, съгласно които БФП началният момент за подаване на проектни предложения. Със заповед № РД-16-1387/10.12-20 г. ан УО на ОПИК била допусната промяна в сисъка на документите, които подават на етап кандидатстване.

Съгласно опростените правила за работа на комисията тя трябва да извърши комплексна оценка на проектните предложения, като анализира дали съответните кандидати, чрез подадените от тях проектни предложения отговарят на минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване.

По преписката са представени критериите и методологията за оценка на проектните предложения /л.99-103/.

Чрез подадено проектно предложение рег. № BG16RFOP002-2.073-20182 в ИСУН, дружеството- жалбоподател е кандидатствало за предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по обявена процедура за подбор на проекти, ведно с изискуемите към него приложения в т. ч. и Декларация за финансови данни /Приложение № 2/. Видно от приложения по делото оценителен лист /лист 126-134/ конкретното предложение е разпределено на оценителя А.И.И.. В изложената комплексна оценка е посочено, че кандидатът не отговаря на два от критериите за допустимост, а именно: критерии 16 и 25 от "Критерии и методология за оценка на проектните предложения". Посочено е, че съгласно представена информация от НАП, нетните приходи от продажби на кандидата за 2019 г. са в размер на 0,00 лв., поради което и проектното предложение е предложено за отхвърляне.         Представен е доклад от Р.М.-  председател на оценителната комисия, към който  приложен и списък на предложените за отхвърляне проектни предложения от 21 оценителна сесия.

.

Със своето решение от 02.03.2021 г. УО на ОПИК е одобрил списъка на предложените за отхвърляне проектни предложения по проведената двадесет и първа оценителна сесия и е отказал на „ПРОЕКТ КОНСУЛТ ИНЖ“ ЕООД предоставянето на изисканата сума в размер от 5700 лв., представляваща безвъзмездна финансова помощ по обявената процедура. Органът е обосновал своето решение, като е възпроизвел констатациите от оценителния лист.

По делото са представени и приети като доказателства документите, съдържащи се в административната преписка по издаване на оспореното решение, както и документите представени от жалбоподателя – ГДД за 2019 г., отчет за приходите и разходите за 2019 г., както и и седем бр. фактури.

По делото е прието заключение на изготвена съдебно счетоводна експертиза, съгласно което нетните приходи от продажби на „ПРОЕКТ КОНСУЛТ ИНЖ“ ЕООД през 2019 г. са в размер на 40 025 лв. Общите приходи от продажби са равни на нетните приходи от продажби на дружеството за 2019 г., а именно в размер 40 025 лв. Съгласно разясненията, напавени от вещото лице в съдебно заседание, в ГДД е допусната техническа грешка.

Съдът кредитира заключението, като изготвено от компетентно лице, притежаващи съответните специални занания, отговорило е пълно изчерпателно на възложената му задача и експертните му изводи не са оспорани от страните.

Въз основа на тази фактическа обстановка, от правна страна съдът прави следните изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения срок и от лице имащо правен интерес от обжалването.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Съгласно чл. 38, ал. 1, т. 1 от ЗУСЕСИФ в 10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕСИФ УО издава мотивирано решение, с което отказва предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за всяко предложение, включено в списъка по чл. 35, т. 3 от същия закон, каквото е и настоящото. Както вече бе посочено по конкретната процедура са приети опростени процедурни правила за работа на оценителната комисия. Съгласно т. 2. 14 от тези правила в срок от три работни дни РУО одобрява представените му списъци или ги връща за корекции, като според т. 2. 18 кандидатите, на които е отказано отпускането на безвъзмездна финансова помощ се уведомяват посредством ИСУН, като им се изпраща утвърденият списък с отхвърлени предложения.

Съгласно чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващия орган или оправомощено от него лице. Със своя Заповед № РД-16-458 от 12.06.2020 г., Министърът на икономиката е определил И.И., изпълняваща длъжността главен директор на главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" при Министерство на икономиката на РБ за лице, което да изпълнява функциите на УО на ОПИК, като в този смисъл оспореното решение се явява издадено от компетентен орган.

На следващо място съдът намира, че актът е издаден в съответствие с изискванията на чл. 59, ал. 2 от АПК, като съдържа фактическите и правните основания за издаването му. В същия са посочени конкретни обстоятелства и правни изводи, въз основа на които е отказано предоставянето на финансовата помощ. Съдът счита, че оспореният акт е издаден при липса на съществено нарушение на административнопроизводствените правила, но в противоречие с материалния закон.

Производството по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по конкретната процедура е осъществено изцяло в съответствие с утвърдените опростени процедурни правила за работа на оценителната комисия и съобразно опростените условия за кандидатстване, които правила и условия са в съответствие с чл. 21, ал. 1, т. 2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на НС от 13.03.2020 г. и за преодоляване на последиците. Според тази разпоредба управляващите органи на ЕСИФ имат право да отпускат безвъзмездна финансова помощ по опростени правила, вкл. без публикуване на покана за набиране на предложения. В случая и съгласно опростените правила за работа на комисията по процедурата се извършва комплексна оценка, която включва проверка на съответствието на всяко проектно предложение с минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване и документална проверка по отношение това, дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент. С оглед приетите опростени правила по процедурата проверката включва едновременно, както допустимост, така и техническа и финансова оценка. Тази проверка се извършва от един оценител, на когото е разпределено конкретно предложение, като резултатите от нея се обективират в оценителен лист. В конкретния случай не се наблюдават допуснати нарушения в проведената двадесет и първа оценителна сесия и в частност в производството по разглеждане и извършване на оценка, на проектно предложение рег. № в ИСУН BG16RFOP002-2.073-20182.

Наведеният административноправен спор е по отношение на това дали проектното предложение на „ПРОЕКТ КОНСУЛТ ИНЖ“ ЕООД отговаря на предварително зададените критерии за допустимост и останалите изисквания за предоставяне на финансова помощ. Тук е моментът да се подчертае, че утвърдената документация по процедурата, в която са включени и условията за кандидатстване, утвърдени по съответния ред от УО е със задължителен характер спрямо кандидатите, чиито проектни предложения подлежат на допускане и оценка, т. е. актът, с който те се утвърждават, обективира в себе си изричното волеизявление на административен орган, с което се създават конкретни права и задължения. Съобразно т. 11. 1, подт. 5 от Условията за кандидатстване, кандидатите следва да са регистрирали поне 20% спад в оборота/нетни приходи от продажби за месец април 2020 г. спрямо средния месечен оборот за 2019 г. Посочено е в одобрените критерии и методология за оценяване – всичките част от документацията по процедурата, че посочените изходни данни ще се извличат от представената към проектното предложение Декларация за финансови данни /Приложение № 2/, както и чрез служебна проверка в НАП, относно нетните приходи от продажби за 2019 г., като данните ще се извличат на база подадена декларация по чл. 92 от ЗКПО. В Приложение № 4 недвусмислено е посочено, че при несъответствие с изискванията по т. 13 - 23 и т. 27, проектното предложение ще бъде отхвърлено, като в контекста на това следва да се посочи, че коментираният критерии за допустимост в конкретния случай е подведен в т. 16. В т. 9 от условията за кандидатстване – Минимален и максимален размер на финансовата помощ е посочено, че същата може да бъде заявена в размер до 10% от нетните приходи от продажби, декларирани от лица, които се облагат с корпоративен данък в ГДД по чл. 92 от ЗКПО за 2019 г. Същото изискване е заложено в т. 25 от Приложение № 4.

Противно на изводите на административния орган обаче, от заключението на изготвената по делото съдебно- счетоводна експертиза се установява, че нетните приходи от продажби за 2019 г. са равни на общите приходи от продажби в размер на 40025 лв., а не в размер на 0,00 лв, като е прието в оспорения акт. В този смисъл, общите приходи от продажби правилно са посочени от жалбоподателя в ГДД на ред с шифър 0100, но на следващия ред с шифър 0110 е допусната техническа грешка, като сумата от общите приходи  не е пренесена там. В този смисъл, неправилно административният орган е приел, че при извършената проверка са установени двете несъответствия от изискванията на т. 16 и т. 25. Неизпълнението на тези изисквания е установено след извършена служебна справка в НАП, която представя данните, посочени от кандидата в подадената от него ГДД за 2019 г., но извършването на такава справка не изключва възможността в посочената декларация да е допусната техническа грешка, каквато безспорно се установи, че допусната в настоящото производство, включително и чрез ССчЕ. При това положение, крайните изводи на административния орган, че кандидатът не отговаря на изискванията на т. 16 и т. 25 от условията за кандидатстване, тъй като нетните му приходи от продажби са равни на 0,00 лв. са неправилни. Следва решението в частта му, в която е отказано отпускането на безвъзмездна финансова помощ, заявена от кандидата чрез проектно предложение рег. № BG16RFOP002-2.073-20182 в ИСУН да бъде отменено, а делото да се върне като преписка на административния орган за извършване на нова оценка на кандидата, като се вземе предвид, че нетните му приходи от продажби за 2019 г. са в размер на общите такива, а именно 40 025 лв.

Водим от горните мотиви и на основание чл. 172 ал.2 пр.2 вр. чл. 173, ал. 2, от АПК, Административен съд – Пазарджик, VIII - състав

 

 

 

                                            Р Е Ш И: 

 

 

 

ОТМЕНЯ  по жалба на „ПРОЕКТ КОНСУЛТ ИНЖ“ ЕООДЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пазарджик, ул. „**“ № **, против Решение на Ръководителя на управляващия орган на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 г. /УО на ОПИК/ и Главен директор на ГД „Европейски фондове за конкурентноспособност в Министерство на икономиката, обективирано в одобрен списък на предложените за отхвърляне проектни предложения по сформираната двадесет и първа оценителна сесия, в частта му, в която е отказано отпускането на безвъзмездна финансова помощ, заявена от кандидата чрез проектно предложение рег. № BG16RFOP002-2.073-20182 в ИСУН по обявена процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19", по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 г.

ИЗПРАЩА  делото като преписка на Ръководителя на управляващия орган на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 г.  със задължителни указания по тълкуване и прилагане на закона, съобразно мотивите на настоящото решение.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.

                                                  

 

 СЪДИЯ:   /п/ 

 

 

Решение № 50003 от 26.05.2022г. на ВАС - София, Седмо отделение по АД 810/2022г. - ОТМЕНЯ Решение №672 от 29.09.2021 г. на Административен съд - Пазарджик по адм. дело №305/2021 г. и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на "Проект консулт инж" ЕООД срещу решение от 02.03.2021 г. на ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност", в частта по т. 11, с която е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ на кандидата „Проект консулт инж“ ЕООД по проектно предложение BG16RFOP002-2.073-20182.

ОСЪЖДА "Проект консулт инж" ЕООД, седалище и адрес на управление гр. Пазарджик, ул."
***" № ** , да заплати на Министерство на иновациите и растежа, седалище и адрес гр. София, ул. "Княз Александър I" 12, 100 (сто) лева разноски по делото.