Решение по дело №316/2019 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 юли 2019 г. (в сила от 15 юли 2019 г.)
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20197140700316
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 юни 2019 г.

Съдържание на акта

                                   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

               346/15.07.2019 г.

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно заседание на единадесети юли през две хиляди и деветнадесета година в състав

 

                                                                    Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар  Антоанета Лазарова                                                        разгледа

Адм.дело №316/2019г. по описа на   

Административен съд Монтана

 

            Производството е по реда на чл.172, ал.5 от Закон за движение по пътищата ЗДвП) във вр. с чл.145 и сл. от Административно-процесуален кодекс (АПК).

         Образувано е по жалба на К.Д.Б. ***, подадена чрез пълномощника му адвокат А., срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №19-0996-000311/20.06.2019г. на Началник сектор към ОД на МВР Монтана, сектор „Пътна полиция“ Монтана, с която на основание чл.171, т.4, ЗДвП на оспорващия е наложена принудителна административна мярка – временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач, изземване на свидетелството за управление на водач на МПС, на който са му отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл157, ал.4 ЗДВП. В жалбата се поддържа искане за отмяна на оспорения административен акт, като се поддържа, че е постановен в противоречие с материалния и процесуалния закон и не е спазена предвидената от закона форма. В съдебно заседание оспорващия, чрез пълномощника си адвокат А. поддържа жалбата си и развива доводи н подкрепа на искането за отмяна на оспорения административен акт, като претендира и присъждане на разноски по делото.

         Ответникът по жалбата не взема становище по спора. 

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168 ал.1 АПК намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Предмет на спора е законосъобразността на Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №19-0996-000311/20.06.2019г. на Началник сектор към ОД на МВР Монтана, сектор „Пътна полиция“ Монтана, с която на основание чл.171, т.4, ЗДвП на оспорващия е наложена принудителна административна мярка – временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач, изземване на свидетелството за управление на водач на МПС, на който са му отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл157, ал.4 ЗДВП. Мотивите се свеждат до това, че с изброени в административния акт наказателни постановления, които са влезли в законова сила, които са наложени на оспорващия за нарушения на ЗДвП, са отнети всичките контролни точки, а оспорващия не е върнал свидетелството си за управление на МПС, с което е нарушил разпоредбата на чл.157, ал.4 ЗДвП. При така описаната фактическа обстановка, административния орган е бил мотивиран на основание чл.171, т. ЗДвП да издаде оспорения административен акт, с които по отношение на оспорващия е наложена оспорваната принудителна административна мярка.

От фактическа страна, съдът, намира за установено следното:

С приетото на л.14 по делото Наказателно постановление №16-0996-002861 от 24.11.2016г., което е издадено от Началник сектор към ОД на МВР, сектор „Пътна полиция“ Монтана, на оспорващия са наложени административни наказания, а на основание Наредба №Iз-2539 от 17.12.2012г. за определяне максималния размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение (Наредба№Iз-2539 от 17.12.2012г.) са отнети шест точки. Наказателното постановление е връчено на оспорващия на 12.02.2018г., като това обстоятелство се установява от положения личен подпис, като е отбелязано, че е влязло в сила на 20.02.2018г.

С приетото на л.15 по делото Наказателно постановление №16-0996-002867 от 24.11.2016г., което е издадено от Началник сектор към ОД на МВР, сектор „Пътна полиция“ Монтана, на оспорващия е наложено административно наказание, а на основание Наредба №Iз-2539 от 17.12.2012г. са отнети шест точки. Наказателното постановление е връчено на оспорващия на 12.02.2018г., като това обстоятелство се установява от положения личен подпис, като е отбелязано, че е влязло в сила на 20.02.2018г.

С приетото на л.16 по делото Наказателно постановление №16-0996-003513 от 18.01.2017г., което е издадено от Началник сектор към ОД на МВР, сектор „Пътна полиция“ Монтана, на оспорващия е наложено административно наказание, а на основание Наредба №Iз-2539 от 17.12.2012г. са отнети шест точки. Наказателното постановление е връчено на оспорващия на 12.02.2018г., като това обстоятелство се установява от положения личен подпис, като е отбелязано, че е влязло в сила на 20.02.2018г.

С приетото на л.17 по делото Наказателно постановление №16-0996-003598 от 18.01.2017г., което е издадено от Началник сектор към ОД на МВР, сектор „Пътна полиция“ Монтана, на оспорващия са наложени административни наказания, а на основание Наредба №Iз-2539 от 17.12.2012г. са отнети шест точки. Наказателното постановление е връчено на оспорващия на 12.02.2018г., като това обстоятелство се установява от положения личен подпис, като е отбелязано, че е влязло в сила на 20.02.2018г.

С приетото на л.18 по делото Наказателно постановление №18-0996-000582 от 07.03.2018г., което е издадено от Началник сектор към ОД на МВР, сектор „Пътна полиция“ Монтана, на оспорващия са наложени административни наказания, а на основание Наредба №Iз-2539 от 17.12.2012г. са отнети шест точки. Наказателното постановление е връчено на оспорващия на 25.09.2018г., като това обстоятелство се установява от положения личен подпис, като е отбелязано, че е влязло в сила на 03.10.2018г.

С приетото на л.19 по делото Наказателно постановление №18-0246-000414 от 19.07.2018г., което е издадено от Началник РУП към ОД на МВР София, на оспорващия са наложени административни наказания, а на основание Наредба №Iз-2539 от 17.12.2012г. са отнети шест точки. Няма данни за датата на връчване на наказателното постановление, като представеното по делото копие от административния орган не съдържа подпис и печат на издателя му.

С приетото на л.20 по делото Наказателно постановление №19-0996-000582 от 16.04.2019г., което е издадено от Началник сектор към ОД на МВР, сектор „Пътна полиция“ Монтана, на оспорващия са наложени административни наказания, а на основание Наредба №Iз-2539 от 17.12.2012г. са отнети дванадесет точки. На представеното по делото копие от наказателното постановление е отбелязано, че е влязло в сила на 03.10.2018г., но няма подпис на лицето, който да удостоверява получаването му.

 Със Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №19-0996-000311/20.06.2019г. на Началник сектор към ОД на МВР Монтана, сектор „Пътна полиция“ Монтана, с която на основание чл.171, т.4, ЗДвП на оспорващия е наложена принудителна административна мярка – временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач, изземване на свидетелството за управление на водач на МПС, на който са му отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл157, ал.4 ЗДВП. Оспореният административен акт е връчен на лично оспорващият на 21.06.2019г., което се установява от подписа му върху разписка на административния акт, тоест жалбата с вх№1180/26.06.2019г., с която е оспорен административния акт, е подадена в рамките на законоустановения срок и е процесуално допустима.

От така описаната фактическа обстановка, въз основа на събраните по делото писмени доказателства, съдът, извежда следните правни изводи по същество на спора:

По аргумент от разпоредбата на чл.172, ал.1 от ЗДвП, принудителните административни мерки (ПАМ) по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност. В случая административния акт е издаден от Началник сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР Монтана, който е овластен с правомощия със Заповед №301з-1411/07.06.2017г. на Директора на ОД на МВР Монтана (л.13 по делото), която е основана на дадени правомощия със Заповед №8121з-1524/09.12.2017г. на Министъра на вътрешните работи (л.12 по делото), като в случая и заеманата от административния орган длъжност може да се идентифицира с ръководител на служба за контрол по този закон (Арг.: чл. 172, ал. 1, вр. с чл. 170 и чл. 165 от ЗДвП), тоест налице е компетентност на органа издал оспорения административен акт.

         Оспорения административен акт за налагане на ПАМ е издадена в предвидената писмена форма, като неоснователно оспорващия поддържа, че в него не са посочени мотиви и липсват фактическите и правни основания за налагане на ПАМ. Административния орган е направил конкретно изброяване на наказателните постановления, които са му дали основание да приеме, че оспорващия не притежава контролни точки, като е посочил, че административния акт се издава на основание чл.171, т.4 ЗДвП.

Настоящият съдебен състав счита, че от събраните по делото доказателства следва да се приеме, че административния акт е издаден без да по безспорен и категоричен начин да е установено, че е налице фактическия състав, който дава основание, че оспорващия е нарушил виновно разпоредбата на чл.157, ал.4 ЗДвП, съгласно която водач, на когото са отнети всички контролни точки, губи придобитата правоспособност и е длъжен да върне свидетелството за управление в съответната служба на Министерството на вътрешните работи. Това е така, тъй като съгласно разпоредбата чл.157, ал.4 ЗДвП, водач, на когото са отнети всички контролни точки, губи придобитата правоспособност и е длъжен да върне свидетелството за управление в съответната служба на Министерството на вътрешните работи. Съгласно разпоредбата на чл.3, ал.1 Наредба №Iз-2539 от 17.12.2012г., контролни точки се отнемат въз основа на влязло в сила наказателно постановление, тоест за да са налице основания да се приеме, че е налице хипотезата на чл.157, ал.4 ЗДвП на водача следва да са издадени и влезли в сила наказателни постановления, с които са отнети 39 контролни точки.

В тежест на административния орган е да установи фактическите и правните основания за издаване на оспорения административен акт, като настоящият съдебен състав е указал на административния орган, че следва да установи и обстоятелството, че на оспорващия са отнети всички контролни точки, като ангажира данни за издадени и влезли в сила наказателни постановления, който са свързани с отнемане на контролни точки на оспорващия, като служебно е изискал и представянето на описаните в административния акт наказателни постановления, ведно с данни за връчването им на оспорващия и данни за датата на влизането им в сила. От представените от административния орган писмени доказателства се установява по безспорен и категоричен начин, че надлежно са връчени и са влезли в сила Наказателно постановление №16-0996-002861 от 24.11.2016г., което е издадено от Началник сектор към ОД на МВР, сектор „Пътна полиция“ Монтана и на оспорващия са наложени административни наказания, а на основание Наредба №Iз-2539 от 17.12.2012г. са отнети шест точки, Наказателно постановление №16-0996-002867 от 24.11.2016г., което е издадено от Началник сектор към ОД на МВР, сектор „Пътна полиция“ Монтана, и на оспорващия е наложено административно наказание, а на основание Наредба №Iз-2539 от 17.12.2012г. са отнети шест точки, Наказателно постановление №16-0996-003513 от 18.01.2017г., което е издадено от Началник сектор към ОД на МВР, сектор „Пътна полиция“ Монтана, и на оспорващия е наложено административно наказание, а на основание Наредба №Iз-2539 от 17.12.2012г. са отнети шест точки, Наказателно постановление №16-0996-003598 от 18.01.2017г., което е издадено от Началник сектор към ОД на МВР, сектор „Пътна полиция“ Монтана, и на оспорващия са наложени административни наказания, а на основание Наредба №Iз-2539 от 17.12.2012г. са отнети шест точки, Наказателно постановление №18-0996-000582 от 07.03.2018г., което е издадено от Началник сектор към ОД на МВР, сектор „Пътна полиция“ Монтана, и на оспорващия са наложени административни наказания, а на основание Наредба №Iз-2539 от 17.12.2012г. са отнети шест точки. Представените от административния орган заверени копия от делото Наказателно постановление №18-0246-000414 от 19.07.2018г., което е издадено от Началник РУП към ОД на МВР София, и на оспорващия са наложени административни наказания, а на основание Наредба №Iз-2539 от 17.12.2012г. са отнети шест точки., не съдържа данни за датата на връчване на наказателното постановление, като представеното по делото копие от административния орган не съдържа подпис и печат на издателя му, а  Наказателно постановление №19-0996-000582 от 16.04.2019г., което е издадено от Началник сектор към ОД на МВР, сектор „Пътна полиция“ Монтана, и на оспорващия са наложени административни наказания, а на основание Наредба №Iз-2539 от 17.12.2012г. са отнети дванадесет точки, не съдържа подпис на лицето, който да удостоверява получаването му, тоест не може да се приеме, че удостовери по несъмнен и категоричен начин, че наказателното постановление е влязло в законова сила.

При наличието на тези доказателства, който административния орган е представил след като са изискани служебно от съда, следва да се приеме, че по делото не се установяват предпоставките на материалния закон за налагане на оспорената ПАМ. Това е така, тъй като в случая по безспорен и категоричен начин административния орган е установил с надлежни писмени доказателства, че на оспорващия са отнети с влезли в сила наказателни постановления общо тридесет точки, а не всичките тридесет и девет точки, които е притежавал оспорващия по аргумента на чл.2 Наредба№Iз-2539 от 17.12.2012г.,  което дава основание на настоящият съдебен състав да приеме, че административния акт е издаден в нарушение на материалния закон.

Следва да се отбележи, че при указана на административния орган тежест на установяване на фактическите и правните основания за издаване на оспорения административен акт, която се следва по аргумента на чл.170, ал.1 АПК в настоящето съдебно производство не се ангажираха надлежни доказателства, които да установят, че оспорващия е извършил нарушение на чл.157, ал.4 ЗДвП, тъй като за посочените в мотивите на оспорения административен акт Наказателно постановление №18-0246-000414 от 19.07.2018г., което е издадено от Началник РУП към ОД на МВР София, и  Наказателно постановление №19-0996-000582 от 16.04.2019г., което е издадено от Началник сектор към ОД на МВР, сектор „Пътна полиция“ Монтана не се установи да са надлежно връчени и влезли в законова сила, респективно с тях на оспорващия да са отнети посочените в тях точки. При липсата на надлежно установяване на обстоятелството, че с влезли в сила наказателни постановления са отнети всичките точки на оспорващи следва да се приеме, че административния акт е издаден в противоречие с материалния закон – в тази насока константна практика на ВАС като например Решение №1588/12.02.2015г. по адм.дело №6757/2014г.

Пълнотата изисква да се отбележи, че за да е налице релевантно отнемане на контролни точки е необходимо да е установено по надлежния ред извършването на някое от нарушенията, визирани в чл.6, ал.1 от Наредба № Iз-2539, съответно в отменените и действали към периода на издаване на съответното наказателно постановление наредби. Кога едно нарушение е установено по надлежния ред определя Законът за административните нарушения и наказания (ЗАНН). За да е установено по надлежния ред административното нарушение е необходимо наказателното постановление, което го констатира, да е станало окончателен, изпълняем, тоест влязъл в сила акт. Само този акт има изпълнителна сила и с оглед на това поражда предвидените в правната норма правни последици. Съгласно чл.64 ЗАНН влизат в сила наказателните постановления, които не подлежат на обжалване, не са били обжалвани или са обжалвани, но са били потвърдени или изменени от съда. Съгласно  чл.3, ал.1 Наредба № Iз-2539 контролните точки се отнемат въз основа на влязло в сила наказателно постановление. Следователно законодателят изрично е определил актът, който надлежно удостоверява отнемането на контролни точки. Липсата на безспорно установено влязло в сила наказателно постановление не може да бъде заменена с други доказателствени средства, в това число извлечения от автоматизираната система на Министерството на вътрешните работи, писма, издадени от органи в системата на министерството, приходни документи – в тази насока константна практика на ВАС като например Решение № 10588 от 5.08.2014 г. на ВАС по адм. д. № 16860/2013 г.

Предвид изхода на делото и направеното искане от пълномощника на оспорващия за присъждане разноски по водене на съдебното производство, съгласно разпоредбата на чл. 143, ал.1 АПК, ответника, чрез юридическото лице Областна дирекция на МВР Монтана, следва да бъде осъден да заплати в полза на оспорващия претендираните разноски по делото в размер на 510 (петстотин и десет) лева, съгласно списък с разноските на л.28 по делото, който се следват като разноски за адвокатско възнаграждение платено на адвокат А. в размер на 500 (петстотин), които са платени по силата на Договор за процесуално представителство, защита и съдействие (л.29 по делото), както и 10 (десет) лева внесена държавна такса за образуване на делото.

Съобразно гореизложеното настоящият съдебен състав намира, че оспорената Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №19-0996-000311/20.06.2019г. на Началник сектор към ОД на МВР Монтана, сектор „Пътна полиция“ Монтана, с която на основание чл.171, т.4, ЗДвП на оспорващия е наложена принудителна административна мярка – временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач, изземване на свидетелството за управление на водач на МПС, на който са му отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл157, ал.4 ЗДВП е незаконосъобразна и следва да бъде отменена, а жалбата да се уважи като основателна, като на оспорващия се присъдят сторените разноски по делото, предвид което на основание чл.172, ал.2 АПК и чл.143, ал.1 АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                                Р Е Ш И

 

ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №19-0996-000311/20.06.2019г. на Началник сектор към ОД на МВР Монтана, сектор „Пътна полиция“ Монтана.

ОСЪЖАДА Областна дирекция на МВР Монтана да заплати на К.Д.Б. ***, ЕГН**********,  разноски по воденото съдебно производство в размер на 510 (петстотин и десет) лева.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 346-А/18.07.2019г.

                        

Административен съд - Монтана, І-ви състав в закрито заседание на осемнадесети юли през две хиляди и деветнадесета година в състав:  

 

                                                                  Председател : Огнян Евгениев

 

като разгледа Административно дело №316/2019г. по описа на Административен съд Монтана, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 Производството е по реда на чл.175 от Административно-процесуален кодекс (АПК)

С Решение №346/15.07.2019г. по адм.дело №316/2019г. на Административен съд Монтана е отменена Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №19-0996-000311/20.06.2019г. на Началник сектор към ОД на МВР Монтана, сектор „Пътна полиция“ Монтана и е осъдена Областна дирекция на МВР Монтана да заплати на К.Д.Б. ***, ЕГН* разноски по воденото съдебно производство в размер на 510 (петстотин и десет) лева.

Настоящата съдебна инстанция счита, че по свой почин по реда на чл.175, ал.2 АПК следва да бъде извършена поправка на следните очевидни фактически грешки, който са допуснати в решението:

1.На лист 3, ред 33 по делото вместо изписаното „…Наказателно постановление №19-0996-000582 от 16.04.2019г….“ следва да се чете „.. Наказателно постановление №19-0996-001018 от 16.04.2019г…“;

2.На лист 6, ред 5 по делото вместо изписаното „…Наказателно постановление №19-0996-000582 от 16.04.2019г….“ следва да се чете „.. Наказателно постановление №19-0996-001018 от 16.04.2019г…“;

3.На лист 6, ред 31 по делото вместо изписаното „…Наказателно постановление №19-0996-000582 от 16.04.2019г….“ следва да се чете „.. Наказателно постановление №19-0996-001018 от 16.04.2019г…“;

 

Водим от горното и на основание на чл.175, ал.2 АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                                      Р Е Ш И:

 

         ДОПУСКА поправка на очевидна фактическа грешка в Решение №346/15.07.2019г. по адм.дело №316/2019г. на Административен съд Монтана, както следва:

1.На лист 3, ред 33 по делото вместо изписаното „…Наказателно постановление №19-0996-000582 от 16.04.2019г….“ следва да се чете „.. Наказателно постановление №19-0996-001018 от 16.04.2019г…“;

2.На лист 6, ред 5 по делото вместо изписаното „…Наказателно постановление №19-0996-000582 от 16.04.2019г….“ следва да се чете „.. Наказателно постановление №19-0996-001018 от 16.04.2019г…“;

3.На лист 6, ред 31 по делото вместо изписаното „…Наказателно постановление №19-0996-000582 от 16.04.2019г….“ следва да се чете „.. Наказателно постановление №19-0996-001018 от 16.04.2019г…“;

         Решението не подлежи на обжалване.

 

 

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: