Решение по дело №17776/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: 1873
Дата: 19 април 2024 г.
Съдия: Симона Иванова Углярова
Дело: 20231110217776
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 декември 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 1873
гр. София, 19.04.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 15-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на деветнадесети февруари през две хиляди двадесет и четвърта година в
следния състав:
Председател:СИМОНА ИВ. УГЛЯРОВА
при участието на секретаря БРАНИМИРА В. ИВАНОВА ПЕНОВА
като разгледа докладваното от СИМОНА ИВ. УГЛЯРОВА Административно
наказателно дело № 20231110217776 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Политическа партия „ХХХХ“, БУЛТАТ
ХХХХХХХХХХХХХ, със седалище и адрес на управление в
ХХХХХХХХХХХХХХХ, представлявана от К.Ж.Б.и – законен
представител, чрез адв.Н. – САК, против Наказателно постановление №
021/13.11.2023 г., издадено от председател на Комисията за защита на
личните данни (КЗЛД), за това, че Политическа партия „ХХХХ“, БУЛТАТ
ХХХХХХХХХХХХХ, при осъществяване на дейността си в периода от
02.02.2023 г. до 14.02.2023 г. в качеството на администратор на лични данни
съгласно §1, т. 2 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД, е обработила без
правно основание и в нарушение на обществения интерес, лични данни (три
имена и единен граждански номер) на 4 (четири) броя починали преди
влизане в сила на Указ № 28/31.01.2023 г. на Президента на Р. България
физически лица, които са вписани в Списъка на избирателите, подкрепящи
регистрацията на Коалиция „ХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХ“ в
Централната избирателна комисия (ЦИК) за участие в изборите за народни
представители, насрочени за 02.04.2023 г., представен в ЦИК на 14.02.2023 г.,
с което е нарушила чл. 25е, ал. 1 от ЗЗЛД. Поради изложеното и на основание
чл. 86, ал. 1, вр. чл. 11, т. 4 и чл. 87, ал. 3 от Закона за защита на личните
1
данни, на Политическа партия „ХХХХ“, БУЛТАТ ХХХХХХХХХХХХХ, е
наложена имуществена санкция в размер на 500 (петстотин) лева.
В жалбата се релевират доводи за неправилност и незаконосъобразност
на издаденото наказателно постановление, като се сочи, че Политическа
партия „ХХХХ“ е част от Коалиция „ХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХ“
заедно с още 5 политически партии, като при подготовката и събирането на
подписи на Коалиция „ХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХ“ не са участвали
членове или представители на Политическа партия „ХХХХ“, доколкото
подписите са били събирани изключително на територията на гр. София от
останалите политически партии, участващи в Коалицията, т.е. нито
политическа партия „ХХХХ“, нито нейни членове или представители са
събирали и обработвали лични данни в конкретния случай. Акцентира се, че е
незаконосъобразно за едно и също нарушение да бъдат налагани
административни наказания на 6 различни правни субекта (участниците в
коалицията), първо защото административноназателната отговорност е лична,
второ – при твърдяно нарушение от различни нарушители, следва като
минимум да бъдат конкретизирани конкретните действия или бездействия,
както и други обстоятелства, за които се твърди да съставляват
административно нарушение, за всеки един от твърдените нарушители. На
следващо място се излага, че процедурата по налагане на административното
наказание е опорочена, тъй като АУАН е съставен в отсъствие на
представител на Политическа партия „ХХХХ“, преди същата да е била
надлежно поканена за съставянето и връчването на акта. Аргументира се
наличието на предпоставки за приложението на чл. 28 ЗАНН.
По изложените съображения се моли атакуваното наказателно
постановление да бъде отменено.
В проведеното по делото съдебно заседание, жалбоподателят, редовно
призован, се представлява от адв.Н., с доказателства по делото за надлежно
учредена представителна власт, който поддържа жалбата по изложените в
същата съображения. В дадения ход по същество се пледира за отмяна на
обжалваното наказателно постановление.
Въззиваемата страна, чрез процесуалния си представител юрк.Т.,
поддържа становище за законосъобразност на атакуваното наказателно
постановление и моли същото да бъде потвърдено.
2
Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства, доводите на
страните и извърши служебна проверка на развитието на
административнонаказателното производство, намира за установено от
фактическа страна следното:
На заседание, проведено на 12.04.2023 г. и обективирано в Протокол №
12/12.04.2023 г., КЗЛД приела решение да бъде извършена проверка относно
обработването на лични данни на починали лица от страна на политически
партии и коалиции при произвеждане на изборите за народни представители
на 02.04.2023 г.
От Решение № 1662-НС/15.02.2023 г. на ЦИК относно регистрацията на
Коалиция „ХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХ” за участие в изборите за
народни представители на 02.04.2023 г. било установено, че Коалицията е
подала заявление за регистрацията си, заведено под № 4 на 14.02.2023 г. в
регистъра на коалициите за участие в същите избори. Съгласно т. 30 от
приложените документи към гореописаното заявление бил приложен Списък
на избирателите, подкрепящи регистрацията на коалицията в ЦИК за участие
в изборите за народни представители, насрочени за 02.04.2023 г.
С оглед изясняване на фактите и обстоятелствата, свързани с
извършваната проверка, с писмо с изх. № ППН-02-121/22.02.2023 г. било
изпратено искане до Главна дирекция „Гражданска регистрация и
административно обслужване“ (ГД“ГРАО“) за предоставяне на заверени
копия на протоколите от извършените от дирекцията проверки, съдържащи
информация за починалите лица и датата на смъртта, констатирани в
предоставените списъци с данни на избирателите, подкрепящи съответните
политически субекти за участие в изборния процес. Поисканата от ГД“ГРАО“
информация била получена в КЗЛД с писмо с вх. № ППН-02-121#1/06.03.2023
г., към което били приложени заверени копия на протоколите от извършените
проверки на списъците с избиратели и поименен списък на починалите лица,
включени в списъците на съответните политически субекти, съдържащ номер
на страница в подписката, ЕГН, три имена и дата на смърт, записани на
електронен носител. От предоставената информация било установено, че в
Списъка на избирателите, подкрепящи регистрацията на Коалиция
„ХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХ“ в ЦИК за участие в изборите за народни
представители, насрочени за 02.04.2023 г., са обработени личните данни (три
3
имена и ЕГН) на 7 (седем) броя починали физически лица.
С писмо с изх. № ППН-02-289/02.05.2023 г. било изпратено искане до
ЦИК за предоставяне на заверени копия на хартиен носител на страниците от
Списъка на избирателите, подкрепящи регистрацията на Коалиция
„ХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХ“ в ЦИК за участие в изборите за народни
представители, насрочени за 02.04.2023г., на които са вписани данните на
починалите лица. В отговор в КЗЛД постъпило писмо с вх. № ППН-02-
289#2/12.05.2023 г. от ЦИК, съдържащо визираната от КЗЛД информация.
С писмо с изх. № ППН-02-289#3/19.05.2023 г. от Коалиция
„ХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХ“ било изискано становище относно
обработването на лични данни на физическите лица, починали преди
разпускането на Четиридесет и осмото Народно събрание на 03 февруари
2023 г., включително и информация относно правното основание за
обработване на тези данни съгласно чл. 25е от ЗЗЛД. От коалицията било
изискано да представи и заверено копие на коалиционно споразумение, както
и пълномощно или друг оправомощаващ документ от партия или коалицията,
упълномощила лицата, пред които са положени саморъчните подписи на
починалите лица.
С писмо с вх. № ППН-02-289#10/26.05.2023 г. от Коалиция
„ХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХ“ постъпило становище с приложени
документи, от които било установено, че на проведено заседание на
09.02.2023 г. в гр. София, на политическите партии
ХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХ
било взето решение за образуване на коалиция от партии за участие с общи
листи в изборите за народни представители, насрочени за 02.04.2023 г.
Пълното наименование на коалицията било
„ХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХ“, с адрес в
ХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХ
В резултат на направен анализ на представения към писмо с вх. № ППН-
02-121#1/06.03.2023 г. поименен списък с починали преди влизане в сила на
Указ № 28/31.01.2023 г. на Президента на Р. България физически лица и
приложените към писмо с вх. № ППН-02-289#2/12.05.2023 г. заверени копия
на хартиен носител на страниците от списъка, на които са вписани данните на
починалите лица, било констатирано, че от тези общо 7 (седем) броя
4
починали лица има съвпадение на имена и ЕГН за 4 (четири) броя лица.
Въз основа на гореизложеното и при извършена преценка, че в периода
от сключването на коалиционното споразумение до влизане в сила на
решението за регистрация на Коалиция „ХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХ“
в ЦИК, политическите партии в нея, а именно ХХХХХХХХХХХХХХ имат
качеството на съвместни администратори и носят отговорност при
обработването на лични данни по смисъла на чл. 26 от Регламент (ЕС)
2016/679, било прието, че шестте политически партии в качеството им на
съвместни администратори носят отговорност при обработването на личните
данни на визираните 4 (четири) броя починали лица.
С оглед гореизложеното било установено, че при осъществяване на
дейността си в периода от 02.02.2023 г. (датата на влизане в сила на Указ №
28/31.01.2023 г. на Президента на Р.България, обн., ДВ, бр.11/02.02.2023 г.) до
14.02.2023 г. (датата на внасяне на списъците на избирателите, подкрепящи
коалицията за участие в изборите за народни представители на 02.04.2023 г. в
ЦИК), политическа партия „ХХХХ“, БУЛСТАТ ХХХХХХХХХХХХХ, в
качеството на администратор на лични данни съгласно § 1, т. 2 от
Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД, е обработила без правно основание и в
нарушение на обществения интерес, лични данни (три имена и единен
граждански номер) на 4 (четири) броя починали преди влизане в сила на Указ
№ 28/31.01.2023 г. на Президента на Р.България физически лица, които са
вписани в Списъка на избирателите, подкрепящи регистрацията на Коалиция
„ХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХ" в ЦИК за участие в изборите за народни
представители, насрочени за 02.04.2023 г., представен в ЦИК на 14.02.2023 г.
Предвид констатациите от проверката, свидетелят В. С. Н. – на длъжност
„държавен инспектор“ в отдел „Контрол и административнонаказателни
производства“, към дирекция „Правни производства и надзор“ в Комисията за
защита на личните данни, съставил АУАН № 21/01.06.2023 г., в който описал
фактическите си констатации и квалифицирал извършеното от жалбоподателя
Политическа партия „ХХХХ“ като нарушение на чл. 25е, ал. 1 от ЗЗЛД.
Въз основа на така съставения АУАН № 21/01.06.2023 г. било издадено и
атакуваното наказателно постановление № 021/13.11.2023 г., издадено от
председател на Комисията за защита на личните данни (КЗЛД), с което на
основание чл. 86, ал. 1, вр. чл. 11, т. 4 и чл. 87, ал. 3 от Закона за защита на
5
личните данни, на Политическа партия „ХХХХ“ е наложена имуществена
санкция в размер на 500 (петстотин) лева.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа
на събраните по делото писмени доказателства, приобщени към
доказателствения материал по реда на чл. 283 от НПК вр. чл. 84 от ЗАНН;
както и гласните доказателствени средства – показанията на свидетеля –
актосъставител В. С. Н..
Съдът кредитира цитираната доказателствена съвкупност, доколкото
същата е еднопосочна, а и между страните няма спор по отношение на
правнорелевантните факти, като е налице спор относно приложимото право.
От показанията на св. В. С. Н. се установяват обстоятелствата по
извършената проверка, направените фактически констатации и съставянето на
АУАН. Съдът извърши внимателна преценка на тези гласни доказателствени
средства, като намери, че същите са обективни, логични и поначало
непротиворечиви, от тях се установяват констатираните обстоятелства при
проверката, твърдяното нарушение с неговите фактически характеристики,
както и обстоятелствата по съставянето на АУАН. Показанията на свидетеля
В. Н. представляват пряк източник на доказателствена информация,
доколкото същият като актосъставител е възприел възпроизведените от него в
административнонаказателното производство фактически обстоятелства, като
съдът се довери на показанията му и ги кредитира изцяло.
Приобщените към доказателствените материали писмени доказателства
са относими към случая, като същите спомагат за цялостно и пълно
изясняване на обстоятелствата по процесния случай, включително и за
проверка на гласните доказателства по делото, и затова съдът постави същите
в основата на доказателствените си изводи.
Въз основа на така възприетата фактическа обстановка, съдът прави
следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима. Същата е подадена в срока по чл. 59,
ал. 2 от ЗАНН (доколкото по делото са представени доказателства за
връчване на процесното наказателно постановление на въззивника на
08.12.2023 г. с писмо изх.№ ППН-02-289#25 от 06.12.2023 г. на КЗЛД), от
процесуално легитимирано лице и е насочена срещу
административнонаказателен акт, подлежащ на въззивен съдебен контрол.
6
Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН в това производство
районният съд следва да извърши цялостна проверка на законността на
обжалваното наказателно постановление, т.е. дали правилно е приложен
както процесуалният, така и материалният закон, независимо от основанията,
посочени от жалбоподателя – арг. от чл. 314, ал. 1 от НПК, вр. чл. 84 от
ЗАНН.
В изпълнение на това си правомощие съдът служебно констатира, че
АУАН и НП са издадени от компетентни за това административни органи,
видно от представените по делото Решение за избиране на председател и
членове на Комисията за защита на личните данни, Акт № 01/16.04.2014 г. за
встъпване в длъжност, Заповед № Пр-97/22.06.2017 г. на председател на
Комисията за защита на личните данни, Заповед № РД – 15 – 342 от
05.10.2022 г. на председател на Комисията за защита на личните данни; както
и в предвидените в ЗАНН давностни срокове.
Съдът намира, че при съставяне на АУАН и издаване на НП са допуснати
нарушения на процесуалните правила, които съществено ограничават правото
на защита на наказаното лице и обуславят отмяна на обжалваното
наказателно постановление.
По делото се установи, че АУАН е съставен на 01.06.2023 г. в отсъствие
на представител на нарушителя Политическа партия „ХХХХ“, като АУАН е
бил предявен и връчен на нарушителя /чрез законния представител К.Б./ на
25.07.2023 г. Принципно, процедиране по гореописания начин от страна на
контролните органи е възможно и би било законосъобразно в хипотезата на
чл. 40, ал. 2 от ЗАНН, т. е. когато нарушителят е известен, но не може да бъде
открит или ако последният е бил поканен за съставяне на акта, но не се е
явил. Текстът на разпоредбата предписва, че актосъставителят, след като
извърши констатация и събере данни, които да навеждат на извода за
извършеното административно нарушение от страна на конкретно лице е
длъжен да покани нарушителя за съставяне на акта. Само при наличието на
надлежно връчена такава покана, ако нарушителят не се яви в определения
ден и час, съставянето на акта в негово отсъствие ще попадне в хипотезата на
чл. 40, ал. 2 от ЗАНН и съставянето на АУАН в отсъствие на нарушителя ще
бъде законосъобразно. В процесния случай съдът намира, че жалбоподателят
не е бил надлежно поканен за изпращане на представител с цел съставяне на
7
АУАН срещу него. По делото беше установено, че до Политическа партия
„ХХХХ“ е била изпратена покана с изх. № ППН-02-289/2023#6 от 22.05.2023
г. за изпращане на представител за съставяне на АУАН, но същата не е била
връчена надлежно на адресата, видно от представеното по делото копие на
известие за доставяне на „Български пощи“ ЕАД, с направено отбелязване, че
пратката не е потърсена от получателя (с поставено пощенско клеймо от
09.06.2023 г., респективно повече от седмица след датата, на която е съставен
процесният АУАН). Липсва и каквото и да било потвърждение за получаване
на покана, изпратена на имейл адрес на въззивника. Следователно, към
момента на съставяне на АУАН на нарушителя не е била връчена покана за
явяване за съставяне на АУАН, същият не е бил наясно, че такъв ще бъде
съставен и на коя дата, като по този начин не е било обезпечено правото му на
лично участие в първата фаза на административнонаказателното
производство.
Съставянето на АУАН в отсъствие на нарушителя, без същият да е бил
поканен за това, без същият да е уведомен, че започва
административнонаказателно производство срещу него, се явява процесуално
нарушение, изначално опорочаващо цялата административнонаказателна
процедура, тъй като съществено е ограничило правото на нарушителя на
защита, лишавайки го от участие в една от фазите в производството.
Изискването актът да бъде съставен в присъствието на нарушителя /респ.
негов представител/ има за цел едновременност и непосредственост при
осъществяване на процедурата по съставяне на акта с участието на посочените
в чл. 40, ал. 1 от ЗАНН лица, както при неговото съставяне, така и при
подписването му, което е с цел гарантиране правото на защита на
нарушителя. Последният винаги следва непосредствено да възприема
действията на актосъставителя и посочените свидетели, включително дали
същите действително са присъствали при съставянето на акта, както и
верността на посочените в акта обстоятелства от друга страна, в т. ч. и
относно датата на съставяне на АУАН. Както вече беше посочено,
съставянето на акта в отсъствие на нарушителя, извън хипотезата на чл. 40,
ал. 2 от ЗАНН, води до нарушаване на правото му да направи възражения при
съставяне на акта и да организира и осъществи защитата си в образуваното
против него административнонаказателно производство. Нещо повече, ако
нарушителят бъде поканен за явяване за съставяне на АУАН, същият би
8
могъл при явяването си да представи доказателства, които да опровергаят
извода на контролния орган и АУАН изобщо да не бъде съставен.
Обстоятелството, че препис от АУАН е връчен на нарушителя след
съставянето му не може да санира допуснатото нарушение. Смисълът на
изпращането на покана до нарушителя за явяване за съставяне на АУАН е да
се извести лицето за започването на административнонаказателно
производство срещу него и да му се предостави и гарантира възможност да
участва в него и да упражни правото си на защита още в този най-ранен етап
от производството. Като е пристъпил направо към съставянето на АУАН без
преди това нарушителят да е бил надлежно поканен за явяване за съставянето
му, актосъставителят е лишил от правото на защита нарушителя в този етап
от производството, което е опорочило изцяло развилото се
административнонаказателно производство. Установените от чл. 40, ал. 2 от
ЗАНН правила за съставяне на АУАН в отсъствие на нарушителя са гаранция
за обезпечаване правото му на защита в административнонаказателното
производство. Правото на лично участие в производството е едно от
основните проявления на правото на защита, като лишаването от това право
/в нарушение на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН/ представлява съществено нарушение
на процесуалните правила, което обосновава отмяна на наказателното
постановление на самостоятелно основание (в този смисъл са и Решение №
5531/05.09.2023 г. по КНАХД № 2436/2023 г. по описа на АССГ, VІІ
касационен състав, Решение № 4791/14.07.2023 г. по КНАХД № 5394/2023 г.
по описа на АССГ, ІX касационен състав, Решение № 3290/18.05.2023 г. по
КНАХД № 1793/2023 г. по описа на АССГ, I касационен състав, Решение №
2493/11.04.2023 г. по КНАХД № 651/2023 г. по описа на АССГ, ХVІ
касационен състав, Решение № 2334/06.04.2023 г. по КНАХД № 1132/2023 г.
по описа на АССГ, ХХ касационен състав, решение № 389/12.06.2014 г. на
АССГ по адм. д. № 12042/2013 г., решение № 7925/20.12.2017 г. по КНАХД
№ 11175/2017 г. по описа на АССГ, VII касационен състав). В настоящия
случай актосъставителят е следвало не просто да изпрати покана до
нарушителя за явяване за съставяне на АУАН, но преди да пристъпи към
съставянето му е следвало да се убеди, че нарушителят е получил тази покана,
което очевидно не е сторено в случая, поради което е допуснато и съществено
процесуално нарушение, водещо до отмяна на атакуваното наказателно
постановление.
9
Ето защо атакуваното наказателно постановление следва да бъде
отменено на посоченото основание, като обсъждането на останалите въпроси
и доводи в жалбата, които иначе биха се явили релевантни за делото, се явява
безпредметно.
Единствено в допълнение следва да бъде посочено, че по делото липсват
каквито и да било доказателства, че въззивникът е обработил без правно
основание и в нарушение на обществения интерес, лични данни (три имена и
единен граждански номер) на 4 (четири) броя починали преди влизане в сила
на Указ № 28/31.01.2023 г. на Президента на Р. България физически лица,
които са били вписани в Списъка на избирателите, подкрепящи
регистрацията на Коалиция „ХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХ“ в
Централната избирателна комисия (ЦИК) за участие в изборите за народни
представители, насрочени за 02.04.2023 г., поради което и нарушението, за
което е ангажирана административнонаказателната отговорност на
Политическа партия „ХХХХ“ се явява недоказано.
С оглед изхода на делото право на разноски има въззивникът, който не
претендира такива, а и не е представил доказателства за уговарянето и
заплащането им. Поради тази причина съдът не следва да му присъжда
разноски.
Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 2, т. 1 ЗАНН, съдът

РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 021/13.11.2023 г., издадено от
председател на Комисията за защита на личните данни (КЗЛД), с което на
основание чл. 86, ал. 1, вр. чл. 11, т. 4 и чл. 87, ал. 3 от Закона за защита на
личните данни на жалбоподателя Политическа партия „ХХХХ“, БУЛТАТ
ХХХХХХХХХХХХХ, е наложено административно наказание „имуществена
санкция“ в размер на 500,00 лева за извършено нарушение на чл. 25е, ал. 1 от
ЗЗЛД.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд - гр. София на основанията, предвидени в НПК и по
10
реда на Глава XII от АПК в 14-дневен срок от получаване на съобщението за
изготвянето му.

Съдия при Софийски районен съд: _______________________
11