Решение по дело №416/2022 на Районен съд - Севлиево

Номер на акта: 5
Дата: 27 януари 2023 г. (в сила от 16 февруари 2023 г.)
Съдия: Гергана Николаева Божилова
Дело: 20224230200416
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 5
гр. Севлиево, 27.01.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СЕВЛИЕВО в публично заседание на двадесет и
трети януари през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Гергана Н. Божилова
при участието на секретаря Силвия Л. Георгиева
като разгледа докладваното от Гергана Н. Божилова Административно
наказателно дело № 20224230200416 по описа за 2022 година
за да се произнесе, взе пред вид следното:
Жалбоподателката М. Д. Б. от гр. *** е обжалвала Електронен фиш /ЕФ/ за
налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или
система, серия К, № 6367139, издаден от ОДМВР - Габрово, с който за извършено
нарушение на чл. 21, ал. 2 във вр. с чл. 21, ал. 1 от Закона за движение по пътищата
/ЗДвП/ и на основание чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 2 от ЗДвП МУ
наложено наказание глоба в размер на 50,00 лева. В жалбата се твърди, че ЕФ е
необоснован, незаконосъобразен и неправилен, в подкрепа на което се излагат
подробни съображения.
ИСКАНЕТО в жалбата е съдът да отмени изцяло обжалвания електронен фиш.
За ответника по жалбата – ОД на МВР - Габрово, редовно призован, не се явява
представител при разглеждане на делото.
По делото се събраха писмени и гласни доказателства, от съвкупната преценка
на които съдът установи следната фактическа обстановка:
На 10.04.2022 година, в 08:57 часа, в гр. Севлиево, на ул. Стефан Пешев № 104,
бил установен и заснет с автоматизирано техническо средство „ARH CAM S 1“,
насочено към центъра на града, лек автомобил „Опел Астра» с рег. № М *** АТ.
Автоматизираното техническо средство отчело, че скоростта на автомобила, след
приспаднат толеранс от 3 км/ч. е 64 км/ч при разрешена скорост от 50 км/ч.. В
последствие била направена справка в програмата за регистрация на автомобили в
Република България, при която било установено, че автомобилът е собственост на С.П.
1
Б. от гр. ***, на когото бил издаден ЕФ Серия К № 5772053, с който била наложена
глоба в размер на 100 лева. След връчване на фиша С.Б. депозирал декларация по чл.
189, ал. 5 от ЗДвП, с която декларирал, че на 10.04.2022 година процесният автомобил
бил предоставен от него за ползване на М. Б. и към часа на извършване на
нарушението същият е бил в нейно владение. Въз основа на тази декларация
издаденият ЕФ срещу С.Б. бил анулиран, след което бил издаден обжалваният
електронен фиш срещу жалбоподателката, с който за установеното с автоматизираното
техническо средство нарушение на чл. 21, ал. 2 във вр. с чл. 21, ал. 1 от ЗДвП от ОД
МВР Габрово, на основание чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 2 от ЗДвП било
наложено наказание глоба в размер на 50.00лева.
Гореизложената фактическа обстановка съдът намира за установена от приетите
по делото писмени доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност –
електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано
техническо средство, серия К, № 6367139, издаден от ОДМВР – Габрово, с приложен
към него снимков материал; ЕФ Серия К, № 5772053, издаден от ОДМВР - Габрово;
Декларация във връзка с чл. 189, ал. 5 от ЗДвП; Справка за собствеността на
автомобила; Снимка; Протокол за използване на техническо средство от 10.04.2022
година; Протокол от проверка и Преглед на фиш.
При така установената фактическа обстановка, въз основа на събраните писмени
доказателства, съдът достига до следните правни изводи:
Препис от електронният фиш е връчен на жалбоподателката на 01.11.2022
година. Жалбата е изпратена по пощата на 07.11.2022 година и заведена в
деловодството на ОД на МВР - Габрово на 09.11.2022 г., тоест в законноустановения
срок, поради което същата е допустима и следва да се разгледа по същество.
Съдът, предвид становището на страните и императивно вмененото му
задължение за цялостна проверка на издадения електронен фиш относно
законосъобразността му, обосноваността му и справедливостта на наложеното
административно наказание, прави следните правни изводи:
В хода на производството съдът намира, че са спазени разпоредбите на
чл. 57 от ЗАНН и чл. 189, ал. 4 от ЗДвП. В ЕФ са посочени териториалната структура
на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационният номер на моторното превозно средство, лицето, което е ползвало
/управлявало/ моторното превозно средство на инкриминираната дата, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размерът на глобата, срокът, сметката или
мястото на доброволното й заплащане. Всички тези реквизити се съдържат в
процесния електронен фиш – мястото на извършване на нарушението е описано, като е
посочено, че същото е в гр. Севлиево на улица „Стефан Пешев“ № 104, т.е. в населено
2
място. Съдът следва да отбележи, че електронният фиш е издаден законосъобразно
според утвърдения образец, поради което при издаването му не се посочват датата на
издаването, имената и длъжността на лицето, което го е издало, така както това е
необходимо при съставянето на АУАН и НП.
В електронния фиш са посочени и разрешената скорост, която за населено място
е 50 км/ч., като следва да се има предвид, че посочената в електронния фиш скорост е
след приспадане на толеранс от - 3 км/ч, което представлява наказуемата скорост,
която автоматично генерира програмата на мобилната система за видеоконтрол,
намалена от измерената в зависимост от обхвата на скоростта. В случая ясно е видно
от записа на видеоклипа, че измерената скорост е 67 км/ч., а в ЕФ е посочена нейната
намалена стойност - 64 км/ч. От представения снимков материал се установява, че
измерената скорост е скоростта на движението на автомобила, управляван от
жалбоподателката, а не на някои други автомобили. В него ясно са записани
максималната разрешена скорост, скоростта след приспаднат толеранс, датата и часа на
нарушението и регистрационния номер на автомобила, движещ се с тази скорост
/Разпознат: Рег. № М *** АТ/. Имайки предвид обстоятелството, че системата
автоматично засича скоростта на автомобила, посочен в самия видеоклип, не следва да
има съмнения, че засечената скорост е точно на този автомобил.
От доказателствата по делото се установява, че АТСС е одобрено по реда
на Закона за измерванията, притежаващи удостоверение за одобрен тип средство за
измерване и преминали първоначална или последваща проверка от Българския
институт по метрология, удостоверено с представения по административната преписка
Протокол от проверка от 2017 година. Стационарно преносимият уред за контрол на
скоростта е мобилно многофункционално устройство за контрол на скоростта с
вградено разпознаване на регистрационните номера и комуникации. Същото измерва
скоростта и разстоянието на преминаващите моторни превозни средства само в
автоматичен режим от статив /тринога/ или от конзола в патрулен автомобил в
стационарно положение. Принципът на работа на системата е основан на лазерен
модул, който може да произведе стойност на базата на излъчен лазерен лъч, отразен от
преминаващите превозни средства. Измерванията се документират от две
конструктивно идентични камери, оборудвани с обективи с различни фокусни
разстояния. След всички измервания и направените изчисления, устройството
предоставя една валидно измерена текуща скорост на всяко от наблюдаваните МПС.
Ако измерванията съдържат некоректно измерени скорости, системата игнорира
измерването. Стационарно приносим уред за контрол на скоростта - ARH CAM S 1 е
система за контрол на скоростните режими, притежаваща удостоверение за одобрен
тип средство за измерване № 17.09.5126, издаден от БИМ и отговаря на изискванията
на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 година за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение
3
по пътищата, като установените данни за нарушения с тях не могат да бъдат
променяни поради липсата на пряк достъп до тях от оператора, като това важи също и
за процесите на съхранение и експорт на данни. За всяко регистрирано нарушение
устройството ARH CAM S 1 прави пет снимки, които дават възможност да се проследи
траекторията на съответното МПС, като само на снимката, направена по време на
самото измерване на скорост, има данни за измерената скорост и дистанция на
измерваното МПС. На останалите придружаващи снимки тези полета са празни.
Следва да се има предвид, че установените данни за нарушенията чрез СПУКС не
могат да бъдат променяни, поради липса на пряк достъп до тях от оператора, като това
важи също и за процесите на съхранение и експорт на данни.
На кадрите от снимковия материал, снет от записания клип, се наблюдава ясно
автомобила и неговия регистрационен номер, визиран в електронния фиш, чието
разположение и посока на движение в момента на сработването на мобилното средство
за видеоконтрол, изключват всяко съмнение чия скорост е регистрирало АТСС, тъй
като видно от данните на снимковия материал, заснемането е осъществено при
приближаващ трафик, съответен на движението на превозното средство на
жалбоподателя.
Съгласно чл. 189, ал. 15 от Закона за движението по пътищата снимковият
материал, изготвен с техническо средство или система, заснемаща или записваща
датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно
средство, съставлява годно веществено доказателствено средство в административно
наказателния процес.
Измерената скорост на движение на автомобила е 67 км/ч., допустимата
грешка при измерването в тези случаи е +/- 3 км, като във фиша е отразена наказуема
скорост от 64 км/ч, след приспадане на толеранса.
Управлението на ППС с превишена скорост е санкционирано в разпоредбата на
чл. 182 от ЗДвП, като за конкретното превишение, определено от АНО от 14 км./ч.,
законодателят, в разпоредбата на ал. 1, т. 2 от същия текст, е предвидил глоба в размер
на 50 лева. Размерът на санкцията е фиксиран в закона и е безпредметно обсъждането
на нейната справедливост.
От събраните по делото доказателства безспорно е установено, че извършването
на процесното административно нарушение на чл. 21 от ЗДвП е установено и заснето с
автоматизирано техническо средство, което представлява мобилна система за
видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение. Следва да се отбележи, че
законът в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП изрично предвижда случаите, в които се издава
електронен фиш, без да е необходимо да се съставя АУАН срещу нарушители и
съответно наказателно постановление след това.
Съдът намира, че електронният фиш правилно е бил издаден на М. Б., тъй
4
като тя е лицето, посочено от собственика на автомобила като водач на последния на
инкриминираната дата. Както бе посочено по – горе във връзка с подаването на
декларация по чл. 189, ал. 5 от ЗДвП от собственика на автомобила, е издаден
процесният електронен фиш, а първоначалният такъв е бил анулиран.
Макар процесният електронен фиш да е издаден от компетентен орган,
съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, във формата и с реквизитите, посочени в същата
разпоредба, съдът констатира допуснато съществено нарушение на процедурата по
издаването му, свързано с несъответствие между описаното деяние и дадената за него
правна квалификация, респ. неяснота в наложената санкция за описаното в него
деяние. От съдържанието на ЕФ и представения снимков материал /лист 14 от делото/
се установява несъмнено, че става въпрос за движение на процесния лек автомобил в
населено място. В ЕФ е описано нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП – движение на
процесното МПС в населено място, при разрешена стойност на скоростта от 50 км/ч и
установена стойност на скоростта от 64 км/ч, т. е. отчетено превишение от 14 км/ч.
Тоест, фактически описаното нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП е неправилно
отнесено като нарушаващо нормата на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП, тъй като според тази
разпоредба е задължително когато стойността на скоростта, която не трябва да се
превишава, е различна от посочената в ал. 1, това да се сигнализира с пътен знак. В
конкретния случай деянието, по начина по който е описано в ЕФ, съставлява
нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, а не на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП, поради което следва
да се приеме, че при издаването на обжалвания ЕФ е допуснато съществено нарушение
на процесуалните правила, довело до ограничаване правото на защита на
санкционираното лице, което е самостоятелно основание за отмяна на ЕФ.
Съобразявайки изложеното до тук съдът намира, че обжалваният електронен
фиш следва да се отмени като незаконосъобразен.
Водим от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш, серия К, № 6367139 за налагане на глоба за
нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система, издаден от
ОД МВР - Габрово, с който на М. Д. Б., ЕГН: **********, от гр. ***, ул. «***» № 43,
ет. 1, ап. 3, за нарушение на чл. 21, ал. 2 във вр. с чл. 21, ал. 1 от ЗДвП и на основание
чл.189, ал.4 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 2 от ЗДвП е наложено наказание глоба в размер
на 50,00лв. /петдесет/ лева, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр.
Габрово в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.
5
Съдия при Районен съд – Севлиево: _______________________
6