Решение по дело №34/2020 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 57
Дата: 19 март 2020 г. (в сила от 19 март 2020 г.)
Съдия: Нели Стефанова Дончева
Дело: 20207070700034
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

РЕШЕНИЕ 57

гр. Видин, 19.03.2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

II административнонаказателен състав

в публично заседание на

Двадесет и пети февруари

през две хиляди и двадесета година в състав:

Председател:

Нели Дончева

Членове:

Николай Витков

Борис Борисов

при секретаря

Мария Иванова

и в присъствието

на прокурора

Кирил Кирилов

като разгледа докладваното

от съдия

Нели Дончева

 

Касационно АНД №

34

по описа за

2020

Година

и за да се произнесе, съобрази следното:

Делото е образувано по жалба с правно основание чл.63, ал.1, изр. ІІ - ро от ЗАНН, подадена от процесуалния представител на „АВ Билд“ ЕООД гр.София против Решение № 336 от 31.10.2019 г. по АНД № 864/2019 г. по описа на Районен съд - Видин, с което е потвърдено НП № 05-0000919 от 09.05.2019 г. на Директора на Д “ИТ“ - Видин, с което на касатора е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 1 500 /хиляда и петстотин/ лева на основание чл.416, ал.5 във връзка с чл.413, ал.2 от КТ за извършено административно нарушение по чл.24, ал.1 от Наредба № 2 от 22.03.2004г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд при извършване на СМР.

В жалбата се развиват съображения, че решението на ВРС е неправилно, постановено в противоречие със събраните по делото доказателства, както и в противоречие с материалния закон.

Посочва се че ВРС не е отчел обстоятелството, че нарушението е било отстранено незабавно, не са установени настъпили вредни последици, поради което е приложима разпоредбата на чл.415в, ал.1 от КТ.

Иска се от Съда да бъде отменено решението на ВРС и бъде постановено ново, с което да бъде отменено атакуваното НП.

Ответникът Д “ИТ“ - Видин, редовно призован, представител не се е явил в с.з., но с писмени бележки е изразено становище за правилност и законосъобразност на атакуваното НП и правилност на решението на ВРС.

Представителят на Окръжна прокуратура – гр.Видин дава заключение, че жалбата се явява неоснователна, а решението като правилно и законосъобразно, с оглед мотивите за извършено нарушение, следва да бъде оставено в сила.

От събраните по делото писмени и гласни доказателства, преценени поотделно и взети в тяхната съвкупност, доводите на страните и посочените касационни основания в жалбата, Административният съд прие за установено следното :

Касационната жалба е подадена в установения в чл.211, ал.1 от АПК срок и от субект, който има интерес от обжалване, поради което е допустима.

Разгледана по същество, във връзка с оплакванията в жалбата, същата се явява неоснователна по следните съображения:

Обстоятелствата установени във фактическата обстановка, която районният съд е приел се споделят и от Административният съд.

Безспорно се установява, че 14.03.2019г. в гр.Видин, на строителен обект – Тир паркинг и обслужваща сграда, намираща се в к.с. „Съни Ойл“ на път Е-79 била извършена проверка по спазване на трудовото законодателство от служители на Д „ИТ“- Видин. Било установено, че на обекта били допуснати строителните работници – Йордан Владимиров Георгиев, Тихомир Петков Тодоров, Цветан Иванов Гергов и Цветомир Пламенов Петров, като същите изпълнявали своите трудови задължения, без да ползват предпазни средства и специално работно облекло.

С оглед констатираното свид. Попардонова приела, че касаторът в качеството му на работодател по смисъла на параграф 1, т.1 от ДР на КТ е извършил административно нарушение на чл. 24, ал.1 от Наредба № 2 от 22.03.2004г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд при извършване на СМР, за което съставила АУАН № 05-0000919 от 04.04.2019г. срещу касатора, връчен срещу подпис на управителя му.

С писмено възражение от 05.04.2019г. представляващия касатора възразил, като посочил че нарушението е било отстранено веднага и не са произлезли вредни последици за работниците, поради което са налице предпоставките на чл.415в от КТ.

Въз основа на АУАН и при установената в него фактическа обстановка Директора на Дирекция „ИТ”- Видин издал атакуваното НП, с което на дружеството-касатор, на основание чл.416, ал.5 във връзка с чл.413, ал.2 от КТ, било наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 1 500 /хиляда и петстотин/ лева.

При тези данни Районен съд - Видин счел, че работодателят е допуснал нарушение на чл. 24, ал.1 от Наредба № 2 от 22.03.2004г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд при извършване на СМР – основание за ангажиране на административнонаказателната му отговорност, поради което потвърдил атакуваното НП като законосъобразно.

Касационната инстанция напълно споделя изводите на ВРС.

Съгласно чл.24, ал.1, от Наредба № 2 от 22.03.2004г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд при извършване на СМР, на строителната площадка се допускат до работа само работещи и други лица, които използват осигурените им лични предпазни средства и специални работни облекла.

Лични предпазни средства по смисъла на § 1, т. 18 от ДР на Наредба № 2/22.03.2004 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд при извършване на строителни и монтажни работи (обн. ДВ бр. 37/2004 г.), връзка § 1, т. 7 от ДР на ЗЗБУТ са всяко приспособление, екипировка, проектирано да се носи или използва от работещия, за да го предпазва от една или повече възможни опасности, заплашващи неговото здраве и безопасност при работа, както и всяко допълнение, принадлежност или специално работно облекло, проектирани за същата цел. От тук съответно следва, че при работа на строителен обект, при който отворите в строителните и конструктивни елементи /стени и етажни плочи/, са необезопасени чрез парапети, ограждения или здраво покритие, които да понесат съответно натоварване / видно от протокола за извършената проверка/, за да бъдат предпазени работниците от падане от височина, последните следва да използват лични предпазни средства и специални работни облекла.

В случая безспорно се установява, че на въпросния обект, четирима работници са извършвали строително – монтажни работи без да ползват предпазни средства и специално работно облекло. Същите са извършвали строителна дейност за дружеството - касатор, т. е. то се явява техен работодател и лице, което ги е допуснало на обекта.

Ирелевантно в случая се явява обстоятелството, дали при постъпване на работа на работниците са били раздавани лични предпазни средства, тъй като задължението по чл. 246, ал. 2, предл. 1 от Наредба № 7/1999 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване (обн. ДВ бр. 88/1999 г.) се отнася до ежедневното допускане до работа на лица с лични предпазни средства, а не до зачисляването им на такива.

Предвид изложеното касаторът безспорно е осъществил от обективна страна вмененото му нарушение.

Административно - наказателната отговорност на юридическите лица е обективна и безвиновна.

Законодателят не е въздигнал в елемент от фактическия състав на това нарушение настъпването на някакъв общественоопасен резултат – например падане от височина и пр. Поради това Съдът приема, че нарушението е формално и се изразява в действие (допускане до работа на работници без лични предпазни средства и специално работно облекло) от страна на работодателя (по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на КТ и § 1, т. 2 от ДР на ЗЗБУТ).

Съгласно нормата на чл. 413, ал. 2 от КТ законово предвидената санкция за работодател, който не изпълни задълженията си за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд (ако не подлежи на по-тежко наказание) e имуществена санкция или глоба в размер от 1500 до 15 000 лева.

Предвид броя на допуснатите работници без лични предпазни средства и специално работно облекло, дадените предписания, в т.ч. и предписанието отворите в строителните и конструктивни елементи /стени и етажни плочи/, които създават опасност от падане от височина да се обезопасят по подходящ начин /парапети, ограждения или здраво покритие, които да понесат съответно натоварване/, необжалвания акт за спиране на обекта и липсата на безспорни доказателства че нарушението своевременно е отстранено / само подписан от касатора протокол и уведомително писмо не е достатъчно в тази насока/ Съдът счита, че случаят не би могъл да се приеме за маловажен и в тази връзка да се обсъжда приложението на чл. 415в от КТ или общата разпоредба на чл. 28 от ЗАНН.

При определяне на маловажните случаи при административните нарушения съгласно ТР № 1 от 12.12.2007 г. на ВКС по н. д. № 1/2007 г., ОСНК следва да се съобразяват разпоредбите на НК и по точно чл. 93, т.9 от НК, съгласно която разпоредба маловажен случай е този, при който извършеното престъпление с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид.

В случая, с процесното нарушение се засягат важни обществени отношения, свързани с опазване живота и здравето на работниците при осъществяване на трудовите функции. Работодателят и съответните ръководни служители, които ръководят пряко работния процес са длъжни да спазват и да следят за спазване на установените от законодателя правила за осигуряване на безопасни и здравословни условия на труд. Животът и здравето са висши човешки ценности и всяко поведение, което ги застрашава следва да се квалифицира като такова с висока обществена опасност. Съдът счита, че липсата на вредни последици не може да се приеме като достатъчно смекчаващо обстоятелство, което за обоснове приложението на чл. 28 от ЗАНН..

В чл. 27, ал. 2 ЗАНН е предвидено, че при определяне на наказанието се вземат предвид тежестта на извършеното, подбудите за неговото извършване и другите смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства.

Определената санкция е в минималния предвиден от законодателя размер, поради което не може да бъде изменена. Съдът намира, че с така определеното наказание ще бъдат постигнати целите, предвидени в чл. 12 от ЗАНН да се предупреди и превъзпита нарушителя, както и генералната превенция за въздействие върху обществото.

 Предвид изложените съображения административно наказващия орган, в кръга на правомощията си, е издал законосъобразно НП, в което подробно е описал нарушението, посочил е времето и мястото на извършването му, административно отговорното лице, както и правната норма, която е нарушена.  

Съдът намира, че при постановяването на решението на ВРС не са били допуснати нарушения нито на материалния, нито на процесуалния закон, поради което и същото като валидно, допустимо и правилно следва да бъде оставено в сила от настоящата инстанция.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1, изречение „първо” от ЗАНН и чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд – Видин

 

Р   Е   Ш   И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 336 от 31.10.2019 г. по АНД № 864/2019 г. по описа на Районен съд - Видин, с което е потвърдено НП № 05-0000919 от 09.05.2019 г. на Директора на Д “ИТ“ - Видин, с което на „АВ Билд“ ЕООД гр.София е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 1 500 /хиляда и петстотин/ лева на основание чл.416, ал.5 във връзка с чл.413, ал.2 от КТ за извършено административно нарушение по чл.24, ал.1 от Наредба № 2 от 22.03.2004г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд при извършване на СМР.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                     ЧЛЕНОВЕ: 1.

                           /Н.Дончева/                                         /Н.Витков/

 

                                                                                    2.

                                                                                       /Б.Борисов/