№ 81
гр. Козлодуй, 24.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КОЗЛОДУЙ, IV-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на двадесет и четвърти октомври през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Галя В. Петрешкова Ставарова
при участието на секретаря Галина Ст. Тимчева Дикова
като разгледа докладваното от Галя В. Петрешкова Ставарова
Административно наказателно дело № 20221440200191 по описа за 2022
година
С наказателно постановление №776/13.12.2021г. на Директор на
Регионална дирекция по горите инж.С М К., упълномощен като
административнонаказващ орган на основание чл. 275, ал.1, т.2 от Закона за
горите със Заповед № РД 49-199/16.05.2011г. на Министъра на земеделието и
храните са наложени на основание чл.53, ал.1 и 2 от Закона за
административните нарушения и наказания следните наказания: ГЛОБА по
чл. 266, ал.1 от Закона за горите в размер на 100.00 /сто/ лева за извършеното
нарушение във връзка с чл.213,ал.1,т.1 от Закона за горите и ГЛОБА по чл.
266, ал.1 от Закона за горите в размер на 100.00 /сто/ лева във връзка с чл. 213
ал.1 т.2 от Закона за горите.
На основание чл. 273, ал.1 от Закона за горите: са отнети в полза на
държавата
1. Вещите, предмет на нарушението: 3,50 пр.м3 дърва за огрев от
твърди широколистни видове, като сумите от продажбата им се превеждат в
приход на Изпълнителна агенция по горите по сметка
BG44UBBS80023106171102 банка ОББ Берковица
2.Вещите, послужили за извършване на нарушението: 1 /един/ товарен
автомобил, бус "Фард Транзит", с регистрационен . № Р 0158 РН, като сумите
от продажбата им се превеждат в приход на Изпълнителна агенция по горите
по сметка BG44UBBS80023106171102 банка ОББ Берковица
Недоволен от наказателното постановление останал жалбоподателят Г.
И. Й., ЕГН**********, постоянен адрес: гр.Козлодуй, ул."Калина" № 32,
който го обжалва в срок, като незаконосъобразно и издадено в противоречие с
материалноправните и процесуалноправните норми и издадено при допуснати
1
съществени процесуални нарушения. Същите се изразяват в неспазване на
императивните изисквания на чл.42, т.4 и т.5 и чл.57, ал.1, т.5 и т.6 от ЗАНН,
уреждащи минимално изискуемото съдържание и реквизити на акта за
установяване на административно нарушение /АУАН/ и последващия го
санкциопен акт – НП.
На първо място в АУАН е посочено, че Г. Й. транспортира 3.15 пр. м3
дърва. Същия обем транспортирани дърва е посочен и в образуваната срещу
жалбоподателя преписка в РП - Козлодуй. В издаденото НП, обаче е
посочено, че Г. Й. транспортира 3.50 пр. м3 дърва.
На следващо място не става ясно по кое време на деня е установено
нарушението, доколкото в АУАН е посочен час 14.50ч., но в издаденото въз
основа на него НП, не е посочен никакъв час на извършване на нарушението.
И на трето място при описване на автомобила, с който са
транспортирани дървата. Тъй като АНО и в акта, и в издаденото НП е
посочил, че нарушението е извършено с товарен автомобил. Това твърдение е
невярно и се оборва от приложения талон за регистрация на МПС - „Форд
Транзит" с рег. № Р 0158 Р11 е видно, че се касае за лек автомобил.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован не се явява, за
него се явява адв.М. С., който поддържа изложените съображения в жалбата
и моли НП да бъде отменено, като незаконосъобразно.
За ответника - Регионална дирекция по горите – редовно призован не
се явява представител.
От инж. С М К. - директор на РДГ - Берковица, е депозирана писмена
защита по АНД № 20221440200191/20221., по описа на Районен съд –
Козлодуй, който моли да бъде отхвърлена жалбата на Г. И. Й. с ЕГН
**********. като неоснователна и бъде потвърдено НП №776/13.12.2021г.
като законосъобразно и обосновано, ведно с наложените наказания.
От събраните по делото писмени доказателства, от показанията на
свидетелите Е. Л. Ш., Д. Г. Т., С. Е. Д., Н. В. П., Д. Н. Н. и В. Ч. Г., И. Р. К.,
както и от становището на процесуалните представители на страните, съдът
приема за установена следната фактическа обстановка.
На 06.10.2021г. на територията на РДГ Берковица в землището на гр.
Козлодуй, по бетонов път водещ към „Плаваща помпена станция", общ.
Козлодуй, обл. Враца - територия предоставена за управление на СЗДП ТП
ДГС Оряхово, жалбоподателят Г. И. Й. е транспортирал с лек автомобил, бус
„Форд Транзит" с рег. №Р 0158 РН - 3.50 пр. м3 дърва за огрев от твърди
широколистни видове, които не са маркирани с контролна горска марка
/КГМ/ и непридружени с превозен билет, доказващ законния произход на
дървесината.
На 06.10.2021г., бил съставен Акт № 004003/2021г. за установяване на
административно нарушение от св. Д. Н. Н. в присъствието на св. В. Ч. Г.
срещу Г. И. Й., за това, че на 06.10.2021г., на територията на РДГ Берковица в
землището на гр. Козлодуй, по бетонов път водещ към „Плаваща помпена
станция", общ. Козлодуй, обл. Враца, жалбоподателят Г. И. Й. транспортира с
товарен автомобил, бус „Форд Транзит" с рег. №Р 0158 РН - 3.50 пр. м3 дърва
за огрев от твърди широколистни видове, които не са маркирани с контролна
2
горска марка /КГМ/ и непридружени с превозен билет, доказващ законния
произход на дървесината, което представлява нарушение на чл. 213, ал.1, т.1 и
т.2 от Закона за горите.
По съставения акт жалбоподателят е вписал, че няма възражения.
Въз основа на акта е издадено обжалваното НП.
АУАН и НП са издадени от компетентни лица с оглед представените
към преписката писмени доказателства. Спазен е срока по чл. 34 от ЗАНН за
съставяне на АУАН и издаване на НП.
От така установената фактическа обстановка съдът приема, че при
съставяне на АУАН и издаване на НП не са допуснати съществени
процесуални нарушения на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Както в АУАН, така и в
НП са отразени всички елементи на твърдяните административни нарушение
и обстоятелствата, при които са извършени, дата и място на извършването
им, конкретното действие на жалбоподателя, чрез което ги е осъществил, като
правната квалификация на Д.ията съответства на описанието на нарушенията.
От прочита на разпоредбата на чл. 213, ал.1 от Закона за горите се
установява, че законодателят е въвел забрана за извършване на седем
различни по естеството си дейности, визирани в ал.1 на чл. 213 от Закона за
горите, ако не е изпълнено което и да е от изискванията в т.1 до т.4 от същата
норма. Тези дейности са: покупко-продажба и други разпоредителни сделки,
товарене, транспортиране, разтоварване, придобиване, съхраняване и
преработване, като при всяка една от тях по отделно, следва да са налице
изискванията по т.1-4.
Съгласно чл. 266, ал. 1 от Закона за горите „Наказва се с глоба от 50.00
лв. до 3000.00 лв., ако не подлежи на по - тежко наказание, физическо лице,
което в нарушение на този закон и на подзаконовите актове по прилагането
му сече, извозва, товари, транспортира, разтоварва, придобива, съхранява,
преработва или се разпорежда с дървесина и недървесни горски продукти. "
В този смисъл и санкционната норма на чл. 266, ал.1 от Закона за
горите препраща към всички нарушения на забраните в закона, относно
посочените в състава дейности, поради което нарушението на всяко
изискване към законосъобразността на дейностите, съставлява отделно
административно нарушение наказуемо с отделно наказание.
По тази причина нарушителят ще носи отговорност за всяко от
нарушенията по чл. 213, ал.1, т.1-4 от Закона за горите по отделно, така както
изисква принципът на чл. 18 от ЗАНН, което в случая е съобразено от
наказващия орган, който е наложил две отделни наказания.
Безспорно е установено по делото, че на 06.10.2021г. около 14.50ч., на
територията на РДГ Берковица в землището на гр. Козлодуй, по бетонов път
водещ към „Плаваща помпена станция", общ. Козлодуй, обл. Враца -
територия предоставена за управление на СЗДП ТП ДГС Оряхово,
жалбоподателят Г. И. Й. е транспортирал с лек автомобил, бус „Форд
Транзит" с рег. №Р 0158 РН - 3.50 пр. м3 дърва за огрев от твърди
широколистни видове, които не са маркирани с контролна горска марка
/КГМ/ и непридружени с превозен билет, доказващ законния произход на
дървесината.
3
Изпълнителните Д.ия са се изразили в транспортиране с лек
автомобил, бус „Форд Транзит" с рег. №Р 0158 РН - 3.15 пр. м3 дърва за огрев
от твърди широколистни видове, които не са маркирани с контролна горска
марка /КГМ/ и непридружени с превозен билет, доказващ законния произход
на дървесината.
Нарушенията безспорно и безпротиворечиво са доказани от обективна
и субективна страна. По делото безспорно са установени авторството и
вината на нарушителя, както и изискуемата от закона причинно-следствена
връзка, за което е наложена санкция в допустим от закона размер, като
наказанието е съобразено със степента на обществената опасност на
нарушението и нарушителя.
Атакуваното наказателно постановление съдържа законоустановените
реквизити, описани в чл. 57 от ЗАНН.
Това обстоятелство се установява от показанията на свидетелите Е. Л.
Ш., Д. Г. Т., С. Е. Д., Н. В. П., Д. Н. Н., В. Ч. Г. и И. Р. К., жалбоподателят е
осъществил състава на вменените му нарушения. Констатациите в съставения
АУАН се подкрепят от събраните по делото писмени и гласни доказателства,
правилно е пресъздадена фактическата обстановка, при която е извършено
нарушението.
Поради изложените съображения съдът приема, че вменените във вина
на жалбоподателя нарушения са безспорно доказани, АНО е доказал по
безспорен начин Д.ието и неговият извършител, както и вината му, които
обстоятелства в случая са изложени и в АУАН и НП и се потвърждават от
събраните доказателства в хода на съдебното производство. Съдът счита, че
не са налице условия за приложение на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, тъй
като не са налице многобройни или изключителни смекчаващи отговорността
обстоятелства, които да обосноват по-ниска степен на обществена опасност
на Д.ието в сравнение с други нарушения от същия вид, а такива не са и
изтъкнати от жалбоподателя.
По отношение размера на наложените наказания за двете нарушения,
наказващият орган правилно е съобразил и приложил съответната санкционна
норма, наложени са две административни наказания „ГЛОБА" на основание
чл. 266, ал.1 от Закона за горите във връзка с чл. 213 ал. 1 т.1 и т.2 от Закона
за горите, в размер за всяка една от тях по 100 /сто/ лева или общо 200
/двеста/ лева. С оглед на отговорната дейност, която осъществява
жалбоподателя като лице транспортиращо дървесина, не може да се приеме,
че става въпрос за маловажен случай.
Административнонаказващият орган правилно е преценил, че следва
да бъде санкциониран за допуснато нарушение, като му е наложил санкция
„ГЛОБА", която не може да се приеме за несправедлива, тъй като е в
предвидените минимални размери и така наложеното наказание съответства
на Д.ието и дееца, на смекчаващите и отегчаващите отговорността
обстоятелства и на целите на наказанието по чл. 12 от ЗАНН.
Жалбоподателят е разполагал и с поощрителната разпоредба на чл.
272а от Закона за горите, която предвижда, че „ при плащане на наложената
глоба или имуществена санкция в 30-дневен срок от издаването на
наказателното постановление, лицето дължи 70 на сто от размера на
4
глобата..."
Съдът не споделя възраженията направени от адв. С.,, че при
съставянето на АУАН и НП са допуснати съществени процесуални
нарушения, съставляващи основания за отмяна на наказателното
постановление, като незаконосъобразно. Въпросът дали наказателното
постановление е законосъобразно издадено, трябва да се решава не с оглед на
това, дали са допуснати въобще нарушения при съставянето на акта. По
аргумент от разпоредбата на чл.53, ал.2 от ЗАНН и предвидената в нея
възможност да бъде издадено наказателно постановление въпреки допуснати
нередовности на АУАН, ако е установено по безспорен начин Д.ието и кой е
неговият автор, следва извода, че не всяко нарушение, допуснато при
съставянето на АУАН, води до незаконосъобразност на НП. Константна е
съдебната практика, че нарушаването на правно регламентираните
процесуални изисквания, които следва да се спазват при съставянето на
АУАН, е основание за отмяна на издаденото наказателно постановление, само
когато в резултат на конкретното нарушение има вероятност установените от
актосъставителя факти да са неистински, неточни и непълни; ако
недопускането на нарушението би довело до възприемане на друга
фактическа обстановка или правна квалификация на Д.ието или ако в
резултат на нарушението съществено е накърнено правото на дееца да участва
в административнонаказателното производство. В случая такива съществени
нарушения при съставянето на АУАН и НП или съществени нередовности в
тяхното съдържание, които обективно да са довели до ограничаване правото
на защита на санкционираното лице, не се констатират.
Относно възражението на жалбоподателя по пункт ІІ от НП, съдът
приема същото за основателно в частта в която е отнет в полза на държавата
на товарен автомобил „Форд Транзит" с рег. № Р 0158 РН.
Съгласно разпоредбата на чл.273, ал. 1 от ЗГ вещите, послужили за
извършване на нарушението се отнемат в полза на държавата, независимо от
това чия собственост са, освен ако се установи, че са използвани независимо
или против волята на собственика им.
Нормата на чл.20, ал.1 от ЗАНП сочи, че наказващият орган
постановява отнемане в полза на Държавата на вещите, принадлежащи на
нарушителя, които са послужили за извършване на умишлено
административно нарушение, ако това е предвидено в съответния закон.
Разпоредбата на чл.20, ал.4 от ЗАНН обаче предвижда, че такова отнемане не
се допуска, когато стойността на вещите явно не съответства на характера и
тежестта на административното нарушение. Настоящия случай е точно такъв.
От представеното по делото удостоверение за застрахователна
стойност на ЗАД „ДаллБогг Живот и Здраве" АД, се установява, че
стойността на отнетото МПС е 8 000лв./ /осем хиляди лева/. По
административнонаказателната преписка не е установена стойността на
превозваните 3.15 пр.м.3 дърва за огрев от твърди широколистни видове, от
свидетелските показания също не може да определи стойността им.
Стойността на МПС значително надвишава стойността на дървесината - 3.15
пр. кубични метра дърва за огрев, т.е. налице е значително надвишаване на
стойността на отнетата вещ.
5
Цената на отнетите 3.15 пространствен кубика дърва, в преписката на
РП -Козлодуй, са оценени на 125лв. Следователно, отнемането на процесного
МПС не отговаря на целите на закона, тъй като стойността на МПС
многократно надвишава стойността на предмета на нарушенията, поради
което отнемането не е съответно на тежестта на нарушението и обществената
му опасност.
Съдът намира, че НП е законосъобразно и обосновано и ще следва да
бъде потвърдено в частта му с която на жалбоподателя Г. И. Й.,
ЕГН**********, постоянен адрес: гр.Козлодуй, ул."Калина" № 32, е наложена
ГЛОБА по чл. 266, ал.1 от Закона за горите в размер на 100.00 /сто/ лева за
извършеното нарушение във връзка с чл.213,ал.1,т.1 от Закона за горите и
ГЛОБА по чл. 266, ал.1 от Закона за горите в размер на 100.00 /сто/ лева във
връзка с чл. 213 ал.1 т.2 от Закона за горите са отнети на основание чл. 273,
ал. 1 от Закона за горите вещите, предмет на нарушението – 3,50 пр.м3 дърва
за огрев от твърди широколистни видове, а в частта му, с която на
жалбоподателя Г. И. Й., ЕГН**********, са отнети на основание чл. 273, ал. 1
от Закона за горите, вещите послужили за извършване на нарушението: 1
/един/ лек автомобил, бус "Фард Транзит", с регистрационен . № Р 0158 РН.
Водим от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №776/13.12.2021г. на
Директор на Регионална дирекция по горите инж.С М К., упълномощен като
административнонаказващ орган на основание чл. 275, ал.1, т.2 от Закона за
горите със Заповед № РД 49-199/16.05.2011г. на Министъра на земеделието и
храните са наложени на основание чл.53, ал.1 и 2 от Закона за
административните нарушения и наказания в частта му с която на
жалбоподателя Г. И. Й., ЕГН**********, постоянен адрес: гр.Козлодуй,
ул."Калина" № 32, е наложена ГЛОБА по чл. 266, ал.1 от Закона за горите в
размер на 100.00 /сто/ лева за извършеното нарушение във връзка с
чл.213,ал.1,т.1 от Закона за горите и ГЛОБА по чл. 266, ал.1 от Закона за
горите в размер на 100.00 /сто/ лева във връзка с чл. 213 ал.1 т.2 от Закона за
горите и са отнети на основание чл. 273, ал. 1 от Закона за горите, вещите,
предмет на нарушението – 3,50 пр.м3 дърва за огрев от твърди широколистни
видове.
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №776/13.12.2021г. на Директор
на Регионална дирекция по горите инж.С М К., упълномощен като
административнонаказващ орган на основание чл. 275, ал.1, т.2 от Закона за
горите със Заповед № РД 49-199/16.05.2011г. на Министъра на земеделието и
храните са наложени на основание чл.53, ал.1 и 2 от Закона за
административните нарушения и наказания, в частта му с която на
жалбоподателя Г. И. Й., ЕГН**********, постоянен адрес: гр.Козлодуй,
ул."Калина" № 32, са отнети на основание чл. 273, ал. 1 от Закона за горите,
вещите послужили за извършване на нарушението: 1 /един/ лек автомобил,
бус "Фард Транзит", с регистрационен . № Р 0158 РН.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред
6
Административен съд – гр. Враца, на основанията предвидени в Наказателно
процесуалния кодекс, и по реда на глава дванадесета от
Административнопроцесуалния кодекс - в 14-дневен срок от съобщаването
му на страните.
Да се публикува съгласно чл. 4, ал.2, т.2 от ВПОПСА в КРС.
Съдия при Районен съд – Козлодуй: _______________________
7