Решение по дело №554/2019 на Районен съд - Самоков

Номер на акта: 260004
Дата: 19 януари 2021 г. (в сила от 18 февруари 2021 г.)
Съдия: Марина Трифонова Цветкова
Дело: 20191870200554
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е   № 9

 

гр. Самоков, 19.01.2021г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Самоковският районен съд, втори състав, в публичното съдебно заседание, проведено на тридесети юни две хиляди и двадесета година в състав:                                                  

                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ:МАРИНА ТРИФОНОВА

 

при участието на секретаря Параскева Георгиева, като разгледа докладваното от съдия Трифонова АНД № 554 по описа на Самоковския районен съд за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания.Делото е образувано по жалбата на П.Г.Н. ,в качеството му на представляващ „С.- 2 П.Н..” ЕТ,седалище и адрес на управление –гр.Самоков,ул.”Р.М.” № 17,вх.А,ет.1,ап.1, с която е обжалвано наказателно постановление F 465071-F478241/19.09.2019 г., издадено от Началник отдел „Оперативни дейности”-София ,в Централно управление на Национална агенция за приходите, с което на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв. на основание чл.185, ал.2 ,във връзка с чл.185,ал.1 от ЗДДС за извършено нарушение на чл.33,ал.1 от Наредба № Н18/13.12.2006 год. на МФ.

В жалбата се твърди ,че обжалваното наказателно постановление е незаконосъобразно и неправилно, издадено при съществени нарушения на административно-процесуалните правила.Излагат се доводи за приложението на разпоредбата на чл.28 от ЗАНН. Иска изцяло да бъде отменено атакуваното наказателно постановление.

В съдебно жалбоподателят не се явява и не се представлява.

Ответникът по жалбата не се представлява в съдебното заседание. Представя писмена защита с подробни съображения за правилност и законосъобразност на наказателното постановление.

Самоковският районен съд, като взе предвид доводите на страните, прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, като провери служебно атакуваното наказателно постановление, намира за установено следното от фактическа страна:

С наказателно постановление № F 465071-F478…/19.09.2019 г., издадено от Началник отдел „Оперативни дейности”-София ,в Централно управление на Национална агенция за приходите, на жалбоподателя С.- 2 П.Н..” ЕТ,представляват от П.Г.Н., седалище и адрес на управление –гр.Самоков,ул.”Р.М.” № 17, вх.А ,ет.1, ап.1,е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв. на основание чл.185, ал.2 ,във връзка с чл.185,ал.1 от ЗДДС за извършено нарушение на чл.33,ал.1 от Наредба № Н18/13.12.2006 год. на МФ. В обстоятелствената част на наказателното постановление е отразено, че на 14.03.2019 год. в 18.50 часа е извършена данъчно- осигурителна проверка в търговски обект по смисъла на параграф 1, т.41 от ДР на ЗДДС- магазин за хранителни стоки ,находящ се в гр.Самоков , уб.”Цар Борис ІІІ” № 113,стопанисван от ЕТ „С.. - 2 П.Н.”,ЕИК:*********.При проверката е установено ,че наличните парични средства към момента на проверката от монтираното в обекта фискално устройство с фискална памет ,модел DATECS DP 150 KL с ИН на ФУ DТ646428 и ИН на ФП № 02466428,съгласно дневен финансов отчет „Х” отчет № 0006031/14.03.2019 год. е в размер на 33.67 лева.Съгласно изготвен опис на парите в касата ,фактическата наличност в касата на обекта към момента на проверката -14.03.2019 год. е в размер на 66.70 лева .Инсталираното в обекта фискално устройство ,индивидуализирано по-горе притежава и са активирани функциите „служебно извеждане” и „служебно въвеждане”, суми видно от ДФ „Х” отчет.Установената промяна в касовата наличност е в размер на 33.03 лева и представлява въвеждане на пари в касата ,което не е отразено на фискалното устройство в момента на извършването му.Отразено е ,че нарушителят не е изпълнил задължението си ,извън случаите на продажби, да отбележи всяка промяна на касовата наличност ,въвеждане на пари в касата на ФУ чрез операцията „служебно въведени” суми.

За извършената проверка е съставил протокол за извършена проверка №0346595/14.03.2019 г. на основание чл.110, ал. 4, вр. чл. 50, ал. 1 от ДОПК.

Наказателното постановление е издадено въз основа на акт № F478241/20.03.2019 год. за установяване на административно нарушение от Я.Н.Я. ,на длъжност инспектор по приходите в Национална агенция за приходите при ЦУ на НАП ,в присъствието на свидетелите –И.Л.И. /свидетел при съставяне и връчване на акта/ и Георги Драгомиров Ангелов/свидетел при съставяне и връчване на АУАН/.Констатациите в АУАН са идентични с отразените в НП констатации.Актът е връчен на представляващия ЕТ „С.. - 2 П.Н.” П.Г.Н. и подписан от него.

По делото е представен опис на паричните средства в касата към момента на започване на проверката на търговски обект –магазин за хранителни стоки , стопанисван от ЕТ „С.. - 2 П.Н.” ,от който е видно ,че фактическата наличност на паричните средства в касата за ФУ с Инд.№ДТ 466428 е 66.70 лева.

По делото са разпитани свидетелите Я.Н.Я.-актосъставител и П.А.А.–присъствала при извършване на проверката и констатиране на нарушението ,за което е съставен акта и е издадено наказателното постановление ,показанията на които потвърждават констатациите в АУАН и НП.

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Жалбата е подадена е от лице с правен интерес от обжалване на наказателното постановление и е подадена в законоустановения срок. Въз основа на служебно извършената проверка по законосъобразността на обжалваното Наказателно постановление, съдът намира следното:

В хода на административно-наказателната процедура се установи че не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, довели до ограничаване на правата на административно наказаното лице. Административно-наказателното производство е започнало, протекло е и е приключило в съответствие на процесуалните изисквания на ЗАНН. Актът е съставен при спазване на изискванията на чл. 40-45 ЗАНН, при постановяване на наказателното постановление са спазени изискванията на чл.57-58 ЗАНН.Установи се материалната компетентност на актосъставителя и наказващия орган. АУАН отговаря на изискванията на чл. 42, т. 3, 4 и 5 от ЗАНН.В него е описано нарушението и обстоятелствата, при които е извършено, като направените фактически констатации съответстват на посочената като нарушена разпоредба.

За установеното нарушение против жалбоподателя е издадено НП в рамките на законоустоновения 6-месечен преклузивен срок.

НП е издадено от компетентен орган, без НП да съдържа нови фактически обстоятелства, против които в административно-наказателното производство жалбоподателят да не е могъл да се защитава.НП отговаря на изискванията на чл. 57 от ЗАНН относно неговото съдържание.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Следва да се приеме безспорно, че е извършено нарушението така, както е описана в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление.

Нормата на чл. 33, ал. 1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006 г. съдържа правило, съгласно което извън случаите на продажби, всяка промяна на касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) на ФУ се регистрира във ФУ чрез операциите "служебно въведени" или "служебно изведени" суми. Санкционният текст на чл. 185, ал. 2 във вр. с, ал. 1 от ЗДДС предвижда административно наказание за лице, което извърши или допусне извършването на нарушение по чл. 118 или на нормативен акт по неговото прилагане, когато нарушението е довело до неотразяване на приходи.От събраните по делото доказателства по несъмнен начин се установява обстоятелството, че наличните парични средства към момента на проверката от монтираното в обекта фискално устройство с фискална памет ,модел DATECS DP 150 KL с ИН на ФУ DТ646428 и ИН на ФП № 02466428,съгласно дневен финансов отчет „Х” отчет № 0006031/14.03.2019 год. е в размер на 33.67 лева.Съгласно изготвен опис на парите в касата ,фактическата наличност в касата на обекта към момента на проверката -14.03.2019 год. е в размер на 66.70 лева Фискалното устройство в същия обект притежава функциите "служебно въведени" и "служебно извадени" суми, като установената промяна в касовата наличност е в размер на 33,03 лв. и представлява въвеждане на пари в касата, която в нарушение на чл. 33, ал. 1 от цитираната Наредба Н- 18 от 13.12.2006 година не е отразена на фискалното устройство в момента на извършването. По този начин едноличният търговец жалбоподател не е изпълнил задължението си, извън случаите на продажби, да отбележи всяка промяна на касова наличност (въвеждане на пари в касата) на ФУ чрез операцията "служебно въведени" суми.Всяка разлика между наличните и документираните средства препятства проследяването на паричния поток в търговския обект и представлява нарушение на правилата за регистрация и отчетност. Касовата наличност се формира от средствата, които са постъпили от продажби за съответния ден, средствата, с които е започната работа в началото на деня, както и средствата, които постъпват или излизат от касата във връзка с извършени разплащания с други търговци. В случая се доказва по несъмнен начин, че при извършената от контролните органи проверка е била установена разлика между разчетената и фактическата касова наличност в обекта в размер на 33,03 лв., представляваща въвеждане на пари в касата, която не е била отбелязана във фискалното устройство чрез операцията "служебно въведени" суми. С това нарушението на нормата на чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18 е извършено от обективна страна. Същото е формално, като за съставомерността му не е необходимо да настъпят вредни последици.По делото се установи по категоричен и безспорен начин, че едноличният търговец жалбоподател не е изпълнил задължението си да отбележи всяка промяна на касовата наличност извън случаите на продажба (начална сума в касата, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) във фискалното устройство чрез операциите "служебно въведени" и "служебно изведени" суми, с каквито функции то разполага, което нарушение е установено в хода на извършена на 14.03.2019 година в 18 часа и 50 мин. г. проверка от органите по приходите в стопанисвания от жалбоподателя търговски обект. Разпоредбата на чл. 33 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ се намира в глава четвърта "Издаване на документ за продажба чрез фискално устройство" и регламентира отчетността на паричните потоци от дейността на съответните задължени лица и тяхното регистриране. В, ал. 1 от цитираната разпоредба е въведено общото задължение за съответните лица по чл. 3 от Наредбата извън случаите на продажби всяка промяна на касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари в и извън касата) на ФУ да бъде регистрирана във ФУ чрез операциите "служебно въведени" или "служебно изведени" суми, т. е. задължението е промяната в касовата наличност (независимо, дали положителна или отрицателна) да бъде отразена чрез фискалната памет на фискалното устройство, а не по друг начин, ако има работещо такова в съответния търговски обект. В конкретния случай това изискване не е съобразено, като е установена разлика възлизаща на сумата от 33,03 лева, с които фактическата касова наличност е била повече от отчетената като реализирана във фискалното устройство. От своя страна, административно наказващият орган правилно и законосъобразно е приложил санкционната разпоредба на чл. 185, ал. 2, във вр. с, ал. 1, доколкото констатираното нарушение води до неотразяването на приходи. Същата имплицитно препраща към разпоредбата на чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г., където е посочено задължението на търговците да регистрират във ФУ чрез операциите "служебно въведени" или "служебно изведени" суми всяка промяна на касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) на ФУ, извън случаите на продажби. Налице е пълно съответствие между словесното описание на релевантната фактическа обстановка в акта, очертана чрез изискуемата се конкретика, нейното последователно възпроизвеждане в атакуваното наказателно постановление и възприетата цифрова квалификация. Ето защо, съдът намира, че материалният закон също е приложен правилно. По делото е безспорно установено, че жалбоподателят не е изпълнил задължението си, произтичащо от разпоредбата на чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г., за което законосъобразно му е наложена имуществена санкция на основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС.Съгласно § 11 от Преходните и заключителни разпоредби на Наредба № Н-18/13.12.2006 г., същата се издава на основание чл. 118, ал. 2 и 4 от ЗДДС.Не е процесуално нарушение, още по малко съществено ,че на определени места в НП не е изписано пълното наименование на наредбата. Важното е че тя е описана, като номер и дата на издаване и орган, който я е издал. Описанието на предмета на наредбата е достатъчно и по никакъв начин не е нарушена защитата на жалбоподателя както по фактите, така и по приложимата разпоредба на закона и цитираната наредба. Санкционната разпоредба на чл. 185, ал. 2 от ЗДДС предвижда налагане на глоба, респ. имуществена санкция за този, който наруши или допусне извършването на нарушение по чл. 118 или на нормативен акт по неговото прилагане, а когато нарушението не води до неотразяване на приходи, се прилага, ал. 1. При индивидуализацията на наказанието административно наказващият орган е съобразил в максимална степен всички смекчаващи обстоятелства, като и настоящия съдебен състав намира, че не са налице основания за прилагане на чл. 28 от ЗАНН и определяне на случая като маловажен.

Не е налице и маловажен случай на административно нарушение по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, тъй като деянието не разкрива по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид. Следва да се има предвид важността на засегнатите обществени отношения, свързани с правилното функциониране на системата за контрол върху търговската дейност, която при така констатираното нарушение винаги бива препятствана. Освен това е налице и значителната абсолютна стойност на констатираната разлика.

Следва да се съобрази обстоятелството, че след като разликата от сумата по дневния финансов отчет и установената наличност в касата е положителна, то е налице приход, който не е бил отразен по реда на чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г., а търговецът не е дал никакво обяснение (по време на проверката или като възражение срещу АУАН) на какво се дължи установената разлика.С текста на чл. 28 ЗАНН на наказващия орган е предоставена възможност да не наложи наказание, ако прецени, че е налице маловажен случай на нарушение. Критерият за маловажност винаги е обвързан с преценката за обществена опасност. Въвеждането на суми в касата на търговския обект винаги следва да е документално обосновано, а обратното води до невъзможност да се проследи паричния поток в търговския обект и представлява нарушение на правилата за регистрация и отчетност. В този смисъл е необосновано от правна и фактическа гледна точка да се приеме, че нарушаване на установено с наредбата задължение, да представлява маловажен случай, защото по принцип засяга финансовата система като цяло. Налице е формално административно нарушение. Без значение за този извод е, че установената разлика е в размер на 33,03 лева, доколкото същата, макар и незначителна, не опровергава констатациите на наказващия орган за несъблюдаване на правилата за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, въведени с цел препятстване възможността за укриване на обороти и произтичащото от това невнасяне на дължимите върху тях данъци в държавния бюджет. Обстоятелството, че се касае за първо по ред нарушение, също не е в състояние да обуслови маловажност на случая, тъй като само по себе си не е достатъчно да обоснове по-ниска обществена опасност на същото от обичайните нарушения от същия вид.В обобщение на гореизложеното, настоящата инстанция не споделя и не намира за основателни доводите в жалбата, че санкционираното неизпълнение на задължението по чл. 33, ал. 1 от цитираната наредба за положителна разлика от 33,03 лева съставлява маловажен случай по смисъла на чл. 28 ЗАНН. В случая имуществената санкция е определена в минимален размер, поради което съдът приема че АНО е съобразил в максимална степен всички възможни смекчаващи обстоятелства. В този смисъл е и съдебната практика на административните съдилища изразена и в Решение № 2148 ОТ 30.03.2018 Г. ПО АДМ. Д. № 1620/2018 Г. НА АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - СОФИЯ-ГРАД

При така изложеното наказателното постановление следва да се потвърди.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

Р  Е  Ш  И :

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 459497- F474…/26.08.2019 г. на началника на отдел "Оперативни дейности" - София в ЦУ на НАП, с което на ЕТ „С.. - 2 П.Н.”, ЕИК:203976… за нарушение на чл. 33, ал. 1 от НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ на основание чл. 185, ал. 2 вр. с, ал. 1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Административен съд – София област в 14 - дневен срок от получаване на съобщаването за изготвянето му.

 

                                                   РАЙОНЕН  СЪДИЯ: