и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по чл. 32 ал. І във вр. с ал. ІІ изр. 1- во от Закона за администрацията и във вр. с чл. 45 от ЗМСМА и се движи по реда на ЗАП /отм./. Със заповед № РД- 09- 29/30.01.2007 г., областният управител на област Кърджали е спрял изпълнението на решение № 397, прието на заседание на Общински съвет Кирково, проведено на 19.12.2006 г., съгласно протокол № 39/19.12.2006 г. като незаконосъобразно. С приетото решение Общински съвет Кирково на основание чл. 21 ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация променило разпоредбата на чл. 97 ал. 4 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Кирково /НРПУРОИ/, както следва: "Безимотните и малоимотните граждани се оземляват, като в 14- дневен срок след обявлението те подават заявление и декларация по образец до Кмета на общината. След задоволяване на исканията на безимотни и малоимотни граждани останалата свободна земя от общински поземлен фонд се отдава под наем без провеждане на търг по цени, определени по тарифата на ОбС- Кирково". Сочи се в заповедта, че изменената разпоредба на Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Кирково, била в противоречие с Наредбата за оземляване на безимотни и малоимотни граждани /приета с ПМС № 218/18.10.2000 год., изм. ДВ бр. 31/04.04.2003 г./, в която се предвиждало изрично, че компетентният орган за произнасяне във връзка с оземляването на малоимотни и безимотни граждани е Общинската служба по земеделие и гори като била предвидена и специална процедура за осъществяването й. Посочва се в заповедта и това, че в атакуваното решение на Общински съвет Кирково за приемане на разпоредбата на чл. 97 ал. 4 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Кирково, била предвидена възможност за отдаване под наем на останалата свободна земя от общински поземлен фонд без провеждане на търг по цени, определени по тарифата на ОбС - Кирково, което също било в противоречие с императивните разпоредби на чл. 14 и чл. 39 от Закона за общинската собственост и водело до неговата незаконосъобразност. Поддържа се, че съгласно сочените разпоредби, отдаването под наем или учредяването на право на ползване върху имоти и вещи- частна общинска собственост, се осъществявало след решение на общинския съвет от кмета на общината чрез търг или конкурс. Изключение от това правило било предвидено единствено за оземляване на безимотни и малоимотни лица, а във всички останали случаи отдаването под наем или учредяването на право на ползване се извършвало чрез търг или конкурс по общия ред на Закона за общинската собственост, който се отнасял, както за земите от ОПФ, така и за земите, предоставени на общините по реда на чл. 19 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи. Счита, че с решението си, Общински съвет Кирково е нарушил Наредбата за оземляване на безимотни и малоимотни граждани и разпоредбите на чл. 14 и чл. 39 от ЗОС. На основание чл. 45 ал. 4 от ЗМСМА, решение № 397/19.12.2006 г., било върнато за ново обсъждане в Общински съвет Кирково, който не се е произнесъл в срок. Моли, решение № 397/19.12.2006 г. на Общински съвет Кирково като незаконосъобразно да бъде отменено. Заповедта се поддържа в съдебно заседание. В писмена защита се излагат подробни съображения. Претендират се разноски. Ответникът по жалбата не се представлява в съдебно заседание и не взема становище. Представителят на Окръжна прокуратура- Кърджали изразява становище да бъде отменено решението на Общински съвет- Кирково като незаконосъбразно. Окръжният съд при извършената проверка на законосъобразността на спряното със заповедта на Областния управител решение на Общински съвет гр. Кирково, констатира: Решение № 397, прието на заседание на Общински съвет Кирково, проведено на 19.12.2006 г., съгласно протокол № 39/19.12.2006 г. е незаконосъобразно и като такова следва да се отмени. Съображенията за това са следните: С решение № 397 от 19.12.2006 г., Общински съвет Кирково на основание чл. 21 ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация е променило разпоредбата на чл. 97 ал. 4 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Кирково, която добила следното съдържание: "Безимотните и малоимотните граждани се оземляват, като в 14- дневен срок след обявлението те подават заявление и декларация по образец до Кмета на общината. След задоволяване на исканията на безимотни и малоимотни граждани останалата свободна земя от общински поземлен фонд се отдава под наем без провеждане на търг по цени, определени по тарифата на ОбС- Кирково". С посоченото решение била създадена и точка шеста в тарифата със следното съдържание: „ Отдаването под наем на земеделски земи от остатъчния общински поземлен фонд за други цели се извършва на цена от 1000 /хиляда/ лева на декар за всички категории земеделски земи.” Съгласно разпоредбата на чл. 8 от ЗНА, всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по- висока степен, неуредени от тях обществени отношения с местно значение. Установява се по делото, че с решение № 191 по протокол № 21 от заседание на ОбС- Кирково, проведено на 18.02.2005 година е била приета Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество. В глава 9- та от Наредбата, са били уредени отношенията, свързани с управлението на земи от общински поземлен фонд като в чл. 97 ал. 4 е било уредено оземляването на безимотни и малоимотни граждани и отдаването под наем на свободни земи от общинския поземлен фонд. Видно от текста на атакуваното решение, обект на оземляване и отдаване под наем са земеделски земи от общинския поземлен фонд, който включва земеделските земи, които не принадлежат на граждани, юридически лица или държавата, по смисъла на разпоредбата на чл. 25 ал.1 от ЗСПЗЗ, като от него са изключени земите публична общинска собственост и земите по чл. 19 от ЗСПЗЗ. Оземляването на безимотни и малоимотни граждани е уредено в ЗСПЗЗ, ППЗСПЗЗ и Наредбата за оземляване на безимотни и малоимотни граждани. Самото издаване на наредба цели уреждането на неуредени с актове от по- висока степен обществени отношения на местно ниво. С наредбите, приемани от общинските съвети следва да се уреждат само неуредените от нормативните актове от по- висока степен обществени отношения като се отчитат специфичните особености на общината и се регламентират обществени отношения, за които имат делегирани правомощия. Настоящият състав на съда приема, че с оспорените от областния управител текстове на Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, Общински съвет- Кирково е преуредил вече уредени с нормативни актове от по- висока степен отношения относно ползването и управлението на земите от общинския поземлен фонд, преуредил е обществени отношения, регламентирани в ЗСПЗЗ / чл. 20 ал. 1/, ППЗСПЗЗ / чл. 37 / и Наредбата за оземляване на безимотни и малоимотни граждани и тези, свързани с отдаването под наем на земи от общинския поземлен фонд, уредени в ЗОбС / чл. 14 / и то по начин, различен и в противоречие с нормативната уредба, предвидена в посочените по- горе нормативни актове от по- висока степен. Така, съобразно ЗСПЗЗ, Правилника за неговото приложение и Наредбата за оземляване на безимотни и малоимотни граждани, приета с ПМС № 2128/18.10.2000 г., изрично е предвидено, че оземляването на безимотни и малоимотни граждани се извършва от общинската служба по земеделие и гори със земи от общинския поземлен фонд, като в чл. 16 от Наредбата за оземляване… е рагламентирано, че ОСЗГ с участието на представител на Общинската администрация, назначен със заповед на кмета на общината, разглежда постъпилите заявления и документи и изготвя протокол, с който определя подлежащите на оземляване граждани, кандидатите за оземляване чрез търг, чрез отдаване под наем и пр. По предложение на ОСЗГ протоколът се одобрява от общинския съвет и се обявява на подходящо място в кметството. А в ППЗСПЗЗ чл. 37 ал. 1 е предвидено, че Общинският съвет определя размера и местонахождението на земите за оземляване от общинския поземлен фонд, което става по предложение на ОСЗГ- чл. 20 ал. 2 от ЗСПЗЗ. Впрочем, разпоредбите на Закона за СПЗЗ, Правилника за приложението му и Наредбата за оземляване…са императивни по своя характер и не позволяват тези обществени отношения да бъдат регламентирани по друг начин. Уреждайки по различен от закона начин обществените отношения, свързани с оземляването на граждани, разпоредбата на ал. 4 на чл. 97 от Наредбата на общински съвет Кирково влиза в противоречие с разпоредби от по- горен по степен нормативен акт, поради което и решението на ОбС- Кирково в тази част следва да бъде отменено като незаконосъобразно. Що се касае до частта на атакуваното решение на Общински съвет- Кирково, с която е предвидена възможност за отдаване на останалата свободна земя от общинския поземлен фонд без провеждане на търг по цени определени по тарифата на ОбС Кирково, то следва да се посочи, че същата е в противоречие с имеративните разпоредби на чл. 14 и чл. 39 от ЗОС и също води до неговата незаконосъобразност. Съобразно цитираните разпоредби, отдаването под наем или учредяването на право на ползване върху имоти и вещи- частна общинска собственост, се осъществява след решение на ОбС от кмета на общината чрез търг или конкурс по реда на ЗОС. Изключването на търга с новата разпоредба на ал. 4 на чл. 97, приета с атакуваното решение на Общинския съвет, противоречи на нормативен акт от по- висока степен, което прави решението незаконосъобразно и в тази му част и също подлежи като такова на отмяна. Относно частта на решението на Общински съвет Кирково по т. II от същото, следва да се посочи, че неговата незаконосъобразност се състои в това, че същото е в противоречие не само с разпоредбите на ЗОЗЗ, но и с чл. 21 от Конституцията на Република България, съгласно която земята е основно национално богатство, което се ползва с особена закрила на държавата и обществото, като обработваемата земя се използва само за земеделски цели и промяната на нейното предназначение е допустимо само по изключение при доказана нужда и при условия и ред, определени в закон. Именно в ЗОЗЗ е предвидена специална процедура за промяна предназначението на земеделските земи и компетентния за това орган. Поради това, разпореденото отдаване под наем на земеделски земи от остатъчния общински поземлен фонд за други цели, е в противоречие със Закона за опазване на земеделските земи, но е и конституционно недопустимо. Следва поради иþложеното да се отмени изцяло решение № 397, прието на заседание на Общински съвет Кирково, проведено на 19.12.2006 г., съгласно протокол № 39/19.12.2006 г. като незаконосъобразно. Водим от изложеното Окръжният съд
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯВА решение № 397, прието на заседание на Общински съвет Кирково, проведено на 19.12.2006 г., съгласно протокол № 39/19.12.2006 г. като незаконосъобразно. Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението на страните.
Председател: Членове: 1/ 2/
|