ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 903/14.03.2024 г.
Административен съд – Русе, втори касационен състав, в закрито
заседание на четиринадесети март две хиляди двадесет и четвърта
година, в състав:
Председател: ИВАЙЛО ЙОСИФОВ
Членове: РОСИЦА
БАСАРБОЛИЕВА
ДИАНА КАЛОЯНОВА
като
разгледа докладваното от съдия Калоянова
КАНД № 224 по описа на съда за
2024 г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 208 и
сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63, ал. 1,
изречение второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Образувано е по
касационна жалба на „Формула 2“ ЕООД, ЕИК *********; със
седалище и адрес на управление гр. Карнобат, обл. Бургас, ПЗ „Север“, ул.
„Седемнадесета“ № 1, представлявано от К. Б. Б.- управител и адрес за
призоваване и съобщения гр. Бургас, ул. „Гурко“ № 9, ет. 1 и електронен адрес law.*********@*****.*** срещу Решение № 806/04.12.2023 г., постановено по АНД № 2004/2023 г. на Районен съд – Русе, с
което е потвърден електронен фиш № **********, издаден от Агенция „Пътна
инфраструктура", за налагане на имуществена
санкция за нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни
такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП. С електронния фиш, за нарушение за нарушение по
чл. 102, ал. 2 от ЗДвП и на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3 във връзка с чл.
179, ал. 3б от същия закон, на касатора е наложена имуществена санкция в размер
на 2 500 лева.
На съда служебно е известно,
че по преюдициално запитване, отправено от Административен съд - Хасково, със
сходен на настоящото дело предмет, в Съда на Европейския съюз (СЕС) е
образувано дело C-61/23. на Административен съд – Хасково е отправил следното
преюдициално запитване: „Дали
нормата на чл. 9а от Директива 1999/62/ЕО1 на Европейския парламент и на Съвета
от 17.06.1999 г. относно заплащането на такси от тежкотоварни автомобили за
използване на определени инфраструктури трябва да се тълкува в смисъл, че
предвиденото в този член изискване за съразмерност на установените наказания за
нарушения на националните разпоредби, приети по тази директива, не допускат
национална правна уредба като разглежданата в главното производство, която
предвижда налагане на глоба или имуществена санкция във фиксиран размер за
нарушенията на правилата относно задължението за предварително установяване и
заплащане на размера на таксата за ползване на пътната инфраструктура,
независимо от характера и тежестта им, при положение че е предвидена възможност
за освобождаване от административнонаказателна отговорност при заплащане на
т.нар. „компенсаторна такса“.
Отговорът на това
преюдициално запитване е от значение за решаването на разглеждания в настоящото
производство правен спор, тъй като с електронен фиш № **********, издаден от Агенция „Пътна
инфраструктура“, на касационния жалбоподател
„Формула 2“ ЕООД, за нарушение по чл.
102, ал. 2 от ЗДвП и на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3 от същия закон, е
наложена имуществена санкция в размер на 2 500 лева. Установеното нарушение е
подробно описано в електронния фиш, както и начина на неговото установяване. В
електронния фиш е указана и възможността за освобождаване от
административнонаказателна отговорност при заплащане на компенсаторна такса по
чл. 10, ал. 2 от ЗП в размер на 750 лева.
Необходимостта от
съобразяване на задължителното тълкуване на съюзното законодателство от страна
на СЕС налага настоящото съдебно производство да бъде спряно на посоченото
законово основание - чл. 631, ал. 1 във връзка с чл. 229, ал. 1, т. 4 от ГПК във
връзка с чл. 144 и чл. 228 от АПК във връзка с чл. 63в от ЗАНН, до решаване на
дело C-61/23.
Мотивиран
от изложеното, Административен съд- Русе, втори касационен състав
ОПРЕДЕЛИ:
СПИРА производството по КАНД № 224/2024 г. на Административен съд -
Русе до произнасяне на Съда на Европейския съюз по дело С-61/2023 г.,
образувано по преюдициално запитване, отправено с Определение № 113/31.01.2023 г.
по КАНД № 997/2022 г. на Административен съд - Хасково.
Определението
може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен
срок от съобщаването му на страните.
Да се извършва ежемесечна проверка за хода на
производството по дело С-61/2023 г. на СЕС, резултатите от която да отразяват в
нарочна справка.
При приключване на
производството по дело С-61/2023 на СЕС настоящото дело да се докладва на
съдията – докладчик за възобновяване на производството.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: (п)
не се чете
ЧЛЕНОВЕ: 1.
(п) не се чете
2.
(п) не се чете