Решение по дело №45/2020 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 81
Дата: 9 март 2020 г. (в сила от 9 март 2020 г.)
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20207100700045
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 януари 2020 г.

Съдържание на акта

                        

                             Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                               81

                               гр.Добрич,  09.03.2020 г.

                            В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 Административен съд - Добрич, І кас. състав в публично съдебно заседание на двадесет и пети февруари две хиляди и двадесета година в състав:

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ИВАНОВА

                                                 ЧЛЕНОВЕ: ТЕОДОРА МИЛЕВА

                                                                       СИЛВИЯ САНДЕВА

                                                                                  

при участието на прокурора РУМЯНА ЖЕЛЕВА и на секретаря ВЕСЕЛИНА САНДЕВА, изслуша докладваното от съдия Т. МИЛЕВА касационно административно дело № 45/ 2020 година.

Производството е по чл. 208 и сл. от АПК.

Образувано е въз основа на касационна жалба на Р.Н.И. ***, чрез адв. Г.Г. - ДАК срещу решение от 10.12.2019 г. на  Районен съд гр. Добрич, постановено по НАХД № 626/2019 г. по описа на съда. С оспорения съдебен акт е потвърдено Наказателно постановление №18/08.04.2019 г. на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните - гр. Добрич, с което на касатора е наложена "глоба" в размер на 1 500 лева  на основание чл. 42, ал. 1 от Закона за храните за извършено нарушение на чл. 12, ал. 1 от с.з.

Касаторът релевира доводи за незаконосъобразност на съдебния акт поради допуснато нарушение на материалния закон, поради неспазване на съдопроизводствените правила и необосновано. Оспорващият счита, че при издаване на АУАН са допуснати съществени процесуални нарушения. Твърди, че нарушението е описано различно в акта, НП и в доклада за извършване на проверката. Сочи се, че е налице опит, а не довършено деяние. По тези съображения се отправя искане за отмяна на съдебното решение и на потвърдения с него правораздавателен акт.

В с.з., процесуалния представител на касатора поддържа жалбата на изложените в нея съображения.

Ответната страна, Областна дирекция по безопасност на храните - гр. Добрич, чрез процесуалния си представител – юриск. *** оспорва изцяло жалбата, като поддържа тезата за законосъобразност на съдебния акт.

Прокурорът изразява становище, че жалбата е процесуално допустима, а разгледана по същество намира същата за неоснователна.

Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл. 211, ал. 1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл. 210, ал. 1 от АПК и при спазване на изискванията на чл. 212 от АПК. Разгледана по същество, същата се явява неоснователна, по следните съображения:

С атакуваното решение съдът е потвърдил Наказателно постановление  №18/08.04.2019 г. на директора на Областна дирекция по безопасност на храните - гр. Добрич, с което на касатора е наложена "глоба" в размер на 1 500 лева  на основание чл. 42, ал. 1 от Закона за храните /ЗХ/ за извършено нарушение на чл. 12, ал. 1 от ЗХ.

За да потвърди оспорения пред него правораздавателен акт районният съд е установил следната фактическа обстановка: на 30.03.2019 г. в 11.10 часа, след подаден сигнал на тел. 112 до І РУ Добрич е извършена проверка на общински пазар /битак/, находящ се в гр. Добрич, бул. "Русия", при която е констатирано, че лицето Р.Н.И. извършва търговия в нерегистриран по реда на чл.12 от ЗХ обект, а именно чрез съхранение и предлагане за продажба с обявени цени на 200 броя пъдпъдъчи яйца, подредени на земята в торбички с обявени цени. Резултатите от проверката били подробно документирани в Доклад от извършена инспекция.  За констатираното нарушение на 30.03.2019 г. бил съставен Акт за установяване на административно нарушение №7891345/01.04.2019 г., като актосъставителят посочил, че жалбоподателят е нарушил разпоредбата на чл. 12 от Закона за храните. Актът бил съставен в присъствие на нарушителя, който е направил възражения, че искал да си издаде разрешително. Въз основа на така съставения акт и на материалите в административно-наказателната преписка впоследствие било издадено процесното наказателно постановление.

При така установената фактическа обстановка районният съд приел, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, налагащи отмяната на санкционния акт, а по съществото на спора счел, че Р.Н., действително е осъществило приписаното му нарушение. В тази връзка съдът обсъдил и приобщените по делото писмени доказателства и гласните такива, достигайки до извод, че те безспорно установяват, че жалбоподателят е съхранявал и предлагал за продажба с обявени цени 200 броя пъдпъдъчи яйца в нерегистриран по реда на чл.12 от Закона за храните обект. Въззивният съд е приел, че в НП е налице ясно и точно описание на нарушението и обстоятелствата, при които то е извършено и е налице единство между словесната правна квалификация с цифровата такава. Въззивната инстанция счела още, че наказващият орган е издирил съответната санкционна разпоредба и законосъобразно е наложил регламентираната там имуществена санкция в законовия `и минимум, поради което потвърдил оспорения пред правораздавателен акт.

Настоящата инстанция, след като се запозна с доводите на страните, съобрази относимата правна уредба и подложи на задълбочен анализ приобщените доказателства, намира така депозираната касационна жалба за неоснователна.

          Всички събрани в производството доказателства са обсъдени от РС Добрич. В касационната жалба се твърдят съществени нарушения на съдопроизводствените правила, но настоящият състав намира същите за неоснователни, т.к. при обсъждане на всички събрани в производството доказателства, в тяхната съвкупност и взаимовръзка не може да бъде приета защитната теза на административнонаказаното лице. Предвид което настоящият състав намира, че преповторените възражения, правени и пред РС не може да бъдат приети като основание за отмяна на постановеното решение на Добрич.

          Следва изцяло да се споделят и останалите изчерпателни доводи на въззивния съд, които са му дали основание да потвърди административно наказание, без да е необходимо да се повтарят отново в мотивите на настоящето съдебно решение.

С оглед гореизложеното, касационната инстанция намира релевираните доводи, обосноваващи незаконосъобразност на съдебното решение, за неоснователни, като решението, предмет на касационен контрол, следва да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно.

По тези съображения и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, Добричкия административен съд, І кас. състав

РЕШИ:

ОСТАВЯ В СИЛА решение от  10.12.2019 г., постановено по НАХД № 626/2019 г. по описа на Районен съд гр. Добрич.

Решението е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:...................... ЧЛЕНОВЕ: 1..........................

 

                                                                              2..........................