Решение по дело №465/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1339
Дата: 1 юли 2019 г. (в сила от 27 февруари 2020 г.)
Съдия: Евелина Иванова Попова
Дело: 20197050700465
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

         Р Е Ш Е Н И Е

 

 №.............../..............2019 г.    

                                   

                                           В ИМЕТО НА НАРОДА

                        

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ВАРНА, ПЕТНАДЕСЕТИ СЪСТАВ,

В публичното съдебно заседание на двадесет и девети май две хиляди и деветнадесета година в състав

 

СЪДИЯ ЕВЕЛИНА ПОПОВА

 

При участието на секретаря ВЕСЕЛКА КРУМОВА като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 465 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по жалба на „Хайк и Рузи“ ДЗЗД с представляващ Г.С. срещу заповед № 49-ФК/11.02.2019 г. на началника на отдел „Оперативни дейности“ - Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, с която на основание чл. 186 ал. 1 т. 1 б. „а“ ЗДДС спрямо дружеството е приложена принудителна административна мярка запечатване за срок от 20 дни на стопанисвания от него търговски обект: магазин „Хайк и Рузи“, находящ се в гр. Варна, бул. „Княз Борис“ № 49 и е забранен за същия срок достъпът до него, на основание чл. 187 ал. 1 ЗДДС. По съображения за материална незаконосъобразност на заповедта поради отсъствието на данни за нарушаването на чл. 25 ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ във вр. с чл. 118 ал. 1 ЗДДС, тъй като за описаната в заповедта покупка своевременно бил издаден касов бон, но тъй като органът по приходите напуснал търговския обект веднага след закупуване на стоката, касовият бон не му бил предаден, както и с оплакване за необосновано висока продължителност на срока, за който е наложена ПАМ, се иска обжалваната заповед да бъде отменена от съда.

В проведените по делото открити съдебни заседания жалбата се поддържа изцяло.

Началникът на отдел „Оперативни дейности“ - Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, ответник по делото на основание чл. 153 ал. 1 предл. второ АПК, я оспорва чрез пълномощника си юрисконсулт Г, която се позовава на безсъмнената доказаност на обстоятелството, че за извършената в 11:50 часа контролна покупка касовият бон е издаден едва в 12:35 часа след поискването му от органите по приходите като относно високата продължителност на срока, за който е наложена мярката, се позовава на факта, че фискалното устройство в обекта изобщо не е било включено при извършване на покупката и при последвалата я проверка на органите по приходите, както и че задълженото лице е отказвало да сторнира продажбата, да върне цената и да изведе междинен отчет и КЛЕН от фискалното устройство. Моли съда да отхвърли жалбата и да осъди жалбоподателя да заплати в полза на НАП юрисконсултско възнаграждение. 

Съдът като съобрази, че като родово и местно компетентен правораздавателен орган е сезиран с жалба на процесуално легитимирано лице, предявена срещу подлежащ на съдебен контрол ИАА в преклузивния 14-дневен срок по чл. 149 ал. 1 АПК вр. чл. 186 ал. 4 ЗДДС, намира производството по делото за процесуално допустимо и като такова – за подлежащо на разглеждане по неговата основателност. При преценката на  срока по чл. 149 ал. 1 АПК съдът съобрази, че според приложената на л. 5 от адм. преписка разписка обжалваната заповед е връчена на представляващия „Хайк и Рузи“ ДЗЗД на датата 14.02.2019 г., а жалбата срещу нея според поставения печат на Адм. съд – Варна е предявена на 18.02.2019 г.  

За да се произнесе по основателността на оспорването, съдът съобрази следното от фактическа и правна страна:

С обжалваната по делото заповед № 49-ФК/11.02.2019 г. началникът на отдел „Оперативни дейности“ - Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП при позоваването на протокол от извършена проверка № 0281395/10.02.2019 г. е наложил на жалбоподателя „Хайк и Рузи“ ДЗЗД принудителна административна мярка по чл. 186 ал. 1 ЗДДС запечатване за срок от 20 дни на стопанисвания от него търговски обект: магазин „Хайк и Рузи“ в гр. В. е забранил за същия срок достъпа до него, на основание чл. 187 ал. 1 ЗДДС. 

В мотивите на заповедта административният орган е обосновал прилагането на принудителната административна мярка с наличието на предпоставката по чл. 186 ал. 1 т. 1 б. „а“ ЗДДС, свързана с установеното от контролните органи при извършената на 10.02.2019 г. проверка в търговския обект неиздаване на фискален касов бон от въведеното в експлоатация в обекта фискално устройство за направената от тях преди легитимация контролна покупка в 11: 50 часа на стока – 1 бр. кожено мъжко портмоне на стойност 45 лв., заплатено в брой от инспектора по приходите П.Д.-Б. с банкнота от 50 лв., за което продавачът в обекта Г.С. е върнал ресто от 5 лв. без да издаде фискален касов бон нито касова бележка от кочан. Посочено е, че в момента на проверката фискалното устройство не е включено като служителят е отказал да изведе междинен „Х“ отчет. Извършената в 11: 50 часа продажба е маркирана едва след включване на фискалното устройство като в 12: 35 часа е изведен фискален касов бон за нея, а в 12:43 часа е изведен и междинен отчет. Посочено е също, че не е направен опис на парите, тъй като според изявленията на продавача към момента на проверката няма каса и няма осъществени продажби.

Неиздаването на фискален касов бон веднага след извършената продажба е квалифицирано като нарушение на чл. 25 ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ вр. чл. 118 ал. 1 и ал. 4 т. 1 ЗДДС. Изложени са мотиви във връзка с определянето на продължителността на срока, за който се прилага ПАМ.

Резултатите от проверката са обективирани от контролните органи в съставения и подписан от тях и от присъствалото при проверката от името на „Хайк и Рузи“ ДЗЗД лице Г.С. протокол № 0281395/10.02.2019 г., в който нарушението е индивидуализирано по абсолютно идентичен начин на този в заповедта /л. 7 и 8 от преписката/. В протокола са вписани възраженията на представляващия „Хайк и Рузи“ ДЗЗД Г.С.,  според които мъж и жена са влезли в магазина и са купили портмоне, след което са излезли бързо и малко след това са се върнали отново и са поискали касов бон като С. им е дал касовия бон, който бил до апарата.

По преписката са приложени още съставеният за нарушението АУАН № F472211/14.02.2019 г. /л. 6/ и заповед № ЗЦУ-ОПР-16/17.05.2018 г., с която изпълнителният директор на НАП е определил директорите на Дирекции „Контрол“ в ТД на НАП и началниците на отдели „Оперативни дейности“ в Дирекция „Оперативни дейности“ в ГД „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП да издават заповеди за прилагането на принудителни административни мерки по чл. 186 ЗДДС /л. 10/.        

Описаната в протокола от проверката и възпроизведена впоследствие в заповедта по чл. 186 ал. 3 ЗДДС фактическа обстановка се потвърждава и от разпитаната като свидетел по делото в с. з. на 29.05.2019 г. Павлина Демирова – Бозголи, участвала лично като орган по приходите в проверката в магазин „Хай и Рузи“ на 10.02.2019 г. и извършила в 11: 50 часа контролната покупка на 1 бр. мъжко портмоне на стойност 45 лв. Свидетелката сочи, че като заплатила покупката с банкнота от 50 лв., за което й били върнати 5 лв. ресто, продавачът не издал касов бон като в това време, освен него и двамата проверяващи, в магазина не е имало други лица. Сочи още, че като се върнали с колегата й в магазина десетина минути по-късно, т. е. към 12, 00 часа, се легитимирали пред продавача и му казали, че портмонето е купено преди малко от него, но той първоначално отрекъл. Свидетелката обяснява, че касовият апарат, който се намирал до прозореца в магазина, първоначално изобщо не бил включен като дори продавачът сам им казал, че апаратът още не е пуснат.

Фактът, че касовият бон за покупката на стойност 45 лв. е издаден в 12:35 часа на датата 10.02.2019 г. се потвърждава от съдържанието на самия касов бон под № 1571, който е представен с жалбата и е приложен като доказателство на л. 14 от делото.

 Недоказано остава твърдението на жалбоподателя, че разликата между времето на покупката /11: 50 часа/ и посоченото върху касовия бон време на издаването му /12: 35 часа/ се дължи на разминаване между астрономическия час и часът, който отбелязва касовият апарат. Недостатъчно за установяването на това твърдение е представеното с жалбата доказателство – фактура № **********/15.02.2019 г. за доставка на услуга „сверяване на дата и час“, тъй като освен че е издадена пет дни след проверката, поради което сама по себе си без наличието на други доказателства не може да установи факта, че такъв проблем е съществувал и към 10.02.2019 г., но което е по-важно съдържанието й по никакъв начин не може да бъде свързано конкретно с въведения в експлоатация в процесния търговски обект фискален апарат.     

Така събраните по делото доказателства дават основание на съда да приеме от правна страна следното:

Обжалваната заповед, с която е наложена ПАМ по чл. 186 ал. 1 ЗДДС, е акт на компетентен административен орган, предвид издадената заповед № ЗЦУ-ОПР-16/17.05.2018 г., с която изпълнителният директор на НАП като орган по приходите по чл. 7 ал. 1 т. 1 ЗНАП съгласно установената правна възможност по чл. 186 ал. 3 ЗДДС е делегирал на началниците на отдели „Оперативни дейности“ в Дирекция „Оперативни дейности“ в ГД „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП правомощията за налагането на ПАМ по чл. 186 ал. 1 ЗДДС. 

Ръководейки се от императивното изискване на чл. 186 ал. 3 ЗДДС, аналогично на това по чл. 59 ал. 2 т. 4 АПК, административният орган е изложил в заповедта мотиви, обусловили прилагането на ПАМ, включително и относно срока на действието й, тъй като в чл. 186 ал. 1 ЗДДС той е определен в максимални параметри /до 30 дни/, което обуславя необходимост във всеки отделен случай да се обоснове конкретно избраната му продължителност. В случая избраната продължителност е 20 дни, за което в заповедта са изложени достатъчно подробни мотиви, които според съда обуславят подобен срок на действие на мярката като се има предвид, че освен че за покупката не е бил издаден своевременно изискуемият касов бон, но и че касовият апарат в обекта в 11:50 часа, както и към 12:00 часа изобщо не е бил включен при положение, че според протокола от проверката работното време на магазина е още от 10: 00 часа без почивни дни – факт, който не е оспорен от представляващия „Хайк и рузи“ ДЗЗД при съставянето на протокола. Това само по себе си създава предпоставки и за други подобни нарушения, особено като се има предвид, че магазинът се намира на централна улица в града, където клиентопотокът поначало е голям.            

Принудителната административна мярка е наложена след извършен данъчно-осигурителен контрол чрез проверка в процесния търговски обект от компетентните органи на НАП, за която съгласно чл. 110 ал. 4 ДОПК не е необходимо изрично писмено възлагане. За резултатите от нея на основание чл. 110 ал. 4 изр. последно ДОПК е съставен протокол № 0281395/10.02.2019 г., обективиращ установените факти и обстоятелства от значение за определяне на задълженията за данъци на данъчно задълженото лице. Съгласно чл. 50 ал. 3 ДОПК протоколът е подписан от съставилите го длъжностни лица от НАП и от присъствалото по време на проверката лице. Съответно на изискването на чл. 50 ал. 2 т. 9 ДОПК събраните при проверката доказателства са описани в протокола и са приложени по административната преписка. Преценени в съвкупност, всички тези обстоятелства обуславят извод, че в процеса на установяване на административното нарушение, довело до прилагането на ПАМ по чл. 186 ал. 1 ЗДДС, не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

По материалната законосъобразност на заповедта съдът намира следното: Съгласно чл. 186 ал. 1 т. 1 б. „а“ ЗДДС предвидената в нормата принудителна административна мярка „запечатване на обект за срок до 30 дни“ се прилага за нарушение, обективирано в неспазването на реда и начина за издаването на съответен документ за продажба. С чл. 118 ал. 1 ЗДДС е въведено задължение за всяко регистрирано и нерегистрирано по този закон лице да регистрира и отчита извършените от него продажби в търговски обект чрез издаването на фискална касова бележка от фискално устройство /фискален бон/ или на касова бележка от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност /системен бон/, независимо дали е поискан друг данъчен документ. Съгласно чл. 118 ал. 3 ЗДДС фискалният и системният бон са хартиени документи, регистриращи продажбата/доставката на стоки или услуги в търговския обект, по която е заплатено в брой, с чек, с ваучер, с банкова кредитна или дебитна карта или с други заместващи парите платежни средства, издадени от въведено в експлоатация фискално устройство от одобрен тип или от одобрена интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност. Пар. 1 т. 40 ДР ЗДДС легално дефинира понятието „фискално устройство“. Задължението по чл. 118 ал. 1 ЗДДС е намерило отражение и в издадената от министъра на финансите на основание чл. 118 ал. 4 ЗДДС Наредба № Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, в чл. 25 ал. 1 т. 1 на която изрично е предвидено задължение на лицата по чл. 3 ал. 1 независимо от документирането с първичен счетоводен документ да издават за всяка продажба при всяко плащане и фискална касова бележка от фискално устройство или касова бележка от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност, изключая изрично изброените в разпоредбата случаи. След като в случая е безсъмнено, че процесният обект – магазин „Хайк и Рузи“, отговаря на легалното дефиниране за търговски обект по пар. 1 т. 41 ДР ЗДДС, то при извършването на продажби на стоки в него за търговеца на общо основание е относимо задължението по чл. 118 ал. 1 ЗДДС, респективно по чл. 25 ал. 1 т. 1 от наредбата. Нарушаването на това задължение, на каквото се е позовал административният орган, за да приложи процесната по делото ПАМ, е установено в случая със съставения от контролните органи протокол № 0281395/10.02.2019 г., който като изготвен по установените форма и ред от органи по приходите при изпълнение на служебните им правомощия представлява на основание чл. 50 ал. 1 ДОПК годно доказателство за установените от тях при проверката факти и обстоятелства. Те се потвърждават и от събраните по делото доказателства: свидетелските показания на св. П.Д.-Б. и приложеният на л. 14 от делото касов бон № 1571. Нито в хода на административното производство, нито пред съда жалбоподателят е оспорил посоченият в протокола от проверката и в заповедта по чл. 186 ал. 3 ЗДДС час на извършване на продажбата в магазина /11:50 ч./ като същевременно не е събрал никакви доказателства, посредством които да разколебае достоверността на изложения в протокола факт, че веднага след извършване на продажбата не е издал фискален касов бон за нея от фискалното устройство в обекта.

Прилагането на ПАМ е съобразено изцяло и с целта на закона като се има предвид, че съгласно чл. 22 ЗАНН чрез ПАМ се цели именно предотвратяването или преустановяването на административните нарушения, както и предотвратяването и отстраняването на вредните последици от тях. Съобразявайки така прокламираните в закона цели, законодателят изрично е предвидил в чл. 186 ал. 1 т. 1 б. „а“ ЗДДС, че при неспазването на реда или начина за издаването на съответния документ за продажба /фискален касов бон/ спрямо нарушителите се прилага ПАМ запечатване за определен срок на търговския обект, в който е извършено нарушението.    

Съвкупно, изложените фактически констатации и правни доводи обуславят краен извод за неоснователност на жалбата, поради което тя следва да се отхвърли от съда съгласно правомощието му по чл. 172 ал. 2 предл. последно АПК вр. чл. 186 ал. 4 ЗДДС.

Предвид изрично направеното искане от пълномощника на ответника за разпределянето на отговорността за разноски, на основание чл. 143 ал. 4 АПК жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на ТД на НАП – Варна разноски за юрисконсултско възнаграждение, определени в минималния размер от 100 /сто/ лева съгласно чл. 144 АПК вр. чл. 78 ал. 8 ГПК вр. чл. 37 ал. 1 ЗПП вр. чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ.  

Воден от изложеното, съдът

 

 

    Р  Е  Ш  И

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Хайк и Рузи“ ДЗЗД срещу заповед № 49-ФК/11.02.2019 г. на началника на отдел „Оперативни дейности“ - Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, с която на основание чл. 186 ал. 1 т. 1 б. „а“ ЗДДС спрямо дружеството е приложена принудителна административна мярка запечатване за срок от 20 дни на стопанисвания от него търговски обект: магазин „Хайк и Рузи“, находящ се в гр. Варна, бул. „Княз Борис“ № 49 и е забранен за същия срок достъпът до него, на основание чл. 187 ал. 1 ЗДДС.  

ОСЪЖДА „Хайк и Рузи“ ДЗЗД, ЕИК *********, да заплати на ТД на НАП – Варна юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 /сто/ лева за осъщественото по делото процесуално представителство от юрисконсулт.  

 Решението подлежи на обжалване пред ВАС РБ в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните по делото.

 

СЪДИЯ: