Р Е Ш Е Н И Е
№ 526/
11. Октомври 2019г., гр. Плевен
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ПЛЕВЕН, тричленен състав
На единадесети октомври 2019г. в публично съдебно заседание в
състав:
Председател:
Николай Господинов
Членове:
Елка Братоева
Цветелина Кънева
Съдебен секретар: Милена Кръстева
като разгледа докладваното от съдията
Братоева административно дело №1147/2019 год. по описа на Административен съд-Плевен и за да се произнесе, взе
предвид следното:
Образувано е по жалба на И.С.П. *** и МК „Движение за
радикална промяна Българска пролет“, представлявана от М.М.М. срещу Решение №
199-МИ от 02.10.2019г. на ОИК – Червен бряг, потвърдено с Решение на ЦИК № 1372-МИ/07.10.2019г. за заличаване
регистрацията на И.С.П. като кандидат за общински съветник под № 3 от листата
на Местна коалиция „Движение за радикална промяна Българска пролет“ в изборите
за общински съветници и кметове на 27 октомври 2019г.
Жалбоподателите оспорват решението на
ОИК – Червен бряг с доводи за неговата незаконосъобразност. Сочат, че
регистрирания кандидат отговаря на изискванията за уседналост по Изборния
кодекс да има настоящ и постоянен адрес на територията на страната, поне
единият от които е на територията на съответното населено място. В съдебно
заседание, чрез адв. Ж. Н. *** поддържат жалбата. Молят да се отмени решението
на ОИК – Червен бряг като претендират присъждането на разноски за адвокатско
възнаграждение.
Ответникът – ОИК – Червен бряг изразява
становище за неоснователност на жалбата.
Прокурор Радев от Окръжна прокуратура –
Плевен, встъпил в производството на осн. чл. 16 ал.1 т.3 АПК, изразява
становище, че жалбата е основателна.
След като се запозна с материалите по
делото и разпоредбите на закона, настоящият съдебен състав съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 88 от Изборния кодекс.
Решението на ЦИК е публикувано на 07.10.2019г. Жалбата
е подадена на 08.10.2019г. в рамките на законния 3-дневен срок за съдебно
обжалване от активно легитимирани страни и срещу подлежащ на оспорване
индивидуален административен акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.
С обжалваното решение на ОИК – Червен бряг, потвърдено
от ЦИК, общинската избирателна комисия е заличила регистрацията на И.С.П. като
кандидат за общински съветник в Община Червен бряг под № 3 в кандидатската
листа на Местна коалиция „Движение за радикална промяна Българска пролет“,
регистриран преди това с Решение № 120-МИ от 24.09.2019г. на ОИК – Червен бряг.
Оспореното решение на ОИК – Червен бряг е прието
единодушно с пълно мнозинство от присъстващите членове на ОИК, при наличие на
необходимия кворум. Основава се на извършена след регистрацията на кандидатската листа проверка от ГД „ГРАО“
за наличие на уседналост по смисъла на чл. 397 ал.1 от Изборния кодекс. От
проверката се установява, че кандидатът не отговаря на изискванията за
уседналост, тъй като няма настоящ адрес на територията на страната –
дерегистриран на осн. чл. 99б ал.4 от Закона за гражданската регистрация от
Община Шумен.
Съгласно залегналото в чл. 397 ал.1 ИК изискване за
уседналост, право да бъдат избирани за общински съветници имат български
граждани, които са живели най-малко през последните 6 месеца в съответното
населено място. Целта на разпоредбата е кандидатът да познава проблемите на
населеното място, за което се кандидатира за общински съветник.
В §1 т.5 от ДР на ИК е дадена легална дефиниция на
понятието, употребено в чл. 397 от ИК. За да се приеме, че кандидатът е „живял
най-малко през последните 6 месеца в съответното населено място“ съгласно §1
т.5 б. „а“ българският гражданин следва към дата 6 месеца преди датата на
провеждане на изборите да има адресна регистрация по постоянен и настоящ адрес
на територията на съответната община или съгласно §1 т.5 б. „б“ да има
постоянен и настоящ адрес в различни общини или кметства на територията на
РБългария. С Решение № 966-МИ от 5 септември т.1 ЦИК е дала допълнително
тълкуване на цитираните условия, че кандидатът следва да има постоянен и
настоящ адрес на територията на РБългария, като поне един от тях да е на
територията на съответния изборен район.
В случая от извършената служебна проверка от ГРАО,
служебно приложената от съда справка от НБДН и представените удостоверения за
промени на постоянен и настоящ адрес за И.С.П. е видно, че кандидатът е с
регистриран постоянен адрес *** от 03.07.2000г. и няма промени в тази
регистрация и до настоящия момент. Но за периода 27.09.1996г. – 25.01.2017г. е
регистрирал настоящ адрес в гр. Шумен, където твърди че е завършил висшето си
образование в Шуменския университет. Регистрацията му по настоящ адрес е
служебно заличена на осн. чл. 99б ал.4 от Закона за гражданската регистрация,
въз основа на подаден от ректора на висшето училище актуален списък на лицата,
настанени в студентски общежития. Няма данни дали и кога жалбоподателят е
уведомен за служебното заличаване на регистрацията му по настоящ адрес. Но това
обстоятелство е без съществено значение.
Съгласно чл. 99 ал.1 ЗГР всяко лице при промяна на
настоящия си адрес е длъжно да заяви тази промяна в 30 дневен срок. След като е
променил настоящия си адрес, той е следвало да го декларира пред съответната
общинска администрация за вписване в регистрите на населението. Но не е
изпълнил своевременно това си задължение и затова не може да черпи права от
неправомерното си поведение. Жалбоподателят е регистрирал промяна на настоящия
си адрес едва на 03.10.2019г. като е декларирал настоящ адрес ***. Но това е
станало впоследствие, след постановяване на решението на ОИК и произвежда
действие само занапред, но не може да санира пропуска му.
Безспорно е, че за периода от 25.01.2017г. до
03.10.2019г. кандидатът не е имал регистриран настоящ адрес на територията на
РБългария.
Релевантният момент е 6 месеца преди датата на
провеждане на изборите, или до 26.04.2019г. вкл.
Изискването на закона за регистриран постоянен и
настоящ адрес на територията на страната е формално и императивно в условията
на кумулативност.
В случая кандидатът към 26.04.2019г. вкл. не е имал
регистриран настоящ адрес на територията на РБългария, нито на територията на
Община Червен бряг, нито на друга община, поради което не може да се приеме, че
отговаря на формалното изискване за уседналост в хипотезата на §1 т.5 б. „а“
или „б“ от ДР на ИК, за да се направи
обоснован извод, че е живял през последните 6 месеца на територията на Община
Червен бряг, както твърди.
Поради това правилно ОИК на база релевантните данни от
ГД „ГРАО“ за адресната регистрация на кандидата по постоянен и настоящ адрес е
преценила, че той не отговаря на законовото изискване за уседналост. Други
доказателства за установяване на това обстоятелство са недопустими.
Поради това в съответствие с правомощията си по чл.87
ал.1 т.15 от ИК ОИК – Червен бряг, след като от справката на ГД „ГРАО“ е
установила, че регистрираният кандидат за общински съветник не отговаря на
условията по чл. 397 ал.1 от ИК законосъобразно е заличила регистрацията му.
По тези съображения жалбата е неоснователна и следва
да се отхвърли.
На осн. чл. 88 ал.2 и чл. 58 ал.3 от Изборния кодекс съдът
Р
Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на И.С.П. *** и МК „Движение за радикална
промяна Българска пролет“, представлявана от М.М.М. срещу Решение № 199-МИ от
02.10.2019г. на ОИК – Червен бряг, потвърдено с Решение на ЦИК № 1372-МИ/07.10.2019г. за заличаване
регистрацията на И.С.П. като кандидат за общински съветник под № 3 от листата
на Местна коалиция „Движение за радикална промяна Българска пролет“ в изборите
за общински съветници и кметове на 27 октомври 2019г.
РЕШЕНИЕТО
не подлежи на обжалване.
РЕШЕНИЕТО да се публикува на интернет страницата на
Административен съд – Плевен и да се съобщи на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:/П/ ЧЛЕНОВЕ: 1./П/ 2./П/