Решение по дело №321/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 декември 2020 г.
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20207220700321
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 септември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 266

 

гр. Сливен, 10. 12. 2020 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на осемнадесети ноември,  две  хиляди  и двадесета  година,  в  състав:

             

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:СЛАВ БАКАЛОВ  

                                           

                                             ЧЛЕНОВЕ:ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

                                                                  СТЕЛА ДИНЧЕВА

 

При участието на секретаря Николинка Йорданова и в присъствието на прокурора Христо Куков, като разгледа докладваното от съдия Бозукова административно дело № 321 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 179 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалби подадени от: Т.К.Д. ***, М.С.Ж. ***, действащ лично и като у. на „Ж. М“ ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр. Нова Загора, ул. „Г. С.Р..” № ….. и П.П.П. ***, подадени против Решение № 185 по протокол № 11 от 19.08.2020 г. на Общински съвет – Нова Загора, в частта по т. 2, с която е определен размерът на таксата за битови отпадъци /ТБО/ в Община Нова Загора през 2021 г. за всяка услуга поотделно за жилищни и за нежилищни имоти.

В жалбите се твърди, че оспореното решение е незаконосъобразно. Изложени са съображения, че Решението на Общинския съвет е прието в нарушение на чл.26 ал.3, чл.26 ал.5 от ЗНА и в нарушение на  67, ал. 1 и ал.4 от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/. Заявени са искания за отмяна на оспореното решение, в обжалваната му част.

В съдебно заседание оспорващите се представляват от упълномощен процесуален представител – адв. В. М. АК Сливен, който поддържа жалбите, моли да бъдат уважени. В представена писмена защита излага допълнителни съображения в подкрепа на твърденията в жалбата. Претендира разноски.

Административният орган – Общински съвет /ОС/ - Нова Загора, се представлява в съдебно заседание от упълномощен процесуален представител – адв. Р. М. АК Стара Загора, който оспорва жалбите и счита, че решението на ОС Нова Загора е законосъобразно. Претендира разноски за адвокатски хонорар. В представена писмена защита излага съображения за законосъобразност на оспореното решение.

Представителят на ОП Сливен изразява становище за неоснователност на жалбите.

Административният съд, след като обсъди и прецени доводите на страните и събраните по делото, относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

На оспорващата Т.К.Д. е поставен в дял недвижим имот с идентификатор №51809.504.3521 по КККР на гр. Нова Загора, представляващ жилищна сграда и две сгради за търговия /видно от протокол от 19.11.2015 г. на РС Нова Загора по гр.дело № 279/2014 г., вписан в Служба по вписванията – Нова Загора/.

Оспорващият М.С.Ж. е собственик на недвижим имот в гр. Нова Загора, представляващ ¼ ид.част от дворно място, ведно с масивна жилищна сграда, съгласно Нотариален акт за прехвърляне на недвижим имот срещу гледане и издръжка № 57 том VIII дело № 907/2001 г. по описа на Служба по вписванията - Нова Загора.

Оспорващото дружество „Ж.-*** е собственик на недвижим имот – самостоятелен обект /нежилищен имот/, находящ се в гр. Нова Загора, видно от Нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот № 167 том 4 дело № 658/2012 г. по описа на Служба по вписванията - Нова Загора.

Оспорващият П.П.П. е собственик на недвижим имот, находящ се в гр. Нова Загора, видно от Нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот № 160 том 4 дело № 584/2017 г. по описа на Служба по вписванията - Нова Загора.

 На 06.07.2020 г. в ОС – Нова Загора е внесено Предложение вх.№ РД-09-182 от Кмета на Община Нова Загора относно приемане план-сметка за разходите на услугите по сметосъбиране, сметоизвозване, поддържане и експлоатация на депо, както и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване, и определяне размера на ТБО за 2021 г. в Община Нова Загора. С Предложението е предложено на ОС да приеме решение, с което да приеме план-сметка за определяне разходите по видове дейности и населени места в дейност „Чистота” в Община Нова Загора за 2021 г. и на основание чл. 67, ал. 2 и ал.4 от ЗМДТ да определи ТБО през 2021 г., както следва: за жилищни имоти  – общ размер 5 %о върху данъчната оценка, разпределен по услуги: сметосъбиране и сметоизвозване – 1,98 %о, поддържане и експлоатация на депо – 1,99 %о, поддържане чистотата на териториите за обществено ползване- 1,03 %о; и за нежилищни – общ размер 7,5 %о върху по-високата между данъчната оценка и отчетната стойност, разпределен по услуги: сметосъбиране и сметоизвозване – 2,95 %о, поддържане и експлоатация на депо – 2,99 %о, поддържане чистотата на териториите за обществено ползване- 1,56 %о. Към Предложението са приложени: Приложение № 1 – План-сметка за очакваните приходи за 2021 г.; Приложение № 1.2 – Анализ за разходите, включени в план-сметката на Община Нова Загора за 2021 г.

Предложението на Кмета на Общината с приложенията към него е публикувано на интернет страницата на Община Нова Загора на 06.07.2020 г.

Предложението на Кмета на Общината е разгледано от следните Постоянни комисии при ОС – Нова Загора: от ПК по нормативна уредба, законосъобразност на актовете на общински съвет и гражданските права, от която е изготвен и доклад; ПК по общинска собственост, стопанска и инвестиционна политика и екология; ПК по финанси и бюджет; ПК по международно сътрудничество, оперативни програми и неправителствени организации; ПК по култура, образование и вероизповедания и ПК по социална политика, здравеопазване и спорт, като всяка от комисиите на заседания, проведени на 17.08.2020 г.,  е дала положително становище по внесения проект за решение.

На 05.08.2020 г. в ОС – Нова Загора е внесено възражение от общински съветници и граждани, с което се изразява несъгласие с предложения за увиличаване размер на ТБО.

На 19.08.2020 г. е проведено заседание на ОС – Нова Загора, в дневния ред на което - в т. 8, е включено за разглеждане горепосоченото Предложение на Кмета на Община Нова Загора. По Предложението са проведени разисквания, като Председателят на ОС е докладвал на общинските съветници горепосоченото възражение, прочетени са и становищата на всички постоянни комисии, изслушан е и вносителят на предложението- кмета на община Нова Загора. Прието е Решение № 185, с което: ОС - Нова Загора одобрява план-сметка за необходимите средства за предоставяне на услугите по сметосъбиране и сметоизвозване, поддържане и експлоатация на депо, както и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в Община Нова Загора за 2021 г., /т. 1 от Решението/; и ОС – Нова Загора, на основание чл. 67, ал. 2 и ал.4 от ЗМДТ и чл.18 и чл.16 от НОАМТЦУТОНЗ определя размера ТБО в Община Нова Загора през 2021 г., за всяка услуга поотделно, както следва: 2.1 за жилищни имоти- общ размер 5 %о върху данъчната оценка, разпределен по услуги: сметосъбиране и сметоизвозване – 1,98%о,  поддържане и експлоатация на депо – 1,99%о, поддържане чистотата на териториите за обществено ползване – 1,03%о; 2.2 и нежилищни имоти – общ  размер на 7,5 %о върху по-високата между данъчната оценка и отчетната стойност, разпределен по услуги: сметосъбиране и сметоизвозване – 2,95%о,  поддържане и експлоатация на депо – 2,99%о, поддържане чистотата на териториите за обществено ползване – 1,56%о; /т.2  от Решението/.

Решението е прието с поименно гласуване с 21 гласа „За” и 7 гласа „Против”, при общ брой на общинските съветници – 29.

Решението е съобщено чрез публикуване в интернет страницата на Общината и чрез поставяне на информационното табло на ОС на 20.08.2020 г. на основание чл.72 ал.1 от АПК. На основание чл.72 ал.2 от АПК  решението е съобщено и на подалите възражение срещу предложението за приемане на решение за изменение на ТБО.

Жалбите на Т.К.Д., М.С.Ж. и „Ж.-М“ ЕООД срещу решението са подадени на 03.09.2020 г., а на П.П. на 09.09.2020г.

В хода на съдебното дирене от административния орган е представен доклад относно определянето размера на ТБО за 2021 г., изготвен /без посочена дата/ от Кмета на Община Нова Загора, в който е посочено, че в Община Нова Загора не може да бъде приложен количественият подход при определяне на ТБО за 2021 г., тъй като въвеждането му е свързано с голяма инвестиция, необходима за: снабдяване на контейнерите за отпадъци с индивидуално заключване, както и със системи идентифициращи теглото на извозения отпадък.  

Видно от чл.5 на договор № 181/11.05.2020 г.  за изпълнение на обществена поръчка „Сметосъбиране и сметоизвозване на отпадъци, почистване и поддържане на чистотата  на места за обществено  ползване на територията на Община Нова Загора“, сключен между „Сорико“ ООД  гр. Нова Загора и Община Нова Загора /публикуван на интернет страницата на Община Нова Загора, в раздел „Профил на купувача“  / https://www.nova-zagora.org/ събраните и транспортирани битови отпадъци се отчитат в тонове  при предаването на количеството за предварително третиране с цел оползотворяване или депониране на Регионално депо Ямбол.

По делото е приобщено писмо вх.№ 92-00-428/30.06.2020 г.  от „Сорико“ ООД гр.Нова Загора, адресирано до Община Нова Загора, в което е посочено, че дружеството не разполага с методика за определяне на количеството събрани отпадъци от всяко задължено лице по чл.11 от ЗМДТ.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

По допустимостта на жалбите:

Предмет на оспорване е Решение № 185/19.08.2020 г.  на Общинския съвет, в частта му по т. 2, с която е определен размерът на ТБО в Община Нова Загора през 2021 г. за жилищни и нежилищни имоти, което е общ административен акт по смисъла на чл. 65 от АПК във връзка с чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ. Съгласно чл. 179 от АПК, общите административни актове могат да се оспорят в едномесечен срок от съобщението за издаването им или в 14-дневен срок от отделните съобщения до лицата, участвали в производството пред административния орган. С оглед разпоредбите на чл. 15, ал. 1 и чл. 147, ал. 1 във връзка с чл. 184 от АПК, право да оспорват общ административен акт имат гражданите и организациите, чиито права, свободи и законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него, или за които той поражда задължения. Разпоредбата на чл. 64, ал. 1 от ЗМДТ, която препраща към чл. 11 от същия закон, определя кръга на лицата, които са задължени да заплащат ТБО, и следователно определя кръга на лицата, които имат право да оспорват решението на ОС, с което се определя размерът на ТБО. Това са: собствениците на недвижими имоти в съответното населено място; собственикът на сграда, построена върху държавен или общински поземлен имот за този имот или съответната част от него; ползвателят при учредено вещно право на ползване; концесионерът при учредена концесия; и лицето, на което е предоставен за управление имот държавна или общинска собственост. В същия смисъл е и разпоредбата на чл. 17 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Нова Загора /НОАМТЦУТОНЗ/, в която са изброени лицата, задължени да заплащат ТБО.

Оспорващите Т.К.Д. ***, М.С.Ж. ***, „Ж. М“ ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр. Нова Загора, ул. „Г. С.Р..” № ….. и П.П.П. ***, чиито жалби са подадени в срок, са собственици на жилищни, респ. нежилищни имоти в гр. Нова Загора, и в това си качество дължат ТБО за тези имоти. Ето защо жалбите им, с които е оспорено Решението на ОС Нова Загора, с което е определен размера на ТБО за 2021 по видове услуги, са допустими.

Разгледани по същество,  жалбите са неоснователни по следните съображения:

Решението на Общинския съвет е издадено от компетентен орган, съобразно разпоредбите на чл. 21, ал. 1, т. 7 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/ и чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ. Прието е при спазване изискванията на чл. 27, ал. 2, ал. 4 и ал. 5 от ЗМСМА и в предвидената в АПК писмена форма.

Противно на доводите в жалбите при постановяване на оспореното решение не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Спазени са разпоредбите на чл. 69, ал. 1 и ал. 2 във връзка с чл. 66, ал. 1 и ал. 2 от АПК, както и разпоредбата на чл. 71 от АПК. Предложението на Кмета на Общината, съдържащо проекта на решение, е публикувано на интернет страницата на Община Нова Загора на 06.07.2020 г., а решението е прието на заседание, проведено на 19.08.2020 г. При публикуването на проекта са посочени формите на участие на заинтересованите лица в производството и на същите е осигурена възможност да осъществят правото си на участие в разумен срок, който не може да бъде по-кратък от един месец, с оглед правилото на чл. 69, ал. 2 от АПК. Следователно на заинтересованите лица е била осигурена възможност да осъществят правото си на участие в производството по издаване на общия административен акт, като по този начин са изпълнени изискванията на горепосочените разпоредби, чието спазване е задължително с оглед характера на административния акт. В публикуваното предложение са изложени и подробни мотиви за издаването на акта. С публикуваното уведомление е изпълнено и задължението на органа по чл.66 от АПК. Видно от раздел първи, в него изрично е посочено, че се открива производство по издаване на общ административен акт, дадена е възможност на заинтересовните лица да се запознаят с проекта, както и с цялата налична информация, съдържаща се в преписката по издаване на общия административен акт.

Оспореното решение е прието и при правилно приложение на материалния закон и в тази връзка наведените в жалбата съображения са неоснователни. Определянето и администрирането на местните такси и в частност на таксата за битови отпадъци е предоставено на общинския съвет съгласно разпоредбите на чл. 9 от ЗМДТ и чл. 66, ал. 1 ЗМДТ. Таксата за битови отпадъци се определя в годишен размер за всяко населено място, въз основа на одобрена план-cметка за разходите за всяка дейност, включваща разходите, посочени в чл. 66, ал. 1, т. 14 ЗМДТ.

В конкретния случай ТБО е определена в %о от данъчната оценка на имота. Съгласно чл. 67, ал. 1 от ЗМДТ, размерът на таксата за битови отпадъци за всяко задължено лице се определя за календарна година при спазване на принципа за понасяне на разходите от причинителя или притежателя на отпадъците. В ал. 2 на чл. 67 от ЗМДТ е предвидено, че размерът на таксата за битови отпадъци за всяко задължено лице е сумата от размера на таксата за всяка услуга по чл. 62, която се определя, като разходите за сметка на таксата за битови отпадъци за текущата година от план-сметката, формирани по реда на чл. 66, ал. 13 за всяка услуга по чл. 62, се разпределят, като се приложи съответният начин за изчисление в зависимост от приетите от общинския съвет основи за услугите по чл. 62. Съгласно ал.3 размерът на таксата за единица основа се определя в левове за всяка календарна година и се приема с решението на общинския съвет по чл. 66, ал. 3, т. 2 за одобряване на план-сметката. Разпоредбата на ал.4 предвижда, че количеството битови отпадъци е водеща основа за определяне на размера на таксата за битови отпадъци, а нормата на ал.5 дава възможност на общинският съвет да приеме основа или основи, различни от посочената в ал. 4, при условие че съществуват обективни обстоятелства, възпрепятстващи прилагането й. Забраната основата за изчисляване на ТБО да бъде данъчната оценка на недвижимите имоти, тяхната балансова стойност или пазарната им цена, е предвидено чрез допълване на чл. 67, ал. 2 от ЗМДТ с § 6 от ЗИД на ЗМДТ обн. ДВ бр. 101 от 2013 г., като съгласно § 13 от ПЗР на този закон § 6 влиза в сила от 01.01.2018 г., а със ЗИД на ЗМДТ /обн. ДВ бр. 88 от 03.11.2017 г., изм. ДВ бр. 98 от 27.11.2018 г. /, влизането в сила на § 6 е отложено за 31.12.2021 г. Следователно за 2021 г. не е в сила забраната определяната от общинския съвет основа по чл. 67, ал. 2 ЗМДТ, върху която пропорционално се определя размера на ТБО, да не е данъчната оценка на недвижимите имоти, тяхната балансова стойност или пазарната им цена.

Анализът на цитираните норми на чл.67 ал.4 и ал.5 от ЗМДТ налага изводи за установена в ЗМДТ поредност при прилагането на двата начина за определяне размера на ТБО. Следователно при наличие на обективна невъзможност за определянето на размера на таксата за битови отпадъци според количеството на битовите отпадъци, следва да намери приложение ал. 5, според която размерът на таксата се определя върху основа, определена от ОС, различна от количеството генерирани битови отпадъци.

В конкретния случай съдът намира, че е спазено изискването на нормата на чл.67, доколкото от Общински съвет Нова Загора е приложен втория способ поради обективна невъзможност да се установи количеството на битовите отпадъци по ал. 1. Видно от приобщения по делото доклад относно определянето размера на ТБО за 2021 г., изготвен от Кмета на Община Нова Загора, както и от предложението до Общински съвет за приемане размера на ТБО за 2021г., в Община Нова Загора не може да бъде приложен количественият подход при определяне на ТБО за 2021 г., тъй като въвеждането му е свързано с голяма инвестиция, необходима за снабдяване на контейнерите за отпадъци с индивидуално заключване, както и с устройства, идентифициращи теглото на извозения отпадък. Видно от договор № 181/11.05.2020 г.  за изпълнение на обществена поръчка „Сметосъбиране и сметоизвозване на отпадъци, почистване и поддържане на чистотата  на места за обществено  ползване на територията на Община Нова Загора“, сключен между „Сорико“ ООД  гр. Нова Загора и Община Нова Загора /публикуван на интернет страницата на Община Нова Загора, в раздел „Профил на купувача“  / https://www.nova-zagora.org/, както и от писмо вх.№ 92-00-428/30.06.2020 г.  от „Сорико“ ООД гр.Нова Загора, адресирано до Община Нова Загора, събраните и транспортирани битови отпадъци се отчитат в тонове  при предаването на количеството за предварително третиране с цел оползотворяване или депониране на Регионално депо Ямбол, а дружеството не разполага с методика за определяне на количеството събрани отпадъци от всяко задължено лице по чл.11 от ЗМДТ.

            Следователно при приемане на оспореното решение Общинският съвет е изложил фактически основания и мотиви, поради които приема, че не може да приложи основният принцип, въведен с нормата на чл. 67, ал. 1 от ЗМДТ, и по този начин е обосновал и доказал в достатъчна степен невъзможността за определяне на таксата според количеството битови отпадъци. От събраните по делото доказателства се налага обоснован и категоричен извод за наличие на обективна невъзможност на Община Нова Загора за определяне на ТБО според количеството битови отпадъци. Видно от протокола от заседанието, относно тази невъзможност са били проведени разисквания и са изложени мотиви при приемане на оспореното решение. Такива мотиви се съдържат и в становищата на постоянните комисии на ОС. Мотиви за обективна невъзможност за прилагане на чл. 67, ал. 1 от ЗМДТ се съдържат, както се посочи по –горе и в Предложението на Кмета, в което се изтъква, че не може да бъде приложен количественият подход при определяне на ТБО за 2021 г., тъй като въвеждането му е свързано с голяма инвестиция, като тези мотиви следва да се приемат като мотиви към оспорения административен акт.

Ето защо, настоящата съдебна инстанция намира, че оспореното решение е прието при правилно приложение на материалния закон.

По изложените съображения, Решение № 185 по протокол № 11 от 19.08.2020 г. на Общински съвет – Нова Загора,  в частта му по т.2, с която е определена ТБО за жилищни и нежилищни имоти е законосъобразно, предвид липсата на пороци и жалбите срещу него следва да бъдат отхвърлени.

С оглед изхода на спора, претенцията на административния орган за присъждане на разноски представляващи адвокатски хонорар в размер на 500 лева е основателна, като същите следва да се възложат в тежест на  оспорващите.  

 Воден от гореизложеното и на основание чл. 159 и чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК във връзка с чл. 184 от АПКАдминистративен  съд – Сливен

 

                                                      Р Е Ш И :

ОТХВЪРЛЯ жалбите на: Т.К.Д. ***, М.С.Ж. ***, „Ж. М“ ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр. Нова Загора, ул. „Г. С.Р..” № …… и П.П.П. ***, подадени против Решение № 185 по протокол № 11 от 19.08.2020 г. на Общински съвет – Нова Загора, в частта му по т. 2, с която е определен размерът на таксата за битови отпадъци в Община Нова Загора през 2021 г. за всяка услуга поотделно за жилищни и нежилищни имоти.

 

ОСЪЖДА Т.К.Д. ***, ЕГН ********** да заплати в полза на Общински съвет Нова Загора разноски за адвокатски хонорар в размер на 125, 00 лева.

 

ОСЪЖДА М.С.Ж. ***, ЕГН ********** да за плати в полза на Общински съвет Нова Загора  разноски за адвокатски хонорар в размер на 125, 00 лева.

 

ОСЪЖДА „Ж. М“ ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр. Нова Загора, ул. „Г. С.Р..” № …….. ЕИК ……………да заплати в полза на Общински съвет Нова Загора разноски за адвокатски хонорар в размер на 125, 00 лева.

 

ОСЪЖДА П.П.П. *** ЕГН ********** да плати в полза на Общински съвет Нова Загора разноски за адвокатски хонорар в размер на 125, 00 лева.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщението до страните.

 

 

 

                                        Председател:

 

 

 

                                              Членове: