Решение по дело №29/2021 на Районен съд - Оряхово

Номер на акта: 260026
Дата: 11 юни 2021 г. (в сила от 8 юли 2021 г.)
Съдия: Ивета Венциславова Кънева-Санкова
Дело: 20211460200029
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ № 260026

 

гр. Оряхово, 11.06.2021 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

            Оряховски Районен съд, наказателна колегия в открито заседание на 14.05.2021 г. /четиринадесети май две хиляди двадесет и първа година / в състав:

 

                                  Районен съдия: Ивета Кънева - Санкова

 

при секретаря Г.Цветкова, като разгледа докладваното от съдия Кънева АНД № 29 по описа за 2021 г. на Оряховски Районен Съд и за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Съдебното производство е административно по чл.59 и сл. от ЗАНН.

            Образувано е по жалба на „Фар Петролиум“ ЕООД, с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр. Елин Пелин, ул. „Новоселци“ № 100, представлявано от управителя С.Б.Н., с която е обжалвано наказателно постановление № 514536-F529980/28.05.2020 г. на Началникa на отдел „Оперативни дейности“ – Велико Търново в ЦУ на НАП.

За жалбоподателя „Фар Петролиум“ ЕООД се явява управителя С.Б.Н. с адв. Т.Й. от САК, редовно упълномощена, която моли съда да отмени НП като незаконосъобразно, като счита, че е установено, че не е допуснато посоченото административно нарушение. Моли да им бъдат присъдени направените по делото разноски. В предоставения от съда срок е представила писмени бележки с вх. № 261525/26.05.2021 г., в които излага подробни съображения.

Ответната страна редовно призована се представлява от гл. юрисконсулт Д.М., редовно упълномощена, която моли съда да потвърди НП като правилно и законосъобразно. Счита, че административното деяние е безспорно доказано от приложените по делото писмени доказателства и свидетелските показания. Моли да им бъдат присъдени направените по делото разноски.

           

От събраните в хода на съдебното производство писмени и гласни доказателства, доводите на страните и посочените основания в жалбата съдът прие за установени от фактическа страна по делото следните обстоятелства:

АУАН № F529980/04.12.2019 г. е съставен за това, че при извършена проверка на 18.11.2019 г. в 13:35 ч. и предоставени документи за доставка на гориво в ТД на НАП Велико Търново, офис Монтана, както и при последваща проверка в Информационните системи на НАП за обект бензиностанция, находящ се в с.Селановци, общ. Оряхово, ул. „Скакуц“ № 83А, стопанисван от   „Фар Петролиум“ ЕООД, с ЕИК ********* е установено, че жалбоподателят в качеството си на лице, което извършва продажби на течни горива по чл. 3, ал.2 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ за регистриране, отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията  към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, е допуснало нарушение на разпоредбите на чл. 3, ал. 3 от същата Наредба, като не е предавало на НАП по установената дистанционна връзка данни, които дават възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите за съхранение.

В акта е посочено също, че към датата на проверката 18.11.2019г. в обекта е установена монтирана и работеща електронна система с фискална памет /ЕСФП/, регистрирана в НАП с N94352563 от 22.10.2019 г., модел IFS, с индивидуален № FS000195 на фискалното устройство, № 62000195 на фискалната памет и нивомерна измервателна система /НИС/ за обем на течни горива с информационен изход за свързване към централно регистриращо устройство на ЕСФП модел OPW SiteSentinel iTouch. След проверката в обекта, и съпоставката на предоставените документи от дружеството и данните за доставка на горива в електронните масиви на НАП е установено, че:

           1. Съгласно Акцизен данъчен документ с УКН№0000000004932829/11.11.2019 г. на 11.11.20191. в резервоар №2 на бензиностанцията е декларирана доставка на гориво - Дизелово гориво с код по КН:27Ю2011 с количество 6017,00 л. Направена е справка в ИС на НАП, при която е установено, че наличната в обекта ЕСФП с нивомерна система не е изпратило данни от НИС за резервоар №2 за получената доставка по дистанционната връзка на НАП.

         2. Съгласно Акцизен данъчен документ с УКН№0000000004904091/31.10.2019 г. на 31.10.2019 г. в резервоар №2 на бензиностанция е декларирана доставка на гориво - Дизелово гориво с код по КН:27102011 с количество 6013,ООл за. Направена е справка в ИС на НАП, при която е установено, че наличната в обекта ЕСФП с нивомерна система не е изпратило данни от НИС за резервоар №2 за получената доставка по дистанционната връзка на НАП.

        3. Съгласно Акцизен данъчен документ с УКН№0000000004892706/24.10.2019 г. на 24.10.2019 г. в резервоар №2 на бензиностанция е декларирана доставка на гориво - Дизелово гориво с код по КН :27102011 с количество 9009,00 л.  Направена е справка в ИС на НАП, при която е установено, че наличната в обекта ЕСФП с нивомерна система не е изпратила данни от НИС за резервоар №2 за получената доставка по дистанционната връзка на НАП.                                   4. Съгласно Акцизен данъчен документ с УКН№0000000004943721/16.11.2019 г. на 17.11.2019 г. в резервоар №3, на бензиностанция е декларирана доставка на гориво втеченен нефтен газ с код по КН:27111297 с 2454,00 кг. маса на доставено гориво в резервоар и плътност при реална температура 0,5500. Направена е справка в ИС на НАП, при която е установено, че наличното в обекта ЕСФП с нивомерна система не е изпратило данни от НИС

за получената доставка в резервоар № 3 по дистанционна връзка на НАП.

         5. При извършена от страна на проверяващите  служебна справка в информационния масив на НАП- програмен продукт „ФУДВ“ е установено, че за 24.11.2019г. в 17:45:35 НИС на обекта от резервоар № 3 за втечнен нефтен газ е подала показания за доставка на гориво при реална температура в размер на 8879,17л., за които няма документ за доставка.

Посочено е че жалбоподателят в качеството си на лице, което извършва продажби на течни горива по чл. 3, ал.2 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ за регистриране, отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията  към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, е допуснало нарушение на разпоредбите на чл. 3, ал. 3 от същата Наредба, като не е предавало на НАП по установената дистанционна връзка данни, които дават възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите за съхранение.

Извършената проверка е оформена с Протокол № 0201208/13.11.2019 г. и Протокол № 02012010/26.11.2019 г., ведно с приложени към тях доказателства.

АУАН е съставен в ТД на НАП Велико Търново, офис Монтана ул. Любен Каравелов № 11, ст. 205 в присъствието на представляващия.

Въз основа на акта е издадено и обжалваното Наказателно постановление № 514536-F529980/28.05.2020 г. на Началникa на отдел „Оперативни дейности“ – Велико Търново в ЦУ на НАП в обстоятелствената част на което, административно - наказващият орган е възприел описаната в АУАН фактическа обстановка  и за нарушение на чл. 3, ал. 3 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, на жалбоподателя на основание  чл. 185, ал. 2 от ЗДДС, изр. 2 е наложена „Имуществена санкция“ в размер на 500.00 /петстотин лева/ лева.

Жалбоподателят е обжалвал издаденото НП пред РС-Оряхово, като жалбата е депозирана в законоустановения срок на 01.02.2021 г. в ТД на НАП – Велико Търново. С жалбата се представят доводи за неправилност, необоснованост и незаконосъобразност на наказателното постановление, издадено в нарушение на процесуалните правила.

Приложени по делото са: Жалба с вх. № 2305/01.02.2021 г., НП № 514536-F529980/28.05.2020 г., АУАН № F529980/04.12.2019 г., Заповед № ЗЦУ-ОПР№17/17.05.2018 г., Протокол № 0201208/13.11.2019 г. и Протокол № 02012010/26.11.2019 г.

Изслушани по делото са актосъставителят и свидетелят при съставяне на АУАН.

Съдът като обсъди събраните доказателства и като съобрази доводите на страните и извърши проверка на издаденото наказателно постановление, намира, че жалбата е основателна, а НП е незаконосъобразно постановено при допуснати нарушения на процесуалните правила, поради което следва да бъде отменено.

 

МОТИВИ:

 

Настоящият съдебен състав възприема твърденията от страна на жалбоподателят за незаконосъобразност, като по силата на последващ контрол приема, че НП е незаконосъобразно, както следва: Наказателното постановление е правораздавателен акт, издаван от орган с административно наказателна компетентност. Съгласно т.7 от ППВС № 10 / 28.09.1973г. отразените в акта констатации на административното нарушение не се считат за установени до доказване на противното и затова административно наказателното обвинение следва да се установи с допустимите от закона средства. При издаването му следва да се спазва точно уреденото в ЗАНН състезателно производство за да настъпят целените правни последици, а именно да бъде наложена съответната административна санкция – административно наказание от съответния вид за извършеното нарушение.

В тази връзка по отношение развитие на административно наказателното производство преди да се произнесе по преписката, административно наказващия орган следва да направи два вида преценки: за допустимостта на съставения акт и за правната обоснованост. Административно наказващият орган проверява съставения акт като преценява събраните доказателства, а когато е необходимо извършва разследване на спорните обстоятелства. Върху актосъставителят лежи отговорността и тежестта на доказване на твърденията съдържащи се в съставения от него акт. Когато се установи, че нарушителят е извършил административното нарушение виновно се издава наказателно постановление. В тази насока са и ППВС № 5 / 28.10.1968г. и ППВС № 10 / 28.09.1973г.

Дори да се приеме, че констатациите на наказващите органи са верни, то те следва да спазват процедурата по установяване и прилагане. Целта на административното наказание е да се предупреди и превъзпита нарушителя към спазване на установения правов ред и да се въздейства предупредително към останалите граждани. Не следва обаче да се забравят целите на самия закон, да осигурява необходимите гаранции за защита правата и законните интереси на гражданите.

В конкретният случай Наказателно постановление № 514536-F529980/28.05.2020 г. на Началникa на отдел „Оперативни дейности“ – Велико Търново в ЦУ на НАП, е издадено в нарушение на процесуалния закон.

По делото страните не спорят, а и от представите писмени и гласни доказателства се установява, че при извършена 18.11.2019 г. в 13:35 ч. проверка в и предоставени документи за доставка на гориво в ТД на НАП Велико Търново, офис Монтана, както и при последваща проверка в Информационните системи на НАП за обект бензиностанция, находящ се в с.Селановци, общ. Оряхово, ул. „Скакуц“ № 83А, стопанисван от „Фар Петролиум“ ЕООД, с ЕИК ********* е установено, че на 11.11.2019г., 30.10.2019г., 24.19.2019г.  жалбоподателят е декларирал доставка на дизелово гориво, но нивомерната система в бензиностанцията не е изпратила данни от НИС за доставките, също така на 17.11.2019г. е декларирал доставка на втечнен газ, но нивомерната система в бензиностанцията не е изпратила данни от НИС за същата, както и че на 24.11.2019г.  но нивомерната система в бензиностанцията са изпратени данни от НИС за доставка за втечнен газ, а няма документ за доставка на такъв. С деянията описани в акта и НП е посочено че жалбоподателят е извършил нарушение на чл.3 ал.3 от Наредба № Н-18/2006г.

Съгласно чл.3 ал.3 от Наредба № Н-18/2006г. всяко лице по ал. 2 е длъжно да предава на НАП по установената дистанционна връзка и данни, които дават възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите за съхранение в обектите за търговия на течни горива. За тази цел като средство за измерване от одобрен тип се използва нивомерна измервателна система за обем на течни горива с информационен изход за свързване към централно регистриращо устройство на ЕСФП и подлежи на метрологичен контрол.

 Извършвайки служебна проверка на законосъобразността на НП, както и на АУАН, въз основа на който е издадено, съобразно правомощията си в това производство, съдът констатира, че в хода на АНП са допуснати нарушения на чл.42 т.3 от ЗАНН и чл. 57, ал.1, т.5 от ЗАНН. Съобразно цитираните две разпоредби на ЗАНН, в АУАН и НП задължително следва да бъдат посочени датата и мястото на извършване на нарушението, обстоятелствата при които е извършено, като следва да се съдържа и пълно, точно и ясно описание на нарушението.

В тази връзка на първо място следва да се отбележи, че в конкретния случай, както в АУАН, така и в НП е визирана единствено датата на установяване на нарушението – 18.11.2019г.,  но не е визирани дата или период на извършване.

В конкретния случай в АУАН и НП е описано че на 18.11.2019г. около 13.35 часа е извършена проверка  в и предоставените при проверката документи за доставка на гориво в ТД на НАП Велико Търново, офис Монтана, както и при последваща проверка в Информационните системи на НАП за обект бензиностанция, находящ се в с.Селановци, общ. Оряхово, ул. „Скакуц“ № 83А, стопанисван от „Фар Петролиум“ ЕООД, с ЕИК ********* е установено, че жалбоподателят в качеството си на лице, което извършва продажби на течни горива по чл. 3, ал.2 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ за регистриране, отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията  към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, е допуснало нарушение на разпоредбите на чл. 3, ал. 3 от същата Наредба, като не е предавало на НАП по установената дистанционна връзка данни, които дават възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите за съхранение.

 Описаното в АУАН и НП нарушение е посочено, че жалбоподателя не е предавало на НАП по установената дистанционна връзка данни, които дават възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите за съхранение. Посочени са 5 дати и са описани 5 извършени нарушения, а е наложено едно наказание. От съдържанието на НП не става ясно, коя от посочените дати в НП административно наказващия орган приема, че е  извършено нарушението за което е ангажирана административно наказателната отговорност на жалбоподателя.

В този смисъл, освен че липсва дата на описаното нарушение, ясно описание на същото. Пълното, точно и ясно описание на нарушението, както и датата и мястото на извършването му, освен, че са задължителни реквизити на АУАН и НП, индивидуализират пряко нарушението като такова, като непосочването им по ясен и категоричен начин винаги съставлява съществено нарушение на процесуалните правила, тъй като пряко рефлектира върху правото на защита на нарушителя. Освен, че ограничават възможността нарушителят да разбере в извършването на точно какво нарушение е обвинен, горните процесуални нарушения лишават и съда от възможността да прецени  в съответствие с материалния закон има ли извършени нарушения, правилно ли са квалифицирани същите и правилно ли е приложена санкционната норма.

В конкретния случай допуснатите нарушения на разпоредбите на ЗАНН не могат да бъдат санирани, тъй като същите касаят установяване по безспорен начин на визираното административно нарушение и по този начин са гаранция за разкриване на обективната истина в АП. Вместо да отстрани допуснатите нарушения, административно наказващия орган е постановил НП, с което е санкционирал жалбоподателя, като същото макар и от компетентен орган и в кръга на правомощията му и да е облечено в законова форма се явява незаконосъобразно.

Всички изложени съображения налагат извода, че обжалваното наказателно постановление № № 514536-F529980/28.05.2020 г. на Началникa на отдел „Оперативни дейности“ – Велико Търново в ЦУ на НАП е издадено в нарушение на процесуалните правила, поради което следва да бъде отменено, като незаконосъобразно. 

Водим от изложените съображения Оряховски  Районен Съд

 

 

Р  Е  Ш  И:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 514536-F529980/28.05.2020 г. на Началникa на отдел „Оперативни дейности“ – Велико Търново в ЦУ на НАП, с което на „Фар Петролиум“ ЕООД, с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр. Елин Пелин, ул. „Новоселци“ № 100, представлявано от управителя С.Б.Н., за нарушение на чл.3 ал.3 от Наредба № Н-18/2006г., на основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС, изр. 2 му е наложено наказание „Имуществена санкция“ в размер на 500.00 /петстотин лева/ лева, като незаконосъобразно.

Решението подлежи на обжалване по реда на АПК пред Административен Съд Враца в 14 дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

 

 

                                                                       Районен съдия:

                                                                                              /И.Кънева- Санкова/