Определение по дело №3084/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2013
Дата: 1 декември 2020 г. (в сила от 15 декември 2020 г.)
Съдия: Владимир Стоянов Вълчев
Дело: 20207180703084
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 ноември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 2013

гр. Пловдив, 01.12.2020 година

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХVІІI състав в закрито заседание на първи декември през две хиляди и двадесета година в състав:                                                          

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ

като разгледа административно дело № 3084/2020г по описа на съда, докладвано от председателя, за да се произнесе взе предвид следното:

Производство по чл.42 ал.5 от ЗМСМА, вр. чл.459 от ИК

Образувано е по жалба на К.А.Д. ЕГН**********, с адрес *** против Решение №143-МИ/25.11.2020година на Общинска избирателна комисия- Калояново, с която е постановен отказ да бъде предсрочно прекратени пълномощията на Кмет на Община Калояново. С Разпореждане 7192/30.11.2020година тя е оставена без движение, като са дадени указания на жалбоподателят да отстрани нередовностите, като посочи в какво заинтересовано качество е депозирал същата. С уточняваща молба вх.№19743/01.12.2020година той е посочил, че счита, че е от кръга на заинтересованите лица съгласно нормата на чл.42 ал.5 ЗМСМА като гражданин, живущ *** и е уточнил, че се касае за нищожен административен акт, като се прави искане съдът да насрочи делото за разглеждане и се произнесе с решение в посочения смисъл.

Ответникът- Общинска избирателна комисия-Калояново е представила административната преписка по обжалвания акт, като не взима становище по нейната основателност.

Жалбата е недопустима.

Съгласно чл. 147, ал. 1 от АПК право да оспорват административният акт пред съда имат гражданите и организациите, чиито права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от него или за които той поражда задължения. Абсолютна предпоставка за допустимост на жалбата е жалбоподателят да притежава пряк и непосредствен правен интерес от обжалването. Предмет на оспорване в настоящото производство е акт, издаден по реда и на основание ЗМСМА, с който общинска избирателна комисия отказва да прекрати предсрочно пълномощията на избран кмет на кметство. Поради това следва да се има предвид уредбата в този специален закон за лицата, които съгласно неговите разпоредби са носители на право на оспорване на този вид актове. Разпоредбата на чл. 42, ал. 1, т. 5 от ЗМСМА сочи, че при неизпълнение на задължението по чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА, пълномощията на кметовете се прекратяват предсрочно. Съгласно чл. 42, ал. 3 от ЗМСМА, в тридневен срок от получаване на документите, удостоверяващи обстоятелствата по  чл. 42, ал. 1, т. 5 от ЗМСМА, ОИК уведомява кмета, който може да направи писмено възражение пред комисията в тридневен срок от уведомяването му. В тридневен срок от изтичането на срока за възражение ОИК приема решение. Когато установи, че обстоятелствата за прекратяване на пълномощията са налице, ОИК прекратява пълномощията на кмета. В чл. 42, ал. 5 от ЗМСМА е регламентирано, че решенията за предсрочно прекратяване на правомощията на кмета и отказите на ОИК по чл. 42, ал. 3 от ЗМСМА може да се оспорват пред съответния административен съд от заинтересуваните лица или от централните ръководства на партиите, компетентни съгласно устава, и ръководствата на коалициите, компетентни съгласно решението за образуване на коалицията, които са представени в общинския съвет или от упълномощени от тях лица, по реда на чл. 459 от Изборния кодекс. При тази правна уредба в чл. 42, ал. 5 от ЗМСМА жалбата на К.А.Д., депозирана в качеството му на гражданин,  с постоянен адрес *** срещу процесното Решение  на Общинска избирателна комисияКалояново се явява недопустима, тъй като той не е сред кръга на лицата с право на оспорване на акта по чл. 42, ал. 3 от ЗМСМА. К.Д. не е заинтересовано лице по смисъла на чл. 42, ал. 5 от ЗМСМА и поради обстоятелството, че Решение 143-МИ/25.11.2020година на Общинска избирателна комисия- Калояново не е акт, с който да се засягат или застрашават негови права, нито да поражда за него задължения. В този смисъл неоснователни са твърденията на жалбоподателя, че като гражданин на територията на Община Калояново той е от кръга на заинтересованите лица, съгласно нормата на чл. 42 ал.5 предл.1 во от ЗМАМС, нито е от кръга на лицата по чл.459 от ИК. В конкретния случай разпоредбата на чл. 42, ал. 5 ЗМСМА изрично посочва правните субекти, които могат да оспорват решенията на ОИК за предсрочно прекратяване на пълномощията на кмета и това са заинтересованите лица или централните ръководства на партиите и ръководствата на коалициите, които са представени в общинския съвет или упълномощени от тях лица. В този смисъл е и трайната съдебна практика, изразена в Определение № 1887/15.02.2017 г. на ВАС по адм. д. № 649/2017 г., IV о., Определение № 8418/05.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 6175/2019 г., IV о., Определение № 5157/29.04.2020 г. на ВАС по адм. д. № 3434/2020 г., III о., Определение № 7373/12.06.2020 г. на ВАС по адм. д. № 4751/2020 г., III о.). С оглед изложеното, са налице предпоставките на чл. 159, т. 4 от АПК за оставяне на жалбата му без разглеждане като процесуално недопустима и за прекратяване на производството по делото.

Водим от горното и на основание чл. 158, ал. 3  вр. чл. 159, т. 4 и чл. 160 от АПК, Съдът

ОПРЕДЕЛИ:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на К.А.Д. *** против Решение №143-МИ/25.11.2020година на Общинска избирателна комисия- Калояново, с която е постановен отказ да бъде предсрочно прекратени пълномощията на Кмет на Община Калояново.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 3084/2020 година по описа на Административен съд – Пловдив.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7- дневен срок от съобщаването му пред Върховен административен съд- София по реда на глава ХІІІ от АПК.

СЪДИЯ: