ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 2013
гр. Пловдив, 01.12.2020 година
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХVІІI
състав в закрито заседание на първи декември през две хиляди и двадесета година
в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ
като разгледа административно дело № 3084/2020г по описа на съда, докладвано от председателя, за да се
произнесе взе предвид следното:
Производство по чл.42 ал.5 от ЗМСМА, вр. чл.459
от ИК
Образувано е по жалба на К.А.Д. ЕГН**********, с адрес ***
против Решение №143-МИ/25.11.2020година на Общинска избирателна комисия-
Калояново, с която е постановен отказ да бъде предсрочно прекратени
пълномощията на Кмет на Община Калояново. С Разпореждане 7192/30.11.2020година
тя е оставена без движение, като са дадени указания на жалбоподателят да
отстрани нередовностите, като посочи в какво
заинтересовано качество е депозирал същата. С уточняваща молба
вх.№19743/01.12.2020година той е посочил, че счита, че е от кръга на заинтересованите
лица съгласно нормата на чл.42 ал.5 ЗМСМА като гражданин, живущ *** и е уточнил, че се касае за
нищожен административен акт, като се прави искане съдът да насрочи делото за
разглеждане и се произнесе с решение в посочения смисъл.
Ответникът- Общинска избирателна комисия-Калояново е представила административната преписка по обжалвания акт, като
не взима становище по нейната основателност.
Жалбата е недопустима.
Съгласно чл. 147, ал. 1 от АПК право да оспорват
административният акт пред съда имат гражданите и организациите, чиито права,
свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от него или за които
той поражда задължения. Абсолютна предпоставка за допустимост на жалбата е
жалбоподателят да притежава пряк и непосредствен правен интерес от обжалването.
Предмет на оспорване в настоящото производство е акт, издаден по реда и на
основание ЗМСМА, с който общинска избирателна комисия отказва да прекрати
предсрочно пълномощията на избран кмет на кметство. Поради това следва да се
има предвид уредбата в този специален закон за лицата,
които съгласно неговите разпоредби са носители на право на оспорване на този
вид актове. Разпоредбата на чл. 42, ал. 1,
т. 5 от ЗМСМА сочи,
че при неизпълнение на
задължението по чл.
41, ал. 3 от ЗМСМА, пълномощията на кметовете се прекратяват предсрочно.
Съгласно чл.
42, ал. 3 от ЗМСМА, в тридневен срок от получаване на документите,
удостоверяващи обстоятелствата по чл. 42, ал. 1, т. 5 от ЗМСМА, ОИК
уведомява кмета, който може да направи писмено възражение пред комисията в
тридневен срок от уведомяването му. В тридневен срок от изтичането на срока за
възражение ОИК приема решение. Когато установи, че обстоятелствата за
прекратяване на пълномощията са налице, ОИК прекратява пълномощията на кмета. В
чл.
42, ал. 5 от ЗМСМА е регламентирано, че решенията за предсрочно
прекратяване на правомощията на кмета и отказите на ОИК по чл.
42, ал. 3 от ЗМСМА може да се оспорват пред съответния административен съд
от заинтересуваните лица или от централните ръководства на партиите,
компетентни съгласно устава, и ръководствата на коалициите, компетентни
съгласно решението за образуване на коалицията, които са представени в
общинския съвет или от упълномощени от тях лица, по реда на чл. 459
от Изборния кодекс. При тази правна
уредба в чл.
42, ал. 5 от ЗМСМА жалбата
на К.А.Д., депозирана
в качеството му на гражданин, с
постоянен адрес *** срещу процесното Решение на Общинска избирателна
комисия – Калояново се явява недопустима,
тъй като той
не е сред кръга на лицата
с право на оспорване на акта
по чл. 42, ал. 3 от ЗМСМА. К.Д. не е заинтересовано лице по смисъла на
чл. 42, ал. 5 от ЗМСМА и поради обстоятелството, че Решение 143-МИ/25.11.2020година
на Общинска избирателна комисия- Калояново не
е акт, с който да се засягат
или застрашават
негови права, нито да поражда
за него задължения.
В този смисъл неоснователни са твърденията на жалбоподателя, че като гражданин на територията на Община Калояново той е от кръга
на заинтересованите лица, съгласно нормата на чл. 42 ал.5 предл.1 во от ЗМАМС, нито е от кръга на лицата по чл.459 от ИК. В конкретния случай разпоредбата на чл. 42, ал. 5 ЗМСМА изрично посочва правните субекти, които могат да оспорват решенията на ОИК за
предсрочно прекратяване на пълномощията на кмета и това са заинтересованите
лица или централните ръководства на партиите и ръководствата на коалициите,
които са представени в общинския съвет или упълномощени
от тях лица. В този смисъл е и трайната съдебна практика, изразена в Определение № 1887/15.02.2017
г. на ВАС по адм. д. № 649/2017 г., IV о.,
Определение № 8418/05.06.2019 г. на ВАС по адм.
д. № 6175/2019 г., IV о., Определение № 5157/29.04.2020
г. на ВАС по адм. д. № 3434/2020 г., III о., Определение № 7373/12.06.2020
г. на ВАС по адм. д. № 4751/2020 г., III о.). С оглед изложеното, са налице предпоставките
на чл.
159, т. 4 от АПК за оставяне на жалбата му без разглеждане като процесуално
недопустима и за прекратяване на производството по делото.
Водим от горното и на
основание чл.
158, ал. 3 вр.
чл.
159, т. 4 и чл.
160 от АПК, Съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на К.А.Д. *** против Решение
№143-МИ/25.11.2020година на Общинска избирателна комисия- Калояново, с която е
постановен отказ да бъде предсрочно прекратени пълномощията на Кмет на Община
Калояново.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм.
дело № 3084/2020 година по описа на Административен съд – Пловдив.
Определението подлежи
на обжалване с частна жалба в 7- дневен срок от съобщаването му пред Върховен
административен съд- София по реда на глава
ХІІІ от АПК.
СЪДИЯ: