Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 84
гр. Горна Оряховица, 14.03.2019 год.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Горнооряховският районен съд, първи състав, в публично заседание на тринадесети
март през две хиляди и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ПАВЛИНА ТОНЕВА
при секретаря Стефка Колева и в присъствието на прокурора
…………………, като разгледа докладваното от съдията Тонева АНД № 1033 по описа за 2018 год., за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производство
по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.
ЖАЛБОПОДАТЕЛЯТ
Т.П.В. ***, с ЕГН ********** обжалва Електронен фиш Серия К № 2118356 на ОД
на МВР – Велико Търново,
с който на основание чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.2, т.2 от ЗДвП му е
наложено административно наказание - глоба в размер на 50 лева, за това, че е
нарушил чл.21, ал.2 от ЗДвП. В жалбата твърди, че нито притежава, нито е
управлявал автомобила, с който е извършено нарушението.
ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ НА
МИНИСТЕРСТВОТО НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ - ВЕЛИКО ТЪРНОВО, редовно призована, не
изпраща процесуален представител и не изразява становище по съществото на
жалбата.
РАЙОННА ПРОКУРАТУРА - ГОРНА
ОРЯХОВИЦА, редовно призована, не изпраща процесуален представител и не изразява
становище по жалбата.
СЪДЪТ, след като обсъди доводите
на страните и събраните по делото доказателства, приема за установено следното:
ОД на МВР – Велико Търново е
издал Електронен фиш Серия К № 2118356, с който на основание чл. 189, ал.4, във
вр. с чл.182, ал.2, т.2 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 50 лева на Т.П.В. ***,
с ЕГН **********, за това, че на 23.03.2017г., в 09:06 часа на ПП І-4 София -
Варна, км.145+700, на около
Електронният фиш е връчен на 02.11.2018г.,
видно от приложения на л.6 преглед на фиш. На същия ден В. депозирал жалба
срещу електронния фиш.
По делото е приобщен като
доказателство снимков материал от автоматизирано техническо средство тип TFR1-M
№ 0556, за което е изготвен снимков материал № 9929 от 23.03.2017г., в който е
отразена измерена скорост от
От приложеното извлечение от
регистъра на МПС, воден при ОД на МВР – Велико Търново /л.5/ е видно, че
собственик на МПС - „**** е Венцислав Ивайлов Зарев.
От приложените към АНП заявление
от В.И.З. /л.13/ и Договор за покупко – продажба на МПС от 01.07.2010г. /л.12/ се
установява, че за установеното нарушение първоначално е издаден Електронен фиш
Серия К № 1545606, който е връчен на З. на 27.08.2017г. В законоустановения
срок Зарев е възразил, че лек автомобил „***** на 01.07.2010г. е продаден на Т.П.В.
и поради това първоначално издаденият фиш е анулиран.
От удостоверението за одобрен тип
средство за измерване /л.14/ се установява, че използваното за установяване на
нарушението автоматизирано техническо средство TFR1-M представлява мобилна
система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение.
От техническото описание и
инструкцията за експлоатация на мобилната система за видеоконтрол на
нарушенията на правилата за движение TFR1-M /л.17-27/ се установяват следните
факти и обстоятелства от значение за преценката за законосъобразност на
обжалвания електронен фиш:
Мобилната система за видеоконтрол
е предназначена за работа в движещ се или в неподвижен патрулен автомобил
/т.1.4 от раздел I „Предназначение”/.
Сред основните принципи на
действие на мобилната система е връзката оператор – система, която се извършва
посредством 7-инчов LSD дисплей и 21-бутонна клавиатура /абз.5 на стр.7 от
раздел IV „Принципи на действие” и абз.1 от т.3.5 от раздел VI „Работа със
системата”/.
Системата се включва и изключва
чрез поставяне на ключето POWER съответно в положение „I” и „О” /т.1, абз.1 и
т.2, абз.1 от раздел VI „Работа със системата”/.
При напускане на автомобила
ключето POWER трябва винаги да се изключва, за да няма консумация от бордовия
акумулатор /т.2, абз.3 от раздел VI „Работа със системата”/.
Работата със системата се
осъществява чрез натискане на 21 бутона, описани подробно в текста и фигурите в
т.3.1 – 3.5 от раздел VI „Работа със системата”.
Съгласно указанията за
експлоатация насочването и воденето на радара и съосната с него камера се
извършва посредством двете ръкохватки /лостчета/ под тях. Обхватът на насочване
е от порядъка на +/– 75 градуса спрямо оста на патрулния автомобил, което
позволява проследяването и заснемането на всички нарушения, които са в
зрителното поле на оператора /т.2, абз.1 от раздел VII „Указания за
експлоатация”/. Системата радар – камера се насочва към обекта на измерване в
посока на движение на моторното превозно средство или обратна на нея, като се
регулират осветеността на камерата, зумът на вариообектива и фокусът /т.2,
абз.2 от раздел VII „Указания за експлоатация”/.
Видно от данните в протокола за
използване на АТС /л.8/, конкретната мобилна система за видеоконтрол тип TFR1-M
с № 0556, посочена в електронния фиш, е била монтирана и настроена на лек
автомобил с рег. *****.
Горната фактическа обстановка се
установи от съвкупната преценка на приложените по делото писмени доказателства.
При така установената фактическа
обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е подадена в срок, поради
което е процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата се явява основателна, но не по
изложените в нея съображения.
Съгласно разпоредбата на чл.182, ал.2, т.2 от ЗДвП /ред. ДВ, бр. 10 от
2011г./ водач, който превиши разрешената максимална скорост извън населено
място, се наказва за превишаване от 11 до
Анализът на установените факти по делото дава основание да се приеме,
че описаното в електронния фиш нарушение е установено и заснето с мобилна
система за видеоконтрол TFR1-M, монтирана в патрулен полицейски автомобил, с
която е работел непосредствено служител на МВР, който е контролен орган по
смисъла на чл.189, ал.4 от ЗДвП. В хипотезата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП,
съгласно Тълкувателно решение № 1/26.02.2014г., постановено по Тълкувателно
дело № 1/2013г. на ВАС, установяването и заснемането на нарушение, могат да се
осъществят само със стационарно техническо средство, което е предварително
обозначено и функционира автоматизирано в отсъствие на контролен орган. Това е
така, защото издаването на електронния фиш е строго ограничено и възможно само
в случаите на предварително стационарно позиционирани технически средства със
съответните предварителни обозначения за съществуването им /чл. 165, ал.2, т.6
и т.7 ЗДвП/, докато при използване на мобилни технически средства, обслужвани и
използвани непосредствено от контролен орган, тази разпоредба е неприложима и
за констатираните с тези технически средства нарушения на ЗДвП е приложим
общият ред за съставяне на АУАН и издаване на наказателно постановление.
Този извод не се разколебава от допълнителната
разпоредба на §6, т.65 от ЗДвП. Видно от съдържанието й „автоматизирани
технически средства и системи” са уреди за контрол, работещи самостоятелно или
взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията,
които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие
на контролен орган и могат да бъдат: б) мобилни – прикрепени към превозно
средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния
процес. Самата дефинитивна норма предполага установяване на нарушението в
присъствието на контролен орган. Съответно според процесуалната разпоредба на
чл.189, ал.4 от ЗДвП в релевантната й понастоящем редакция „При нарушение,
установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в
отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният
фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните
работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния
час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно
средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание
на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или
мястото на доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава
от министъра на вътрешните работи.“. Видно е от нея, че установяването на
нарушението в тази специална хипотеза става само и единствено в отсъствие на
контролен орган. Само в тези случаи е процесуално законосъобразно прилагането
на специалния ред за установяване и налагане на нарушението чрез електронен
фиш, като присъствието на контролен орган по време на установяването му, вкл. и
чрез автоматизирани технически средства и системи по смисъл на §5, т.65 от ЗДвП
е приложим общият ред – чрез издаване на АУАН и на НП, при което следва да се
гарантират и предвидените процесуални права на привлеченото към отговорност
лице.
По тази причина съдът намира, че
ТР № 1/26.02.2014г., постановено по тълкувателно дело № 1/2013г. на ВАС, не е
загубило значението си, тъй като нормата на чл.189, ал.4 от ЗДвП не предвижда
като предпоставка за издаването на електронен фиш присъствието на контролния
орган при констатирането на нарушението. Видно от диспозитива на посоченото
тълкувателно решение в хипотезата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, установяването и
заснемането на нарушение, могат да се осъществят само със стационарно
техническо средство, което е предварително обозначено и функционира
автоматизирано в отсъствие на контролен орган. Обстоятелството, че след
промяната на чл.189, ал.4 от ЗДвП изискването за установяването и заснемането
на нарушението е разширено чрез добавянето на израза „автоматизирано“ /с оглед
приетата допълнителна разпоредба/ не води до неприложимост на тълкувателното
решение с оглед на вида на процедурата по ангажиране на отговорността, която е
детерминирана от необходимостта при това установяване и заснемане да липсва
контролен орган.
При това положение следва да се
приеме, че електронния фиш е издаден при съществено нарушаване на процесуални
правила, тъй като издаването му е било обусловено от установяването на нарушението
чрез мобилно, а не чрез стационарно позиционирано техническо устройство. В този
случай е следвало не да се издава електронен фиш по реда на чл.189, ал.4 от ЗДвП, а да се издаде акт за
установяване на нарушение, при спазване на правилата, разписани в разпоредбите
на чл. 36 – 43 от ЗАНН, като се осигури възможност на нарушителя да депозира
възражение по реда на чл. 44 от ЗАНН, като след обсъждането му и евентуалното
прилагане на чл. 52, ал. 4 от ЗАНН е следвало да се издаде наказателно
постановление по реда на чл. 53 от ЗАНН. Допуснатото нарушение е съществено, тъй като е довело до ограничаване на
правото на защита на жалбоподателя, който е бил лишен от възможността за
оспорване на констатациите още в момента на тяхното установяване.
Това налага обжалваният
електронен фиш да бъде отменен.
Водим от
изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ Електронен фиш Серия К № 2118356
на ОД на МВР – Велико Търново, с който на Т.П.В. ***, с ЕГН **********, на основание чл.189,
ал.4, във вр. с чл.182, ал.2, т.2 от ЗДвП е наложено административно наказание
- глоба в размер на 50 лева, за това, че е нарушил чл.21, ал.2 от ЗДвП.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Административен съд – Велико Търново в 14 дневен срок от
съобщението до страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: