Решение по дело №574/2019 на Районен съд - Асеновград

Номер на акта: 11
Дата: 30 януари 2020 г. (в сила от 22 юли 2020 г.)
Съдия: Иван Димитров Бедачев
Дело: 20195310200574
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                                                                              № 11

Гр. Асеновград, 30.01.2020 година

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

          АСЕНОВГРАДСКИ РАЙОНЕН СЪД, втори  наказателен състав в публично съдебно заседание на тридесети септември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

        ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН БЕДАЧЕВ

 

       с участието на секретаря Ася Иванова, като разгледа НАХД № 574 по описа на Асеновградски районен съд – ІІ н.с. за 2019 година, докладвано от съдията, за да се произнесе взе предвид следното:

       Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

       Обжалвано е наказателно постановление № 27-48/17.10.2018г., издадено от Изпълнителен Директор на ИА “Медицински одит“- гр. София – проф.д-р Златица Георгиева Петрова, с което на „***“ЕАД , със седалище и адрес на управление: гр.София ул. „Васил Левски“ № 54 ЕИК:*********,представлявано от изпълнителния директор-  П.Д.М. на основание чл. 221 ал.2  от Закона за здравето е наложено административно наказание- имуществена санкция в размер на 500 лева, за нарушение по чл. 24б от Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ, във вр. с чл. 81 ал.3  от Закона за здравето.

            Жалбоподателят „***“ЕАД в жалбата си оспорва наказателното постановление откъм законосъобразност и обоснованост  и моли за неговата отмяна, като от една страна навежда допуснати в хода на административно–наказателното производство съществени нарушения на процесуалните правила, а от друга се поддържа тезата за неправилно приложение на материалния закон и липса на осъществен състав на административно нарушение. Искането пред съда е за пълната му отмяна или алтернативно за приложението на чл. 28 от ЗАНН. 

         Въззиваемата страна ИАМО -гр.София се представлява от гл.ю.к. Пенев, който моли за потвърждаване на НП, като законосъобразно, обосновано и правилно.

        Съдът, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, обсъди събраните по делото доказателства и взе в предвид доводите, изложени в жалбата и от страните намери за установено следното от фактическа страна:

        С акт за установяване на административно нарушение от 09.05.2018 г., е било констатирано, че при извършена проверка на „***“ ЕАД , пациентката Р. Д. е била таксувана за избор на допълнителна услуга предвидена в чл. 24а ал.1 т.1 от НОПДМП – самостоятелна стая без писмен документ удостоверяващ факта, че пациентката предварително е направила своя избор след представяне на ценоразписа на услугите. По отношение на фактологията, представляваща описание на нарушението е посочено, че пациентката Р. Д. е провела лечение и пролежала в  „***“ ЕАД – филиал Нареченски бани по клинична пътека през периода 19.08.2017 г. до 26.08.2017 г. – общо 7 легло дни, при приемането й са издадени общо две фактури, едната от които № **********/19.08.2017 г. на стойност общо 15 лева, от които за такса индивидуално бельо – 1 лв. и такса избор на стая - 14 лева. Нарушението било установено при извършена проверка по документи по жалба на пациентката Д.. За констатираното нарушение, изразяващо се в нарушаване на правата на пациента регламентирани в НОПДМП на дружеството – жалбоподател бил съставен горният АУАН, като актът бил съставен в присъствието на управителя П.М., която го подписала без възражения. Такива обаче били подадени в 3-дневния срок по чл. 44 ал.1 от ЗАНН. Въз основа на АУАН и след като АНО счел възраженията за неоснователни било издадено и атакуваното наказателно постановление, в което са преповторени констатациите от АУАН и на основание чл. 221 ал. 2 от ЗЗ на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 1000 лв.

         При така  установената  фактическа обстановка и след като провери  изцяло и във връзка с възраженията на жалбоподателя  законосъобразността и обосноваността на наказателното постановление  съдът намира следното от  правна страна: 

          Жалбата е подадена в срок, срещу подлежащ на съдебен контрол акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА и следва да се разгледа по същество. Разгледана по същество същата е  НЕоснователна.

          НП е издадено, а предхождащия го АУАН е съставен от компетентните за това органи. В процедурата по съставянето на АУАН не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. НП е в изискуемата от закона форма, подписано е от административно-наказващия орган и съдържа необходимите реквизити по чл. 57 от ЗАНН. Посочената като нарушена правна норма, по която е квалифицирано нарушението – чл.24б от НОПДМП въвежда правилото, че допълнително поисканите услуги по чл. 24а ал. 1, т. 1 и т. 2 се заявяват писмено от пациента, който декларира, че е направил своя избор след представяне на ценоразписа на услугите. Съответно нормата на чл. 24а ал. 1, т. 1 и т. 2 от Наредбата, за която се отнася препратката предвижда, че по време на своя престой в лечебно заведение, сключило договор с НЗОК за оказване на болнична помощ, здравноосигурените лица имат право срещу заплащане да получат допълнително поискани услуги, включващи:

1. подобрени битови условия - самостоятелна стая, в цената на която се включват всички допълнителни битови условия, със или без придружител по желание на пациента;

2. допълнително обслужване, свързано с престоя на пациента в лечебното заведение, извън осигурените здравни и общи грижи - самостоятелен сестрински пост, допълнителен помощен персонал, меню за хранене по избор, съобразено със съответния лечебно-диетичен режим.

          Текстът на горната материално правна разпоредба е достатъчно категоричен и не се нуждае от допълнително тълкуване. Ясно е от анализа на текста, че здравноосигурените лица в случаите, когато имат право да получат допълнителни услуги срещу заплащане, могат да реализират това свое право само след като го заявят писмено и то след като пациентът декларира, че е направил избора си след предоставянето на ценоразписа на услугите. В конкретния случай липсва изрично писмено заявление на пациента за избор на допълнителна услуга, а още по–малко е конкретизирано за коя от изброените услуги се отнася информираното заявление. Тъй като нормата е категорична, че заявлението трябва да е в писмена форма, то тя се явява форма за действителност и след като липсва такова, явно не е направен надлежен избор от пациента. В тази връзка, възражението на жалбоподателя, че от пациента е подписана Декларация за информирано съгласие, е неоснователно по никакъв начин не дерогира факта на извършване на нарушението. Това е така, тъй като първата от общо двете приложени по преписката Декларации за информирано съгласие, касае допълнителното обслужване само по чл. 24а ал.1 т.2 от Наредбата, а изборът на самостоятелна стая не попада в нейния обхват, тъй като той е предвиден в чл. 24а ал.1 т.1 от Наредбата. Втората декларация пък е още по-обща, като само сочи, че пациентът е бил запознат с предлаганите във филиала платени медицински и други услуги. Нито едната от двете декларации обаче няма стойността на документ, съдържащ писмено заявление за избор на допълнителна услуга, тъй като няма такъв предмет и с нея не се прави никакъв избор, нито се конкретизира. Няма и стойност на изрично изискуемата декларация, че пациентът е бил запознат с ценоразписа на услугите. При това положение, след като пациентът е бил таксуван за допълнителна услуга, за която не е направил предварителен писмен и информиран избор чрез надлежно заявление, безспорно са нарушени правата му уредени с горните материално правни разпоредби. Следователно правилно е съотнесено описаното нарушение към съответстващата му санкционна разпоредба, а именно чл.221 ал.2 от ЗЗ, която предвижда административно наказание – имуществена санкция за  Лечебно заведение- юридическо лице, което наруши права на пациент, регламентирани с този закон и с нормативните актове по прилагането му в размер от 500 до 1500 лв., а при повторно нарушение - от 1000 до 3000 лв. Съгласно принципа на чл. 83 ал.1 от ЗАНН в конкретния случай налагането на санкцията на юридическото лице не е за конкретно виновно поведение, а за неизпълнение на задължения към държавата при осъществяване на неговата дейност, които са въведени в случая подзаконов нормативен акт. При определяне размера на наложеното административно наказание, съдът намира, че наказващият орган е съобразил прецизно изискванията на чл. 27 от ЗАНН, като е оразмерил имуществената санкция  в минималния размер  на предвидения в закона диапазон,поради което и е безпредметно да се обсъжда допълнителната и редукция.

         Предвид гореизложеното и като намери обжалваното НП за законосъобразно, обосновано и правилно на основание чл. 63 от ЗАНН, съдът

                                                    Р  Е  Ш  И :

 

           ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 27-48/17.10.2018г., издадено от Изпълнителен Директор на ИА“Медицински одит“- гр.София– проф.д-р Златица Георгиева Петрова, с което на „***“ЕАД, със седалище и адрес на управление: гр.София ул. „Васил Левски“ № 54 ЕИК:*********, представлявано от изпълнителния директор-  П.Д.М. на основание чл. 221 ал.2  от Закона за здравето е наложено административно наказание- имуществена санкция в размер на 500 лева, за нарушение по чл. 24б от Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ, във вр. с чл. 81 ал.3 от Закона за здравето.

 

         РЕШЕНИЕТО  подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд- Пловдив.

 

 

 

 

                                             РАЙОНЕН СЪДИЯ: