Определение по дело №39/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 281
Дата: 12 февруари 2021 г. (в сила от 2 март 2021 г.)
Съдия: Красимир Димитров Лесенски
Дело: 20217150700039
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 януари 2021 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

№ 281/12.2.2021г.

 

гр. Пазарджик, 12.02.2021 г.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, VІІ административен състав, в закрито съдебно заседание на дванадесети февруари две хиляди двадесет и първа година в състав:                                                                                  

                                                                                  СЪДИЯ: КРАСИМИР ЛЕСЕНСКИ

 

като разгледа докладваното от съдия Лесенски адм. дело № 39 по описа за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по жалба на Г.С.Б. *** с посочване: „Относно укриване или унищожаване на част от работното ми досие“.

След извършена служебна проверка съдът е констатирал, че жалбата не отговаря на изискванията на чл. 150, ал.1, т.5, т. 6 и т.7 от АПК. В жалбата липсва посочване какъв административен акт се обжалва и каква е неговата незаконосъобразност, прави се най-общо твърдение за „непристойно поведение“ на служителите на Община Батак. На следващо място остава неясно и в какво точно се състои искането към съда, след като е посочено, че се иска „да се разгледа случая и да се търси отговорност на виновните лица и да ми се възстановят сумите по решенията на РС Пещера“. Съдът е приел, че изложените доводи в жалбата от една страна касаят водено производство по отпускане на пенсия на жалбоподателката, като няма данни за това дали същата евентуално е обжалвала по административен ред (задължително условие за обжалване и по съдебен ред) на актове на администрацията по отпусната ѝ пенсия и нейния размер, а от друга страна не може да се оспорва пред съд съдържанието на документ по чл. 117, ал. 1, т. 5 КСО, както и решението на ръководителя на териториалното поделение на Националния осигурителен институт, с което се е произнесъл по оспорване съдържанието на такъв документ, като съгласно чл. 81, ал. 2 от АПК съдържанието на документа може да се оспори само по административен ред, но не и пред съда (аргумент от чл. 173, ал. 3 от АПК). При това положение съдът с разпореждане № 196 от 22.01.2021 г. е оставил жалбата без движение, за да се уточни какъв административен акт се обжалва, в какво се състои неговата незаконосъобразност и  какво точно е искането към съда в тази насока.

Разпореждането е редовно връчено лично на Г.Б., като в указания седмодневен срок е постъпила молба от жалбоподателката, в която сочи, че за издаване на Образец УП- 2 от Община Батак, необходим ѝ при изчисляване на пенсията, не е нанесен осигурителен доход, който е задължителен да се отрази във ведомостите при възстановяването ѝ на работа при прекратено трудово правоотношение. Сочи се също така, че при подаване на документите ѝ за пенсиониране са изискани от НОИ Пазарджик до Община - Батак, като Община - Батак с писмо № 66-00-92/08.10.2020 година отказала издаване на Образец УП- 2 за периодите поради липса на нанесено обезщетение.

 

С оглед така установеното, съдът намира, че жалбата е процесуално недопустима. Издаването на посоченото удостоверение не е административна услуга и не носи белезите на индивидуален административен акт, поради което не подлежи на обжалване. В случая интересите на жалбоподателката могат да бъдат защитени ефективно и бързо, ако се сезират контролните органи на Националния осигурителен институт, които могат да упражнят правомощията си по чл. 108 от Кодекса за социално осигуряване за удовлетворяване молбата, както и да наложат евентуално санкция на осигурителя на основание чл. 349 от КСО за неизпълнение на задължението по чл. 5, ал. 7, т. 2 от същия кодекс. Неиздаването на справка за осигурителен стаж не подлежи на съдебно обжалване. По силата на чл. 5, ал. 7, т. 2 КСО издаването на удостоверителни документи за осигурителен стаж и осигурителен доход по искане на осигурено лице или негов представител преди 1 януари 2000 г., е установено в тежест на осигурителя, при което същият не упражнява властнически правомощия, а изпълнява нормативно установено задължение, за неизпълнението, на което нарушителят носи административно-наказателна отговорност.

Ето защо жалбата е процесуално недопустима поради липса на предмет за обжалване.

С оглед на процесуална икономия и на основание чл. 130, ал. 4 от АПК съдът намира, че следва да изпрати молбата и уточнението към нея на директора на ТП на НОИ Пазарджик за извършване на проверка и евентуално упражняване на правомощията му по чл. 349 от КСО.

По изложените съображения и на основание чл.159, т.1 АПК, съдът:

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Г.С.Б. ***№ 276/1301.2021 г.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 39/2021 г. по описа на Административен съд Пазарджик.

ИЗПРАЩА жалба и уточнение от Г.С.Б. *** на директора на ТП на НОИ Пазарджик, за извършване на проверка и евентуално упражняване на правомощията му по чл. 349 от КСО.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване само в частта, в която жалбата е оставена без разглеждане и е прекратено производството с частна жалба пред ВАС в 7-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

СЪДИЯ:/п/