Решение по дело №819/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 871
Дата: 29 юни 2022 г.
Съдия: Мария Симеонова Ганева
Дело: 20227050700819
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 април 2022 г.

Съдържание на акта

                                          Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№……………………..2022 г., гр. Варна

 

В ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГР.ВАРНА- ІV касационен състав, в открито съдебно заседание на втори юни две хиляди двадесет и втора година в състав:               

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ :  Мария Ганева

                                                            ЧЛЕНОВЕ: Марияна Ширванян

                                                                                 Наталия Дичева

 

при секретаря Деница Кръстева и в присъствието на прокурора Александър Атанасов, като разгледа докладваното от председателя касационно адм. дело № 819 по описа за 2022 год, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 63в от ЗАНН във връзка с чл.208 и сл. от АПК

Образувано е по подадена касационна жалба от регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – Варна към Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ гр. Варна , чрез мл. експерт В.С., срещу решение № 279/21.02.2022 г., постановено по анд № 5089/2021 г. по описа на Районен съд – Варна, с което е отменено наказателно постановление /НП/ № 23-0001425/15.09.2021 г. на директора на РД на ИА „Автомобилна администрация“ – Варна, с което на „Трансмар 57“ ЕООД, гр. Варна, ЕИК *****,  на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 105, ал. 1 от ЗАвПр, е наложена имуществена санкция в размер на 200 (двеста) лева.

Касаторът релевира допуснато нарушение на закона - касационно основание по чл. 348, ал.1, т.1 от НПК във вр. с чл. 63 от ЗАНН. Подателят на жалбата счита за неправилна преценката на районния съд за приложимост към казуса на чл. 104, ал.1 от ЗАвтПр вместо чл.105 от същия закон. Сочи, че районният съд е тълкувал неправилно нормата на чл. 104, ал. 1 от ЗАвПр, тъй като проверката относно спазването на чл. 7, ал.1 от Регламент (ЕО) № 561/2006 е последваща дейност и се извършва след осъществяването на съответния превоз. Твърди, че осигуряването на спазване на разпоредбите за почивките по своя характер е дейност предхождаща осъществяването на превозите, разпоредени от превозвача, поради което намира за приложима именно разпоредбата на чл. 105, ал.1 от ЗАвПр, тъй като в закона липсва специална разпоредба за нарушения от категорията на процесното.

На изложените съображения се отправя искане за отмяна на обжалваното съдебно решение и постановяване на друго, с което да се потвърди издаденото НП, като се претендира присъждане на възнаграждение за процесуално представителство съобразно чл. 37 от Закона за правната помощ.

В съдебно заседание касаторът не се явява и не се представлява.   

Ответникът по касация – „Трансмар 57“ ЕООД, не изразява становище по жалбата. В съдебно заседание редовно призован не се явява и не се представлява.

Представителят на Окръжна прокуратура гр. Варна дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Пледира за потвърждаване на решението на ВРС като правилно и законосъобразно.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съотнесени към наведените касационни основания, прие за установено следното от фактическа и правна страна:

Касационната жалба е процесуална допустима, тъй като срочно е упражнено потестативното право на жалба от лице с активна процесуална легитимация - страна в производството пред предходната съдебна инстанция. Разгледана по същество касационната жалба е неоснователна поради следните съображения:

С обжалваното решение №279/21.02.2022 по нахд. № 5089/2021 на Районен съд – Варна,  е отменено НП № 23-0001425/15.09.2021г. на Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – Варна, с което на „Трансмар 57“ ЕООД, гр. Варна, ЕИК *****, е наложена имуществена санкция в размер на 200 (двеста) лева на основание чл. 105, ал. 1 от ЗАвПр,

От фактическа страна районният съд е приел, че на 06.10.2020г. водачът Н.Д.Й. при извършване на обществен превоз на товари  с товарен автомобил марка „Мерцедес“ (кат. N3) с рег. №В5612ВТ, оборудван с аналогов тахограф марка „Veeder Root“ със сер. №BG224/0157 в полза на превозвача „Трансмар 57“ ЕООД, притежаващ лиценз на Общността за извършване на международен автомобилен превоз на товари №11067, валиден до 14.10.2028г., е управлявал над 4 часа и 30 минути без прекъсване за почивка по време на работа /5 часа и 50 минути управление/.  

Тези констатации са залегнали в АУАН № 291497 от 18.06.2021г., а впоследствие и в оспореното НП № 23-0001425 от 15.09.2021г., издадено от директора на РД "Автомобилна администрация" гр. Варна и са послужили като основание за ангажиране на административнонаказателната отговорност на „Трансмар 57“ ЕООД на основание чл. 105, ал. 1 от ЗАвПр за нарушение по чл. 10, §2, изр. 2, предл. 2 от Регламент (ЕО) № 561/2006, вр. чл. 78, ал. 1, т. 1 от ЗАвПр.

Издаденото наказателно постановление е отменено от РС-Варна с довод, че правилната правна квалификация на деянието е по чл. 104, ал.1 от ЗАвПр,  а не по общата санкционна разпоредба на чл. 105 от същия закон, като приложимата правна норма предвижда по-висок размер на имуществената санкция. С оглед разпоредбата на чл. 63, ал. 7, т. 1 от ЗАНН и липсата на възможност да влоши положението на санкционираното лице като приложи по-тежка санкция, районният съд е отменил НП.

Касационната инстанция счита атакуваният съдебен акт за валиден, допустим и правилен, като при неговото постановяване са спазени относимите към казуса материалноправни разпоредби. 

В даденото описание на нарушението по АУАН и НП се съдържат фактически данни, че „Трансмар 57“ ЕООД е превозвач с издаден лиценз от Общността за извършване на  международен  автомобилен превозна товари , както и че водачът Н Й, който работи за същия превозвач,  на 06.10.2020г. е извършил обществен превоз на товари , управлявайки 5 часа  и 50 минути без прекъсване т.е. без ползване на почивка  след управление от 4 часа и 30 минути . 

Като нарушени  законови разпоредби са цитирани в АУАН и в НП чл. 10, §2, изр. 2 от Регламент  № 561/2006 г. и чл. 78, ал.1 т.1 от ЗАвПр.

Споменатата разпоредба от Общностното право гласи, че транспортното предприятие е задължено да организира работата на водачите, посочена в параграф 1, по такъв начин, че водачите да са в състояние да спазват Регламент /ЕИО/ № 3821/85 и глава II от настоящия регламент, в това число и надлежно да инструктира водачите и да извършва редовни проверки за осигуряване на спазването на Регламент /ЕИО/ № 3821/85 и глава II от настоящия регламент.

Съгласно предписанието на чл. 78, ал.1 т., т.1 от ЗАвПр при  извършване на превози на пътници с автобуси и превози на товари с автомобили, които самостоятелно или в състав от пътни превозни средства имат допустима максимална маса над 3,5 тона, лицата, осъществяващи превози за собствена сметка, лицата по чл. 24е, превозвачите и водачите спазват изискванията на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт, за изменение на регламенти (ЕИО) № 3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета, наричан по-нататък "Регламент 561/2006" и на Европейската спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози, съставена в Женева на 1 юли 1970 г. (ратифицирана със закон - ДВ, бр. 28 от 1995 г.)

Тези правни норми предписват правила за поведение, тъй като същите  въвеждат правни задължения , но същите  не са административнонаказателни  , понеже не предвиждат санкции.

В издаденото НП от наказващия орган деянието е квалифицирано като адм. нарушение по смисъла на чл. 105, ал.1 от ЗАвПр. Според тази разпоредба за нарушения на този закон и на подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа на него, с изключение на изискванията за превоз на опасни товари, за които не е предвидено друго наказание, се налага наказание глоба или имуществена санкция 200 лв.

Правилна е тезата на районния съд, че описаните фактически обстоятелства  в мотивите на АУАН и НП кореспондират  със състава на друго адм. нарушение- това по чл. 104, ал.1 т.1 от ЗАвПр, защото задават като признаци на противоправно поведение бездействие на превозвач по осигуряване спазване на работно време и време за почивки от водача  Н Й на 06.10.2020 г. Според посочената правна норма превозвач, който не осигури спазване на разпоредбите за работното време и почивките на водачите при извършване на обществени превози на пътници и товари, включително при превози за собствена сметка, се наказва с имуществена санкция 1000 лв. При съпоставяне на размера на наказанията по двете административнонаказателни разпоредби е видно ,че за нарушението по чл. 104, ал. 1 от  ЗАвПр е предвидена имуществена санкция в по-голям размер.   

Предвид  действащата редакция на чл. 63 от ЗАНН районният съд може да  измени  НП , само  когато прилага закона за същото , еднаквото  или по-леко наказуемото нарушение, но не и закон за по-тежко наказуемото такова. Това нормативно разрешение следва правния принцип, забраняващ влошаване  положението на жалбоподателя .

При невъзможност за преквалифициране на деянието от съда поради забрана за влошаване положението на обжалващото лице , правилен е крайния правен извод на  ВРС  за незаконосъобразност на издаденото НП поради погрешна правна квалификация на правонарушението от административнонаказващия орган.

 

Съдът не е сезиран с искане от ответника по правния спор за присъждане на разноски, поради което не дължи произнасяне в тази насока.  

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2, изр. първо, предл. първо от АПК, вр. чл. 63в от ЗАНН, настоящият състав на Административен съд Варна

 

Р       Е        Ш         И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 279/21.02.2022 г., постановено по анд № 5089/2021 г. по описа на Районен съд – Варна.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

                                                                     Председател :                         

 

 

 

                                                                           Членове: 1.                     

 

 

 

                                                                                            2.