РЕШЕНИЕ
№…
гр. Ловеч, 23.02.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, VІ
административен състав, в открито съдебно заседание на деветнадесети февруари две
хиляди двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА
при секретаря Татяна Тотева, като разгледа
докладваното от съдия Любомира Кръстева адм.дело №5 по описа за
Производство по чл. 172 от Закона за движение по пътищата
/ЗДвП/.
Производството е образувано по жалба с вх.№42/07.01.2021
г. подадена от И.К.Б. ***, с ЕГН**********, против Заповед за прилагане на
принудителна административна мярка № 20-4332-006414/12.10.2020 г. издадена от
полицейски инспектор И.В.Й., отдел Пътна полиция към СДВР, с която на основание
чл. 171 т.2А б.“а“ от ЗДвП е наложена принудителна административна мярка
„прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца“ на лек автомобил БМВ
323 с рег.№ KBU935 (Канада).
Административният орган е представил по делото копие
от административната преписка по издаване на оспорения административен акт.
Жалбоподателката твърди, че при издаването на процесната
заповед са допуснати съществени нарушения на закона, обстоятелствата и фактите,
посочени в заповедта, не съответстват на действителната фактическа обстановка. В
съдебното заседание по съществото на спора не се явява и не се представлява.
Ответникът по жалбата полицейски
инспектор И.В.Й., отдел Пътна полиция към СДВР, не се явява и не се
представлява.
По делото са събрани писмени
доказателства, представено е заверено копие от административната преписка по
издаване на обжалваната заповед.
Съдът, след като прецени
законосъобразността на обжалвания административен акт с оглед разпоредбата на
чл. 168, ал. 1 във вр. с чл. 146 от АПК, и доводите на оспорващия, след
преценка поотделно и в тяхната съвкупност на събраните по делото доказателства,
намира за установено следното:
Съгласно чл. 161 от ЗДвП
свидетелство за управление на моторно превозно средство, издадено в друга
държава, е валидно на територията на Република България за категорията, за
която е издадено, в следните случаи: 1. държавата, в която е издадено, е
договаряща страна по Конвенцията за движението по пътищата и свидетелството
отговаря на изискванията на приложение № 6 към конвенцията; 2. държавата, в
която е издадено, е договаряща страна по Споразумението между страните по
Северноатлантическия договор относно статута на техните въоръжени сили при
условията на чл. IV, буква "а" от него; 3. свидетелството е
придружено от легализиран превод на български език; 4. свидетелството е
международно и отговаря на изискванията на приложение № 7 към Конвенцията за
движението по пътищата; 5. свидетелството е издадено от държава - членка на
Европейския съюз, или от друга държава - страна по Споразумението за
Европейското икономическо пространство, или от Конфедерация Швейцария.
Тази разпоредба следва да се
прилага при съобразяване с въведените от закона в чл. 162 от ЗДвП срокове. Съгласно ал.1 от
този член от закона българските граждани могат да управляват моторни
превозни средства на територията на Република България с чуждестранно
национално свидетелство, когато то не е издадено от държава - членка на
Европейския съюз, или от друга държава - страна по Споразумението за
Европейското икономическо пространство, или от Конфедерация Швейцария, в
срок до 3 месеца от датата на влизането им в страната.
Съгласно чл. 171, т. 2а, б.“а“ от ЗДвП на собственик - който управлява МПС, без да е правоспособен водач, не
притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която
спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от
право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен
ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1
или 4
или по реда на чл. 69а от
Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието
моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства
– за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за
преустановяване на административните нарушения, се прилага принудителна
административна мярка (ПАМ) прекратяване на регистрацията на пътното
превозно средство за срок от 6 месеца до една година.
Следователно адресат на този вид ПАМ е
собственикът на управляваното превозно средство, както когато той лично
управлява автомобила, така и когато автомобилът му е управляван от лице при
наличие на горните обстоятелства. При тази нормативна уредба законът изисква от
административния орган само да установи управлението на МПС в някоя от
посочените хипотези и неговия собственик.
Видно от представеното по делото
СУМПС, с превод от 30.10.2020 г., лицето Н. Б., родена на *** г., без посочено
място на раждане, има издадено СУМПС от Манитоба, Канада. От Справка за лице,
издадена въз основа на данните в АИС „Български документи за самоличност“, се
установява, че Н.Б. има ЕГН, т.е. е български гражданин, и е дъщеря на И.К.Б..
Лицето е влязло в страната на 26.01.2020 г. в 15,27 ч. и е напуснало страна на
09.10.2020 г. в 18,30 ч., т.е. пребивавало е в страната над осем месеца, без да
я напуска, съгласно представената Справка за пътуване на лице – български гражданин.
При извършена проверка от служители на Отдел ПП при СДВР
на 09.10.2020 г. в 10,10 ч., т.е. преди Н.Б. да напусне страната в 18.30 ч. този
ден, е установено, че Б. управлява по АМ Хемус, с посока на движение към
гр.София, моторно превозно средство (МПС) лек автомобил марка БМВ 323 с рег.№ ******
(Канада), което е собственост на жалбоподателката И.К.Б.. Към този момент Н.Б.
е притежавала СУМПС издадено в Канада, но от момента на влизане в страната на
26.01.2020 г. до момента на проверката от органите на МВР са изтекли над 3
месеца, поради което същата вече не е имала право да управлява МПС на
територията на страната с издаденото чуждестранно СУМПС, т.е. същата е била
лице без валидно СУМПС за територията на Р България към онзи момент и се явява
неправоспособен водач.
Представеното по делото чуждестранно СУМПС е национално,
а не международно, а водачката Н. Б. е с българско гражданство, поради което
действието му на територията на Р България е ограничено от въведения от закона 3-месечен
срок. Не са правени твърдения, нито са представяни доказателства Н. Б. да
притежава процесното СУМПС в хипотезата на чл. 161, т. 2 от ЗДвП - държавата, в
която е издадено, е договаряща страна по Споразумението между страните по
Северноатлантическия договор относно статута на техните въоръжени сили при
условията на чл. IV, буква "а" от него.
Законосъобразно административният орган е приел за
установено, че на 09.10.2020 г. Н.Б. е управлявала на територията на страна процесното
МПС, собственост на жалбоподателката, без да притежава правоспособност, тъй
като валидността на територията на Р България на притежаваното от нея СУМПС е
ограничено от законовия 3 – месечен срок от влизането ѝ в страната.
При извършената проверка на
водача е съставен АУАН, с който е установено нарушение на чл. 150 от ЗДвП.
На 12.10.2020 г. е издадена
процесната заповед за налагане на ПАМ по отношение на собственика на МПС,
управлявано от неправоспособен водач, като е прекратена регистрацията на
описания по-горе лек автомобил и са отнети два броя регистрационни табели.
В хипотезата на чл. 171, т.2а, б.“а“
от ЗДвП административният орган действа в условията на обвързана компетентност.
Достатъчно основание за прилагане на принудителната мярка е съставянето на АУАН
на водача на МПС, собственост на друго лице, за нарушение, покриващо състава на
хипотезата по чл.171, т.2а от ЗДвП.
С оглед разпоредбата на чл. 172,
ал. 4 от ЗДвП в случаите по чл. 171, т. 2а
свидетелството за регистрация на моторното превозно средство се изземва със
съставянето на АУАН на лицето, управлявало моторното превозно средство, а в
случаите на чл. 171, т.
2а се изземват и табелите с регистрационен номер.
Съгласно чл. 142, ал. 1 от АПК съответствието на
административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването
му.
Законосъобразността на наложената
принудителна административна мярката съдът е длъжен да прецени в съответствие с
правилото на чл. 142, ал.
1 АПК.
Към момента на издаване на
заповедта за прилагане на мярката е безспорно, че е налице съставен АУАН за
визираното в чл.171, т.2а от ЗДвП административно нарушение. Всички събрани
доказателства сочат наличието на материално-правните предпоставки за издаване
на процесната заповед за налагане на ПАМ.
Пред административния орган до
издаването на заповедта не са представени доказателства, които да опровергават
събраните в административното производство доказателства за наличие на
предпоставки за прилагане на ПАМ.
За законосъобразността на
наложената ПАМ значение има единствено наличието на следните предпоставки:
наличие на материална компетентност на издателя на заповедта, съставен АУАН за
нарушение, визирано в чл. 171, т.2а от ЗДвП, наличие на необходимите реквизити
на заповедта като административен акт, издаване в писмена форма и съответствие
с целта на закона.
На първо място е налице безспорна материална
компетентност на издателя на заповедта, видно от представената по делото
Заповед № 513з-1618/26.02.2018 г. на директор на СДВР гр. София.
Безспорно е съставен АУАН против Н.Н.Б.,
който съдържа всички изискуеми реквизити по чл. 42 от ЗАНН. Отразени са фактите, включени в състава на нарушението на чл. 150 от ЗДвП, и е посочена относимата законова разпоредба. АУАН е съставен
от длъжностно лице, в кръга на правомощията му. Подписан е. Следователно,
спазен е редът, установен в ЗАНН за съставянето му и на основание чл. 189, ал.
2 от ЗДвП в съдебното производство се ползва с доказателствена сила
за описаните в него факти.
Заповедта за прилагане на ПАМ е
издадена в писмена форма, съдържа необходимите реквизити, визирани в
разпоредбата на чл. 172, ал.
1 от ЗДвП, вр. с чл. 59, ал. 2 АПК. Актът е мотивиран, включително и чрез препращане в съдържанието
му към съставения АУАН, описана е фактическата обстановка, възприета от органа,
и сторените правни изводи, посочен е и срокът на действие на наложената
временна ПАМ.
Наложената мярка съответства на
целта на закона, като приложението й е ограничено в минималния предвиден от
закона срок.
Прилагането на ПАМ не съставлява
административно-наказателна санкция и не се подчинява на режима на ЗАНН и на
НК. Налице е самостоятелност на производството по прилагане на ПАМ по отношение
на административно-наказателната или наказателната отговорност на водача за
допуснати нарушения на ЗДвП. Принудителната административна мярка по чл. 171 ЗДвП
се прилага без оглед на вина и независимо от понесена административна или
наказателна отговорност.
Конкретните цели на принудителната
административна мярка са очертани в мотивите към Закона за изменение на Закона
за движение по пътищата, според които законопроектът е насочен към въвеждане на
мерки за подобряване на пътната обстановка в страната, ограничаване и
намаляване броя на пътнотранспортните произшествия (ПТП), на загиналите и
ранените при пътни инциденти участници в движението. Промените са съобразени с
Националната стратегия за подобряване безопасността на движението по пътищата
на Република България за периода 2011 -
С оглед изложеното, след анализ
на събраните по делото доказателства по отделно и в съвкупност, и приложимите
правни норми, на основание чл. 142, ал. 1 от АПК, чл. 146 от АПК и чл. 168 от АПК, съдът намира, че оспорената заповед е законосъобразен индивидуален
административен акт, същата е издадена от надлежно оправомощено длъжностно
лице, в писмена форма, съдържа изложени мотиви – фактически и правни основания,
налице са материално правните предпоставки за издаването й, спазени са
процесуалните норми и е издадена в съответствие с целта на закона.
С оглед изложеното съдът намира,
че подадената жалба е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.
Воден от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 2
от АПК, Ловешки административен съд, шести административен състав,
ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалба с вх.№ 42/07.01.2021 г. подадена от И.К.Б.
***, с ЕГН**********, против Заповед за прилагане на принудителна
административна мярка № 20-4332-006414/12.10.2020 г. издадена от полицейски
инспектор И.В.Й., отдел Пътна полиция към СДВР, с която на основание чл. 171
т.2А б.“а“ от ЗДвП е наложена принудителна административна мярка „прекратяване
на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца“ на лек автомобил БМВ 323 с рег.№ ******
(Канада).
На основание чл. 172, ал. 5 от ЗДвП решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.
Препис от решението да се връчи
на страните.
Административен
съдия :