АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 126 |
||||||||||
гр. Видин,
23.12.2021г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен
съд – Видин, |
първи административен състав |
|||||||||
в публично заседание на |
двадесет и трети ноември |
|||||||||
през две хиляди двадесет и първа година в състав: |
||||||||||
Председател: |
Антония Генадиева |
|||||||||
при секретаря |
Катерина Борисова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Антония Генадиева |
|
||||||||
Административно дело № |
221 |
по описа за |
2021 |
година |
||||||
и за да се произнесе, съобрази
следното: |
||||||||||
Производството е по реда на чл.149 и сл. от АПК вр.
с чл.25,ал.3 от Закона за управление на агрохранителната верига. Делото е образувано по жалба на „Боровица“ ЕООД,
гр.Белоградчик, представлявано от управителя си А.П.Й., против Предписание №
0303 / 19.10.2021г. на гл. инспектор д-р В.Н. и ст. инспектор Н.М.при ОДБХ,
гр.Видин. В жалбата се развиват съображения, че процесното предписание е
незаконосъобразно и необосновано, както и че при издаването му е нарушен и
процесуалният закон. Иска се да бъде постановено решение, с което да се
отмени обжалваното предписание. В жалбата се навеждат доводи за това, че
предписанието е неясно, тъй като не се разбира в какво се изразява
несъответствието, което следва да бъде отстранено. Не става ясно и правното
основание за издаването на предписанието, тъй като „Закон за управление на
хранителната верига“ не съществува. Ответниците по жалбата - гл. инспектор д-р В.Н. и
ст. инспектор Н.М.при ОДБХ, гр.Видин, оспорват жалбата. Заявяват обаче, че не
са били запознати с регистрацията на търговската марка, в която има и словно
графична част, така както е описана от жалбоподателя. От данните по делото във връзка с оплакванията в
жалбата, Административният съд намира същата за допустима, тъй като е
подадена в законовия срок и от надлежна страна, която има непосредствен
правен интерес от оспорването, като адресат на акта. От фактическа страна съдът намира за установено
следното: Видно от обстоятелствата, предмет на съдебен контрол
в настоящото производство е Предписание № 0303 / 19.10.2021г. на гл.
инспектор д-р В.Н. и ст. инспектор Н.М.при ОДБХ, гр.Видин, с което е
предписано „да се отстрани констатираното несъответствие съгласно
изискванията на действащото законодателство“. Даденият срок е до 05.11.2021г. От приложената административна преписка се
установява, че проверката в дружеството е по сигнал, изпратен до Областна
администрация Видин на 30.09.2021г. Във връзка с него от страна на Областният
управител на област Видин е издадена Заповед № РД – 2901 – 48 / 06.10.2021г.,
с която е определена комисия със задача да извърши проверка на място в
кравеферма и мандра, находящи се в с.Боровица, обл.Видин на 19.10.2021г., за
изясняване на изложените в писмото обстоятелства, след което комисията да
представи протокол с резултатите от проверката. В комисията са включени и представители на ОДБХ
Видин и ОДМВР Видин, които да участват в проверката. На 19.10.2021г. е извършена въпросната проверка на
обект млекопреработвателно предприятие в с.Боровица, обл.Видин, стопанисвано
от „Боровица“ ЕООД. Посоченото в протокола законово основание за извършването
ѝ е ЗУАХВ, Регламент /ЕС/ № 1169 / 2011 и Наредбата за представянето на
информация на потребителите за храните. При извършената физическа и документална проверка,
комисията установила, че върху етикетите на готовите млечни продукти на едно
зрително поле и на български език са обявени задължителните данни, съгласно
изискванията на чл.9, раздел I, гл.IV на Регламент /ЕС/ 1169/ 2011 – наименование на
храната; списък на съставките; нетно количество; срок на минимална трайност;
условия на съхранение; име и адрес на стопанския субект; произход на
основната съставка; обявена е и хранителната стойност. Съгласно т.1,б.“з“ на
чл.9 от Раздел 1, Глава IV
задължителна информация за храните е адреса на стопанския субект, който е
изписан, както следва: „производител : „Боровица“ ЕООД, с.Боровица, УПИ XVII, кв.47, общ.Белоградчик и телефонен номер“. При
проверката е установено частично несъответствие при изписване на информацията
за адреса на кравефермата и мандрата на друго зрително поле върху опаковките
на млечните продукти, а именно : „кравеферма и мандра, с.Боровица,
Белоградчишка област“. Установеното при проверката е материализирано в
констативен протокол № 0399/ 19.10.2021г., съставен от гл. инспектор д-р В.Н.
и ст. инспектор Н.М.при ОДБХ, гр.Видин, като е посочено, че при проверката са
присъствали представители на Областна администрация Видин, ОДМВР Видин и
представител на проверяваното дружество. Вследствие на проверката е издадено и обжалваното
предписание, с което е предписано : „да се отстрани констатираното
несъответствие съгласно изискванията на действащото законодателство“. В
обстоятелствената част на същото е посочено, че е установено частично
несъответствие за адреса на кравефермата и мандрата на различно зрително поле
върху опаковките на млечните продукти, а именно „кравеферма и мандра
с.Боровица, Белоградчишка област“, с което е нарушена разпоредбата на
чл.9,т.1,б.“з“, раздел I, гл.IV на Регламент /ЕС/ 1169/ 2011, поради което и на
основание чл.138,§1 от Регламент /ЕС/ 2017 /25 и чл.25,ал.1,т.1 от „Закона за
управление на хранителната верига“ във връзка с чл.109 от Закона е издадено
предписанието. То е връчено на жалбоподателите на същата дата, видно от
отбелязването върху него. На 20.10.2021г. е съставен и друг констативен
протокол, изпратен на Областна администрация Видин, описващо извършената
проверка и резултатите от нея. В него е посочено също така, че на лицето подало
сигнала е обяснено, че надписът „Белоградчишка област“ действително
противоречи на административно – териториалното устройство на Р България,
като за отстраняване на това нарушение от страна на инспекторите при ОДБХ
Видин е съставено предписание, което е връчено на представител на дружеството
и е даден срок за изпълнението му. По делото са представени копия от опаковки на
млечните продукти на „Боровица“ ЕООД, а именно : кашкавал, сирене, кисело
мляко, включително и оригинална част от опаковка на кисело мляко. Видно от
всички тях е, че върху опаковките се съдържа коректно описан адрес на
производителя: „Боровица“ ЕООД, с.Боровица, УПИ XVII, кв.47, общ.Белоградчик и телефонен номер, който се
намира на едно зрително поле, ведно с другата изискваща се по закон
информация. На друго зрително поле, представляващо търговската
марка е изписано : „„Боровица“ кравеферма и мандра, с.Боровица, Белоградчишка
област“, съдържащо словесно и графично изображение. Видно е, че по този начин е регистрирана търговската
марка на дружеството, за което са представени писмени доказателства по
делото, които са приети и не са оспорени от страните. Установено е, че
изписването по последният описан начин представлява регистрираната търговска
марка, а не изписване на административен адрес на производител. Така
изписаното е географско наименование за произхода на млечните продукти, а не
административен адрес на производителя. Горната фактическа обстановка се доказва от
събраните писмени доказателства, между които няма противоречие и си
кореспондират. При така установената фактическа обстановка
Административен съд Видин, намира жалбата за основателна. Жалбата е допустима, като подадена в срок и от
легитимирана страна, засегната от правния ефект на оспореното предписание. От
самото предписание е видно, че то е връчено на представител на дружеството на
19.10.2021 година, като от щемпела, положен при подаването на жалбата до съда
чрез ответника се установява, че тя е подадена на 27.10.2021г. т. е. в
преклузивния 14 дневен срок от адресата на предписанието, спрямо който са
разпоредени неблагоприятни последици. Както съдът констатира по-горе, с процесното
предписание е разпоредено „да се отстрани констатираното несъответствие
съгласно изискванията на действащото законодателство“, като е посочено в
какъв срок са следва да бъдат изпълнени предписанията. Съдът счита, че оспореният акт е издаден от
компетентен орган. Според разпоредбата на чл.9,т.1,б.“з“, раздел I,
гл.IV на Регламент /ЕС/ 1169/ 2011 задължително се посочват следните данни:
името или търговско наименование и адрес на стопанския субект в хранителната
промишленост, посочен в член 8, § 1; Според последните – чл.8,§1 стопанският
субект в хранителната промишленост, който отговаря за информацията за
храните, е стопанският субект, под чието име или търговско наименование
храната се предлага на пазара. По делото няма спор, че изискванията на чл.
9,т.1,б.“з“, раздел I, гл.IV на Регламент /ЕС/ 1169/ 2011 са изпълнени от страна
на стопанския субект, тъй като те са вписани в опаковката на продуктите и
това е констатирано от проверяващите. Както от констативния протокол, така и
от приложените копия на опаковки се вижда, че необходимата информация за
стопанския субект и административният му адрес се съдържа в тях : „Боровица“
ЕООД, с.Боровица, УПИ XVII, кв.47,
общ.Белоградчик и телефонен номер. Тя обаче се намира на едно зрително поле,
ведно с другата задължителна информация, което е описана в чл.9. Спорът по делото се свежда до обстоятелството,
касаещо информацията, намираща се на друго, различно зрително поле, изписана
като: „„Боровица“ кравеферма и мандра, с.Боровица, Белоградчишка област“,
съдържащо словесно и графично изображение. Последното обаче се установи, че
представлява регистрирана търговска марка и в този смисъл наименованието
“Белоградчишка област“ е използвано като географско наименование за произход,
а не като некоректен надпис, противоречащ на административно – териториалното
устройство на Р България. Последното изискване е спазено с коректното
изписване на дружеството и административния адрес, в който е записано
„с.Боровица, общ.Белоградчик“. Така описаните обстоятелства се доказват
безспорно по делото само и единствено с писмени доказателства, които както
вече бе посочено не са оспорени от страните и няма основание съдът да не ги
кредитира. На практика се оказва, че посоченото като нарушено
изискване на чл.9,т.1,б.“з“, раздел I, гл.IV на Регламент /ЕС/ 1169/ 2011 е спазено, което води
до материална незаконосъобразност на издаденото предписание. Следва да се посочи, че при издаването на оспореното
предписание са допуснати съществени нарушения и на процесуалните правила. В съдържанието на същото липсват конкретно посочени
обстоятелства, наличието на които следва да обуслови прилагането на точно
разписана от закона /Регламента/ последица, което е израз на формална
незаконосъобразност на административния акт, тъй като става въпрос за непълен
и неясен предмет, който при спор за законосъобразността на този
административен акт, какъвто е случая, се трансформира в предмет на
доказване. В случая процесното предписание не препраща към друг документ или
друг акт, който да съдържа релевантни обстоятелства, които да очертават в
пълнота и да изясняват предмета на спора. Прилагането на констативния
протокол към административната преписка не води до изясняване на предмета на
административния акт, тъй в него, на първо място не е направено позоваване на
този протокол, и, на второ място не е уточнено какви са изискванията на чл.9
и съответно какво точно не е изпълнено. В случая е вписано, че описаната
информация върху етикета не отговаря на изискванията, без да са посочени коректните
такива изисквания. За волята на административния орган би могло да се направи
предположение, но това е недопустимо. В този смисъл и даденото задължително предписание е
лишено от мотиви и конкретизация на фактическото и правното му съдържание.
Формулирано по този начин, задължителното предписание има по-скоро общ и
неясен характер, като в него по свое усмотрение органът може да влага
различни изисквания, без да е взел предвид всички обстоятелства. В този
смисъл актът е немотивиран и защото се възпрепятства възможността на адресата
му – дружеството, да разберат какви точно свои задължения за необходимо
съдържание те не изпълняват и ще следва да изпълняват, поради което им се
налага задължителното предписание. Видно от доказателствата по делото е, че изискваната
по Регламент /ЕС/ 1169/ 2011 информация се съдържа върху опаковката на
млечните продукти, поради което и няма как да се приеме, че тя липсва.
Последното се потвърждава и от издателите на обжалвания акт, според които
тази информация е записана, но на друго зрително поле, различно от това,
съдържащо търговската марка, така както е регистрирана, включително и със
словесното изписване на географското наименование за произход и графичното
изображение. На следващо място, като незаконосъобразност на акта следва
да се посочи и неправилното посочване на нормативния акт, въз основа на който
е издадено предписанието, а именно „Закон за управление на хранителната
верига“. Действително съдът може сам да даде правната квалификация, което е и
сторено, но в случая става въпрос за правните основания, въз основа на които
е издадено предписанието, които така, както са посочени не съществуват и няма
как да ориентират жалбоподателя преди подаването на жалбата и съответно
администрирането ѝ. В горния смисъл според съда, обжалваното
предписание, като индивидуален административен акт, следва да отговаря на
всички законови изисквания. Непосочването на мотиви относно констатираното
несъответствие, за което се отнася предписанието, а именно задължителната
информация, която следва да се съдържа, респ. това което е записано, както и
в какво точно се изразява противоречието, както и нарушените правни норми и
съответно нормативният акт, въз основа на който се издава въпросното
предписание съставлява нарушение на изискването по чл.59,ал.2,т.4 от АПК и
лишава съда от възможност да установи дали при издаването на акта са спазени
материалноправните разпоредби за издаването му – чл.146,т.4 от АПК и дали
актът е в съответствие с целта на закона – чл.146,т.5 от АПК, поради което
този порок обуславя незаконосъобразността на оспореното предписание. Липсата
на мотиви в горния смисъл е и нарушение и на чл.146,т.3 от АПК. След като
законодателят е предвидил различни по вид предписания за различни случаи, то
административният орган е бил длъжен да обоснове защо е определил прилагането
на конкретните такива, във връзка с какви нарушения на действащото
законодателство, касаещи конкретни изисквания. Следва да се има предвид още,
че съдът не може да замести липсата на мотиви, тъй като при определяне на
посочените по – горе обстоятелства се касае за упражняване на оперативна
самостоятелност от административния орган. Съдът може единствено да извърши
проверка дали правото на свободна преценка /в рамките на закона/ е упражнена
законосъобразно от издателя на акта, но не и да замести липсващ задължителен
елемент от съдържанието му. С оглед всичко описано по – горе се оказва, че
обжалваното предписание, макар и издадено от компетентен орган, в кръга на
правомощията му е незаконосъобразно и издадено при противоречие с процесуално
и материалноправни разпоредби, поради което и подадената срещу него жалба е
основателна и следва да бъде уважена, като предписанието следва да бъде
отменено. Поради липсата на претенция за разноски, съдът
намира, че не следва да присъжда такива. Водим от горното и на осн. чл.172,ал.2 от АПК,
Административният съд Р Е Ш И: ОТМЕНЯ Предписание № 0303 / 19.10.2021г. на гл.
инспектор д-р В.Н. и ст. инспектор Н.М.при ОДБХ, гр.Видин, като
незаконосъобразно. Решението подлежи на обжалване пред Върховен
административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщението на страните. АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ : |
||||||||||
Решение по дело №221/2021 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 126 |
Дата: | 23 декември 2021 г. (в сила от 19 януари 2022 г.) |
Съдия: | Антония Благовестова Генадиева |
Дело: | 20217070700221 |
Тип на делото: | Административно дело |
Дата на образуване: | 29 октомври 2021 г. |