№ 41
гр. Кърджали , 30.06.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КЪРДЖАЛИ, ІІ СЪСТАВ в публично заседание на
двадесет и четвърти юни, през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Валентин К. Спасов
при участието на секретаря Диана Б. Георгиева Анастасовска
като разгледа докладваното от Валентин К. Спасов Административно
наказателно дело № 20215140200582 по описа за 2021 година
Производството е образувано по повод жалба на С. Д. Ш. от с. ***, общ. Черноочене,
обл. Кърджали, ЕГН **********, срещу Наказателно постановление № 21-1947-
000194/10.05.2021 г., издадено от Началник сектор към ОДМВРКърджали, с което за
нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 ЗДвП на
жалбоподателят е наложено административно наказание "Глоба" в размер на 200 лева и
"Лишаване от право да управлява МПС" за срок от 6 месеца.
Жалбоподателят твърди, че наказателното постановление е неправилно и
незаконосъобразно. Не бил извършил посоченото в него нарушение при описаната
фактическа обстановка. При съставянето на АУАН и наказателното постановление били
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и приложението на
материалния закон. Моли съдът да постанови решение, с което да отмени обжалваното
наказателно постановление.
В открито съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява.
Представлява се от редовно упълномощен адвокат, който поддържа жалбата.
Административнонаказващият орган, редовно призован за съдебно заседание, не се
представлява. Депозирана е писмена молба от гл. юк. на ОДМВР-К-ли-Петрова, която счита
жалбата за неоснователна и моли НП да бъде потвърдено.
Районна прокуратура-Кърджали, редовно призована за съдебното заседание на
основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.
1
Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства, приема за установено от
фактическа страна следното:
На 07.04.2021г. около 17:10 часа жалбоподателят Ш. управлявал товарен автомобил
марка „***“ с рег. № ****, на път ТРЕТИ КЛАС 5071, когато на изхода на с. Три могили бил
спрян за проверка от служители на ЗЖУ-Кърджали. Те прегледали документите, които
представил водача и установили, че за автомобила нямало валидна застраховка „Гражданска
отговорност”. По този повод за съдействие били извикани служители на РУ-Кърджали,
които да вземат отношение по случая. На място пристигнал св. Т.Н. - мл. експерт в РУ към
ОД МВР-Кърджали, който също извършил справка. Св.Н. констатирал, че управлявания от
жалбоподателя автомобил „***“ с рег. № **** имал поставени регистрационни табели, но от
23.05.2017г. бил със служебно прекратена регистрация на основание чл.143, ал.10 от ЗДвП -
след получено уведомление от ГФ за липса на сключена задължителна застраховка
„Гражданска отговорност”. По този повод на жалбоподателя бил съставен и връчен акт за
установяване на административно нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП, който той подписал
без възражение. С акта били иззети като доказателства два броя регистрационни табели на
превозното средство. Съставения АУАН бил изпратен на РП-Кърджали, поради това, че
установеното деяние разкривало данни за извършено престъпление по чл.345, ал.2 от НК.
По този повод била образувана прокурорска преписка вх.№ ***. по описа на РП-Кърджали.
По преписката била възложена проверка с оглед установяване на данни за извършено
престъпление по чл.345, ал.2 от НК. След извършената проверка, с Постановление на РП-
Кърджали от 29.04.2021г. било отказано образуване на досъдебно производство за
извършено престъпление от общ характер по чл.345, ал.2 от НК и материалите били върнати
на административнонаказващия орган. На 10.05.2021г. наказващият орган издал атакуваното
постановление, с което на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП наложил на жалбоподателя
административни наказания „глоба” в размер на 200 лв. и „лишаване от право да управлява
МПС” за срок от 6 месеца за извършено нарушение по 140, ал.1 от ЗДвП.
Видно от справка за собственост и регистрация на ППС и свидетелство за
регистрация част I, лек автомобил марка „***“ с рег. № **** е собственост на лицето С. Д.
Ш. от с. ***, общ. Черноочене, обл. Кърджали, ЕГН **********.
От приетата по делото справка по история за ПС марка„***“ с рег. № **** се
установява, че на датата 23.05.2017г. е отбелязано служебно прекратяване на регистрацията
на автомобила по реда на чл.143, ал.10 от ЗДвП, при уведомление от ГФ за липса на
застраховка „Гражданска отговорност”.
Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по
делото материали по АНП, както и гласните и писмени доказателства, събрани в хода на
съдебното производство, които съдът кредитира изцяло. От обстоятелствената част на акта
за нарушение, който като съставен по надлежния ред представлява годно доказателствено
средство, съобразно чл. 189, ал. 2 от ЗДвП за констатациите в него, се установява
2
гореописаната фактическа обстановка, в каквато насока са и показанията на
актосъставителя, които са еднопосочни и безпротиворечиви и които съда кредитира изцяло.
Фактическата обстановка, като цяло не се оспорва и от жалбоподателят, който не отрича, че
той е управлявал процесния автомобил, но заявява, че не е бил наясно с това, че
регистрацията е била служебно прекратена.
Съдът въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на
издаденото наказателно постановление относно законосъобразност и обоснованост, както и
относно справедливостта на наложеното административно наказание и предвид така
установената фактическа обстановка, направи следните правни изводи:
Административнонаказателното производство е строго формален процес, тъй като
чрез него се засягат правата и интересите на физическите и юридически лица в по-голяма
степен. Предвиденият в ЗАНН съдебен контрол върху издадените от административните
органи наказателни постановления е за законосъобразност. От тази гледна точка съдът не е
обвързан нито от твърденията на жалбоподателят, нито от фактическите констатации в акта
или в наказателното постановление (арг. чл. 84 от ЗАНН във вр. с чл. 14, ал. 2 от НПК и т. 7
от Постановление № 10 от 28.09.1973 г. на Пленума на ВС), а е длъжен служебно да издири
обективната истина и приложимия по делото закон.
Наказателното постановление е издадено от компетентен орган –Началник Сектор
към ОДМВР-гр. Кърджали, видно от приложените по делото заповеди. АУАН също е
съставен от компетентно (териториално и материално) лице.
Административнонаказателното производство е образувано в срока по чл. 34 от
ЗАНН, а наказателното постановление е било издадено в шестмесечния срок, като същото е
съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН, а при издаването на административния акт е
спазена разпоредбата на чл. 42 от ЗАНН. Вмененото във вина на жалбоподателят нарушение
е индивидуализирано в степен, позволяваща му да разбере в какво е обвинен и срещу какво
да се защитава.
Действително, от обективна страна се установява, че жалбоподателят е управлявал
собствения си товарен автомобил, като регистрацията на последния е била прекратена на
основание чл. 143, ал. 10 от ЗДвП.
Въпреки това съдът счита, че в конкретния случай не се доказва субективната страна
на вмененото нарушение, поради което и извършеното от Ш. неправилно е било
квалифицирано като административно нарушение. Това е така по следните причини:
За да е налице административно нарушение от субективна страна, следва деянието да
било извършено виновно - т. е. подведеното под отговорност лице да е наясно с фактите и
обстоятелствата относно състава на вмененото му деяние и да го извърши, било то
умишлено или непредпазливо /съгласно указаното в чл. 7, ал. 1 от ЗАНН/.
3
Съгласно разпоредбата на чл. 18, т. 2 от Наредба № I- 45 от 24 март 2000 година за
регистрацията, отчета, пускането в движение и спирането от движение на моторни превозни
средства и на ремаркетата, теглени от тях е, че регистрацията на съответното превозно
средство се прекратява служебно, като това служебно може да стане съгласно разпоредбата
на чл. 18 б, ал. 1, т. 8 от същата наредба - по реда на чл. 143, ал. 10 от ЗДвП след
уведомление от Гаранционния фонд по чл. 574, ал. 11 от Кодекса за застраховането, като
съгласно разпоредбата на чл. 143, ал. 10 от ЗДвП, възпроизведена в разпоредбата на чл. 18б,
ал. 2 от горепосочената наредба, задължително следва да бъде уведомен собственика на
превозното средство от съответните органи на отдел КАТ към съответното ОДМВР за тази
прекратена регистрация. От писмените доказателства се установява, доколкото нищо не
сочи противното, че товарният автомобил, управляван от жалбоподателя, е с прекратена
регистрация поради липса на гражданска отговорност, считано от 23.05.2017 г., но за това
действие не е уведомен собственика на автомобила. Следователно, при извършеното
служебно прекратяване на регистрацията наказващият орган не е изпълнил задължението си
по чл. 143, ал. 10 от ЗДвП да уведоми собственика за извършеното служебно прекратяване
на регистрацията. Не е изпълнил и задължението си по ал. 11 да изиска и получи
регистрационните табели. Липсата на уведомяване и наличието на поставени
регистрационни табели на автомобила са попречили на нарушителя да осъзнае
общественоопасния характер на извършеното от него действие по управление на
автомобила и да предвиди или да допусне настъпването на тези последици.
Изискването за уведомяване при прекратяване на регистрация в тази хипотеза следва
и от съпоставителното тълкуване на разпоредбата на чл. 143, ал. 10 от ЗДвП с разпоредбата
на чл. 143, ал. 15 от закона, която предвижда единствено отбелязване в автоматизираната
система на прекратяването на регистрацията на МПС, което не е регистрирано в двумесечен
срок от придобиването му. Двете разпоредби очевидно включват различни елементи, което
произтича от обстоятелството, че служебното прекратяване по чл. 143, ал. 10 от закона не е
скрепено с точно определен срок. Оттук следва, че не може да се очаква от водачите да са
могли да предполагат (т. е. не може да се приеме и форма на вина непредпазливост), че
регистрацията е действително прекратена, както е в случая по чл. 143, ал. 15 от ЗДвП.
Всичко това обуславя извод, че реално жалбоподателят не е действал виновно, а от
там извършеното от него не съставлява административно нарушение. В този смисъл са и
мотивите на РП-Кърджали, обективирани в постановлението за прекратяване на ДП.
В горепосочения смисъл е и константната съдебна практика на АКС-Кърджали по
идентични случаи.
Предвид всичко горепосочено, съдът счита, че незаконосъобразно е била ангажирана
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя, като в хода на
производството не са ангажирани доказателства за наличие на виновното извършване на
вмененото нарушение, поради което и атакуваното наказателно постановление следва да се
4
отмени изцяло.
Така мотивиран, на основание чл. 63, ал. 1, предл. 3 ЗАНН, Кърджалииският районен
съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление№ 21-1947-000194/10.05.2021 г., издадено от
Началник сектор към ОДМВРКърджали, с което за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, на
основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 ЗДвП на жалбоподателя С. Д. Ш. от с. ***, общ. Черноочене,
обл. Кърджали, ЕГН **********, е наложено административно наказание "Глоба" в размер
на 200 лева и "Лишаване от право да управлява МПС" за срок от 6 месеца.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд –
гр. Кърджали в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Кърджали: _______________________
5