Решение по дело №1966/2024 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 4038
Дата: 30 април 2025 г.
Съдия: Диана Ганева
Дело: 20247040701966
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 октомври 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 4038

Бургас, 30.04.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - XII-ти състав, в съдебно заседание на втори април две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ДИАНА ГАНЕВА

При секретар ИРИНА ЛАМБОВА като разгледа докладваното от съдия ДИАНА ГАНЕВА административно дело № 20247040701966 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. с чл. 27 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ) и чл. 38, т. 3 от ЗУСЕФСУ.

Образувано е по жалба на „Електромилениум-Строй“ ООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Бургас, местност „Острицата 2“, представлявано от А. М. и М. К., чрез адв. Т. Ч., против Решение № РД-21-273/08.10.2024 г. на главен директор на ГД ЕФМПП и РУО на ПРЧР, с което е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ за проектно предложение с регистрационен номер от ИСУН BG05SFPR002-1.012-0129 в рамките на процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор BG05SFPR002-1.012 „Устойчива заетост за хора в неравностойно положение“, Програма „Развитие на човешките ресурси“ 2021-2027.

Според изложените в жалбата възражения оспореното решение е незаконосъобразно, издадено при съществено нарушение на административно- производствените правила, в противоречие с материалноправните норми и в несъответствие с целта на закона. Заявява се, че административният орган не е изяснил фактите и обстоятелствата от значение за случая. По същество се иска отмяна на оспорения акт. Претендират се разноски.

В съдебно заседание дружеството – жалбоподател се представлява от адвокат Ч., която поддържа жалбата и пледира за отмяна на оспорения административен акт на изложените основания. Представя справка за приход/кредит на задълженото лице (л.398 и сл.). Заявява, че на 24.09.2024 г., ден преди да изтече предоставения от органа срок, дружеството е платило изцяло съответните задълженията по чл.162, ал.2, т.1 от ДОПК, за което още на същата дата е представило доказателства пред надлежния орган. Счита, че не може да му се вмени вина, затова че към 25.09.2024 г. в неговата данъчно-осигурителна сметка не са били отразени плащанията, които е направил. Посочва, че на 02.10.2024 г. дружеството е получило покана за обучение по програмата, по повод на което е изпратен един служител, който е бил обучен за работа по тази програма. Претендира присъждане на съдебно-деловодни разноски по представен нарочен списък по чл.80 от ГПК.

Ответникът – главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове, международни програми и проекти“, в МТСП и ръководител на УО на програма „Развитие на човешките ресурси“ 2021-2027, редовно призован, се представлява от юрисконсулт К., която оспорва жалбата. По делото е постъпил писмен отговор с вх.№ 235/10.01.2025 г., в който са изложени доводи за неоснователност на жалбата. С молба входящ № 3587/27.03.2025 г. юрисконсулт К. изразява становище по доказателствата, които са събрани до настоящия момент и по съществото на спора. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение в случай, че се представи списък на разноските от страна на жалбоподателя (л.394).

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, от фактическа страна намира за установено следното:

Със заповед № РД-01-382/22.12.2023 г. (л. 297), изменена със заповед № РД-01-27/31.01.2024 г. (л. 299) и заповед № РД-01-42/14.02.2024 г. (л. 302) на главния директор и ръководителя на УО на ПРЧР е утвърдена документацията за провеждане на процедура чрез подбор на проектни предложения по процедура BG05SFPR002-1.012 „Устойчива заетост за хора в неравностойно положение“, в която са включени Условия за кандидатстване, Условия за изпълнение и приложенията към тях.

От представените по делото доказателства се установява, че „Електромилениум-Строй“ ООД е попълнил и подал формуляр за кандидатстване в процедурата BG05SFPR002-1.012 „Устойчива заетост за хора в неравностойно положение“, Програма „Развитие на човешките ресурси“ 2021-2027 (л. 13). Към формуляра дружеството е приложило пълномощно, декларации и счетоводни баланси (л.19-31).

Със заповед № РД-02-45/04.04.2024 г. на ръководителя на УО (л. 32), изменена със заповед № РД-02-76/07.06.2024 г. (л. 37), е определен състав на комисия за оценка на получените проектни предложения по процедурата, състоящ се от председател, секретари, членове с право на глас, резервни членове, помощник-оценители без право на глас и наблюдатели. Указано е комисията да изготви оценителен доклад в съответствие с чл.21 от ПМС № 23/2023 г. в рамките на срока по чл.33, ал.1, от ЗИСЕФСУ, а наблюдателите доклад за своята дейност до ръководителя на УО в съответствие с разпоредбите на чл.16, ал.4 от ПМС № 23/2023 г.

След разглеждане на формуляра за кандидатстване, подаден от „Електромилениум-Строй“ ООД, е изготвен оценителен лист за оценка на административното съответствие и допустимостта, според който проектното предложение на дружеството отговаря на критериите и същото е допуснато до етап „Техническа и финансова оценка“ (л.39-43). На етап „Техническа и финансова оценка“ от оценител А. Д. В. е изготвен оценителен лист, според който проектното предложение получава като оценка 50 от общо 100 точки (л.44-48). Според оценителен лист, изготвен от оценител М. С. А., проектното предложение получава 55 от общо 100 точки. В него е отбелязано, че проектното предложение отговаря на критериите за ТФО и се предлага същото да бъде финансирано (л.48-51).

На 04.07.2024 г. председателят на оценителната комисия предал на ръководителя на УО на ПРЧР оценителния доклад за работата на комисията за оценка на получените в рамките на процедурата за подбор на проектни предложения (л.52-59). В него се съдържа информация относно броя на подадените проектни предложени и са описани действията по стартиране работата на комисията. Посочено е също, че всяко едно от проектните предложения е било оценено съгласно разпоредбите на ЗУСЕФСУ, при спазване на критериите определени в Условията за кандидатстване и таблиците за оценка, за което има издадени оценителни листи. В заключение, докладът съдържа информация за броя на проектните предложения, които не отговарят на критериите за административно съответствие и допустимост и не са допуснати до техническа и финансова оценка (153 бр.), за броя проектни предложения, които не отговарят на критериите за финансиране, тъй като общата им крайна оценка на етап ТФО е под минималния за процедурата праг от 50 точки (36 бр.), както и за броя на предложенията, които отговарят на критериите за финансиране, тъй като общата им крайна оценка на етап ТФО е над минималния за процедурата праг от 50 точки. Посочено, че две проектни предложения са били оттеглени от оценителния процес. В доклада е предложен и план за финансиране. На 15.04.2024 г. ръководителят на УО на ПРЧР е одобрил така предложения му оценителен доклад (л.60).

На 16.07.2024 г. чрез ИСУН е изпратено съобщение на жалбоподателя, с което е уведомен за одобряването на доклада от работата на комисията за оценка на проектни предложения по процедура чрез подбор BG05SFPR002-1.012 „Устойчива заетост за хора в неравностойно положение“ (л.61). Към съобщението са приложени списъци на одобрените, отхвърлените, резервните и оттеглените предложения.

На 26.08.2024 г. чрез ИСУН на дружеството е изпратено съобщение – покана за представяне на документи за сключване на административен договор по процедура BG05SFPR002-1.012 „Устойчива заетост за хора в неравностойно положение“. Към поканата са приложени образци на документите, които лицето следва да представи. В отговор на поканата, на 16.09.2024 г. чрез ИСУН „Електромилениум-Строй“ ООД е представило изисканата от него документация – декларации, финансова идентификация, удостоверение за МДТ, наказателни постановления, актове и др. (л.65-130).

На 17.09.2024 г. чрез ИСУН до дружеството е изпратено съобщение с искане за допълнителни документи за подготовка на договора по процедурата (л.132). В съобщението е посочено, че съгласно извършена служебна справка в НАП е установено, че кандидатът „Електромилениум-Строй“ ООД има задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал.2, т.1 от ДОПК и лихвите по тях. Указано е, че дружеството следва да представи документ, издаден от НАП, от който да е видно какъв е размерът на задълженията за данъци и какъв е размерът на задълженията за осигурителни вноски или да представи погасителен план за отсрочване или разсрочване на задълженията, който е одобрен от НАП, съгласно чл. 184 от ДОПК, или документ, доказващ обезпечение на задълженията, или доказателство, че задължението е по акт, който не е влязъл в сила, или да се погаси задължението. Според съобщението, в резултат на извършена проверка е установено, че спрямо този кандидат има влезли в сила наказателни постановление, различни от представените от него, поради което е изискано представяне на информация за установените нарушения и доказателства за предприети мерки. Посочено е също, че в представената от жалбоподателя финансова идентификация липсва дата и подпис в съответното поле, като се иска същата да бъде представена коректно попълнена и подписана. На основание чл. 38 от ЗУСЕФСУ е определен преклузивен срок до 25.09.2024 г. за представяне на изисканите документи.

В отговор на писмото на 20.09.2024 г. „Електромилениум-Строй“ ООД е представило допълнителни доказателства (л. 133-146), сред които писмо с изх.№ [рег. номер]-178-0017801/02.09.2024 г. от публичен изпълнител С. П. (л.140) относно входиран по изпълнително дело погасителен план и удостоверение от НАП за наличие или липса на задължения (л.144). Съгласно удостовелението дружеството има задължения в общ размер от 17 787,41 лв.

Във връзка с допълнително представените документи, на 24.09.2024 г. чрез ИСУН е изпратено съобщение до дружеството-кандидат, в което е посочено, че въз основа на представените документи е видно, че задълженията са над 1% от оборота на дружеството за последната приключила финансова година. Предвид това е изискано представяне на погасителен план за отсрочване или разсрочване на задълженията, който е одобрен от НАП, съгласно чл. 184 от ДОПК, или документ, доказващ обезпечение на задълженията, или доказателство, че задължението е по акт, който не е влязъл в сила, или да се погаси задължението (л.148).

В отговор дружеството е представило платежни нареждания от 24.09.2024 г. и банкови извлечения с получател НАП за следните суми: 17 708,18 лв. с основание изчистване на задължения към НАП (л.149 и л. 153), 2 795,79 лв. с основание осигурителни вноски – ДОО, УчПФ и ФГВРС (л.150 и л.155) и 648,27 лв. с основание осигурителни вноски – ДЗПО (л.151 и л.154). Представена е и финансова идентификация с подпис и дата (л.152 и сл.). В отговора дружеството е посочило, че задълженията за платени на 24.09.2024 г. и все още не са отразени на страницата на НАП.

Във връзка с представените документи е извършена служебна проверка още на 24.09.2024 г. в Електронния портал на НАП, при която е изписано, че дружеството има задължения към бюджета (л. 307). Според представени по делото разпечатки от "Портал за електронни услуги" на сайта на НАП, на 25.09.2024 г., 30.09.2024 г., 01.10.2024 г., 02.10.2024 г., 03.10.2024 г., 04.10.2024 г., 07.10.2024 г. и на 08.10.2024 г. е извършена отново проверка и е установен резултат за задължения на дружеството към бюджета (л. 308-315).

С решение № РД-21-273/09.10.2024 г. на главния директор на ГД ЕФМПП и ръководител на УО на ОПРЧ, на основание чл. 38, т. 3, предл. първо от ЗУСЕФСУ, Заповед № РД-03-31/15.09.2022 г. на министъра на труда и социалната политика и изпратена покана по реда на чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕФСУ, на „Електромилениум-Строй“ ООД е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за проектно предложение с регистрационен номер от ИСУН BG05SFPR002-1.012-0129 в рамките на процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор BG05SFPR002-1.012 „Устойчива заетост за хора в неравностойно положение“, Програма „Развитие на човешките ресурси“ 2021-2027. В решението е описана комуникацията с кандидата чрез ИСУН, поисканите и представени допълнителни доказателства. Отбелязано е, че дружеството е представило платежни нареждания от 24.09.2024 г. с получател НАП на обща стойност 21 152,24 лв. Като мотиви за отказа е посочено, че при направена актуална проверка в портала за електронни услуги на НАП към дата 24.09.2024 г. е установено, че кандидатът има задължения към НАП. В 14-дневния срок по чл.38, т. 3 от ЗИСЕФСУ при направени проверки в „Портала за електронни услуги“ на НАП не е установено кандидатът да е погасил своите задължения. Предвид това е прието, че кандидатът не отговаря на изисканията за бенефициент. Решението е изпратено на „Електромилениум-Строй“ ООД чрез ИСУН на 11.10.2024 г. и на същата дата е отворено (л.321). Обжалвано е с жалба с вх.№ 2058 от 25.10.2024 г. (л.5).

По делото от ответната страна са представени 13 броя разпечатани от сайта на НАП справки за наличие или липса на просрочени задължения по ЕИК на дружеството - жалбоподател, последната с дата от 08.10.2024 г., всички с резултат за задължения на дружеството към бюджета (л.347-359).

В хода на съдебното производство, с молба вх.№ 2178/24.02.2025 г. от адв. Ч. е представено писмо от ТД на НАП- Бургас с изх.№ 54-02-208/19.02.2025 г., според което към 11.09.2024 г. – 25.09.2024 г. „Електромилениум-строй“ ООД е имало задължения, сумите по които били погасени на 24.09.2024 г., 11.10.2024 г. и 16.10.2024 г. (л.379-380). С молба от адв. Ч. с входящ № 3122/18.03.2025 г. е представено писмо с изх.№54-02-1043#1/14.03.2025 г., издадено от ТД на НАП-Бургас, според което на 24.09.2024 г. в НАП е постъпила сума за погасяване на задълженията на дружеството за периода 11.09.2024 г. – 25.09.2024 г. Според писмото сумата е била разпределена с Разпореждане за разпределение № [рег. номер]-125-0327124 от 30.09.2024 г. и съответно към 25.09.2024 г. задълженията са фигурирали в данъчно-осигурителната сметка на дружеството (л.391).

При тези фактически данни съдът намира от правна страна следното:

Съгласно чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕФСУ, при одобрен оценителен доклад кандидатите от списъка по чл. 35, т. 1, а в случаите по чл. 37, ал. 2 - и от списъка по чл. 35, т. 2, се поканват да представят в 30-дневен срок доказателства, че отговарят на изискванията за бенефициент, включително на условията, посочени в документите по чл. 26, ал. 1, ако същите не са приложени към формуляра за кандидатстване. Според чл. 38, т. 3 от ЗУСЕФСУ, в 14-дневен срок от изтичането на срока по чл. 36, ал. 2 ръководителят на управляващия орган (РУО) издава мотивирано решение, с което отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ на кандидат, който не отговаря на изискванията за бенефициент или не е представил в срок доказателства за това. Според цитираната разпоредба, решението, с което се отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ, се издава от ръководителя на УО. Видно от представената в преписката заповед № РД-03-31 от 15.09.2022 г., Министърът на труда и социалната политика е оправомощил Ц. С. – главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове, международни програми и проекти“ да изпълнява функциите на Ръководител на Управляващия орган на ПРЧР в пълен обхват (л.11).

Предвид това, съдът приема, че оспореното решение, с което е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ, е издадено от компетентен орган - главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове, международни програми и проекти“ и ръководител на УО на ПРЧР Ц. С., определен със заповед № РД-03-31/15.09.2022 г. на зам. министър - председател и министър на труда и социалната политика да изпълнява функциите на ръководител на Управляващия орган по Програма „Развитие на човешките ресурси“ 2021 – 2027 (ПРЧР), с всички произтичащи от това правомощия (л.11).

Решението е издадено в изискуемата писмена форма и съдържа фактически и правни основания за издаването му.

Като фактическо основание за издаване на акта е посочено констатираното конкретно обстоятелство, възприето като основание за отказ от сключване на административен договор, а именно – кандидатът „Електромилениум-Строй“ ООД не отговаря на изискванията за бенефициент – т. 25. 7 от условията за кандидатстване по процедурата, тъй като преди сключване на административен договор, е установено че има задължения за данъци и осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от ДОПК.

Съгласно разпоредбите на чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕФСУ и т. 25. 7 от Условията за кандидатстване, кандидатите, чиито проектни предложения са предложени за финансиране, се поканват да представят, в 30-дневен срок, доказателства, че отговарят на изискванията за бенефициент, като представят необходимите документи. В същата точка от Условията за кандидатстване е указано, че УО извършва служебни проверки, включително проверка за задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал.2, т.1 от ДОПК. В т. 11. 1 от Условията за кандидатстване изрично е указано, че в процедурата не може да участват и безвъзмездна финансова помощ не се предоставя на лица, за които са налице обстоятелства за отстраняване от участие в процедура за възлагане на обществена поръчка съгласно ЗОП.

Правното основание, на което е издадено оспореното решение за отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, е чл. 38, т. 3 от ЗУСЕФСУ, според който текст, в 14-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл. 36, ал. 2, ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ на кандидат, който не отговаря на изискванията за бенефициент или не е представил в срок доказателства за това.

В случая административният орган е отказал на кандидата предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, като се е позовал на чл. 25, ал. 2 от ЗУСЕФСУ, чл. 7, ал. 1 и ал. 7 от ПМС № 23/13.02.2023 г. и т. 11. 1 от Условията за кандидатстване по конкретната процедура. Разпоредбата на чл. 25, ал. 2 от ЗУСЕФСУ поставя основните законови изисквания, даващи възможност на даден кандидат да бъде допуснат да получи безвъзмездна финансова помощ. Изрично е посочено, че в процедура чрез подбор, каквато е процедурата, по която жалбоподателят е класиран, не може да участват и безвъзмездна финансова помощ не се предоставя на лица, за които са налице обстоятелства за отстраняване от участие в процедура за възлагане на обществена поръчка съгласно ЗОП или които не са изпълнили разпореждане на Европейската комисия за възстановяване на предоставената им неправомерна и несъвместима държавна помощ. Разпоредбата на ЗУСЕФСУ е детайлизирана в чл. 7, ал. 1 и ал. 2 от ПМС № 23/13.02.2023 г. като е указана императивната забрана за получаване на безвъзмездна финансова помощ от кандидати, за които са налице основанията по чл. 54 от ЗОП и основанията, които УО е предвидил в Условията за кандидатстване по чл. 55 от ЗОП. Цитираните разпоредби на ПМС № 23/13.02.2023 г. изрично и конкретно препращат към точно определени текстове от ЗОП, съдържащи обстоятелствата, които следва да не са налице, за да е допустим даден кандидат като бенефициент по оперативна програма.

Едно от изискванията, на които следва да отговаря всеки кандидат, за да бъде допустим неговият проект за финансиране, е изискването на чл. 54, ал. 1, т. 3 от ЗОП, а именно кандидатът следва да няма задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от ДОПК и лихвите по тях към държавата или към общината по седалището на възложителя и на кандидата или участника, или аналогични задължения съгласно законодателството на държавата, в която кандидатът или участникът е установен, доказани с влязъл в сила акт на компетентен орган. Разпоредбата на чл. 54, ал. 5 от ЗОП урежда и едно изключение от установеното с чл. 54, ал. 1, т. 3 от ЗОП изискване кандидатът да няма задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от ДОПК и лихвите по тях към държавата, а именно съгласно ал. 5, алинея 1, т. 3 не се прилага, когато размерът на неплатените дължими данъци или социалноосигурителни вноски е до 1 на сто от сумата на годишния общ оборот за последната приключена финансова година, но не повече от 50 000 лева.

В случая органът е установил, а и не се оспорва от дружеството, че общият годишен оборот за последната приключила финансова година 2023 г. на „Електромилениум-Строй“ ООД е 89 000 лв. Според представеното от дружеството удостоверение за наличие или липса на задължения с изх.№ 020202400247353/11.09.2024 г., издадено на основание чл. 87, ал.6 от ДОПК, дружеството има задължения в общ размер от 17 787,41 лв. (л.144). Тази сума несъмнено не попада в хипотезата на чл.54, ал.5 от ЗОП.

Видно от представените по делото доказателства е, че на 26.08.2024 г. УО е дал указания на дружеството да представи необходимите документи за сключване на административен договор, като предоставил на кандидата срок до 25.09.2024 г. Установява се също, че в рамките на предоставения 30 – дневен срок „Електромилениум-Строй“ ООД е представил на органа документи, като след тяхната преценка и анализ са дадени нови указания за представяне на допълнителни доказателства, свързани с установените задължения на дружеството по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от ДОПК. Представеният от дружеството погасителен план за отсрочване или разсрочване на задълженията не е приет от УО, като според УО той не отговаря на изискванията на чл. 184 от НАП, поради което са изискани нови доказателства. В тази връзка на 24.09.2024 г. „Електромилениум-Строй“ ООД чрез ИСУН представя доказателства – платежни нареждания, банкови извлечения и копие от движението по сметката на дружеството за периода 02.09.2024 г. – 24.09.2024 г., според които дружеството е превело по сметка на НАП суми за погасяване на задълженията му за данъци и осигурителни вноски, в размер, отговарящ на този, посочен от НАП в удостоверение с изх.№ 020202400247353/11.09.2024 г. (л.144). В оспореното решение обаче не са обсъдени представените от дружеството доказателства относно погасяването на задълженията по чл. 162, ал. 2, т. 1 от ДОПК, а същите са единствено изброени. Отказът е обоснован с това, че при направена служебна проверка в Портала за електронни услуги на НАП към 24.09.2024 г. е установено, че кандидатът има задължение към НАП, както и че до изтичане на 14-дневния срок по чл.38, т. 3 от ЗУСЕФСУ, не се установява кандидатът „Електромилениум-Строй“ ООД да е погасил своите задължения. Този извод на административния орган обаче е неправилен.

Според настоящата съдебна инстанция, органът е следвало да извърши всички процесуални действия, които са му били обективно възможни и едва в случаите, в които не му е обективно възможно да установи определено релевантно обстоятелство, да изиска допълнителното представяне на документи от страна на кандидата. В случая не са били изчерпани всички възможности за събиране на информация по служебен път, предвид всички възможни електронни услуги, които са предвидени в платформата "Портал за електронни услуги" на сайта на НАП и не само там (чл.87, ал. 11 от ДОПК). Неправилно органът е изтъкнал в оспорения акт, че към 24.09.2024 г. лицето е имало задължения към НАП. Това е така, защото органът е следвало да следи за тяхното погасява едва след изтичането на 30-дневния срок по чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕФСУ, който в случая е изтекъл на 25.09.2024 г. Обстоятелството, че в срока по чл. 38, т. 3 от ЗУСЕФСУ в „Портал за електронни услуги“ на сайта на НАП не е било отразено погасяването на задълженията, не може да се вмени във вина на кандидата и да е основание за постановяване на отказ. Вариантите, които УО е предоставил на кандидатът по отношение наличието на задълженията по смисъла на чл.162, ал.2, т.1 от ДОПК, е представянето на: 1) погасителен план за отсрочване или разсрочване на задълженията, който е одобрен от НАП, съгласно чл. 184 от ДОПК или 2) документ, доказващ обезпечение на задълженията или 3) доказателство, че задължението е по акт, който не е влязъл в сила или 4) да погаси задължението (л.147). В случая, в срока по чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕСИФ – до 25.09.2024 г. „Електромилениум-Строй“ ООД е представил доказателства за погасяване на задължението, чрез плащане (чл.168, т. 1 от ДОПК), а именно 3 броя платежни нареждания за общата сума от 21 152,24 лв. В оспорения акт обаче, органът не е изложил каквито и да е доводи защо въпреки наличието на тези доказателства, той дава вяра на данните от „Портал за електронни услуги“ на сайта на НАП. Отразяването на тази информация на сайта на НАП и действията, свързани с разпределението на сумите по съответните пера, не е задължение на дружеството и не може да бъде предпоставка за постановяване на отказ като процесния.

От представеното по делото писмо с изх.№ 54-02-1043#1/14.03.2025 г., издадено от ТД на НАП-Бургас /л.391-392/, се установява че действително на 24.09.2024 г. в НАП е постъпила сума за погасяване на задълженията на дружеството за периода 11.09.2024 г. – 25.09.2024 г., която сума е била разпределена с Разпореждане за разпределение № [рег. номер]-125-0327124 от 30.09.2024 г. Изрично е посочено, че към 25.09.2024 г. задълженията са фигурирали в данъчно-осигурителната сметка на дружеството. Това обстоятелство обаче не променя факта, че още на 24.09.2024 г. дружеството е превело съответните суми за погасяване на задълженията. За това свидетелства и представената по делото разпечатка „Справка за приход/кредит на задължено лице“, от която се установява, че за дата на извършване на банковата операция (вальор) е приета именно датата, на която кандидатът е превел по сметката на НАП сумите, посочени в платежните нареждания, а именно 24.09.2024 г., а не датата на която същите са били реално разпределени или друга такава.

Предвид това, съдът счита, че постановявайки отказ на основание чл. 38, т. 3 от ЗУСЕСФУ, УО е подходил формално, в противоречие с материалноправните разпоредби и с целта на закона. Подобно поведение от страна на УО не съответства и на целта на мярката, което в случая не само, че не се постига, а дори напротив - на проекти, които са допустими и одобрени за финансиране, се търси порок за издаване на отказ.

При така изложените съображения настоящият състав намира, че жалбата е основателна, с оглед на което оспореното решение за отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ следва да бъде отменено и административната преписка да се изпрати на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма "Човешки ресурси" за ново произнасяне.

При този изход на спора на дружеството - жалбоподател следва да бъдат присъдени направените по делото разноски, включително за адвокатско възнаграждение, както следва: държавна такса за разглеждане на делото в размер на 1 700 лв. и адвокатско възнаграждение в размер на 19 892 лева, за заплащането на което е представено извлечение по сметка на адв.Ч., с положен печат от съответната банка (л.403).

Неоснователно е възражението за прекомерност на адвокатското възнаграждение, предвид фактическата и правна сложност на делото, предмета/материята на делото – по ЗУСЕФСУ, извършените от страна на процесуалния представител адв. Ч. процесуални действия по изготвяне и депозиране на жалба с изложени в нея подробни основания за незаконосъобразност на оспорения акт, явяване в проведените по делото открити съдебни заседания и съответното пледиране в хода на устните състезания. Същото е определено съобразно материалния интерес на делото, който в случая е в размер на 381 073 лв., установим от приложения по делото формуляр за кандидатстване (л.17). При този материален интерес размерът на адвокатско възнаграждение е от 19 892,92 лв. съгласно чл.8, ал.1, във вр. с чл.7, ал.2,т.5 от Наредба №1 от 09.07.2024 г. за възнаграждения за адвокатска работа (загл. изм. - ДВ, бр. 14 от 2025 г.), който съответства на реално заплатения такъв.

Мотивиран от изложеното и на основание чл.172, ал.2 АПК, Административен съд Бургас, дванадесети състав,

РЕШИ:

ОТМЕНЯ Решение № РД-21-273/08.10.2024 г. на главен директор на ГД ЕФМПП и РУО на ПРЧР, с което е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ за проектно предложение с регистрационен номер от ИСУН BG05SFPR002-1.012-0129 в рамките на процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор BG05SFPR002-1.012 „Устойчива заетост за хора в неравностойно положение“, Програма „Развитие на човешките ресурси“ 2021-2027, подадено от „Електромилениум-Строй“ ООД.

ИЗПРАЩА делото като преписка на Ръководителя на Управляващия орган на Програмата "Развитие на човешките ресурси" и главен директор на ГД ЕФМПП, Министерство на труда и социалната политика за ново произнасяне по проектно предложение с регистрационен номер от ИСУН BG05SFPR002-1.012-0129, подадено от кандидата „Електромилениум-Строй“ ООД в рамките на процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор BG05SFPR002-1.012 „Устойчива заетост за хора в неравностойно положение“, Програма „Развитие на човешките ресурси“ 2021-2027.

ОСЪЖДА Министерство на труда и социалната политика да заплати на „Електромилениум-Строй“ ООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Бургас, местност „Острицата 2“, представлявано от А. М. и М. К., сумата от 21 592 (двадесет и една хиляди петстотин деветдесет и два) лева, представляващи разноски по делото.

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България в 14- дневен срок от връчване на съобщението.

Съдия: