Решение по дело №436/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 912
Дата: 13 октомври 2023 г.
Съдия: Веселин Валентинов Енчев
Дело: 20237040700436
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 март 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

912

Бургас, 13.10.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - XI-ти състав, в съдебно заседание на деветнадесети септември две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

ВЕСЕЛИН ЕНЧЕВ

При секретар ГЕРГАНА СЛАВОВА като разгледа докладваното от съдия ВЕСЕЛИН ЕНЧЕВ административно дело № 436 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на глава десета раздел първи от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 18 ал. 5 от Правилника за прилагане на Закона за закрила на детето (ППЗЗДет).

Образувано е по жалба от М.Г.И. с ЕГН ********** и съдебен адрес *** – адвокатско съдружие „Добрев и ко“, чрез адвокат И.М., против задължително предписание № П/Д-А-П-001/27.01.2023 година на директор на дирекция „Социално подпомагане“ - П..

Със задължителното предписание, на основание чл. 21 ал. 1 т. 3 от Закона за детето (ЗЗДет), във връзка с чл. 18 ал. 4 от ППЗЗДет, е дадено предписание на жалбоподателката да осъществява ефективен родителски контрол над сина си Е.Д.П.с ЕГН **********, да не допуска упражняване на агресия от негова страна спрямо съучениците му в училището, където се обучава, да задоволява адекватно образователните му потребности, като окаже съдействие на училищните власти на СУ „Иван Вазов“ - град П. за преминаване на детето в комбинирана форма на обучение от началото на втори учебен срок за учебната 2022/2023 година. Със същото предписание госпожа И. е задължена да съдейства на социалния работник от ОЗД – П. при изпълнение на служебните му задължения по случая на детето, да съблюдава и да осигурява редовно, както своето присъствие, така и на детето в ЦОП – П. при предоставяне на социалната услуга, съгласно направление № НП/Д-А-П-041/09.11.2022 година, с цел мотивирането му за отговорно отношение към образователния процес, създаване на умения за успешна социализация и правилни модели на поведение, недопускане на конфликтни ситуации със съученици и учители. Посочено е, че е необходимо родителят да не оставя детето си без надзор от пълнолетно лице, както и да осигурява адекватно битовите му потребности, самата жалбоподателка е задължена да се въздържа от физическо и психическо насилие спрямо детето. Задължителното предписание е издадено за срок от една година, като срокът на изпълнението на дейностите му започва да тече от датата на неговото връчване.

В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на задължителното предписание. Твърди се, че същото е немотивирано и неправилно. Заявява се нарушение на процесуалните правила, доколкото оспореният акт е издаден без да са изяснени, разгледани, обсъдени и преценени всички релевантни факти и обстоятелства. Жалбоподателката счита, че липсва издаден социален доклад след подаване на сигнала от 20.10.2022 година и поддържа, че детето  категорично не е дете в риск, тъй като не е с увреждания или с поведенчески нарушения.

В съдебното заседание жалбоподателката редовно призована, не се явява.

Ответникът представя преписка по издаване на оспореното задължително предписание. Оспорва жалбата, лично и чрез процесуален представител, и ангажира доказателства.

След като съпостави доказателствата по делото, съдът приема за установена следната фактическа обстановка.

През 2022/2023 учебна година Е.Д.П., с родител М.Г. С. е бил записан в първи „б“ клас на СУ „Иван Вазов“ - П. с класен ръководител Г. Р. и учител в ГЦОУД В. П..

На 17.10.2022 година до директора на СУ „Иван Вазов“ - П. са подадени доклади от класния ръководител на Іб клас и учителя в ГЦОУД, във връзка със случай, възникнал по време на следобедните часове в петък – 14.10.2022 година, а именно сбиване между ученика Е.П.и ученика С.М., което не било за първи път. Според докладите, децата са били разтървани от госпожа П. (учител в ГЦОУД), при което Е. умишлено я е ударил с юмрук в крака. Класният ръководител е посочила, че Е. се държи агресивно и с другите си съученици – удря ги и ги плюе, още от първите учебни дни, отказва да работи през часовете, храни се в час или взема вещи на децата около него (гуми, моливи) и ги хвърля, а след края на голямото междучасие не искал да се прибира в класната стая. В доклада е посочено, че педагогът непрекъснато разговаря с Е. и ежедневно с майката, но липса положителен резултат. В докладна е отразено, че с психоложката на училището са провеждани срещи, без резултат като е изказано мнение, че при детето липсва уважение към по-възрастните хора и съучениците му, поради което направено искане Е. да бъде наказан според училищния правилник заради агресивно поведение (лист 41).

Според доклада на В. П., на 14.10.2022 година при подготовка на домашната работа по български език в класната стая, ученикът Е.П.на няколко пъти е ставал от чина си, вземал е моливи и гуми на свои съученици и ги е хвърлял из стаята. Заявява, че при отправени няколко забележки да заеме своето място и да не пипа вещите на другите деца, той отново е станал от чина си и е отишъл при свой съученик, започвайки да го удря по гърба. Госпожа П. сочи, че при тази ситуация е отишла при него, хванала го е за ръката, за да го заведе до чина му и да се успокои, но той се е обърнал и я е ударил с юмрук по крака. Твърди, че това е постоянното поведение на ученика П. към съучениците му в следобедните часове (лист 42).

На същата дата – 17.10.2022 година до директора на СУ „Иван Вазов - П. е подадено заявление от петнадесет родителя на деца от Іб клас, с което е заявено желанието им да бъдат предприети съответните мерки спрямо ученика Е. П., който има агресивно поведение към останалите ученици – блъска, удря, плюе, замерва с пясък, хвърля лични вещи (лист 40).

На 19.10.2022 година В. П. отново е подала доклад до директора на СУ „Иван Вазов“ за това, че на 18.10.2022 година по време на обяда на учениците от 1б клас, при нея е дошла майката на ученика Е.П.и я е заплашила, че ще съди нея, госпожа Н. и ръководството на СУ „Иван Вазов“, тъй като са я нападали и са настроени против нея и нейното дете (лист 43).

На 20.10.2022 година до директора на СУ „Иван Вазов“ са подадени още два доклада за това, че на 19.10.2022 година майката на Е.П.е дошла да вземе детето си в 17:30 часа въпреки, че занималнята е до 17:00 часа, като отново е заплашвала със съд педагози (лист 44), както и затова, че на 20.10.2022 година майката на ученика Е. е привикала сина си да му даде обяд, извикала е при себе си няколко деца от класа, въпреки че е била помолена да не го прави, тъй като не е разрешено да се разговаря с чужди деца и да им се иска обяснение. На отправената забележка госпожа И. (посочена с фамилия С.) е реагирала бурно и е обидила В. П. с думите, че не е никакъв педагог. Пред притеклата се психоложка на училището (Н. К.) майката на Е. е казала: „Ще  обърша два шамара на тая!“ (по адрес на П.). При тази ситуация и след подаден сигнал към охраната на училището, жалбоподателят е напуснала двора на училището (лист 45). Във връзка с тази случка е подаден доклад до директора на СУ „Иван Вазов“, град П. и от Н. К., на длъжност – училищен психолог. Същата е потвърдила случката от доклада на госпожа П. (лист 38).

На 20.10.2022 година директорът на СУ „Иван Вазов“ е подал сигнал до директора на отдел „Закрила на детето“ (ОЗД) в дирекция „Социално подпомагане“ - П. за проблемното поведение на ученика Е. П., като в доклада са описани всички доклади, подавани до него, както и заявлението, подписано от 15 родители. Посочено е, че на 18.10.2022 година майката на ученика е била повикана в училището за разговор в присъствието на училищните психолози, класния ръководител, двамата заместник - директори и директора, и са били дадени следните предписания за детето : посещение на ученика при психолог; занимания със спорт; семейна консултация и занимания с позитивен и добротворчески характер, четене на приказки и др. (лист 32).

Директорът на СУ „Иван Вазов“ е информирал за предприетите мерки и родителите на децата от 1б клас (лист 46).

На 24.10.2022 година в сградата на ДСП – П. е била проведена среща на мултидисциплинарния екип за прилагане на Координационен механизъм за работа по случаи на деца, претърпели насилие или в риск от насилие, във връзка с подадения сигнал от директора на СУ „Иван Вазов“, за резултатите от която е изготвен протокол. Съгласно протокола, извършена е била проверка в REGIX и е констатирано, че детето има изтекло на 01.01.2022 година ЕР на ТЕЛК № 218/23.01.2019 година, с водеща диагноза детски аутизъм 85% НТР, с чужда помощ, което трябва да бъде подновено. В протокола е описано, че, съгласно данните в това експертно решение, паметта и интелекта на детето са недоразвити, то е с по-тежко изразени нарушения в комуникациите и поведението, изразени стереотипии, паратимия, импулсивна готовност, когнитивен дефицит и селективен дефицит, свързан с категорията на тежко боледуващо дете. Установено е, че в предходни години, детето е ползвало социални услуги в ЦОП – П., логопедична терапия и психологическо консултиране. Прието е, че майката неглижира специалните потребности на детето от образование, както и го поставя в риск от влошаване на здравословното състояние, като укрива медицинска документация относно детето. В заключение е посочено, че във връзка с поетите ангажименти за сътрудничество и координиране на работа на териториалните структури на органите за закрила на детето при случаи на деца, жертви на насилие или в риск от насилие и при кризисна интервенция, както и съгласно чл. 36г ал. 1 от ЗЗДет, е разработен план за действие за защита на децата и за предотвратяване на насилието, а именно: СУ „Иван Вазов“ да предостави всички налични при тях документи относно детето в срок от три дни; ОЗД да започне работа по случая в срок от десет дни; ОЗД да информира РП – П. за действия по компетентност в срок от десет дни; детето да се насочи за ползване на социални услуги в срок от десет дни след подаване на заявление от майката и предоставяне на социални услуги в рамките на сключен договор с родител (лист 26 – 27).

За провеждането на срещата на мултидисциплинарния екип - за прилагане на координационния механизъм за работа по случаи на деца, претърпели насилие или в риск от насилие, във връзка с детето Е.П.са били уведомени началникът на РУ „П.“ при ОД – Бургас на МВР, административният ръководител на РП – Бургас, ТО – П., кметът на община П., управителят на център за обществена подкрепа – П., секретарят на МКБППМН и директорът на СУ „Иван Вазов“, град П. (лист 36).

На 24.10.2022 година жалбоподателката е подала заявление до директора на дирекция „Социално подпомагане“ за ползване на социални услуги от детето  Е. – психолог, логопед и педагог (лист 37). На същата дата е била запозната и информирана за правата и задълженията на родителите (лист 31).

На 24.10.2022 година е бил и изготвен доклад от социален работник „Закрила на детето“ в отдел „Закрила на детето“ към дирекция „Социално подпомагане“ - П. за оценка на постъпилия сигнал от директора на СУ „Иван Вазов“. С доклада е направено предложение да започне работа по случая, като се предприемат мерки за закрила в семейна среда на детето (лист 33 – 34).

На 24.10.2022 година е изготвен и доклад за оценка на случай и предприемане на мярка за закрила спрямо детето Е. П.. След разглеждане на общите данни за детето, потребностите му, свързани с развитието му, капацитета на родителите и факторите на средата и семейството, е изготвена оценка, съгласно която основните проблемни зони са, че детето е с увреждане и с проблемно поведение в училище и майката не съдейства на училищните власти за насочване на детето в подходяща за него учебна форма. Като основна нужда е прието детето да се обучава в подходяща за него форма. При оценката на рисковете е посочено, че майката неглижира специалните потребности на детето от образование, като го поставя в риск от влошаване на здравословното му състояние, като укрива медицинска документация. Предложено е да бъдат предприети следните мерки за закрила в семейна среда по чл. 23 от ЗЗДет.: насочване на детето към подходящи форми за ангажиране на свободното му време; консултиране на родителите или лицата, на които е възложено изпълнението на родителските функции, по въпроси на социално подпомагане и социални услуги; осигуряване на педагогическа, психологическа и правна помощ на родителите или лицата, на които са възложени родителските функции, по проблеми, свързани с отглеждането, възпитанието и обучението на децата; повишаване на родителския капацитет, умения за справяне с конфликти и кризи в отношенията; услуги за задоволяване на потребностите на деца с увреждания и насочване към подходящи социални услуги в общността (лист 50 – 51).

Изготвен е и план да действие, с цел осигуряване на сигурна и безопасна среда за отглеждане на детето и гарантиране на правата и интересите му. В плана са посочени конкретни дейности за социална работа с детето, съобразно неговите потребности и такива за задоволяване на потребностите му. Жалбоподателката е запозната с плана за действие на 13.12.2022 година (лист 52 – 54).

На 09.11.2022 година с постъпилия сигнал е запознат и административния ръководител на Районна прокуратура - Бургас (лист 48 – 49). С постановление от 23.01.2023 година прокурор при Районна прокуратура – Бургас, ТО – П. е отказал да образува досъдебно производство и е прекратил преписката по описа на РП – Бургас (лист 75).

На същата дата (09.11.2022 година) от директора на дирекция „Социално подпомагане“, град П. е издадено направление за ползване на социални услуги № НП/Д-А-П-041/09.11.2022 година, с което Е.П.и майка му са насочени към предоставяне на дългосрочна социална услуга – 12 месеца, до 09.11.2023 година, а именно: консултации с психолог, логопед и педагог (лист 55). Направлението, социалния доклад и плана за действие на детето Е. П., са изпратени до управителя на ЦОП – П. (лист 56).

На 24.11.2022 година е съставен протокол за проведен разговор между социален работник в дирекция „Социално подпомагане“, град П. и директора на СУ „Иван Вазов“. Записано е, че майката на Е. продължава да отказва детето да премине ресурсно подпомагане и не е представила ТЕЛК решението на детето. По отношение на Е., директорката е споделила, че не е налице промяна, пречи на децата в занималнята, поради което се налага да стои в кабинета при психолога, докато другите деца си пишат домашните. По данни на директорката, майката продължава да не съдейства и да се държи арогантно с учителите и другите деца в училището (лист 57).

С писмо от 02.12.2022 година управителят на Центъра за обществена подкрепа – град П. е информирал директора на дирекция „Социално подпомагане“, град П., че във връзка с издаденото направление от ДСП – П. и на основание чл. 39 ал. 2 от ППЗСУ, на 01.12.2022 година в ЦОП – Община П. е регистриран договор за ползване на социалната услуга – „Семейно консултиране и подкрепа“, „Превенция на отпадането от училище“, „Психологическо консултиране и подкрепа“ и „Логопедична терапия“ за детето Е. П., със срок до 09.11.2023 година (лист 58).

На 09.12.2022 година директорът на СУ „Иван Вазов“ е изготвила доклад, с който информира директора на отдел „Закрила на детето“, град П. за необходимост от преминаване на ученика Е. към комбинирана форма на обучение, която съчетава обучение по реда на дневната форма и индивидуално обучение по един или по няколко предмета (лист 59). От директора на СУ „Иван Вазов“ е изготвен доклад и на 12.01.2022 година за това, че майката на Е. не е представила на училищните власти и на медицинския специалист на училището здравно-профилактична карта с нанесени ваксини по задължителния имунизационен календар на Р България (лист 65).

До директора на отдел „Закрила на детето“, град П. е изпратен доклад от директора на СУ „Иван Вазов“, град П. и на 20.01.2022 година, във връзка с подадени до нея доклади от класния ръководител госпожа Н. и училищния психолог Н. К., съгласно които на 19.01.2023 година, Е. се е държал агресивно, както в началото на учебната година – говорил е цинизми, показвал е неприлични жестове, в междучасието е удрял съученика си С. с юмруци, заради показан неприличен жест, катерил се по чиновете и столовете и е залял с вода две от съученичките си. По данни от доклада на училищния психолог детето е споделило, че майка му го бие и хапе. Посочено е, че по детето няма видими физически следи, но емоционалните са много тежки и пречат на адаптацията му, на изграждането на социален кръг, на спазване на отговорности и задължения в училище (лист 68 – 70).

За подадения на 20.01.2023 година сигнал до директора на дирекция „Социално подпомагане“ – П. е изготвен доклад за оценката му. Съгласно доклада, майката на Е. се е явила в ОЗД заедно със своята майка Петранка Петрова и е отрекла данните в сигнала. Тя е отказала детето  да премине в комбинирана форма на обучение и е заявила, че е нарушено правото на детето  да ходи на занималня, като го изпращат при психолога на училището. Майката и бабата са отказали да разпишат протокол за проведения разговор. Не е бил проведен и разговор с детето. Било е взето решение да се свика Координационен механизъм за работа по случаи на деца, претърпели насилие или в риск от насилие съгласно чл. 36г ал. 1 и ал. 3 от ЗЗДет (лист 60 – 61).

На 25.01.2023 година в сградата на ДСП – П. е била проведена среща на мултидисциплинарния екип за прилагане на Координационен механизъм за работа по случаи на деца, претърпели насилие или в риск от насилие, във връзка с подадения сигнал от директора на СУ „Иван Вазов“, за която среща е изготвен протокол. Съгласно протокола, във връзка с поетите ангажименти за сътрудничество и координиране на работа на териториалните структури на органите за закрила на детето при случаи на деца, жертви на насилие или в риск от насилие и при кризисна интервенция, както и съгласно чл. 36г ал. 1 от ЗЗДет, е разработен план за действие за защита на децата и за предотвратяване на насилието, а именно: СУ „Иван Вазов“ да назначи помощник - учител в класа, където детето учи в срок от един месец; ОЗД да изготви и връчи на майката задължително предписание в срок от седем дни; ОЗД да информира РП – П. за действия по компетентност; ЦОП – П. да работи и с майката, освен с детето, както и да съдейства за изготвяне на документи за имунизации на детето; извършване на проучване на близки и роднини, както и бащата на детето в срок от един месец; изискване на информация от психолога на ЦОП за данни за проявено насилие спрямо детето в срок от 24 часа и търсене на съдействие от РУ – П. за връчване на задължително предписание на майката в срок от един месец (лист 24).

За провеждането на 25.01.2023 година на срещата на мултидисциплинарния екип за прилагане на Координационен механизъм за работа по случаи на деца, претърпели насилие или в риск от насилие по отношение на детето Е.П.са били уведомени с писмо от 24.01.2023 година началника на РУ – П. при ОД – Бургас на МВР, административния ръководител на РП – Бургас, ТО – П., кмета на община П., управителя на ЦОП – П. и секретаря на МКБППМН (лист 66).

На 25.01.2023 година е бил проведен и разговор – среща с майката и бабата на Е., за което е съставен протокол. Съгласно същия двете са отрекли майката да бие детето. Заявили са, че детето е нарочено и ще потърсят правата си по съдебен ред. Според майката, детето не е посещавало занималня, а се е намирало при психолога. Според майката, Е. не е проявявал признаци на непослушание, а след училище си е играел със съучениците си. Майката е отказала да подпише протокола (лист 71).

На същата дата е изготвен и социален доклад по случая, съдържащ: общи данни за детето; потребности на детето, свързани с развитието му; капацитет на родителите; фактори на средата и семейството и изводи и препоръки. Съгласно доклада, Е.П.е включен в регистъра за деца, нуждаещи се от специална закрила – деца в риск от 24.01.2022 година. Направени са изводи, че М.И. следва да осъществява ефективен родителски контрол над сина си Е.П.- да не допуска упражняване на агресия от негова страна спрямо съучениците му в училището, където се обучава, да задоволява адекватно образователните му потребности, като окаже съдействие на училищните власти за преминаване на детето в комбинирана форма на обучение, да съблюдава и да осигурява редовно, както своето присъствие, така и на детето в ЦОП – П. при предоставяне на социалната услуга, съгласно направление № НП/Д-а-П-041/09.11.2022 година, с цел мотивирането му за отговорно отношение към образователния процес, създаване на умения за успешна социализация и правилни модели на поведение, недопускане на конфликтни ситуации със съученици и учители, а също да не оставя детето си без надзор от пълнолетно лице, както и да осигурява адекватно битовите му потребности, и да се въздържа от физическо и психическо насилие спрямо детето. Като препоръка е посочено да се издаде задължително предписание на майката (лист 62 – 63).

На 26.01.2023 година във връзка с направено искане от директора на Дирекция „Социално подпомагане“, град П., психологът в ЦОП – П. е дала становище, че през месец декември 2022 година са проведени две консултации с родителя, в която едната от срещите е в присъствие и на детето. През месец януари 2023 година до този момент са проведени две психологически консултации с детето. Посочено е, че в процеса на предоставяне на социалната услуга на детето – психологическо консултиране в ЦОП, специалистът не наблюдавала индикации на физическа агресия от страна на майката към детето. Посочено е, че по време на консултациите детето е спокойно, изпълнително, охотно да споделя изминалия ден, също така спокойно споделя за отношенията си с майка си и какво обичат да правят заедно. На една от редовните срещи в провеждане на игрова театрална терапия в пресъздаване на приказката „Снежанка и седемте джуджета“ с помощта на куклите, детето е изразило своите страхове – „че вещицата ще вземе неговия баща“, като на въпроса от страна на специалиста, коя е тази вещица, Е. е посочил другата жена на „тати“. От малко проведените срещи специалистът е констатирал, че влошените отношения на майката и нейния съжител, влияят негативно на емоционалното и поведенческото състояние на детето, а Е. се е чувствал застрашен, виновен, неспокоен и затова проявява тези поведенчески прояви в училищна среда, като механизъм на защита, от последващо се разочарование, ако допусне някой друг до себе си, да не би да бъде отново изоставен (лист 74).

На 27.01.2023 година на основание чл. 21 ал. 1 т. 3 от ЗЗДет., във връзка с чл. 18 ал. 4 от ППЗЗДет. е издадено оспореното задължително предписание. Същото е връчено на М.И. на 23.02.2023 година (лист 6 -7).

По делото са представени още протокол от 23.02.2023 година за проведена среща – разговор в СУ „Иван Вазов“, град П., съгласно който детето Е. посещава само логопед, отписано е от занималня, както и от психолог. Посочено е, че продължава да проявява агресия към другите децата, като е показан запис от камера в училище – детето удря друг свой съученик и други две деца се опитват да ги спрат (лист 64).

Приложени са и два протокола, от които се установява, че е назначен ресурсен учител, който да работи с Е. и още няколко деца. Сочи се, че майката продължава да не съдейства на училището, държи се грубо и отказва детето да посещава психолога на училището. От протокола за проведения телефонен разговор с ЦОП – П. се установява, че майката е съобщила, че е зле с нервите и детето не е посещавало услугата от 15.02.2023 година (лист 77).

В съдебно заседание са разпитани свидетелите Нанси К. и Г. Р..

Според свидетеля Р. – класен ръководител на Е. П., детето е започнало още в началото на учебната година да се държи агресивно спрямо съучениците си – бие ги, обижда ги. Споделя, че комуникацията с майката е трудна. Заявява, че не е имала информация, че детето е с аутизъм, но след като това е станало известно, същото е преминало към обща подкрепа, за да може да увеличат часовете с индивидуална подготовка. Сочи, че вниманието му се задържа за около два часа, тъй като има проблеми с концентрацията и трябва да се работи индивидуално с него. Обяснява, че трудно издържа да работи в голяма група, не може да стои на едно място, закача се с децата и се разхожда. Госпожа Р. твърди, че майката на Е. обвинява училището за това, че е изгонена от работа и че се е разделила с мъжа си. Държала се е грубо с госпожата на занималня. Заявява, че е предлагана комбинирана форма на обучение, изразяваща се в това детето да учи два часа с клас и след това да бъде поеман от специалисти, но майката отказва да съдейства.

Според свидетеля К. – психолог в СУ „Иван Вазов“ - детето Е. е имало редовни консултации при нея до края на март, но впоследствие майката е отказала работата на психолог с детето , и повече срещи не са провеждани. Разяснява, че при индивидуална работа с него всичко е наред, но когато е в група, се наблюдава понижено внимание. Сочи, че на детето на липса концентрация и то често реагира агресивно на различни шумове – позволява си да рита, да плюе или да ударя. Обяснява, че при такива случаи го извежда от класната стая, води го кабинета си да го успокои, след което го връща отново в класната стая. К. заявява, че при наблюдение на класната стая не е забелязала да има дразнител сред децата, а по-скоро Е. в един момент се изчерпва, не иска да стои на чина, става и бута тетрадките на децата, пее си песнички и т.н. Счита, че най - подходящата форма за обучение на Е. е комбинираната форма с редуване на индивидуални занимания и общи занимания с класа. Според психолога, тази комбинирана програма би могла да даде добри резултати по отношение на Е. и когато това се случи същата ще бъде прекратена.

При така установената фактическа обстановка, съдът приема от правна страна следното.

Жалбата срещу заповедта е подадена по пощата на 09.03.2023 година - в рамките на предвидения за това процесуален срок, което се установява от датата на връчване на оспорената заповед – 23.02.2023 година. Подадена е от лице, за което оспорения акт е неблагоприятен, поради което същата има правен интерес от оспорването. Това прави жалбата процесуално допустима за разглеждане, като между страните няма спор относно този въпрос.

Задължителното предписание е издадено от компетентен орган, съгласно чл. 21 ал. 1 т. 3 от ЗЗДет, във връзка чл. 18 ал. 4 от ППЗЗДет.

Съгласно чл. 21 ал. 1 т. 3 от ЗЗДет, дирекция „Социално подпомагане“ извършва проверки по жалби и сигнали за нарушаване правата на децата и дава задължителни предписания за отстраняването им при условия и по ред, определени в правилника за прилагане на закона. А нормата на чл. 18 ал. 4 от ППЗЗДет определя, че при отказ за сътрудничество от страна на родител, настойник или попечител или на лицето, което полага грижи за детето, по предложение на социалния работник, водещ случая, директорът на дирекция „Социално подпомагане“ издава задължително предписание. В настоящият случай оспореният акт е издаден от директора на дирекция „Социално подпомагане“, град П., т.е. от компетентен орган.

Административният акт съответства на законовите изисквания за форма. Специалният закон (ЗЗДет), не въвежда изисквания относно формата, в която следва да се постановяват актовете, даващи задължителни предписания. В този случай приложими са изискванията, въведени от чл. 59 ал. 2 от АПК, тъй като процесната заповед е индивидуален административен акт. В нея са изложени мотиви, както и фактическите и правните основания за издаването й. Относно фактите компетентният административен орган е изложил същите накратко в хронологична последователност, като съдът ги счита за адекватни, предвид събраните по делото доказателства. Събитията, които са довели до издаването на административния акт, са коментирани подробно в изготвените социални доклади и на проведената работна среща на мултидисциплинарния екип по прилагане на Единния координационен за работа в случаи на деца, жертви на насилие или в риск от насилие. Мотивите на административния акт се допълват изцяло от събраните по преписката писмени доказателства, в съответствие с предвиденото в ТР № 16/1975 г. на ОСГК на ВС. Поради това неоснователни са твърденията в жалбата, че оспорваният административен акт е немотивиран.

В административното производство не са допуснати процесуални нарушения. Съгласно чл. 20 ал. 1 от ЗЗДет, специализиран орган за провеждане на политиката за закрила на детето в общината е дирекция „Социално подпомагане“, в която се създава отдел за закрила на детето. Разпоредбата на чл. 21 ал. 1 т. 3 от ЗЗДет по този закон дирекция „Социално подпомагане“ извършва проверки по жалби и сигнали за нарушаване правата на децата и дава задължителни предписания за отстраняването им при условия и по ред, определени с правилника за прилагане на закона. Нормата на чл. 18 ал. 4 от ЗЗДет предвижда, че при отказ за сътрудничество от страна на родител, настойник или попечител или на лицето, което полага грижи за детето, по предложение на социалния работник, водещ случая, директорът на дирекция „Социално подпомагане“ издава задължително предписание.

От представените по делото доказателства се установява, че дирекция „Социално подпомагане“ е била сезирана първоначално със сигнал за дете (Е. П.) с проблемно поведение в училище (лист 32), а в последствие с втори сигнал, съгласно който същото дете е споделило на училищния психолог за проявено насилие спрямо него от майката (лист 68), и двата сигнала от директора на СУ „Иван Вазов“.

В съответствие с разпоредбата на чл. 36г ал. 2 от ЗЗДет, след получаване и на двата сигнала са били изготвени оценки на сигналите (лист 33 и лист 60), в които е предложено да се предприемат мерки за закрила в семейна среда за детето, като се свика Координационния механизъм за работа по случаи на деца, претърпели насилие или в риск от насилие съгласно чл. 36г ал. 1 и ал. 3 от ЗЗДет. За проведените срещи на мултидисциплинарния екип за прилагане на Координационен механизъм за работа по случаи на деца, претърпели насилие или в риск от насилие са били изготвени протоколи, съответно от 24.10.2022 година и от 25.01.2023 година. След първия сигнал е разработен план за действие (лист 52) и е било издадено направление за ползване на социални услуги (лист 55). След втория сигнал в протокола от 25.01.2023 година е прието ОЗД да изготви и връчи на майката задължително предписание (лист 24).

В настоящият случай от представените по делото писмени доказателства и от събраните гласни такива, се установява липсата на желание от страна на майката за сътрудничество във връзка с нуждите и потребностите на детето, тъй като отказва същото да мине на комбинирана форма на обучение, не представя на училищните власти медицински документи, свързани със здравето на детето, отказала е посещенията при училищния психолог и проявява неуважение към учителите на детето. Предвид това, подадените сигнали до директора на отдел „Закрила на детето“, град П. и взетото на 25.01.2023 година решение на проведения Координационен механизъм за работа по случаи на деца, претърпели насилие или в риск от насилие, директора на отдел „Закрила на детето“, град П. правилно и в съответствие с разпоредбата на чл. 18 ал. 4 от ППЗЗДет. и чл. 21 ал. 1 т. 3 от ЗЗДет. е издал оспореното задължително предписание.

Обжалваното задължително предписание е в съответствие с целта на закона. Съгласно чл. 1 ал. 1 от ЗЗДет, този закон урежда правата, принципите и мерките за закрила на детето, органите на държавата и общините и тяхното взаимодействие при осъществяване на дейностите по закрила на детето. Според чл. 1 ал. 2 от ЗЗДет, държавата защитава и гарантира основните права на детето във всички сфери на обществения живот за всички групи деца съобразно възрастта, социалния статус, физическото, здравословно и психическо състояние, като осигурява на всички подходяща икономическа, социална и културна среда, образование, свобода на възгледите и сигурност. Като орган по провеждането на държавната политика в областта на закрила на детето (чл. 6 т. 2 от ЗЗДет.), дирекция „Социално подпомагане“ - П. е била длъжна да осигури сигурността на детето, поради което с издаването на процесното задължително предписание спрямо майката тази цел на закона е реализирана.

По изложените причини подадената жалба се явява неоснователна и следва да се отхвърли. Затова, на основание чл. 172 ал. 2 от АПК, съдът

Р Е Ш И

ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.Г.И. с ЕГН ********** и съдебен адрес *** – адвокатско съдружие „Добрев и ко“, чрез адвокат И.М. против задължително предписание № П/Д-А-П-001/27.01.2023 година на директор на дирекция „Социално подпомагане“ - П..

Решението може да се обжалва пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

Съдия: