Решение по дело №548/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 99
Дата: 15 март 2022 г.
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20217240700548
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 септември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

99                                            15.03.2022г.                            Стара Загора

В ИМЕТО НА НАРОДА

СТАРОЗАГОРСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД

         На петнадесети февруари две хиляди двадесет и втора година в открито заседание в следния състав:

                                                                          СЪДИЯ: ДАРИНА ДРАГНЕВА

Секретар: Ива Атанасова

Като разгледа докладваното от съдия Драгнева административно дело №548 по описа за 2021г. и за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. чл.215 от ЗУТ вр. с чл. 128 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, образувано по  жалбата на „ЛЕТИЩЕ КАЗАНЛЪК“ АД ЕИК ********* със седалище и адрес на управление град Казанлък, ул. „Извора“ №2, представлявано от редовно упълномощен адвокат против Заповед №1428/06.08.2021г на Кмета на община Казанлък, с която на основание чл.129 ал.1 чл.108 ал.2 от Закона за устройство на територията и Решение №11/15.07.2021г на Общински съвет Казанлък  с цел реализиране на стопанска инициатива е одобрен ПУП-парцеларен план и план-схема за довеждащ водопровод за минерална вода и електрически кабел за захранване на помпата от съществуващ сондаж К-2, находящ се в ПИ с идентификатор 35167.99.743 по КККР на град Казанлък / собственост на жалбоподателя/ до ПИ 35167.505.245 и до ПИ 35167.507.357 по КККР на град Казанлък, които са застроени със „Спа хотел Кингс Валей“ и „Аквапарк“, собственост на Кингс Валей ЕООД. Трасето на парцеларния план минава през ПИ 35167.99.743- поземлен имот за движение и транспорт, собственост на ЛЕТИЩЕ КАЗАНЛЪК АД, 35167.56.428- напоителен канал, частна общинска собственост, 35167.56.427 „за местен път“ – публична общинска собственост, с обща проектна дължина 631м, и проектен сервитут 3775 кв.м.

        Трасето на план-схемата минава в урбанизирана територия на Казанлъшки минерални бани през поземлени имоти за второстепенни улици, които са публична общинска собственост, през 35167.507.245 – за курортно рекреационен обект, собственост на „Кингс Валей“ ЕООД и през 35167.507.356- ниско застрояване, собственост на Кингс Валей ЕООД с обща проектна дължина 519м.

       Жалбата е частично допустима като подадена от лице, което е собственик на имот 35167.99.743 по КККР на град Казанлък, който е предмет на ПУП-парцеларен план, а именно трасето на довеждащия водопровод за минерална вода и на електрическия кабел за захранване на помпата от съществуващ сондаж К-2 започват от този същия поземлен имот, поради това, че сондаж К-2 се намира под неговата повърхност. Няма данни за датата, на която оспорената заповед е съобщена на „ЛЕТИЩЕ КАЗАНЛЪК“ АД, поради което следва да се приеме, че правото на жалба не е преклудирано. Правото на жалба обаче е ограничено да обекта на правото на собственост, а  именно до одобряването на парцеларния план върху имот 35167.99.743 по КККР на град Казанлък, поради което следва да бъде оставена без разглеждане в частта й относно одобряване на парцеларен план и на трасето на план-схемата касателно поземлени имоти 35167.56.428 / напоителен канал, частна общинска собственост, 35167.56.427 за местен път, публична общинска собственост/, съответно поземлени имоти в урбанизираната територия, които не са обект на вещни права на жалбоподателя. Всички волеизявления, които не касаят ПИ 35167.99.743, съдържащи се в оспорената заповед за одобряване на парцеларен план и на план-схема не засягат правата и интересите на жалбоподателя и не могат да бъдат предмет на съдебен контрол по неговата жалба – аргумент и от чл.131 ал.2 т.1 от ЗУТ.

       Предмет на настоящото производство е законосъобразността на Заповед №1427/06.08.2021г на Кмета на община Казанлък за одобряване на ПУП- парцеларен план в частта за ПИ 35167.99.743 по КККР на град Казанлък, собственост на „ЛЕТИЩЕ КАЗАНЛЪК“ АД гр. Казанлък.

      С жалбата се твърди на първо място, че е допуснато съществено нарушение на правилата на административното производство, тъй като за неговото начало не е уведомен жалбоподателя, не е спазена процедурата за обществено обсъждане на проекта.  Нарушения на материалния закон: Съгласно Удостоверение за експлоатационна годност на летателна площадка „Казанлък, издадено от ГД ГВА при Министерство на транспорта е видно, че дружеството управлява и стопанисва летателна площадка. При одобряване на парцеларния план не е изпълнено съгласуването по чл.42 ал.3 от Закона за гражданското въздухоплаване и не са съобразени сервитутните ограничения, които осигуряват използването на летателната площадка по предназначение. Обременяването на ПИ 35167.99.743 по КККР на Казанлък със сервитут за прокарване на водопровода за минерална вода засяга правото на собственост, без преди това собствениците на имота да са уведомени от Община Казанлък за това как ще бъдат обезщетени в случай, че трябва да се съобразят със съществуването на находището на минерална вода в имота им – сондаж К2. Освен това, съгласно Решение №7936/12.09.2005г на ВАС на РБ парцеларен план се одобрява само, когато има отчуждаване. В заповедта не се посочва да е започнала процедура по отчуждаване. Нарушен е и чл.65 ал.5 от ЗУТ, тъй като изменението на положението и устройството на заварените строежи – подземни или надземни, съответните работи се извършват след издаване на разрешение за строеж. В заповедта се сочи, че Общинския съвет е разрешил изработването на ПУП –парцеларен план за елементи на техническата инфраструктура, но проекта е внесен за одобрени преди да влезе в сила ПУП-план за улична регулация и план за регулация на Казанлъшки минерални бани, а това означава, че е нарушена забраната да се обсъждат и одобряват допълнителни планове преди да е влязъл в сила основния план, който определя главното предназначение на всеки един от имотите и евентуалните сервитути върху тях. Съгласно чл.124б ЗУТ Решенията на общински съвет Казанлък трябва да бъдат публикувани на сайта на община Казанлък и подложени на обществено обсъждане. Не е спазено изискването на чл.126 ал.1 от ЗУТ за възлагане изработването на проекта по реда на ЗОП. Следвало е жалбоподателя да бъде предварително обезщетен преди да бъде издадена заповедта на Кмета, с която имота му се обременява с допълнителни тежести. Не е спазена процедурата по чл.128 ал.1 до ал.3 от ЗУТ за начина на съобщаване на изработения проект на ПУП-парцеларен план на заинтересованите лица, което означава, че не е даден срок на ЛЕТИЩЕ КАЗАНЛЪК АД да възрази срещу проекта. Не е представено Разрешително за водовземане от находище №51 „Овощник“, от Приложение №2 към чл.14 ал.2 от Закона за водите. От обяснителните записки към проекта за ПУП –парцеларен план и към Разрешителното за водовземане от 06.06.2019г е видно, че проекта за довеждащ водопровод и електрически кабел за помпата са изработени въз основа на Решение 1170 на Общински съвет Казанлък, съгласувано с ВиК Стара Загора и ЕР-ЮГ с уточнени трасета на съществуващи комуникации, но не и с ГД КВА, относно начина на засягане на сервитутната зона на Летище Казанлък, а съгласувателно становище е нужно по силата на Наредба №14 за летищата и летищното осигуряване, както и според Наредба №10 за системите и средствата за комуникация, радионавигация и обзор и процедурите за комуникация в гражданското въздухоплаване. Протокол №11/15.07.2021г на ЕСУТ при Община Казанлък отбелязва ,че приема ПУП-ПП, но уточнява че за да се съгласува и одобри инвестиционен проект и да се издаде разрешение за строеж следва да се конкретизира искането в частта на имот 35167.99.743, както и че няма постигнато съгласие по чл.193 ал.2 от ЗУТ за учредяване право на прокарване на отклонение от общи мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура. Кмета не е издавал заповед за учредяване право на прокарване, при която следва да се съобрази със съществуващото положение без да влошава възможността за ползване на служещия имот по предназначение тоест правно значение и пречка да се прокара водопровод, според жалбоподателя е това, че неговия имот вече е летище по смисъла на ЗГВ. Иска от съда отмяна на оспорения административен акт, което е допустимо в посочената по-горе част за собствения му поземлен имот, с присъждане на разноските по делото.

   Ответника Кмета на община Казанлък, чрез процесуалния си представител иска от съда да бъде отхвърлена жалбата като неоснователна. Претендира разноските по делото.

  Ответника Кинг Валей ЕООД, чрез редовно упълномощен адвокат иска от съда да бъде отхвърлена жалбата.

      Административен съд Стара Загора като взе предвид доводите на страните, съобразно доказателствата и закона, намира за установено следното:

     Находище на минерална вода „Овощник“ е изключителна държавна собственост по силата на чл.14 т.2 от Закона за водите, включено в списък Приложение №2 към тази разпоредба под номер 51, което е предоставено за безвъзмездно ползване и управление на Община Казанлък с Решение №52/11.02.2011г на Министъра на околната среда и водите. Кингс Валей ЕООД е титуляр на Разрешително №9/06.06.2019г издадено от Кмета на община Казанлък за водовземане от сондаж К2 и К5, находище Овощник с цел лечебни процедури и хигиенни нужди с обект на водоснабдяване Хотел „Кингс Валей“ гр. Казанлък / Казанлъшки минерални бани//стр.12 по делото/. Като условие в Разрешителното е посочено присъединяването на водоснабдявания обект / хотел на Кингс Валей ЕООД/ към Сондаж К2 да се извърши съгласно проекта за присъединяване, на основа на който е издадено разрешителното – представен на стр.183 и сл. по делото и касаещ действието на разрешителното за водовземане. На схемата за добив и ползване на минерална вода от Сондаж К2 е показан водопровод, който започва от сондаж К2 към Аквапарка в ПИ 35167.507.34 на Кингс Валей ЕООД с отклонение към хотел „Кингс Валей“ в ПИ 35167.507.245 по КК. Според обяснителната записка „обща част“ стр.34, проектът е за довеждащ водопровод за минерална вода и ел кабел за помпата от сондаж К2 до СПА хотел Кингс Валей и до Увеселителен комплекс „Аквапарк“ въз основа на Решение №1170/26.09.2019г на Общински съвет Казанлък за изработка на ПУП-парцеларен план, съгласувана скица от ВиК Стара Загора и ЕР-ЮГ с уточнени трасета на съществуващи комуникации, геодезическо заснемане на трасето, кадастрален и регулационен план на град Казанлък / в частта за план-схемата/, разрешително за ползване на минерална вода №09/06.06.2019г за сондаж К2 и К5 и разрешително за водовземане №3/11.07.2013г. Сондаж К2 се намира в ПИ 35167.99.743 на ЛЕТИЩЕ КАЗАНЛЪК АД, където има сграда на помена станция, от която се подава минерална вода на консуматорите, а именно КИНГС ВАЛЕЙ ЕООД за нуждите на увеселителен комплекс – „Аквапарк“, открит минерален плаж, находящ се в кв Казанлъшки минерални бани –Овощник, и към новопроектиран обект на друго дружество Строймат 2000 ЕООД. Трасето на водопровода и ел кабела са разположени частично по общински път Казанлък-Овощник и през ПИ 35167.507.245 на КИНГС ВАЛЕЙ ЕООД. Края на водопровода е до имотната граница на ПИ 35167.507.34, където е Аквапарка. От тази текстова част става ясно, че нов водопровод в ПИ 35167.99.743 на жалбоподателя няма да има – трасето на новия водопровод е през общински път и през имота на ответника, по чиято инициатива е одобрен парцеларния план. В Списъка на засегнатите имоти – предмет на ПУП-ПП / стр.42/ са посочени имот 35167.56.428 – напоителен канал и ПИ 35167.56.427 за местен път с обща дължина на трасето през тези имоти 631м и проектен сервитут 3775кв.м. Трасе през ПИ 35167.99.743 на водопровод е показано на графичната част на проекта за ПУП-ПП / стр.47 в бледо зелено/. Установява се от обяснителна записка / стр.56/ и от ситуация на захранващия помпата ел кабел Н.Н. от сондаж К2 / стр.60/, че трасето на новата кабелна връзка започва от помпата в Сондаж К2 до шахта -1 в имота на хотела. На тази схема в син цвят е дадено и трасето на новопроектирания водопровод, като е видно, че такъв започва от сондажа и свършва в имота за хотела, като водопровода и ел кабела вървят заедно в рамките на една сервитутна ивица от 0.60м около тръбата и кабела в частта на трасето обхванато от ПУП-ПП. Тази графична част от проекта за ПУП-ПП показва ясно в плътен син цвят новопроектирания водопровод за минерална вода. В същия плътен син цвят е показана изходящата тръба към Спа хотел Кингс Валей ЕООД на стр. 61 по делото. В списъка на засегнатите имоти от План схемата / стр.48/, за разлика от списъка на засегнатите от ПУП-ПП имоти на стр. 42, е включен ПИ 35167.99.743 на Летище Казанлък АД с площ на сервитута от 74кв.м. и дължина на трасето от 62м, но според текстовата част на заповедта трасето на парцеларния план минава през ПИ 35167.99.743. Съгласно представеното Удостоверение на стр.186 ПИ 35167.99.743 се намира в местността Големите ливади, но вида на територията е Урбанизирана, поради това, че НТП  на имота е за движение и транспорт, но не попада в обхвата на ПУП по чл.16 от ЗУТ за кв. „Казанлъшки минерални бани“ като остава извън него.  В техническото задание приложено към искането за разрешаване изработването на ПУП-ПП е посочено, че неговия териториален обхват е поземлени имоти 35167.56.428 и 427 / напоителен канал и местен път/, с дължина на трасето 631м, която не включва 74кв.м. от ПИ 35167.99.743 на жалбоподателя, а към техническото задание е приложен и списък като този на стр.42 към проекта за ПУП-ПП, който включва два засегнати имоти – напоителен канал и общински път. Решение №1170/26.09.2019г на Общински съвет Казанлък одобрява Задание на ПУП-ПП за довеждащ вопровод за минерална вода за захранване на ПИ 35167.507.245 и 34 за хотела и аквапарка на ответника Кингс Валей ЕООД от Сондаж К2 в землище на Казанлък в ПИ 35167.99.743 – поземлен имот за движение и транспорт като в мотивите и вписано, че проектното трасе на ПП засяга ПИ 35167.99.743, 35167.56.428 напоителен канал и 35167.56.427 за местен път. Това означава, че между техническото задание и проекта на ПУП-ПП от една страна и оспорената заповед в частта й за ПИ 35167.99.743 има противоречие, тъй като в проекта за ПП трасето през ПИ 35167.99.743 е дадено графично, но не и текстово, нито с изчисление на неговата дължина и площ на сертитутната зона около водопровода и електрическия кабел. Текстово е направено изчисление и е показана дължина на трасето в списъка на засегнатите имоти от План схемата, но пък в оспорената заповед в тази й част не е утвърдено трасе през имота на жалбоподателя. План-схемата е за други имоти в урбанизираната територия на кв. Казанлъшки минерални бани.

         По делото липсва графична част към Заповед № 1427/06.08.2021г на Кмета на община Казанлък, тъй като представените графични части към проекта по смисъла на чл. 62в от Наредбата за обема и съдържанието на устройствените планове, не са подписани от Кмета на община Казанлък. Съгласно чл.62в от Наредбата за обема и съдържанието на устройствените планове проектът на парцеларния план съдържа графични и текстови материали. Съгласно чл.129 от ЗУТ, съответния компетентен орган одобрява със заповед подробните устройствени планове след приемане на проекта от експертния съвет, а това означава, че се одобрява със заповед вече приетия проект в неговата пълнота – графична и текстова част. Съответно и в чл. 65 ал.5 т.6 от Наредбата, на одобряващия орган се предоставя един оригинал на парцеларния план на хартиен носител и в цифров вид върху технически носител, както и копие на хартиен носител и в цифров вид върху технически носител за АГКК. Върху този оригинал на хартиен носител следва да се постави и съответното изявление на компетентния орган за одобряване на графичната част на подробния устройствен план. Заповедите за одобряване на подробните устройствени планове имат за предмет приетите техни проекти – графични и текстови части, които следва да имат и съответствие. В настоящия случай заповедта на Кмета на община Казанлък се явява незаконосъобразна поради липса на одобрена графична част на проекта от една страна, а от друга не са изяснени всички факти, които имат значение: Съгласно чл. 15 от Закона за водите публична държавна собственост са и земите, заети от пояс I на санитарно-охранителните зони на водоизточниците и съоръженията за питейно-битово водоснабдяване, публична държавна собственост, и на водовземните съоръжения за минерални води по чл. 14, т. 2 – тоест точно тези минерални води, които са изключителна публична държавна собственост, каквато се явява и находището на минерална вода Овощник. Следователно не е изяснено изобщо в случая дали трасето на водопровода, което ще започва от сондаж К2 минава през имот, който е на ЛЕТИЩЕ КАЗАНЛЪК АД, или по силата на чл.15 от Закона за водите, площта, обхваната от санитарно охранителната зона, определена със  Заповедта на Министъра на здравеопазването е публична държавна собственост. Но освен този пояс І има и пояс ІІ и пояс ІІІ, а съгласно чл. 34 от Наредба №3/16.10.2000г собствениците на земи в границите на СОЗ около водоизточниците и съоръженията за питейно-битово водоснабдяване и около водоизточниците на минерални води, използвани за лечебни, профилактични, питейни и хигиенни нужди, са длъжни да спазват забраните и ограниченията, определени за пояса от СОЗ, в който попада имотът – аргумент и от чл.33 от Закона за водите, тоест не съответно на закона е изискването на жалбоподателя водопровода да се съобразява с летището, а точно обратното – и то защото минералните води са изключителна държавна собственост поради обществения интерес и се ползват в обществен интерес, дори когато разрешителното е издадено на търговци, но за посочените лечебни и хигиенични нужди. На следващо място и само за отговор на жалбоподателя – чл.42 ал.3 от ЗГВ касае съгласуване на разрешения за строеж, но не и на проекта на парцеларния план. Въз основа на този план ще се определи и обезщетението за проектираната по него сервитутна зона, чийто размери се определят от специална Наредба, посочена в проекта за ПУП-ПП – аргумент от чл.83 ал.4, ал.5 и чл. 83а от ЗУТ. Водовземни съоръжения за минерални води по чл. 13, ал. 1, т. 4 / изключителна държавна собственост/ от Закона за водите могат да се изграждат от държавата, общини, когато са им предоставени за управление минерални води, изключителна държавна собственост, както от и за сметка на лицата, на които е предоставено право за водовземане от минерални води, чрез ново съоръжение по реда на Закона за водите или концесия за добив на минерална вода. Съоръжението ще бъде държавна собственост. А по силата на чл.17а от ЗВ ответника Кингс Валей ЕООД е лице по смисъла на чл. 83а от ЗУТ, което може да изгради съоръжение за вземане на водите, съгласно разрешителното за водовземане, но то ще бъде собственост на държавата. Водопреносната и водоразпределителната мрежа на минералните води е публична общинска собственост, но в случая не се касае за отклонение от нея, което да достигне до хотела на ответника, а за изграждане на водопровод от находището до неговите два имота. Правото на прокарване като сервитут по чл.193 от ЗУТ има друго съдържание - право да се изгради и придобие в собственост отклонение от общи мрежи и съоръжения на техническата инфраструктурата, на които признаци не отговарят фактите по случая с разрешително за водовземане на минерални води от находище, чрез изграждане на водопроводи и помпи в самото находище до имота на жалбоподателя, а поради това, че находището е в частен имот тези водопроводи започват от този имот е не се касае за отклонение, което да премине през него.  Парцеларния план за водопреносната мрежа на минералните води определя сервитутните ивици и площта, а тя има значение за обезщетението, след изплащане на което възникват правата на лицата, които имат право да изградят водопреносното съоръжение, а то ще бъде в собственост не на тези, които го изграждат, а на посочените в Закона за водите – държавата за съоръжението и общината за водопреносната мрежа. Ето защо не съответно на закона е изискването да се учреди право на прокарване в полза на ответника Кингс Валей ЕООД, след като се касае за публична водопреносна мрежа за минерална вода, от която ще се правят тепърва отклонения, едно от което за хотела на ответника. Не се касае за прокарване на отклонение от съществуващ водопровод – тоест от общи мрежи, а за изграждане на съоръжения за водовземане и пренос на минерална вода от находището до съответния обект по силата на Разрешение издадено по Закона за водите.

    В този устройствен план обаче и по силата на чл. 86 ал.1 от ЗУТ трябва да се предвиждат санитарно-охранителни зони около водоизточниците и съоръженията, определени по реда на Закона за водите. Сондаж К2 следва да има санитарно охранителна зона и тя да се отрази в парцеларния план – а това е задължение на лицето, което е инициирало производството по силата на чл.48 т.5 от Закона за водите – водоползвателите –титуляри на разрешителни имат задължението да предприемат действия за определяне на санитарно-охранителните зони на съоръженията за питейно-битово водоснабдяване и тези за минерални води, използвани за лечение, профилактика. При спазване на това задължение би се изяснила площта и границата на санитарно охранителните зони и съответно в техните граници да попада и водопровода, който тръгва от находището К2, съответно и режима на ограниченията и правата на собственика на имота, част от която попада в санитарно охранителни зони от пояси ІІ и ІІІ, които не са държавна собственост.

       При тези нарушения на съдържанието на оспорената заповед и на съдържанието на проекта за парцеларен план се налага извод за основателност на жалбата.

Мотивиран от изложеното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд Стара Загора

Р Е Ш И

ОТМЕНЯ Заповед №1427/06.08.2021г на Кмета на община Казанлък в частта за одобряване на парцеларен план за ПИ 35167.99.743 по КККР на град Казанлък, по жалба на „ЛЕТИЩЕ КАЗАНЛЪК“ АД ЕИК *********.

ОСЪЖДА Община Казанлък да заплати на „ЛЕТИЩЕ КАЗАНЛЪК“ АД ЕИК ********* сумата от 1500лв /хиляда и петстотин/, представляваща разноски по делото.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „ЛЕТИЩЕ КАЗАНЛЪК“ АД ЕИК ********* против Заповед №1427/06.08.2021г на Кмета на община Казанлък в частта за одобряване на Парцеларен план и План схема на довеждащ водопровод и електрически кабел за имотите, извън ПИ 35167.99.743 по КККР на град Казанлък и ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д.№548/21г по описа на АС Стара Загора в тази му част.

       ЗАЛИЧАВА от списъка на заинтересованите лица Община Казанлък.

      Решението подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от връчването му на страните, а в прекратителната му част в 7-дневен срок.

 

СЪДИЯ: