Решение по дело №910/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 февруари 2020 г. (в сила от 10 март 2020 г.)
Съдия: Бойка Михайлова Табакова Писарова
Дело: 20197240700910
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  58

 

гр.Стара Загора, 17.02.2020 год.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

 

Старозагорският административен съд   в публичното  заседание                                       на         трети февруари

през      две хиляди и двадесета година в състав:

 

Председател: БОЙКА ТАБАКОВА

 

                                                                      Членове:     

при секретаря  Николина Николова

и в присъствието на  прокурора                                                                                                като разгледа докладваното от  БОЙКА ТАБАКОВА   адм.дело     910 по описа  за 2020 год, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е с правно основание чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

 

Образувано е по жалба от „ЙОГИ 5“ ЕООД със седалище и адрес на управление гр.Казанлък, ул.“Райна княгиня“ № 9 чрез пълномощника адвокат М.Т. против Заповед № 1812/ 25.11.2019г на Кмета на Община Казанлък за обявяване на спечелилия в проведен публично обявен конкурс за отдаване под наем на общински обект „Стол за хранене в СУ “Чудомир“ гр.Казанлък“. В жалбата се съдържат оплаквания за незаконосъобразност на оспорената заповед като постановена в нарушение на приложимия  материален закон. Твърди, че дружеството-жалбоподател без мотиви не е допуснато до участие в търга поради констатирани непълноти в документите. В представена писмена защита се навеждат доводи, че комисията за провеждане на търга неправилно е счела изявлението му „веднага след подписване на договор“ относно срока за изпълнение на предварително заложени инвестиции като непълнота на конкурсната му документация. Счита, че дори това изявление да не ес приеме за срок, е следвало да получи нулева процентна оценка по заложения критерий, а не да бъде отстраняван. На следващо място изтъква допуснати нарушения на процесуалните правила по Наредба № 15 за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Общински съвет-Казанлък.  В представена писмена защита релевира довод за нарушаване принципа на безпристрастност поради участие в комисията по провеждане на конкурса на заинтересованото лице И.Г., който е син на Г.И.Г.-  представител на дружеството–жалбоподател. По тези съображения е направено  искане за отмяна на заповедта, връщане на преписката за продължаване на процедурата от последното законосъобразно действие с даване на задължителни указания за съобразяване от помощния орган /комисията/ и присъждане на разноските по делото.

 

Ответникът – Кмет на Община Казанлък, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата като неоснователна. Твърди, че при провеждане на конкурса са спазени процесуалните правила, а мотивите на заповедта са изложени в Протокол № 27/ 29.10.2019г на помощната комисия, на който се позовава административният орган. Счита, че правилно жалбоподателят не е допуснат до класиране, защото не е оферирал един от критериите, които са били предмет на оценка – срок за изпълнение на инвестициите. Моли жалбата да бъде отхвърлена.

 

Заинтересованата страна ЕТ „Я.М.“ със седалище и адрес на управление гр.Казанлък, ж.к.“Изток“ бл.72, вх.А, ет.3, ап.7, редовнo призован, не изпраща представител и не изразява становище по жалбата.

 

От събраните по делото доказателства съдът установи следната фактическа обстановка:

 

С Решение № 1159 от заседание на Общински съвет Казанлък, проведено на 26.09.2019г, на основание 21, ал.1, т.8 от ЗМСМА, чл.14, ал.2 от ЗОбС, чл.18, ал.1, т.1, чл.20, ал.1, чл.80, т.1 и чл.96 от Наредба № 15 за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Общински съвет-Казанлък /Наредба № 15 на ОбС-Казанлък/, е открита процедура за провеждане на публично оповестени конкурси за отдаване под наем по реда на Глава VI Наредба № 15 на ОбС-Казанлък на общински обекти, след които е посочен „Стол за хранене в СУ“Чудомиргр.Казанлък, ул.“Старозагорска“ № 26 с обща площ 234 кв.м. с начален месечен наем в размер на 260.00лв без ДДС /л.123-129/. Определени са критерии за оценка на предложенията и съпътстващите им тежести:

1.     Месечен наем, не по-малко от началния месечен наем – 30 %

2.     Стойност на един купон, която не може да надвишава 3.00лв с ДДС – 50 %

3.     Инвестиции за оборудване на помещенията, в т.ч. маси и столове за хранене, посуда и др – 10 %

4.     Срок на изпълнение по т.3 – 10 %.

    Начинът на оценка на кандидатите е прието да бъде по десетобалната система за всеки един от критериите чрез съпоставяне на предложенията и съобразно посочените тежести. Определено е конкурсът да се проведе на 22.10.2019г от 10.00ч в сградата на Община Казанлък. Утвърдено е съдържание на конкурсната документация като в т.6 фигурира „Предложение на кандидата за инвестициите, свързани с оборудване на помещенията, в т.ч. маси и столове за хранене, посуда и др, изброени по вид, количество и стойности срок за тяхното изпълнение.  Определена е комисия за провеждане на конкурсите в основен състав и при заместване:

1.     Председател Т.С.- началник отдел ИУС

2.     Членове З.Б. –началник отдел ПНОР и ОП

               М.К.-началник отдел „Хуманитарни политики“

               Р.Д.-главен експерт ИУС

    С.С.-старши експерт ИУС

    за всяка позиция поотделно – съответно директорът на учебното заведение

     Р.С.-общински съветник /при отсъствие да се замества от И.Г. –общински съветник/.

С решението е възложено също така на кмета на общината  да извърши всички необходими действия по организацията и провеждането на конкурса при спазване изискванията на Глава VI от Наредба № 15 на ОбС-Казанлък.

 

На 16.10.2019г е публикувана обява за конкурса в електронната страница на вестник „Искра“ /л.145/.

 

Жалбоподателят „Йоги -5” ЕООД гр. Казанлък подава оферта за участие в конкурса за обект „Стол за хранене в СУ “Чудомир“ гр.Казанлък с вх.№ 68-435-6/ 21.10.2019г – 16:00ч /л.90-121/. В предложение за инвестиции, свързани с оборудване на помещенията в обект ОУ“Чудомир“ е посочен срок на изпълнение „веднага след подписване на договор“ /л.98/.

 

Заинтересованата страна ЕТ „Я.М.“ гр.Казанлък подава документи за участие в конкурса за същия обект с вх.№ 68-1142-18/ 21.10.2019г – 16:10ч /л.63-89/. В офертата за размера на инвестициите е посочен срок за изпълнение „1 /една/ минута" /л.70/.

 

Конкурсът за процесния обект е проведен на определената за това дата – 22.10.2019г. На тази дата назначената комисия в състав Т.С.- началник отдел ИУС, К.Б. – главен юрисконсулт, М.К.-началник отдел „Хуманитарни политики“, Р.Д.-главен експерт ИУС, С.С.-старши експерт ИУС, Д.С.- директор на ОУ „Чудомир“ и Р.С.-общински съветник е провела заседание, на което е обявила постъпилите оферти на явилите се кандидати „Йоги -5” ЕООД гр. Казанлък и ЕТ „Я.М.“ гр.Казанлък.  Видно от протокол № 027/ 29.10.2019г, двамата кандидати са представили всички изискуеми документи. Комисията е обявила, че с това е приключила публичната част от заседанието. На 21.04.2016 г. комисията, в състав вместо К.Б. с участие на З.Б. – началник отдел ПНОР и ОП, е продължила заседанието си и е пристъпила към разглеждането на представените от участниците оферти. Допуснат до участие е само кандидатът ЕТ „Я.М.“ гр.Казанлък, а „Йоги -5” ЕООД гр. Казанлък е отстранен от участие поради „непредложен срок на предложените инвестиции“. От протокола се установява, В протокола е отразен резултата от конкурса, а именно, че след извършеното класиране комисията предлага на Кмета на Община Казанлък да обяви за спечелил кандидат № 2 ЕТ „Я.М.“ гр.Казанлък с комплексна оценка 10.00 точки.

 

В приложените индивидуални таблици членовете на комисията са попълнили своите оценки по утвърдените с Решение № 1159/ 26.09.2019г на Общински съвет-Казанлък критерии и показатели. Определена е комплексна оценка след обобщаване на резултатите в Приложение № 4 /л.51/.

 

Въз основа на този протокол и разпоредбите на чл.44, ал.1 от ЗМСМА и чл.107 от Наредба № 15 на ОбС-Казанлък е издадена оспорената в настоящото производство Заповед № 1812/ 25.11.2019г на Кмета на Община Казанлък за обявяване на ЕТ „Я.М.“ гр.Казанлък за спечелил проведения на 11.01.2017г  публично обявен конкурс за отдаване под наем на общински обект „Стол за хранене в СУ“Чудомиргр.Казанлък.

 

Копие от заповедта е получено на 25.11.2019г от Г.Г. - пълномощник на жалбоподателя в проведения конкурс.

 

По делото са представени и приети като доказателства документите, съдържащи се в административната преписка по издаването на оспорената заповед, Акт № 448/ 26.10.2001г за публична общинска собственост относно ученически стол на ОУ „Чудомир“ в гр.Казанлък /л.144/,  както и извлечение от Наредба № 15 на ОбС-Казанлък /л.136-138/, която в цялост е достъпна на интернет страницата на Община Казанлък.

 

Така установената фактическа обстановка мотивира следните правни изводи:

 

Жалбата на „ЙОГИ-5“ ЕООД гр.Казанлък е подадена от надлежен субект /чл. 147, ал. 1 от АПК/ и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност. Заповед № 1812/ 25.11.2019г на Кмета на община Казанлък, с която е обявено класирането и отстраняването на участник в публично оповестения конкурс, в който е участвал жалбоподателят, засяга правата и интересите му, доколкото с нея той е отстранен от участие и от това произтича правният му интерес да обжалва тази заповед. Актът, с който приключва конкурсната процедура, по правната си същност представлява воля на административния орган, властническо волеизявление, свързано с управление на общинско имущество, чрез което непосредствено се засягат правата и законните интереси на неговите адресати –участниците в конкурса и като такъв подлежи на оспорване по реда на АПК. Жалбата е подадена с изпращането й по пощата на 28.11.2019г до Административен съд Стара Загора, където е входирана на 29.11.2019г преди изтичане на законоустановения 14-дневен срок за оспорване. По тези съображения съдът счита, че жалбата е подадена от заинтересована страна и своевременно, предвид което е процесуално допустима.

 

Разгледана по същество, жалбата се явява основателна.

 

Съгласно чл. 8 от Закона за общинската собственост придобиването, управлението и разпореждането с имоти и вещи - общинска собственост, се извършват под общото ръководство и контрол на общинския съвет, като ал. 2 предвижда, че редът за извършване на съответните действия по управление или разпореждане се определя с наредба, приета от общинския съвет.

 

Процесната заповед е издадена от компетентен орган – Кмет на община Казанлък, в правомощията на когото с нормата на чл.107, ал.1 от Наредба № 15 на ОбС-Казанлък е предоставено да обяви спечелилия кандидат и класирането по ред на следващите участници. Спазени са изискванията за форма на оспорения административен акт, изложени са правни и фактически основания. Последните се съдържат в Протокол № 027/ 29.10.2019г, изрично посочен в оспорената заповед и представляващ съпътстващ издаването й документ, чиито мотиви следва да се приемат като мотиви на самата Заповед № 1812/ 25.11.2019г на Кмета на Община Казанлък.

 

При постановяването й са допуснати редица съществени нарушения на процесуалните правила, предвидени в процедурата по чл.96 и сл от Наредба № 15 на ОбС-Казанлък. Спазването на процедурата по реализиране на конкурса, разписана в наредбата, е гаранция за законосъобразност на акта, с който се определя спечелилия кандидат, но в настоящия случай това е и актът, с който се отстранява от участие в конкурса „ЙОГИ-5“ ЕООД гр.Казанлък. Тъй като недопускането на жалбоподателя до по-нататъшно участие в конкурса и самото класиране са направени с една и съща заповед в една и съща процедура, върху нея следва да бъде извършен контрол съобразно изискванията на чл. 168 от АПК на всички основания по чл. 146 от АПК /Решение № 1859 от 05.02.2020г по адм.д.№ 5565/ 2019г на ВАС/.

 

В тази връзка следва да се отбележи, че конкурсът е опорочен още с обявяването му. В чл.104, ал.2 от Наредба № 15 на ОбС-Казанлък е залегнало условие да не се допускат до участие в конкурса кандидати при констатирани нарушения, липсващи документи и други. От страна на назначения помощен орган в хода на обявената конкурсна процедура е прието, че посочването на срок за инвестиции „веднага след подписване на договор“ в предложението на жалбоподателя се приравнява на непосочен срок. Този извод комисията обосновава с липса на измерителна стойност и невъзможност да го съпостави с предложението на другия кандидат, който „коректно е посочил 1 минута-срок за изпълнение“. Мотивите на помощния орган ясно показват смесването на преценката за допустимост на всеки кандидатите, а тя би следвало да е самостоятелна.

Отстраняването принципно трябва да се базира на условията, предварително обявени в документацията, например минимални и/или максимални допустими стойности по показателя време/срок за осъществяване на инвестиции в наетия обект, но такива в случая не са налице. Според българското законодателство сроковете се броят в дни, седмици, месеци и години – чл.72 от ЗЗД  и чл.60, ал.1 от ГПК. Отнесено към конкретния случай, изложеното означава, че когато срокът се определя от участника в конкурса, той не може да бъде относително посочен отрязък от време, а трябва да има конкретни параметри, да бъде обективен и да може да се реализира в съответствие с посочената оферта. Едва в приетите Вътрешни правила за работата на комисията при разглеждане, оценка и класиране на предложенията по критериите и показателите, съгласно Решение № 1159/ 26.09.2019г на Общински съвет Казанлък за отдаване под наем за срок от 3 години на общински обект „Стол за хранене в ОУ „Чудомир“ гр.Казанлък /л.57/, е заложено относно оценката по критерия „срок за изпълнение по т.2.3“ посочване „в точност до минути“ без да става категорично ясно това дали представлява подкритерий или се има друго предвид. Липсата на ясни условия за участие води до нарушаване на принципите на прозрачност и предвидимост в хода на административното производство, тъй като пречи на кандидатите да вземат решение за участие в конкурса и да подготвят документация, която да им обезпечи участието по предварително зададените правила.

 

 На следващо място не е спазено изискването за публикуване на  обявлението за провеждане на конкурса. В чл. 98, ал.2 от Наредба № 15 на ОбС-Казанлък е предвидено публикуване на обявление  - в местен вестник, когато конкурсът е за отдаване  под наем, а в ал.3 е разписано задължителното съдържание на обявлението за конкурса. По делото е представена разпечатка от интернет страницата на местния вестник „Искра“, но такъв начин на публикуване /само електронно/ изрично не е предвиден. Освен това от обявата е видно, че не са посочени обектът, началната цена /начален месечен наем/ и размерът на депозита за участие. Съдът счита, че по този начин не е изпълнено императивното задължение за разгласяване на конкурса и неговите условия, с което недопустимо се стеснява кръгът на участниците. Невключването на задължителни реквизити в обявата за конкурса е съществено нарушение, понеже може да се отрази на вземането на решение на лицата за участие в конкурса поради липса на важна информация, включително обосноваваща икономическия им интерес.

С оглед изложеното оспореният административен акт се явява издаден при допуснати множество съществени процесуални нарушения. Неоснователно и недоказано е оплакването на жалбоподателя, че в комисията по провеждане на конкурса е участвало лицето И.Г. предвид отразеното в Протокол № 027/ 29.10.2019г и приложенията към него. За пълнота на изложението съдът намира за уместно да посочи също, че в диспозитива на заповедта е посочена датата 11.01.2017г за провеждане на конкурса, която не съответства на действителното фактическо положение.

Доколкото се констатира наличие на нарушения на административно-производствените правила от страна на административния орган в хода на конкурсната процедура, достатъчни за отмяна на оспорения акт, според съда не е необходимо да се изследват останалите предпоставки за съответствие на акта с чл. 146, ал. 4 и 5 АПК - допуснати нарушения на материалния закон и съответствие с целта на закона.

 

По изложените съображения оспорената Заповед № 1812/ 25.11.2019г на Кмета на Община Казанлък като незаконосъобразна следва да бъде отменена. На основание чл. 173, ал. 2 от АПК преписката следва да се върне на административния орган с указания за ново провеждане на конкурсната процедура след предприемане на действия по отстраняване на констатираните недостатъци в условията за участие и публикуването на обявление за конкурса.

 

При този изход на спора на оспорващия следва да се присъдят направените разноски по делото - 50лв за държавна такса и 600лв за адвокатско възнаграждение, уговорено и заплатено в брой по Договор за правна защита и съдействие от 21.01.2020г /л.149/.

 

             Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предложение второ, чл.173, ал.2 и чл.143, ал.1 от АПК, Старозагорският административен съд

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ по жалба на „ЙОГИ 5“ ЕООД със седалище и адрес на управление гр.Казанлък, ул.“Райна княгиня“ № 9 Заповед № 1812/ 25.11.2019г на Кмета на Община Казанлък, с която ЕТ „Я.М.“ гр.Казанлък е обявен за спечелил проведения на 11.01.2017г публично обявен конкурс за отдаване под наем на общински обект „Стол за хранене в СУ “Чудомир“ гр.Казанлък, като незаконосъобразна.

 

ВРЪЩА преписката на административния орган за провеждане на нова конкурсна процедура за отдаване под наем на обект „Стол за хранене в СУ “Чудомир“ гр.Казанлък, ул.“Старозагорска“ № 26 с обща площ 234 кв.м., при спазване на дадените указания по тълкуването и прилагането на закона.

 

ОСЪЖДА Община Казанлък да заплати на „ЙОГИ 5“ ЕООД със седалище и адрес на управление гр.Казанлък, ул.“Райна княгиня“ № 9 сумата 650лв /шестстотин и петдесет лева/, представляваща направени разноски по делото.

 

Решението подлежи на касационно оспорване пред Върховен административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.    

                                                                                                                                        

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: