Р
Е Ш Е Н И Е
№
гр. Харманли, 11.01.2021
г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Районен съд - Харманли, в публично
съдебно заседание на десети декември две хиляди и двадесета година, в състав:
СЪДИЯ: ИРЕНА АВРАМОВА
СМИТ
при
участието на секретаря Емилия Рикова, като разгледа докладваното от съдията АНД
№ 399 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и
сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от Г.Я.П.,
ЕГН: **********, с адрес: ***, чрез адв. А.Г., против наказателно постановление
№ 20-0271-000977 от 03.08.2020 г., издадено от
Началник Група при РУ - Харманли към ОД на МВР - Хасково, с което на основание
чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП му е наложено административно наказание - глоба в
размер от 200 лв. за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
В жалбата са изложени
съображения, че наказателното постановление е неправилно, издадено при
съществено нарушение на процесуалните правила и в противоречие със закона.
Твърди се, че жалбоподателят не е извършил вмененото му нарушение. Сочи се, че
липсвали обективните и субективните признаци от състава на нарушението. Наред с
това се изтъква, че наложеното наказание било незаконосъобразно и
несправедливо. Моли се обжалваното наказателно постановление да бъде изцяло
отменено.
В съдебно заседание
жалбоподателят Г.Я.П., редовно призован, не се явява и не изразява становище по
същество.
Административнонаказващия
орган РУ - Харманли към ОД на МВР - Хасково, редовно призован, не изпраща
представител.
Районна прокуратура –
Харманли, редовно призована, не изпраща представител.
Съдът, след като прецени
събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намира следното:
На 19.05.2020 г.
полицейските служители - свидетелите М.З.К. и Д.В.Х. изпълнявали служебните си
задължения в с. Доситеево, общ. Харманли. Около 11:00 часа били позиционирани в
пресечка близо до центъра на селото, когато покрай тях минал мотоциклет марка
„MZ ETZ 250“, червен на цвят, който нямал поставени табели с регистрационен
номер. Полицейските служители тръгнали след него и подали звуков сигнал за
спиране. Установили, че водачът бил жалбоподателят Г.Я.П.. При проведен с него
разговор заявил, че моторът нямал регистрационен номер и той го карал само в
селото. От извършена справка в базата данни на МВР полицейските служители
констатирали, че управляваният от жалбоподателя мотоциклет не е регистриран по
надлежния ред. В резултат на проверката бил съставен АУАН серия АА с бланков №
526007/19.05.2020 г., който бил връчен лично и подписан от жалбоподателя Г.П.
без възражения.
По случая било образувано
досъдебно производство № 219/2020 г. по описа на РУ - Харманли за престъпление
по чл. 345, ал. 2, вр. ал. 1 от НК. С постановление от 16.07.2020 г. прокурор
при РП - Харманли прекратил наказателното производство поради явна
незначителност на обществената опасност на деянието. Материалите били изпратени
на Началника на РУ - Харманли при ОД на МВР - Хасково по компетентност.
На 03.08.2020 г. било
издадено наказателно постановление № 20-0271-000977 от Началник Група при РУ -
Харманли към ОД на МВР - Хасково, с което била ангажирана административнонаказателната
отговорност на жалбоподателя за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП за това, че
управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред, за което на основание
чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП му била наложена глоба в размер на 200 лв. В обстоятелствената
част на наказателното постановление е посочено, че е взет предвид съставеният
АУАН серия АА с бланков № 526007/19.05.2020 г., а в диспозитивната част, че е
издаден на основание чл. 36, ал. 2 от ЗАНН във връзка с постановление на РП -
Харманли от 16.07.2020 г.
Изложената фактическа обстановка се установява от показанията на
разпитаните свидетели М.З.К. и Д.В.Х., които еднопосочно описват извършената от
тях проверка и направените констатации. Съдът изцяло кредитира показанията на
тези свидетели, които са логични, непротиворечиви и взаимно допълващи се, като
напълно кореспондират с писмените доказателства по делото. Наред с това
констатациите на контролните органи са намерили отражение в съставения АУАН, който
съобразно разпоредбата на чл. 189, ал. 2 от ЗДвП се ползва с доказателствена
сила за установените в него факти до доказване на противното. В случая тази
презумптивна доказателствена сила не е оборена от страна на жалбоподателя Г.П..
Приетите от съда фактически положения се установяват и посредством събраните
писмени доказателства, съдържащи се в приложената административнонаказателна
преписка и ДП № 219/2020 г. по описа на РУ – Харманли към ОД на МВР - Хасково. Преценени в
своята съвкупност и по отделно събраните по делото доказателства категорично и
безпротиворечиво установяват описаната фактическа обстановка в нейната пълнота,
поради което съдът основава на тях своите фактически изводи.
При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните
правни изводи:
Жалбата е подадена в предвидения в чл. 59, ал. 2 от
ЗАНН срок, от легитимирана страна и срещу подлежащ на обжалване акт, с оглед на
което е процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е неоснователна.
При извършена служебна
проверка съдът установи, че АУАН и обжалваното НП са издадени от материално
компетентни лица по смисъла на закона видно
от представените Заповед №
8121з-515/14.05.2018 г. и Заповед № 8121з-825/19.07.2019 г. на Министъра на
вътрешните работи.
Сроковете, визирани в
разпоредбата на чл. 34 от ЗАНН относно законосъобразното ангажиране на
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя от формална страна са
спазени, като съображенията на съда в тази насока са следните:
Съгласно чл. 36, ал. 2 от ЗАНН
без приложен акт административнонаказателна преписка не се образува освен в
случаите, когато производството е прекратено от съда или прокурора или
прокурорът е отказал да образува наказателно производство и е препратено на
наказващия орган. При тълкуването на тази разпоредба се извежда, че ЗАНН не
изисква и не предвижда процесуалноправно основание и ред за съставяне на акт за
установяване на административно нарушение в хипотезите по чл. 36, ал. 2 от ЗАНН, какъвто е настоящият случай. Следователно в хипотези като процесната
правната норма изключва не само необходимостта, но и възможността да се съставя
акт за установяване на административно нарушение. В тази връзка изготвянето на
АУАН в случаите, когато прокурорът е прекратил образувано наказателно производство,
няма за правна последица поставяне на началото на административнонаказателно
производство и съответно изчисляване на срока по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН от
момента на неговото съставяне /в този
смисъл са Решение от 24.06.2020 г. по к. адм. н. д. № 265/2020 г. на
Административен съд – Хасково, Решение от 06.02.2020 г. по к. адм. н. д. №
1307/2019 г. на Административен съд – Хасково/.
При съотнасяне на изложеното
към установените по делото данни е видно, че административнонаказателното
производство е сложено в ход към 31.07.2020 г., когато Постановлението на РП –
Харманли за прекратяване на наказателното производство по ДП № 219/2020 г. е
постъпило в деловодството на РУ - Харманли за реализиране на
административнонаказателна отговорност. Следователно шестмесечният срок по чл.
34, ал. 3 от ЗАНН, в който е следвало да бъде издадено наказателното
постановление, е започнал да тече на 31.07.2020 г., а процесното НП е издадено
на 03.08.2020 г., т.е. преди изтичането на предвидения за това срок.
Обстоятелството, че с оглед пълнота в издаденото НП административнонаказващият
орган е посочил както съставения АУАН, така и Постановлението на РП – Харманли,
не влече само по себе си отмяна на НП, доколкото става пределно ясно, че е
издадено в хипотезата на чл. 36, ал. 2 от ЗАНН.
В контекста на изложените
съображения настоящият съдебен състав намира за неоснователно направеното в жалбата възражение за допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила, доколкото съдът не констатира пороци в административнонаказателното производство,
накърняващи правото на защита на жалбоподателя. АУАН е издаден при спазване на императивните изисквания на чл. 42 и чл. 43 от ЗАНН. Атакуваното НП съдържа реквизитите по чл. 57 от ЗАНН, като описаните в него обективни признаци на извършеното нарушение
напълно съответстват на посочената за нарушена правна норма и приложимата
санкционна разпоредба. Отразени са достатъчно факти относно дата, място и
начин, изчерпващи всички обстоятелства, при които е извършено нарушението.
На жалбоподателя е вменено
нарушение на разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, съгласно която по
пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни
средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен
номер, поставени на определените за това места. Според легалното определение на §6,
т. 18а от ДР на ЗДвП „регистрация” е административно разрешение за
превозното средство да участва в пътното движение, включващо идентификацията на
превозното средство и издаването на табели с регистрационен номер. Условията и
редът за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на
моторните превозни средства и ремаркетата, теглени от тях, е определен в
наредба на министъра на вътрешните работи, съгласувано с министъра на
транспорта, информационните технологии и съобщенията и министъра на отбраната –
Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. / чл.
140, ал. 2 от ЗДвП/.
От събраните по делото
доказателства по несъмнен начин се установява, че 19.05.2020 г. в с. Доситеево,
общ. Харманли жалбоподателят Г.Я.П. е управлявал мотоциклет марка „MZ 250“ с
рама № 2208859, който не е бил регистриран и е нямал поставени табели с
регистрационен номер. В тази насока са показанията на разпитаните полицейски
служители - свидетелите М.З.К. и Д.В.Х., както и извършената в хода на ДП
справка в ИИС-КАТ. При това положение законосъобразно и обосновано е ангажирана
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя Г.П. за нарушение на
чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
Нарушението е скрепено със
санкцията, предвидена в чл. 175, ал. 3, предл. 1 от ЗДвП, който регламентира,
че се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за
срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява
моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред. В
настоящия случай на жалбоподателя е наложено единствено наказание глоба,
доколкото е установено, че не притежава свидетелство за управление на МПС. При
определяне размера на наказанието, административнонаказващия орган е наложил
глоба в минимално установения в закона размер. Индивидуализирано по този начин
наказанието е съобразено със смекчаващите и отегчаващите обстоятелства и се явява адекватна на извършеното
нарушение санкция, която ще способства за постигане целите на наказанието.
Не са налице предпоставките
за определяне на случая като маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.
Обстоятелството, че прокурор при РП - Харманли е приел явна незначителност на
извършеното деяние в светлината на образуваното наказателно производство не
означава, че автоматично е налице маловажен случай на административно нарушение
/в този смисъл Решение от 23.07.2020 г. по к. адм. н. д. № 261/2020 г. на
Административен съд - Хасково/. Според настоящия съдебен състав
извършеното нарушение не разкрива по-ниска степен на обществена опасност в
сравнение с други подобни случаи, като не може да се приеме наличие на
незначително засягане на охраняваните с нарушената норма обществени отношения,
свързани с безопасността и
сигурността на транспорта.
Предвид изложеното
настоящият съдебен състав намира, че обжалваното наказателно постановление е
законосъобразно и обосновано, поради което следва да бъде потвърдено.
Така мотивиран, съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление №
20-0271-000977 от 03.08.2020 г., издадено от
Началник Група при РУ - Харманли към ОД на МВР - Хасково, с което на Г.Я.П.,
ЕГН: **********, с адрес: ***, на основание чл. 175, ал. 3, предл. 1 от ЗДвП му
е наложено административно наказание - глоба в размер на 200 лева за нарушение
на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
Решението подлежи на
касационно обжалване пред Административен съд – Хасково на основанията,
предвидени в НПК и по реда на глава дванадесета от АПК в 14-дневен срок от
получаване на съобщението за изготвянето му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: