Решение по дело №565/2020 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 106
Дата: 1 април 2021 г. (в сила от 20 април 2021 г.)
Съдия: Нели Иванова Каменска
Дело: 20207100700565
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 ноември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

   Р Е Ш Е Н И Е

 

                                                  106

 

01.04.2021 г., град Добрич

 

                              В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Административен съд - Добрич, в публично заседание на девети март, две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

   ПРЕДСЕДАТЕЛ: Нели Каменска

                                                            

при участието на секретаря Стойка Колева разгледа докладваното от председателя адм. дело № 565 по описа на съда за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл.74, ал.5 и чл.76, ал.3 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО) и е образувано по жалба на  ЕТ „ИППМПДМ – Д-р Е.З.“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Добрич, жк“Дружба“, , представлявано от д-р Е.П.З.-П. срещу Заповед за налагане  на санкции № РД-09-175/24.07.2020г., издадена от д-р б. – директор на Районна здравноосигурителна каса – Добрич.

В жалбата са изложени съображения за незаконосъобразност на издадената заповед. Оспорват се фактическите констатации на административния орган. Жалбоподателят счита за неправилни и недоказани доводите на административния орган. В съдебно заседание, чрез адв.О., заявява, че поддържа жалбата и моли заповедта да бъде отменена. Претендира присъждане на разноските в съдебното производство.

Ответната страна - Директора на РЗОК -Добрич, чрез процесуалния си представител - юрисконсулт А.В., оспорва жалбата като неоснователна. Поддържа, че оспорения акт е издаден при спазване на материалния и процесуалния закон. Излага съображенията си с подробно писмено становище от 07.12.2020г. (л.118) и в съдебно заседание.

Добричкият административен съд, като прецени доказателствата по делото, доводите и възраженията на страните, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е допустима, подадена е срещу годен за оспорване административен акт, от надлежна страна,  в преклузивния 14-дневен срок по чл. 149, ал. 1 от АПК.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Лечебното заведение за дентална помощ „Индивидуална практика за първична медицинска помощ по дентална медицина – д-р Е.З.“ ЕТ, управлявано от д-р З., има сключени с НЗОК Договор № 086017/03.05.2018г., за оказване на първична извънболнична дентална помощ, Допълнително споразумение към договора от 06.02.2019г. и Договор № 086017/05.02.2020г.

Във връзка с правата на възложителя по договорите, НЗОК, да извършва проверки за изпълнението на договорените дейности, със Заповед № РД-09-175/23.06.2020 г., издадена на основание чл. 72, ал. 3 във вр. чл. 20, ал. 1 т. 2 от ЗЗО, директорът на РЗОК-Добрич в изпълнение на Заповед № РД-25-234/18.06.2020 г. на управителя на НЗОК, е разпоредил да се извърши тематична, съвместна с НЗОК проверка на лечебно заведение (ЛЗ) за първична извънболнична дентална помощ ЕТ “ИППМПДМ – д-р Е.З.“ със задача: Контрол по изпълнението на Договор № 086017/03.05.2018г. и ДС № 1 към договора и Договор № 0860217/05.02.2020г.

Заповедта е връчена на управителя на ЛЗ на 24.06.2020 г., на която дата е извършена и проверката и е съставен Протокол № 2906-17-4/24.06.2020г.

В Протокол № 2906-17-4/24.06.2020 г. са описани четири нарушения, всички квалифицирани като неправилно отчетени дентални дейности, извършени на три здравноосигурени лица (ЗОЛ).

С т.1.1 от протокола е направена констатация, че в амбулаторен лист № 000146/07.08.2019 г. д-р З. е снела орален статус на ЗОЛ, Желю Г. Желев, при първото посещение на пациента за 2019 г. като е отбелязала зъб с код 44 като липсващ зъб (Е). При последващо посещение на същия пациент с амбулаторен лист № 000001/06.01.2020 г. д-р З. е отчела за зъб с код 44, определен като липсващ зъб (Е) при първия преглед, извършена една дейност с код 509 „Екстракция на постоянен зъб, включително анестезия“.

С т.1.2 от протокола е направена констатация, че в амбулаторен лист № 000169/29.08.2019 г. е снет орален статус на ЗОЛ, Златка Атанасова Славова, при първото й посещение за 2019 г. като зъб с код 35 е отбелязан като изкуствен зъб (X). Впоследствие за същия пациент е съставен амбулаторен лист № 000006/13.01.2020 г., в който д-р З. е отчела, че на изкуствения зъб с код 35 е извършена дейност с код 509 „Екстракция на постоянен зъб, включително анестезия“.

Горепосочените несъответствия на статуса на зъбите на пациентите, отразен при първото им посещение, с вида на извършените за тези зъби дейности при повторното посещение на лечебното заведение, са определени от контролните органи като отчетена дентална дейност в нарушение на изисквания на чл. 128 от НРД за 2020-2022г. за денталните дейности.

При проверката контролните органи са установили още две подобни несъответствия, квалифицирани от тях в т.2 от протокола като отчетена дентална дейност в нарушение на § 6 от Преходните и заключителни разпоредби на НРД за денталните дейности за 2020-2022 г. на изисквания на чл. 128 от НРД за 2018г. за денталните дейности.

В т.2.1. от протокола се сочи, че в амбулаторен лист № 000168/28.08.2019 г. е снет орален статус на ЗОЛ, Славка Добрева Тонева, през 2019 г. като зъб с код 25 е отбелязан като изкуствен зъб (X). При последващия преглед на същия пациент с амбулаторен лист № 000215/25.11.2019 г. д-р З. е отчела за същия зъб с код 25-изкуствен  една дейност с код 301 (Обтурация с амалгама или химичен композит).

 И в т.2.2 от протокола е посочено, че с амбулаторен лист № 000146/07.08.2019 г. е снет орален статус на ЗОЛ, Желю Г. Желев, като  зъб с код 13 е отбелязан като липсващ зъб (Е). А с последващ амбулаторен лист № 000194/23.10.2019 г. на същия пациент д-р З. е отчела една дейност с код 509 (Екстракция на постоянен зъб, включително анестезия).

За всички отчетени при вторите посещения на пациентите  дейности с код 509 и с код 301 в протокола е посочено, че са заплатени от бюджета на НЗОК чрез РЗОК-Добрич. За всяко нарушение е посочено, че здравноосигулрените лица не са открити за становище по извършените дентални дейности.

Към протокола няма данни и доказателства, че контролните органи са правили опити за намиране и изискване на становище от пациентите Желю Г. Желев, Златка Атанасова Славова и Славка Добрева Тонева, т.е. няма данни да са събирали доказателства дали отчетените дейности с код 509 и с код 301 са реално извършени.

Протоколът е връчен на управителя на лечебното заведение на 24.06.2020г. На същата дата е съставен и протокол за неоснователно получени суми № 2906-17-5, също връчен на д-р З. на 24.06.2020г.

На 30.06.2020г. управителят на ЛЗ е подала възражение срещу констатациите в т.1.1, т.2.1 и т.2.2 от протокола (л.65), в което е посочила, че е допуснала техническа грешка при снемане на оралния статус на пациентите при първоначалното им посещение в ЛЗ през 2019г., но при вторите посещения на същите пациенти са извършени процедури, дейности, които са правилно отчетени. Към възражението д-р З. е приложила амбулаторните листи и рентгенови снимки.

На 03.07.2020г. директорът на РЗОК –Добрич е уведомил с писма Арбитражната комисия и председателя на РК на БЗС, д-р Д. за протокола от проверка и постъпилото срещу него възражения.

На 09.07.2020г. арбитражната комисия в състав, определен със Заповед № РД-09-23/07.02.2020г. е разгледала преписка с вх. № 62-02-04/03.07.2020г., касаеща д-р З. и постъпилото възражение по отношение на констатациите в т.1.1, т.2.1 и т.2.2 от Протокола от проверка. Видно от съставения Протокол № 1/09.07.2020 г. при проведеното явно гласуване с три гласа „за“ и три гласа „против“ арбитражната комисия не е достигнала до решение по констатациите в протокола.

Въз основа на Протокол № 2906-17-4/24.06.2020 г. от извършената проверка и при липса на решение на арбитражната комисия, на основание чл.74, ал. 5 и чл.76, ал.3 от ЗЗО директорът на РЗОК- Добрич е възприел изцяло констатациите при проверката и е издал оспорената Заповед № РД-09-175/24.07.2020 г., в която е посочил, че лечебното заведение е представило неверни данни за две ЗОЛ в отчетите, изискуеми по Договор № 086017/05.02.2020г. и е представило неверни данни в отчетите за две ЗОЛ, изискуеми по Договор № 086017/03.05.2018г. и споразумение към договора от 06.02.2019г. Посочено е, че за деянията се прилагат разпоредбите на чл.128 от НРД за ДД за 2020-2022 г. и чл.128 от НРД за ДД за 2018г.

Със заповедта на „ИППМПДМ – д-р Е.З.“ ЕТ са наложени финансови неустойки, както следва: за нарушенията по т.1.2 и по т.1.2 – финансова неустойка по 50 лева за всяко, на основание чл.150, ал.1 от Националния рамков договор за дентални дейности 2020-2022 г., за нарушенията по т.2.1 и т.2.2. - финансови неустойки по 50 лева за всяко на основание § 6 от ПЗР на НРД за МД  за 2020-2022 във вр. с чл.148а, ал.1 от Договор № РД-НС-01-2-3 от 29.01.2019г.

Заповедта е получена на 28.10.2020г., видно от отбелязване върху нея. Жалбата срещу заповедта е подадена на 10.11.2020г. в РЗОК-Добрич

По делото като свидетел бе разпитан д-р Е. Христов Д., член на арбитражната комисия и председател на РК на БЗС. Според показанията на д-р Д. от представените рентгенови снимки се установява, че спорните зъби са налични в устата на пациента, затова грешката на д-р З. е при първоначалния преглед през 2019г., когато неправилно е отбелязала зъбния статус. Според свидетеля допуснатото нарушение е за дейност с код 101 „Обстоен преглед със снемане на зъбен статус“. Според свидетеля, ако нарушението е било квалифицирано за дейност с код 101, вместо неправилната дейност 509, то представителите на БЗС са щели да подкрепят констатациите в протокола от проверка.

От показанията на разпитания по делото втори свидетел, Н.В. - служител на РЗОК Добрич, се установява, че проверката е била извършена основно от контрольорите на НЗОК.

Съдът кредитира показанията на свидетелите, като обективни и достоверни, съответстващи на представените по делото писмени доказателства

При така установената фактическа обстановка, съдът намира заповедта за незаконосъобразна.

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган, на когото с чл. 76, ал. 2 и 3 от ЗЗО е възложено налагането на санкции за констатирани в хода на контрол по чл. 72, ал. 2 от ЗЗО нарушения при изпълнение на договорите с НЗОК. Контролът по изпълнение на договорите с НЗОК за оказване на медицинска помощ се осъществява чрез проверки, извършени от длъжностни лица-служители на НЗОК, определени със заповед на управителя на НЗОК или от длъжностни лица от РЗОК - контрольори. Предметът на проверките е уреден в чл. 73 от ЗЗО като проверяваното лице може да изрази писмено становище след връчване на протокола от проверката - чл. 74, ал. 3 и ал. 4 ЗЗО. При липса на възражения срещу констатацията директорът на РЗОК издава заповед, с която налага санкция - чл. 74, ал. 5 ЗЗО. Когато има възражение по констатациите спора се решава от арбитражна комисия, но според чл.76, ал.3 от ЗЗО, в случай че арбитражната комисия не се произнесе с решение в срока по чл. 75, ал. 7 или е налице равен брой гласове, поради което не е налице прието решение, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, издава мотивирана заповед, с която може да наложи санкциите.

В случая за нарушението, описано в т.1.2 в протокола от проверка, заповедта в частта й по т.1.2 е издадена по реда на чл.74, ал.5 от ЗЗО, тъй като д-р З. не е възразила срещу констатациите на контрольорите, видно от възражение (л.65). В тази част заповедта е издадена при условията на обвързана компетентност. Разпоредбата на чл.74, ал.5 от ЗЗО определя, че когато лицето - обект на проверката, не изрази становище по ал. 4 или изразеното от него становище не съдържа възражения по направените от длъжностното лице по ал. 3 констатации, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК издава заповед, с която налага санкция.

А за нарушенията, описани в т.1.1, т.2.1 и т.2.2 в протокола от проверка, заповедта в частта й по т.1.,1 т.2.1 и т.2.2 е издадена по реда на чл.76, ал.3 от ЗЗО, тъй като д-р З. е възразила срещу констатациите, арбитражната комисия е обсъдила възраженията, но не е достигнала до решение, поради равен брой гласове. Нормата на чл.76, ал.3 от ЗЗО определя, че когато не е налице прието решение от арбитражната комисия компетентният орган издава мотивирана заповед, с която може да наложи санкциите, т.е. в този случай ответникът разполага с оперативна самостоятелност.

Относно нарушенията по  т.1.1, т.2.1 и т.2.2 от заповедта:

Деянието, описано в т.1.1 от заповедта е квалифицирано като нарушаване на чл.128 от  НРД № РД-НС-01-3/23.12.2019г. за денталните дейности между НЗОК и Българския зъболекарски съюз за 2020 – 2022 г. като то е санкционирано по реда на чл.150, ал.1 от същия нормативен акт. Според чл.128 от НРД за ДД 2020-2022г., за представени неверни данни в отчетите по договора се прилагат разпоредбите на глава осемнадесета и глава деветнадесета. Според нормата на чл.150 ал.1 от НРД за ДД 2020-2022г., когато изпълнител на дентална помощ представи неверни данни в отчетите, изискуеми по договора, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, налага санкция "финансова неустойка" в размер от 50 до 150 лв.

Деянията, описани в т.2.1  и т.2.2 от заповедта са санкционирани по реда на § 6 от ПЗР на  НРД за МД  за 2020 – 2022 г. във вр. с § 12 и чл.148а, ал.1 от Договор № РД-НС-01-2-3/29.01.2019г., според която, когато изпълнител на дентална помощ представи неверни данни в отчетите, изискуеми по договора, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, налага санкция "финансова неустойка" в размер от 50 до 150 лв.Относно нарушенията, описани в т.1.1, т.2.1 и т.2.2 в протокола от проверка и оспорената заповед:

От данните по делото, включително изложените съображения на членовете на арбитражната комисия и представените рентгенови снимки се установява, че по отношение на нарушенията по т.1.1, т.2.1 и т.2.2., няма спор между страните, че отчетените през 2020г. дейности ( дейност с код 509 на зъб 44 на ЗОЛ Ж.Желев, дейност с код 301 на зъб 25 на ЗОЛ Славка Тонева и дейност с код 509 на зъб 13 отново на ЗОЛ Ж.Желев) са извършени реално от д-р З.. Спорът е правен и се изразява в това кога д-р З. е извършила нарушението – дали при първоначалните посещения на пациентите или при вторичните им посещения, когато е отчела извършени дсейности.

Съдът намира, че в тази част заповедта е незаконосъобразна, тъй като изложените в нея мотиви са противоречиви логически необосновани, което е довело до неправилно прилагане на материалния закон, действал към момента на извършване на нарушението.

От мотивите на заповедта е видно, че по отношение на  нарушението по т.1.1 ответникът признава извършена медицинска дейност през 2020 г. на пациента Ж.Ж., отчетена за зъб 44 с амбулаторен лист № 000001/06.01.2020г., тъй като това е категорично прието на стр.3 от заповедта, първи и втори абзац. В заповедта се сочи също, че при отчитането на оралния статус на ЗОЛ Ж.Ж. с амбулаторен лист № 000146/07.08.2019г. е допуснато несъответствие (грешка) на информацията през 2019г. като зъб 44 е бил наличен, а е отбелязан като липсващ.

По същия начин за нарушенията по т.2.1 и т.2.2 в мотивите на заповедта от една страна е прието, че при отчитането на оралния статус на ЗОЛ Славка Тонева с амбулаторен лист № 000168/28.08.2019г. е допуснато несъответствие (грешка) на информацията като зъб 25 е бил наличен, а е отбелязан като изкуствен и че при отчитането на оралния статус на ЗОЛ Ж.Ж. с амбулаторен лист № 000194/23.10.2019г. е допуснато несъответствие (грешка) на информацията като зъб 13 е бил наличен, а е отбелязан като липсващ.

След като директорът на РЗОК Добрич е приел за установено, че  грешката е допусната от д-р З. при първоначалното посещение на пациентите през 2019 г. при снемане на оралния им статус, необосновано в мотивите на заповедта лечебното заведение е санкционирано за  представяне на неверни отчети при вторичните посещения на пациентите, когато лечебното заведение е извършило реални дейности след правилно установяване на оралния статус.

Затова съдът приема, че заповедта в частта й по чл.76, ал.3 от ЗЗО (т.1.1, т.2.1 и т.2.2) е незаконосъобразна и следва да се отмени. По делото се установи безспорно, че нарушението се изразява в грешка, допусната от д-р З. при първоначалното посещение на пациентите при снемане на  оралния статус чрез погрешно отбелязване в медицинската документация като липсващи или изкуствени на налични зъби или зъб с корен. Неправилно административният орган е санкционирал лечебното заведение за представяне на неверни отчети, свързани с извършените от д-р З. дейности, свързани с лечението на пациентите, с код 509 и код 301, извършени при вторичното им посещение и съответно вярно и правилно отчетени.

При правилно установени факти, ответникът е приложил неправилно материалния закон като е наложил финансови санкции за деяния, които не са извършени. Затова в тази част заповедта следва да се отмени.

Относно нарушението, описано в т.1.2 в протокола от проверка и оспорената заповед:

В мотивите на заповедта е посочено, че в амбулаторен лист № 000169/29.08.2019 г. д-р З. е снела орален статус на ЗОЛ, Златка Атанасова Славова, при първото й посещение за 2019 г. като зъб с код 35 е отбелязан като изкуствен зъб (X). Впоследствие за същия пациент е съставен амбулаторен лист № 000006/13.01.2020 г., в който д-р З. е отчела, че на изкуствения зъб с код 35 е извършена дейност с код 509 „Екстракция на постоянен зъб, включително анестезия“.

Административният орган е квалифицирал горепосоченото деяние, подобно на останалите, като представяне на неверни данни за здравноосигуреното лице, изискуеми по договор № 086017/05.02.2020г.  и е санкционирал извършването му с финансова неустойка от 50 лева на основание чл.150, ал.1 от НРД за ДД за 2020-2022г.

В писмените си обясненията пред контролните органи д-р З. е възразила, че е посочила грешен код на зъбите, за които е отчела дейност.

По делото жалбоподателката представя заверено копие на амбулаторен лист № 000052/09.05.2018г., издаден от д-р Р. С. (л.35), от който се установява, че зъб 35 на пациента Златка Славова е отбелязан с коронка (К), т.е. доказва твърденията си в жалбата, че верният орален статус на този пациент е отразеният през 2020г., а не през 2019г.

Ответникът е наложил финансова санкция по реда на чл.74, ал.5 от ЗЗО, без да събере необходимите доказателства и да обсъди всички доводи и възражения на санкционираното лечебно заведение за допусната грешка, макар и изложени единствено пред контрольорите. Независимо, че в хипотезата на чл.74, ал.5 от ЗЗО директорът на РЗОК действа в хипотезата на обвързана компетентност, той е длъжен да обоснове акта си с надлежни доказателства. В случая в нарушение на чл.35 от АПК административният орган не е изяснил фактите и обстоятелствата от значение за случая, като не е събрал необходимите доказателства. Не е изяснено обстоятелството дали действително д-р З. е извършила дейност с код 509 на зъб 35 на ЗОЛ Златка Славова. В мотивите на заповедта не се съдържа и твърдение, че дейността не е реално извършена. А изясняването на този факт е необходимо, тъй като за него няма констатации в протокола от проверката. Към този протокол  няма и доказателства, че пациентите са търсени, но не са били открити. В протокола са изложено единствено необосновани твърдения в този смисъл.

Ако в хода на административното производство бяха събрани необходимите доказателства, щеше да се установи, че д-р З. е отразила неправилно оралния статус на пациента Славова при първоначалното й посещение през 2019г., а не е допуснала нарушение, изразяващо се в представяне на неверни отчети през  2020г., с които е удостоверила реално извършени дейности по лечението на пациента.

Неизясняването на всички правно-релевантни факти за ангажирането на отговорността е  съществено нарушение на административнопроизводствените правила, съгласно чл. 146, т. 3 от АПК. Административният орган дължи конкретно и точно описание на нарушението, съответно посочване на правната му квалификация, от което да бъде направен несъмнен извод за единство на описаните факти и съответствието им с приложимото право, а това в случая не е налице, което е видно от мотивите на т.1.2 от оспорената заповед.

По изложените съображения съдът приема, че заповедта е незаконосъобразна, като издадена при противоречиви мотиви и неправилно прилагане на материалния закон в частта й по т.1.1, 2.1 и 2.2, и при съществени процесуални нарушения и в нарушение на материалния закон в частта й по т.1.2. Заповедта следва да се отмени на основанията по чл.146, т.2, т.3 и т.4 от АПК.

При този изхода на спора и по правилото на чл. 143, ал. 1 от АПК, на оспорващия следва да бъдат присъдени направените по делото разноски в размер общо на 200 лева, от които 50 лева държавна такса и 150 лева –адвокатско възнаграждение.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

                                  Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ по жалба на ЕТ „ИППМПДМ – Д-р Е.З.“,  представлявано от д-р Е.П.З.-П., ЗАПОВЕД за налагане  на санкции № РД-09-175/24.07.2020г., издадена от директора на Районна здравноосигурителна каса – Добрич.

ОСЪЖДА Районна здравноосигурителна каса – Добрич да заплати на ЕТ „ИППМПДМ – Д-р Е.З.“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Добрич, жк“Дружба“, бл.66, вх.Б, ап.7, представлявано от д-р Е.П.З.-П. сумата от 200 (двеста) лева – разноски по делото за държавна такса и адвокатско възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба в 14 /четиринадесет/ дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховен административен съд на РБ.           

 

 

                  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: