РЕШЕНИЕ
№ 139
гр. Силистра , 21.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СИЛИСТРА в публично заседание на двадесет и пети
март, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Стоян Ив. Стоянов
при участието на секретаря П. Г. Т.
като разгледа докладваното от Стоян Ив. Стоянов Административно
наказателно дело № 20213420200075 по описа за 2021 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Жалбоподателя, Л. Н. В. с ЕГН:**********, моли съда да отмени
Наказателно постановление №7119/20.01.2021 год. на Началник отдел в
Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“, Агенция „Пътна
инфраструктура“-гр.С., с което му е наложено административно наказание
„Глоба“ в размер на 2000 лева за нарушения на Закона за пътищата. Твърди,
че при провеждане на производството са били допуснати нарушения, тъй като
деянието не правилно квалифицирано, тъй като е следвало да се квалифицира
по ЗП, а като такова по чл.177 от ЗДвП.
Ответникът по жалбата счита, че Наказателното постановление е
законосъобразно и моли съда да го потвърди. Претендира и присъждането на
разноски.
Силистренски районен съд, като прецени доводите на страните и
провери данните по делото, при за установено следното от фактическа и
правна страна:
Жалбата е подадена в срок, от надлежна страна и е процесуално
допустима.
На жалбоподателя е бил съставен Акт за установяване на
административно нарушение и в последствие в предвидения срок е било
издадено и обжалваното наказателно постановление. При обжалването по
1
съдебен ред, в тежест на административно-наказващия орган е да докаже
извършването на нарушението от страна на жалбоподателя. От събраните
доказателства се установи, че действително на 17.12.2020 год., по пътя гр.Ш.-
гр.С., жалбоподателя е извършвал превоз на товари. На километър 10+400м.
е бил спрян за проверка от свидетелите К. и И.. При извършената проверка те
установили, че ширината на превозвания товар е 3 метра при разрешени 2,55
метра, като измерването било извършено с рулетка. За по-голямата ширина на
товара жалбоподателя не представил разрешение за движение на
извънгабаритно ППС нито заплатени такси за специално ползване на
пътищата.
За това деяние бил съставен и Акта за установяване на нарушението.
Същата фактическа обстановка е била установена и от Наказващия орган и е
послужила за формиране на извода му, че деянието на жалбоподателя
представлява административно нарушение.
Така установената фактическа обстановка се подкрепя от абсолютно
всички събрани в хода на съдебното производство гласни и писмени
доказателствени средства, преценени по отделно и в тяхната съвкупност,
подробно описани в протокола от съдебното заседание /Л.41/. Така
установената фактическа обстановка не се оспорва и от жалбоподателя.
Извода на Наказващия орган, че деянието на жалбоподателя
представлява административно нарушение изцяло се споделя от настоящия
състав. Това е така, защото с разпоредбите на Наредба №11 от 03.07.2001
година за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства
на БРРБ, са въведени норми за ширина, дължина, височина и натоварване на
ос за ППС при движение по пътищата отворени за обществено ползване.
Съгласно чл.5, ал.1, б.“А“, максималната ширина е определена на 2,55 метра.
Съгласно чл.8 от същата Наредба, в рамките на специалното ползване на
пътищата е допустимо по тях да се движат извънгабаринти или тежки ППС,
като това става след издаване на разрешително от администрацията
управляваща пътя/чл.8, ал.2 от цитираната по-горе Наредба/ и при спазване
на определена процедура. Съгласно дадените определения от чл.2 от Наредба
11 и §1, т.1 от Допълнителните разпоредби, управляваното от жалбоподателя
ППС е било извънгабаритно. За да се движи то по пътищата отворени за
обществено ползване е следвало да притежава разрешение за това. С
разпоредбата на чл.26, ал.2, т.1, б.“А“ от ЗП е въведена забрана за дейности
от специалното ползване на пътищата без разрешение, като сред тях е и
движението на извънгабаринти и тежки ППС. Санкцията за неизпълнение на
въведената забрана е определена с разпоредбата на чл.53, ал.1 от ЗП. Именно
по този текст е било квалифицирано деянието на жалбоподателя и е било
наложено наказание в рамките предвидени от Закона. При определяне на
конкретния размер на наказанието не са били събрани всички доказателства
за изясняване на имотното състояние на жалбоподателя, за да се определи
2
правилно размера на наказанието глоба. Видно от представеното
Допълнително споразумение последния получава възнаграждение в размер
малко над минималната работна заплата. В този смисъл наложения размер на
наказанието глоба от 2000 лева се явява прекалено висок за него и ще го
лиши за дълго време от средства за физическо оцеляване. По тази причина
съдът намира, че и минималния размер на наказанието предвиден в Закона от
1000 лева ще е достатъчен за неговото превъзпитаване и поправяне.
Изложените от Наказващия орган мотиви, защо приема, че деянието не
представлява маловажен случай си споделят изцяло от съда и няма нужда да
бъдат преповтаряни.
Съдът не споделя изразеното становище от жалбоподателя, че в случая
неправилно е приложен ЗП, като е следвало да се приложи ЗДвП.
Действително и в Закон за движението по пътищата има аналогична
разпоредба /чл.177, ал.3/, но целта преследвана от двата закона е различна. В
първия случай се касае за нарушение на обществените отношения свързани
със собствеността, поддържането използването и икономическата изгода от
ползването на пътищата, докато нормите на ЗДвП са насочени предимно към
безопасното използване на пътищата.
С оглед на изхода от процеса в тежест на жалбоподателя следва да
бъдат възложени и разноските за процесуално представителство, които са в
размер на 120 лева.
Предвид изложеното и на основание чл.63 от ЗАНН, Силистренския
районен съд,
РЕШИ:
Изменя Наказателно постановление №7119/20.01.2021 год. на Началник
отдел в Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“, Агенция „Пътна
инфраструктура“-гр.С., като намаля размера на наложеното наказание глоба
от 2000 лева на 1000/Хиляда/ лева.
Осъжда Л.Н. В. да заплати на Агенция „Пътна инфраструктура“-гр.С.,
сумата от 120/Сто и двадесет/ лева, представляваща извършени разноски в
хода на производството.
Решението може да бъде обжалвано пред Административен съд
гр.Силистра в четиринадесет дневен срок от съобщението.
Съдия при Районен съд – Силистра: _______________________
3