Решение по дело №1077/2018 на Районен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 октомври 2018 г. (в сила от 19 декември 2018 г.)
Съдия: Зорница Валентинова Петрова
Дело: 20184210201077
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 август 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

Гр. Габрово, 12.10.2018г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

            Габровски районен съд в открито заседание на трети октомври през две хиляди и осемнадесета  година, в състав:

 

 

                                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЗОРНИЦА ПЕТРОВА

 

 

            При секретаря В. Николова, като разгледа докладваното от съдията, АНД № 1077 по описа за 2018г. и за да се произнесе взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба на М.М.М. *** против Наказателно постановление №  315123 – F347727 от 29.01.2018г. издадено от Директора на ТД на НАП гр. В. Търново.

            В жалбата се сочи, че наказателното постановление е неправилно и незаконосъобразно.  Наказващият орган  не бил събрал необходимите доказателство, вследствие на които да се убеди, че действително е нарушена разпоредбата на чл. 38 ал.1 т.1 от ЗСч. Жалбоподателят не бил присъствал при съставянето на акта, поради което  фактическата обстановка не е напълно  изяснена. От много години кооперацията била с преустановена дейност.  Неподаването на ГФО би могло да се приеме за маловажен случай.

            Претендира се отмяна на наказателното постановление.

            В  проведеното съдебно заседание процесуалният представител на   жалбоподателят поддържа жалбата.

            Процесуалният представител на ответната  ТД на НАП В. Търново, офис на НАП Габрово, оспорва жалбата, счита същата за неоснователна и моли, като такава  да бъде оставена без уважение, а наказателното постановление, като правилно и законосъобразно да бъде потвърдено изцяло.

Съдът, като взе предвид жалбата и наведените в нея доводи, намери за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановеният срок е и процесуално допустима. Разгледана по същество е основателна.

По делото се събраха писмени и гласни доказателства от съвкупната преценка на които съдът намери за установена следната фактическа обстановка:

От показанията на разпитаните по делото свидетели К.М. – С. и П.И.,  служители при ТД на НАП, офис Габрово се установи, че при извършена справка на 29.08.2017г. е констатирано, че М.М., в качеството си на ликвидатор на „Обслужваща  търговска производствена  и земеделска кооперация „Съгласие”  в ликвидация,  е допуснал да не бъде изпълнено задължението на кооперацията по чл. 38 ал.1 т.1 от ЗСЧ, да се публикува чрез подаване на заявление за вписване и представяне за обявяване в Агенцията по вписванията – Търговски регистър, на ГФО на дружеството за 2016г., в законоустановения срок – до 30.06.2017г.  Установено е, че  „Обслужваща  търговска производствена  и земеделска кооперация „Съгласие” в ликвидация, е подала Годишна данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО за 2016г., в която данъчно задълженото лице е декларирало, че през 2016г. не е осъществявало дейност по смисъла на Закона за счетоводството.

След установяване на нарушението е изпратена покана за образуване на административно наказателно производство до кооперацията с изх. № 3310/29.08.2017г., която е върната на 31.08.2017г.

За установеното нарушение на чл. 38 ал.1 т.1 от ЗСч във вр. с чл. 16 ал.1 т.4 от ЗСч е съставен АУАН на 04.10.2017г. срещу М.М.М. на осн. чл. 40 ал.2 от ЗАНН. 

Съставеният акт впоследствие е връчен надлежно,  подписан без възражения.

Към датата на съставяне на акта, „Обслужваща  търговска производствена  и земеделска кооперация „Съгласие” в ликвидация не е подала заявление  за вписване и представяне за обявяване в Агенцията по вписванията – Търговски регистър, изискващия се по Закона за счетоводството ГФО по реда на чл. 38 ал.1 т.1 от ЗСч.

Въз основа съставения АУАН е издаден  Наказателно постановление № 315124-F347741 от 29.01.2018г. от Директора на ТД на НАП Велико Търново, с което за нарушение на чл. 38 ал.1 т.1 от ЗСч на М.М.М. *** е наложено наказание глоба в размер на 200 лева на осн. чл. 74 ал.1 от ЗСч.

Приложена е заповед № ЗМФ-755 от 14.08.2017г. относно материалната компетентност на издателя на наказателното постановление.

Съгласно посочената в наказателното постановление, като нарушена норма на чл.38, ал.1 т.1 от ЗСч, предприятията публикуват годишния финансов отчет, консолидирания финансов отчет и годишните доклади по глава седма, приети от общото събрание на съдружниците или акционерите или от съответния орган, както следва: всички търговци по смисъла на Търговския закон – чрез заявяване за вписване и представяне за обявяване в търговския регистър, в срок до 30 юни на следващата година.

Според приложената санкционна норма на чл.74, ал.1 от ЗСч., който е задължен и не публикува финансов отчет в сроковете по чл.38, се наказва с глоба в размер от 200 до 3000 лв., а на предприятието се налага имуществена санкция в размер от 0,1 до 0,5 на сто от нетните приходи от продажби за отчетния период, за който се отнася непубликуваният финансов отчет, но не по-малко от 200 лв. 

Безспорно е, че към датата на издаване на наказателното постановление, „Обслужваща  търговска производствена  и земеделска кооперация „Съгласие” в ликвидация е предприятие по смисъла на ЗСч, търговец по смисъла на Търговския закон, и като такова е длъжно да съставя и публикува в търговския регистър годишен финансов отчет на дружеството, а жалбоподателя М. е допуснал  да не бъде изпълнено това задължение на кооперацията.

От събраните по делото писмени и гласни доказателства се установява, че ГФО на дружеството за 2016 г. не е публикуван в Търговския регистър в срок до 30 юни 2017 г., с което от обективна страна се осъществява нарушението, описано в наказателното постановление, както и че  през 2016г. кооперацията не е осъществявала дейност по смисъла на Закона за счетоводството.

 С ДВ, бр. 92 от 2017 г., в сила от 1.01.2018 г. е изменен чл.38, ал.9 от ЗСч,  като съгласно новата му редакция  -  „Алинеи 1 – 8 не се прилагат за: 1. бюджетни предприятия и еднолични търговци, които не подлежат на задължителен независим финансов одит; и 2. предприятия, които не са осъществявали дейност през отчетния период; това обстоятелство се декларира с декларация, която се публикува в търговския регистър в срок до 31 март на следващата година; такси по чл.12, ал.1, т.1 от Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел за публикуване на декларацията не се дължат.“

При наличните по делото категорични данни, че кооперацията не е осъществявала дейност през 2016 г., тя попада в приложния обхват на чл.38, ал.9, т.2 от ЗСч. Този извод не се променя от факта, че дружеството не е декларирало същото обстоятелство с декларация, публикувана в търговския регистър, както предвижда втората част от разпоредбата на чл.38, ал.9, т.2 от ЗСч., тъй като подобно изискване не е имало до влизането в сила на нормата -на 01.01.2018 г., и не е можело да бъде изпълнено от адресатите му до този момент. Тълкуването на разпоредбата на чл.38, ал.9, т.2 от ЗСч. води на извода, че релевантен по отношение прилагането на алинеи 1 до 8 на чл.38 от същия закон е обстоятелството дали предприятията са осъществявали дейност през отчетния период, а декларирането на това обстоятелство и публичното му оповестяване в търговския регистър в определен срок, са изисквания относно доказването му, които следва да бъдат съобразявани занапред.

В хода на настоящото производство е налице  условие за прилагане на чл.3 ал.2 от ЗАНН, съгласно който ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя, тъй като преди влизане на наказателното постановление в сила е влязъл в сила по-благоприятен за дееца закон.

Константно съдебната практика приема, че по-благоприятен закон е този, който предвижда за нарушителя по-леки административнонаказателни последици, респективно по-благоприятен режим. Прилагането на принципа на по-благоприятния закон се свързва както с хипотезите, в които се предвижда по-леко по вид или размер наказание за деяния, които представляват административни нарушения и по стария закон, така и със случаите, при които се изключва наказуемостта на даден вид деяния, третирани дотогава като административни нарушения.

             При тази законова регламентация и с оглед неосъществена през 2016 г. дейност по смисъла на ЗСч от кооперацията, е налице по-благоприятен закон за нарушителя. От изложеното по-горе е видно, че вече е отпаднало задължението за лицата, които през отчетния период не са осъществявали дейност да подават ГФО. Налице са предпоставките за приложение на разпоредбата на чл. 3 ал.2 от ЗАНН, като наказателното постановление следва да бъде отменено, тъй като с него се налага санкция, несъществуваща понастоящем.

При извършената служебна проверка съдът не констатира допуснати съществени нарушения в хода на административно наказателното производство, които се  твърдят  в жалбата.

По изложените по-горе съображения, съдът счете, че обжалваното наказателно постановление следва да бъде отменено, като неправилно и незаконосъобразно.

               Водим от горното, съдът
 
               РЕШИ:
 
               ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 315124-F347741 от  29.01.2018г. издадено от Директора на ТД на НАП В. Търново, с което на М.М.М. ***, е наложена  глоба в размер на 200 лв., на осн. чл. 74  ал.1 от ЗСч, като неправилно и незаконосъобразно.
               Решението подлежи на обжалване пред Административен съд Габрово в 14 дневен срок от получаване на съобщението, че същото е изготвено.
 
 
 
                                                                            РАЙОНЕН СЪДИЯ: