Разпореждане по дело №320/2019 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 януари 2020 г.
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20197210700320
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

РАЗПОРЕЖДАНЕ   22

      гр.Силистра, 10.01.2020 г.

 

          Административният съд гр.Силистра, в закрито заседание на десети януари през две хиляди и двадесета година, в състав:съдия-докладчик Маргарита Славова, при секретаря Стефка Димитрова, разгледа постъпилото адм.дело №320 по описа на съда за 2019 год. и прие, че протеста, с който е сезиран е редовен, а ответният Общински съвет гр.Главиница е представил административната преписка /вх.№20/09.01.2020 г. на АС-Силистра/, поради което следва да бъдат извършени действията по чл.188 и чл.189 АПК.

 

           Постъпил е протест от прокурор в Окръжна прокуратура гр.Силистра срещу чл.58 ал.4 и ал.5 от Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Главиница, приета с Решение от заседание на Общинския съвет гр.Главиница, проведено на 21.02.2008 г., публикувана на официалния сайт на Общината. Релевираният нормативен акт, с оспорените текстове /вторият от които чл.58 ал.5, няма самостоятелно значение/, предвиждат задължение за плащане на туристически данък в пълен размер, определен съобразно капацитета на мястото за настаняване, независимо дали обекта се използва, ако същият за календарната година е по-малък от 30 на сто от данъка, определен при пълен капацитет за средството за подслон. Прокурорът счита, че в местната наредба е възпроизведено буквално съдържанието на чл.61с ал.4 и ал.5 от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/ в редакцията му към ДВ,бр.98/2010 г. С Решение №5/05.04.2012 г., постановено по конституционно дело № 13/2011 г., КС е обявил за противоконституционни разпоредбите на чл.61с ал.4 и ал.5 ЗМДТ, което е публикувано в Държавен вестник бр.30 /17.04.2012 г. Следователно, същите са неприложими /арг.чл.151 ал.2 КРБ/, т.е. след 20.04.12 г. са престанали да бъдат част от действащото позитивно право. Вносителят на протеста счита, че с оспорената норма на чл.58 ал.4 от местната наредба е нарушен пряко материалният закон, излагайки подробни съображения.

          В хипотезата на чл.185 ал.2 АПК, прокурорът е атакувал отделен текст от общинската Наредба, като предметът на съдебния контрол е детерминиран от протеста и засяга законосъобразността на посочените разпоредби на чл.58 ал.4 и ал.5. Оспорването не е осъществено съобразно правилото на чл.152 ал.1 АПК, но след разпореждане на съда, по делото е депозирана административната преписка, вкл. консолидиран текст на процесната наредба, както и документи относно легитимността на решението за приемането й, което е такова по валидиране на нормативния акт, т.е. представлява законовото условие за влизане в сила и проявление в правната действителност на последиците от нормирането на обществените отношения с процесния подзаконов акт /чл.8 ЗНА/. Видно от Протокол № 41/27.01.11 г. от заседание на Общ.С-Главиница е, че по т.4 от Дневния ред е прието изменение и допълнение на процесната наредба, с което е създаден изцяло нов раздел VI „Туристически данък“, чиито чл.58 ал.4 и ал.5 са оспорени като противоречащи на норми от по-висок ранг, в случая липсващи /обявени за противоконституционни/ от ЗМДТ, за прилагането на които /чл.61с ал.4 и ал.5 ЗМДТ, в редакцията му към ДВ,бр.98/2010 г./, е приет новият раздел VI на общинската наредба,по аргумент от чл.7 ал.2 ЗНА. Впоследствие са изменяни и допълвани различни текстове от наредбата, незасегнали оспорените - свързани с регулацията на „туристическия данък“. С Решение № 5, взето по Протокол № 2/22.11.19 г. от заседание на Общ.С гр.Главиница е извършено последно изменение на наредбата, отново без значение за оспорените текстове на чл.58 ал.4 и ал.5, които гласят:[](4) Когато сборът на данъка по ал.2 за календарната година е по-малък от 30 на сто от данъка, определен при пълен капацитет за средството за подслон или мястото за настаняване, разликата се внася от ДЗЛ в приход на бюджета на общината по местонахождение на средството за подслон или мястото за настаняване до 1 март на следващата календарна година, независимо дали обектът се използва. (5) Разликата по ал.4 се определя по реда на чл.61с ал.5 от Закона за местните данъци и такси.“ По този начин оспореният с протеста на прокурора текст, в действащата редакция на Наредбата, представлява алинея 4 на чл.58, като ал.5 препраща към обявения за противоконституционен чл.61с ал.5 ЗМДТ, поради което няма самостоятелно значение, но като нетърпим от правния ред, също подлежи на отмяна.

         На основание чл.188, във връзка с чл.181 ал.1 и ал.2 АПК на протестиращия орган е указано и в определения 3-дневен срок, същият е представил документ, удостоверяващ внесена такса в размер на 20 лева по сметка на Държавен вестник, за обнародване на съобщението по чл.181 ал.1 АПК.

        Доколкото предмет на настоящия съдебен контрол са разпоредби от подзаконов нормативен административен акт на орган на местното самоуправление в Община гр.Главиница, а оспорващият прокурор е с нормативни правомощия да упражнява общ надзор за законност по отношение на всички категории актове, включително по чл.186 ал.2 АПК, на основание чл.170 ал.1 АПК, следва да бъдат дадени указания на ответника по протеста и на Община гр.Главиница, като заинтересована страна, че носят доказателствената тежест за установяване наличието на условията /фактическите предпоставки/ за приемане на процесните текстове от Наредбата, вкл. след публикуване на Решение № 5/05.04.12 г. на КС в ДВ, бр.30/17.04.12 г., както и че са спазени изискванията на чл.77 и чл.80 АПК във връзка със Закона за нормативните актове /ЗНА/ и Указ № 833/74 г. за неговото прилагане. В приложената Докладна записка на Кмета на Общината, с която е поставено началото на производството по приемане на новия Раздел VI „Туристически данък“, в чиито нормен състав са подредени систематично двете оспорени разпоредби, не са изложени никакви мотиви. Някакви разисквания по т.4 от Дневния ред на заседанието на27.01.2011 г. са станали, но те не засягат чл.58 ал.4 и ал.5 от Наредбата, видно от Протокол № 41 от същата дата. С Решение № 347 по последния, са приети предложените изменения и допълнения и изцяло новият Раздел VI „Туристически данък“. Докладната записка на Кмета е постъпила в Общ.С-Главиница с вх.№ДЗ-05/18.01.11 г., а на 10.01.2011 г. е публикуван проектът за Наредба на сайта на общината /л.227/. На редовното заседание на общинския съвет на 27.01.2011 г., вече е приета изменителната Наредба, което сочи на спазен срок за публично обсъждане на нормативните текстове. Предвид горните установявания, ответният Общински съвет следва да ангажира доказателства за спазване на разпоредбите на чл.26 и чл.28 ЗНА в приложимата им редакция към м.януари.2011  г., т.е. ДВ, бр.46/07 г. В този контекст следва да бъдат дадени указания на ответника, че носи доказатествената тежест за удостоверяване спазването на процесуалните правила за приемане на акт от процесната категория, вкл. за неговото мотивиране.

      Съдът на основание чл.189 ал.1 АПК   конституира  страните по делото:

 

Подател на протест: Прокурор при Окръжна прокуратура гр.Силистра, с административен адрес: гр.Силистра, ул.”Илия Блъсков” №7.

Ответник по жалбата: Общински съвет гр.Главиница с административен адрес: гр.Главиница, ул.“Витоша“ №44, чрез неговия председател М.А.

Заинтересована страна: Община гр.Главиница с административен адрес: гр.Главиница, ул.“Витоша“ №44, представлявана от Кмета на общината.

          По аргумент от чл.192 АПК в съдебното производство следва да участва прокурор от Окръжна прокуратура гр.Силистра, но по силата на това, че основна оспорваща страна е именно такъв орган на съдебната власт, не се налага допълнително конституиране на прокурор от ОП-Силистра за участие в производството.

              ДА СЕ ОБНАРОДВА в „Държавен вестник” ОБЯВЛЕНИЕ, че Наредба №16 на Общински съвет гр.Главиница  за определяне размера на местните данъци, приета с Решение от 21.02.2008 г. от заседание на Общински съвет гр.Главиница, допълнена с Решение № 347 по Протокол № 41/27.01.2011 г. и последно изменена с Решение № 5/22.11.2019 г., взето по Протокол № 2 от заседание на Общинския съвет Главиница, е оспорена от Прокурор в Окръжна прокуратура гр.Силистра, в частта й на чл.58 ал.4 и ал.5, като по протеста е образувано административно дело № 320 по описа на Административен съд гр.Силистра за 2019 година, насрочено за 26.02.2020 г. от 10.30 часа.

        Копие от ОБЯВЛЕНИЕТО да се постави и на определеното за това място в АС гр.Силистра и да се публикува в Интернет страницата на ВАС.

    След изчерпване на горната процедура, съдът

    ВНАСЯ протеста за разглеждане в открито съдебно заседание на 26.02.2020 г. от 10.30 часа, за която дата да се призоват конституираните страни по делото.

            Преписи от настоящото разпореждане да се връчат на страните по реда на чл. 138 АПК, като ответният орган на местното самоуправление в Община Главиница и Община - Главиница, имат право на писмен отговор и посочване на доказателства в 14-дневен срок от съобщаването /чл.163 ал.2, вр. с чл.196 АПК/.  

 

 

СЪДИЯ: