Решение по дело №1727/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1825
Дата: 20 октомври 2020 г.
Съдия: Явор Иванов Колев
Дело: 20207180701727
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р     Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

Номер  1825    Година  2020, 20.10.   Град  ПЛОВДИВ

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, VІІ състав

 

   на 23.09.2020 година

 

 в публичното заседание в следния състав :

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ

 

 

в присъствието на прокурора БОРИС МЕНДЕВ и при секретаря СЪБИНА СТОЙКОВА, като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ адм. дело номер 1727 по описа за 2020 година и като обсъди :

 

                            Производство пред първа инстанция.

Постъпила е искова молба от А.Г.А. *** срещу Областна Дирекция/ОД/ на МВР – Стара Загора с адрес на призоваване гр.Стара Загора, ул.“Граф Игнатиев”№16 за присъждане на обезщетение в размер на общо 400 лева, представляващо обезвреда за причинените му имуществени вреди, представляващи направените разходи за адвокатско възнаграждение в съдебното производство по обжалване на електронен фиш серия К №2393259 от 10.11.2018г., издаден от ОД на МВР – Стара Загора срещу ищеца, поради отмяната му като незаконосъобразен с Решение №47 от 18.09.2019г. по НАХД №233/2019г. по описа на Районен съд – Чирпан. Претендира присъждане на законни лихви и на разноски.

Ответникът – ОД на МВР – Стара Загора счита така предявените обективно кумулативно активно съединени искове с основание в чл.1 ал.1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди /ЗОДОВ/ за недопустими за разглеждане, респ. за неоснователни. Претендира присъждане на разноски.

Представителят на Окръжна Прокуратура – Пловдив дава заключение за основателност на исковата претенция.

Пловдивският Административен Съд – Второ отделение, седми състав, след като прецени поотделно и в съвкупност събраните в настоящото произ-водство доказателства, намира за установено следното.

Не е спорно между страните, че със съдебно решение №47 от 18.09.2019г. по НАХД №233/2019г. по описа на Районен съд – Чирпан е бил отменен като незаконосъобразен електронен фиш серия К №2393259 от 10.11.2018г., издаден от ОД на МВР – Стара Загора, с който на физическото лице било наложена „Глоба“ в размер на 400 лева на основание чл.189 ал.4 във вр. с ал.2,т.5 ЗДвП за нарушение по чл.21 ал.2 във вр. с ал.1 ЗДвП.

Настоящият състав счита, че ищецът е формулирал редовна претенция във връзка с чл.1 ал.1 от ЗОДОВ, като твърди, че от незаконосъобразен акт на ответника при или по повод изпълнение от негови служители на административна дейност, са произлезли твърдените от него вреди.

Следва да се посочи в тази връзка, че в исковото производство/и по АПК/ това е напълно достатъчно, тъй като е важно какво е твърдението на ищеца, а в случая то е такова, че сочи дейността, свързана с отмененото НП, за административна, поради което и незаконосъобразността му представлява укоримо поведение, от което ищецът твърди да са настъпили и описаните в неговата сфера вреди.

Дали това твърдение е вярно, настоящият състав на Съда може и следва да отговори само с решението си по делото, тъй като в исковото производство /дори и по АПК, в който няма особени правила в тази насока/това е въпрос по същество на правния спор, а никога по неговата допустимост.

По отношение възражението за недопустимост на това исково производство, то него настоящият състав намира – за неоснователно.

Производството пред Районния съд се е развило, като е било проведено последно о.с.з. на дата 18.09.2019г., когато е приключило съдебното дирене, т.е. преди влизане в сила на Закона за изменение и допълнение на Закона за отговорността на държавата и общините за вреди/ДВ, бр. 94 от 29.11.2019г./, с чийто § 9 от ПЗР в чл.63 ЗАНН се създават ал.3, ал.4 и ал.5, предвиждащи ред за присъждане на разноски в производствата по ЗАНН. А съгласно чл.8 ал.3 ЗОДОВ, когато закон или указ е предвидил специален начин на обезщетение, този закон не се прилага.

Доколкото е било инициирано и касационно обжалване от ответника, по което е било образувано к.н.а.х.д. №495/2019г. по описа на Административен съд – Стара Загора, то се установява, че по него съдебното дирене е приключило на 16.01.2020г., т.е. след като от 03.12.2019г. е в сила новото процесуално правило на чл.63 ал.3 ЗАНН, поради което защитата на Дирекцията счита, че на проведеното открито съдебно заседание страната е могла да претендира присъждане на разноски по приложимата незабавно процесуална норма, което обаче не е било съобразено. Сочи се и съдебна практика на ВАС на РБ – Определение №8514 от 30.06.2020г. по адм. дело №5668/2020г./.

Настоящият състав намира, че случаят, описан в цитираната практика е различен от настоящия.

Това е така, защото в този казус касационният съд – Административен съд – Кърджали е отменил решението на първостепенния съд/РС –Момчилград/ и решил спора по същество, поради което към датата на последното о.с.з. – 15.01.2020г. може и следва да се произнесе и по разноските за цялото съдебно производство, като приложи новото процесуално правило на чл.63 ал.3 ЗАНН.

За разлика от този случай, в настоящия – касационната инстанция – Административен съд – Стара Загора е оставил в сила акта на РС – Чирпан, поради което може да присъди разноски, но направени само за касационната инстанция, каквито обаче не са правени, а и не са поискани. В касационното производство няма как страната да поиска направени разноски пред първата съдебна инстанция при оставен в сила съдебен акт, независимо от новото правило, а то не е било в сила, когато е приключило производството пред Районния съд. Затова и остава приложим реда по ЗОДОВ за търсене на обезвреда.

На следващо място следва да се посочи, че не е спорно, че за да се реализира отговорността по чл.1 ал.1 ЗОДОВ следва да са налице предпоставките, посочени в цитираната новела, а именно: настъпили вреди/от имуществен или неимуществен характер/, признати за незаконосъобразни актове, действия или бездействия на органи или длъжностни лица, част от държавния или общински апарат, но действащи при или по повод осъществявана от тях административна дейност, а също така и наличие на причинно – следствена връзка между вредите в сферата на увреденото лице и незаконните актове, действия или бездействия на лицата, осъществили конкретната административна дейност.

Що се отнася до изискването за наличие на вина, като предпоставка за възникването на задължението за обезвреда, то тук такава не е необходимо да се установява, доколкото последната не е законоворегламентирана предпоставка по ЗОДОВ, т.е. изследване субективното отношение на лицето, осъществило незаконосъобразната административна дейност било като е издало дефектен административен акт, било като е осъществило незаконно действие или е бездействало неоправдано, не е необходимо. Или в последната насока е налице пълно сходство с хипотезата на чл.49 ЗЗД, при която говорим за т.н. “обективна” отговорност, при която виновно поведение не се търси, тъй като това не част от фактическия състав на съответния вид специална деликтна отговорност.

Следва да се има предвид, съобразно изложеното по – горе и кръга “правоимащи” субекти, можещи да търсят обезвреда по този ред, който с допълнението на чл.1 ал.1 ЗОДОВ ДВ бр.105/2005г. бе разширен и с категорията “юридическите лица”, а също така и разширението на кръга на отговарящите за вредите правни субекти, направено с изменението с ДВ бр.30/2006г., като наред с Държавата бяха посочени и общините/по отношение на последните и преди това изменение обаче съдебната практика прилагаше специалния режим на отговорност по чл.1 ЗОДОВ/.

Следва да се има предвид също така, че досежно предпоставките за процесуална допустимост на исковете по чл.1 ал.1 ЗОДОВ, които по силата на ал.2 на същия член се разглеждат по реда, установен в АПК, е необходимо да е налице: ако вредите са от незаконосъобразен административен акт – отмяната му по съответния за това ред, докато при  незаконосъобразно действие или бездействие – същите се установява от Съда, пред който е предявен иска за обезщетение.

От тази гледна точка е безспорно, че ищецът е физическо лице, поради което се покрива изискването на чл.1 ал.1 ЗОДОВ.

От друга страна ответник е ОД на МВР – Пловдив съобразно новелата на чл.37 ал.2 от Закона за министерство на вътрешните работи/ЗМВР/ е юридическо лице на бюджетна издръжка и може принципно да отговаря/да е ответник/ по искове по чл.1 ЗОДОВ, тъй като съобразно правилото на чл.7 от последния закон искът следва да се предяви срещу органите по чл.1 ал.1 ЗОДОВ, от чиито незаконни актове, действия или бездействия са причинени вредите, а съобразно чл.205 АПК ответникът следва да има и качеството на юридическо лице/каквато бе практиката и преди тази изрична законова норма съобразно ТР №3/ 2004г. на ОСГК на ВКС на РБ/.

От изложеното следва, че както ищецът, така и ответникът са легитимирани да бъдат страни в производство по чл.1 ал.1 ЗОДОВ, т.е. са надлежни страни в процесуалното правоотношение, като изводът дали същите са такива и в материалното/по възникване на фактическия състав на отговорността/ следва и може да се направи само с решението по същество на правния спор.

В случая цитираният акт – електронен фиш е издаден на дата 10.11. 2018г. от ОД на МВР – Стара Загора.

При това положение на нещата основния момент с оглед преценката за основателността за обективно съединените претенции с оглед отговора за въпроса кое юридическо лице следва да понесе евентуалната отговорност е къде точно организационно или бюджетно е включен административният орган, от чийто незаконосъобразен акт, действия или бездействия, са произтекли тези вреди/в този смисъл мотивите още на Определение №9375 от 10.07.2009г. по адм. дело №7482/2009г. на ВАС на РБ, ІІІ-то отд./.

В случая, доколкото специфика за електронния фиш е, че в него не се посочва конкретен орган за издател, а само структурата, то именно визираната Областната Дирекция, на която е признато качеството „юридическо лице“ може и следва да понесе, ако са налице и останалите предпоставки, отговорността по чл.1 ал.1 ЗОДОВ за евентуални причинени вреди на А. от незаконосъобразния акт.

Само за пълнота на настоящото изложение следва да се спомене и въпроса с характера на акта с оглед прилагането на чл.1 ал.1 ЗОДОВ.

В случая ищецът твърди, че е налице хипотеза на незаконосъобразен акт, отменен с решението на Районния съд/електронен фиш/, поради което следва да се прецени дали всъщност този акт, приравнен на НП, е именно такъв акт по смисъла на ЗОДОВ и дали всъщност са налице предпоставките – акт, постановен при или при повод осъществена административна дейност от органи на изпълнително – разпоредителната власт в Държавата и дали този акт е отменен като незаконосъобразен.

В последната насока следва да се има предвид, че е безспорно, че ел. фиш/наказателното постановление представлява правораздавателен акт, който се издава по реда, посочен основно в ЗАНН/но и в други отраслови закони/, като с него на определени правни субекти са налагат административни наказания или имуществени санкции за извършени от тях административни нарушения – деяния, нарушаващи установения ред на държавното управление, наказуеми с административно наказание, налагано по административен ред.

В трайната си практика по чл.1 от ЗОДОВ преди влизане в сила на АПК, с който исковете по този член станаха подсъдни на административните съдилища, ВКС на РБ последователно провеждаше разбирането, че посочената дейност е административна – така например решение №1973/30.01.2002г. по гр. дело №1615/2001г. по описа на ВКС на РБ – непубликувано/в тази насока както нормотворческата, така и правораздавателната дейности на администрацията вече се разглеждат в съвременната доктрина на административното право и процес като част от присъща за изпълнителната власт дейност, респ. се говори и за “правораздавателният административен акт”.

Напрактика това е резултат и от факта, че дейността на цели звена от административния апарат/например секторите “ПП и КАТ” при областните дирекции на МВР/е насочена към осъществяване на административно – наказателната отговорност/съставяне на актовете за установяването им и издаване на наказателни постановления по тях/, т.е. по същество тази дейност се е превърнала в съвсем типична за администрацията дейност.

В тази насока след влизане на АПК в сила досежно съдебното производство настъпиха известни колебания в практиката на административното правосъдие, въпреки липсата на нови моменти с оглед материално – правните предпоставки по ЗОДОВ.

Така например още с Определение №136/23.11.2007г. по адм.дело № 155/2007г., постановено от смесен петчленен състав на ВКС и ВАС на РБ се прие, че при търсена обезвреда в хипотеза на неоснователно наложено и отменено от Съда административно наказание, което следва да се квалифицира като иск с правно основание чл.2 т.3 от ЗОДОВ, компетентен да се произнесе е съответния Съд от системата на общите съдилища в страната.

 Отделно от това с определение №2646 от 10.03.2008г. на ВАС по адм. д. №2490/2008г., III о. се доразви извода по – горе, като се заключи, че в крайна сметка наказателното постановление не е административен акт по смисъла на ЗОДОВ.

Впоследствие обаче с няколко последователни решения на смесени 5 – членни състави на ВКС и ВАС на РБ се отстъпи от последните становища,   като се прие, че в предметния обхват на чл.1 ал.1 ЗОДОВ влиза в пълна степен и търсенето на обезвреда от съответните субекти и в случаите на административни наказания, наложени с НП/извън разбира се тези, наложени от органите по чл.2 ЗОДОВ/, впоследствие отменени, като незаконосъобразни, поради което отговорността за тази отмяна е на съответния правосубектен административния орган, поради което и компетентни да се произнесат по една такава искова претенция са специализираните административни съдилища по реда на АПК/така определения №№39, 43 и 53 всичките от 2008г. по описа на ВАС на РБ и №123/04.04.2008г. по ч.гр.дело №98/2008г. на ВКС на РБ –всичките на 5 –чл. смесени състави/. Т.е. по този начин напрактика се “запази” и продължи практиката на ВКС на РБ по този вид дела.

Проблемът окончателно бе решен с приемането на съвместното тълкувателно постановление  №2 от 19.05.2015г. по тълк. д. №2/2014г. на ВКС и ВАС, с което изрично бе разрешен въпроса с подсъдността на делата, образувани по такива искови претенции, като в мотивите изрично бе посочено, че определящо за правната квалификация в случая е не правната природа на отменения акт, а основният характер на дейността на органа, негов издател.

И това действително е така, тъй като чл.1 ал.1 ЗОДОВ има много по-широко съдържание досежно предметния обхват на реализираната чрез него специална деликтна отговорност чрез използване на по – общите термини “актове” и “административна дейност”. Т.е. обхватът на отговорността по ЗОДОВ не се стеснява само до индивидуалните, общите или нормативните административни актове, дори не само собствено до всички административни актове”/в казуса не ни интересуват действията или бездействията/, а всички актове, постановени от органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, понятие също доста по-широко от дефинираните в АПК.

Т.е. предметно тук следва да намерят място всички правни актове, издавани в сферата изпълнително-разпоредителната власт, независимо дали от тях се пораждат задължения за конкретни правни субекти, създават се правила за поведение за определен или неопределен кръг субекти или се извършва дейност по административно наказване от служители на същата тази администрация.

Или следва де се обобщи, че е налице предпоставката, свързана с акта по чл.1 ал.1 ЗОДОВ/по отношение на ел. фиш/, който е постановен при осъществена административна дейност, като за целта наказателното постановление/ел. фиша се приема също за влизащ в обхвата на понятието “административен акт” по смисъла на чл.1 ал.1 ЗОДОВ.

Последният закон се състои преимуществено материалноправни норми /макар и да съдържа редица процесуални разпоредби – така например чл.7, чл.9а, чл.10/, като с него е регламентирана една по съществото си специална деликтна отговорност на Държавата и Общините, която по своята същност има гражданско – правен характер. Тази отговорност не е административна, защото същността и реда за прилагане на един такъв вид юридическа отговорност е съвсем друг.

Поради това и тя е насочена към едно обособено имущество, фиск, патримониум, въведени чрез изискването на чл.205 АПК – ответникът да е юридическо лице, а не пряко срещу органа, издал незаконосъобразния акт, тъй като специфичната цел, поставена тук е – да се получи обезвреда от деликта, но този деликт не е “административен”, а граждански, тъй като са увредени определени материални правоотношения на различните физически и юридически лица, чиято трайна уредба като институти е на общото гражданско право.

В случая твърдението е за накърняване имуществото на физическото лице чрез намаляването на неговия актив, свързано с плащането на определена сума пари по договор за правна помощ, който е също институт на гражданското право.

Такова увреждане е налице и при заповедта за премахване на една сграда.

Изпълнена, но оказала се впоследствие незаконосъобразна и отменена като такава по съответния ред, същата е увредила собственика на вещта, разрушена в субстанцията си, тъй като по този начин е прекратила/погасила/ неговото абсолютно право на собственост.

Или следва да се отбележи, че всичките тези актове засягат определени права с имуществен или неимуществен характер в сферата на адресатите им, които са регулирани в преобладаващата си част от общото гражданско право.

В тази връзка следва да се обобщи, че отговорността по ЗОДОВ е всъщност осъществяване и понасяне от Държавата в най общ план на една гражданска деликтна за нея отговорност, при която тя овъзмездява накърняването на субективните имуществени и неимуществени права на различните правни субекти – физически или юридически лица, резултат от незаконосъобразната дейност на нейни органи или длъжностни лица, реализирана при и или по повод на административна дейност, от собствения си патримониум чрез обособеното имущество на определените юридически лица.

В този ред на мисли процесуалния ред по чл.1 ал.2 ЗОДОВ никога не може да изключи, промени или стесни материалните предпоставки на този вид юридическа отговорност, тъй като се отнася само до способа/начина/ за реализирането им, т.е. той е само средство за ангажиране на отговорността.

Още повече, че новелата на чл.203 ал.1  АПК използва същите термини, като в ал.2 самият Административнопроцесуален кодекс изрично сочи, че досежно “имуществената отговорност”, т.е. по отношение на материалните предпоставки приложим е само ЗОДОВ, който не стеснява полето и на приложение.

Консеквентно според настоящия състав е налице предпоставката, свързана с акта по чл.1 ал.1 ЗОДОВ, който е постановен при осъществена административна дейност.

Налице е в казуса и следващата предпоставка, а именно отмяната на този акт по съответния за това ред – с решение №47 от 24.09.2019г. по НАХД №233/2019г. по описа на Районен съд – Чирпан, като незаконосъобразен, което е безспорно.

Важно е в случая да се направи едно разграничение, базирано на формулираната от самия ищец претенция, а именно че с оглед обстоятелствената част и петитума на исковата си молба,претенция е за присъждане на обезвреда по чл.1 ЗОДОВ, а не за присъждане на разноски за адвокатско възнаграждение по конкретно дело.

Това разграничение е важно, но то е резултат от самото формулиране на тази претенция по това делото и следва да се разгледа по начина, по който е заявена същата.

Правната страна на проблема с направените от страната – жалбоподател при съдебно оспорване на дадено наказателно постановление/ел. фиш разноски занимава доктрината и съдебната практика в интересуващия ни аспект повече от двадесет и пет години. През почти всички от тях бе наложена такава в рамките на производствата по ЗАНН и тези по ЗОДВПГ/впоследствие ЗОДОВ/ от действието му от 01.01.1989г., която бе последователна и взаимно безпротиворечива, в каквато насока посоченият изграден синхрон бе напрактика ликвидиран с промяната в подсъдността на исковете по чл.1 ЗОДОВ и разглеждането им от административните съдилища след 01.03.2007г.

С редица свои решения отделни състави на ВАС на РБ приемаха от една страна, че разноските от съдебното заседание, направени в резултат на успешно реализирано право на съдебно производство не са пряка и непосредствена последица от незаконосъобразен административен акт, а са последица от успешно проведено съдебно производство, поради което те и нямали характер на претърпени вреди или пропуснати ползи, по смисъла на материалноправната норма на чл.1 ал.1 ЗОДОВ.

Сочи се в тези решения, че отговорността за разноски в съдебното производство е уредена като последица от изхода на съдебния спор в съответния процесуалния закон – чл.143 АПК, чл.78 и сл. ГПК, чл.248 ал.1 ГПК, който е специален/само за разноските/ по отношение на чл.1 ал.1 от ЗОДОВ и може да се реализира само в рамките на същото съдебно производство/така още в началото: Решение №11262 от 28.10.2008г. на ВАС по адм. д. № 159/2008г., III о, Решение №9169 от 12.08.2008г. на ВАС по адм. д. №12579/2007г., III о., Решение №8406 от 7.08.2008г. на ВАС по адм. д. №12462/2007г., III о., Решение №7542 от 23.06.2008г. на ВАС по адм. д. №12506/2007г., III о., Решение №7488 от 20.06.2008г. на ВАС по адм. д. №11624/2007г., III о., Решение №5974 от 22.05. 2008г. на ВАС по адм. д. №11614/2007г., III о., и много други, в които посоченият решаващ извод е възпроизведен дори дословно/.

Преди всичко следва да се посочи, че действително претенция за присъждане на разноски от едно съдебно производство, направена в друго такова, е напрактика не само неоснователна, а и по същество недопустима за разглеждане, тъй като би следвало съответният процесуален закон собствено да урежда този въпрос и най – вече реда, по който може да се реализира тази отговорност.

В случая обаче и както се посочи по – горе всъщност претенцията на ищеца е за присъждане на обезщетение/обезвреда/, за това че са направени от него разноски – в случая за адвокатска защита в производство по ЗАНН за отмяна на посочения ел. фиш. Т.е. претендира се като всеки вид обезщетение един сурогат, една заместваща облага на липсващата реална такава.

От тази гледна точка следва да се посочи, че е безспорно, че въпросът с разноските като такива следва да е уреден в съответния процесуален закон, който за посочените съдебни производства е Законът за административните нарушения и наказания/ЗАНН/, действащ от 1969г., и съдържащ както материалноправна, така процесуалноправна регламентация по въпросите на: общите правила за административните нарушения и наказания, реда за установяване на административните нарушения, за налагане и изпълнение на административните наказания и осигурява необходимите гаранции за защита правата и законните интереси на гражданите и организациите/така чл.1 от същия/.

Не е спорно също така, че ЗАНН не съдържа позитивно – правна регламентация по въпроса с разноските до 03.12.2019г..

В тази връзка още с определение №11069/23.10.2008г. състав на ВАС на РБ по адм.дело №8715/2008г. на ІІІ отд. приема, че действително ЗАНН е приложимият закон досежно определянето на таксите и разноските, направени от страните в производствата по обжалване на наказателните постановления, но в ЗАНН не е предвидено заплащане на разноски на жалбоподателя в случай на отмяна на наложеното с наказателно постановление наказание. Посочено е също така, че като едно облигационно правоотношение отговорността за разноски трябва да се съдържа в съответен процесуален закон, поради което Съдът не може самоволно, при липса на правна уредба в тази насока, да присъжда разноски в полза на страната, спрямо която е уважена жалбата, тъй като ЗАНН се явявал специален както по обхвата на материята, която урежда, така и по начина на издаване на актове на съответните органи и на установения съдебен контрол върху тези актове, в сравнение с АПК.

С оглед на това е направен определящия извод, доколкото отговорността за разноски задължително трябва да е предвидена в процесуален закон, а в случая в ЗАНН не регламентира такова, за недопустимост на предявения иск/ в тази насока са налице и последващи определения – например Определение № 9887 от 21.07.2009г. по адм. дело №8434/2009г. по описа на ВАС на РБ ІІІ отд./, като по този начин с тях всъщност се приема нещо твърде различно от цитираните по – горе множество решения на други състави на ІІІ-то отд. на ВАС на РБ, сочещи че исковете са допустими, но неоснователни/но напрактика винаги, което всъщност води до отъждествяване на двете понятия, което пък е крайно неприемливо/.

В посочената насока на разсъждения следва да се има предвид, че чл.84 ЗАНН/озаглавена “особена разпоредба”/, императивно сочи, че “Доколкото в този закон няма особени правила за ...за производството пред съда по разглеждане на жалби срещу наказателни постановления ...се прилагат разпоредбите на Наказателно-процесуалния кодекс”. Т.е. по всички въпроси на съдебното производство по ЗАНН ще се прилага субсидиарно за неуредените случаи – НПК.

С оглед безспорността за това, че въпросът с присъждането на разноски е неуреден такъв в специалния ЗАНН, то за него по препращащата норма приложими стават съответните разпоредби в НПК, в случая това са нормите на чл.187 – чл.190 НПК/действащ от 29.04.2006г./, но посочената материя е дословно реципирана от действалия до 2006г. НПК от 1974г..

В посочените текстове на НПК е визирано ясно, че разноските в производството се посрещат от бюджета на съответното учреждение/чл.187 ал.1 НПК/, като в чл.190 НПК е посочено, че в случай, че подсъдимият бъде признат за невинен или наказателното производство бъде прекратено, разноските по дела от общ характер остават за сметка на Държавата.

В издаденото по тази материя ТР №3 от 8.IV.1985г. по н. д. №98/1984г., ОСНК на ВС на НРБ въпросът с разноските е разрешен, като е прието, че за призоваването и разноските в производството по обжалване на наказателни постановления важат правилата  по делата от общ характер, защото с престъпленията и с административните нарушения се засягат определени обществени, а не лични отношения, още повече, че както при наказателните от общ характер дела, така и при административнонаказателните дела преследването и доказването се осъществяват от държавните органи.

Направен е извод, че с решението си по делото Съдът е длъжен да се произнесе на коя от страните възлага разноските по делото, като това възлагане зависи от това дали наказателното постановление е потвърдено, изменено или отменено, като в случай на отмяна на наказателното постановление разноските остават за сметка на Държавата, защото жалбоподателят не е извършил нарушението и не е станал причина да се направят разноски.

Посоченият тълкувателен акт сочи, че разноските остават за сметка на Държавата, но очевидно е, че ТР има предвид направените вече от бюджета разноски/сочат се вещи лица и свидетели/, а не и разноските, които страна прави за адвокатска защита, за която същата има и конституционно право.

 Също така следва да се отбележи, че при приемане на цитираното ТР през 1985г. не е действал и ЗОДОВ/както се посочи вече същият е в сила като ЗОДВПГ от 1989г./.

С приемането на последния закон практиката на съдилища по въпроса за разноските се модифицира, като се прие, че с оглед соченото в НПК и на база изводите, направени в ТР №3/1985г., разноските за адвокатска защита и други разноски, направени от жалбоподателя при успешно проведено съдебно производство, завършило с отмяна на атакуваното НП, могат и следва да се присъдят само по специалния ред на ЗОДОВ, тъй като  по аргумент от новелата на чл.190 НПК/предишен чл.170 НПК/отм.// и тези разноски следва да бъдат за сметка на Държавата, а същата отговаря чрез органите – юридически лица по реда на ЗОДОВ, които обаче не са страни в производствата по ЗАНН/там страните са съответните учреждения съгласно чл.61 ал.1 ЗАНН, които в повечето случаи нямат качеството на юридическо лице/.

В тази насока е и константната практиката на ВКС на РБ, която например с Решение №41 от 13.03.2002г. на ВКС по н. д. № 686/2001г., III н. отд. сочи, че по аргумент на противното от тълкуването на чл.169 ал.3 НПК/отм./ може да се направи извод, че когато подсъдимият бъде оправдан, следва да останат за сметка на Държавата само разноските направени по обвинението, като наказателния съд не може да определя в тежест на кого да останат договорените разноски, каквото е възнаграждението на избрания от подсъдимия защитник. Поради тази причина ако подсъдимият намира, че са му причинени неимуществени или имуществени вреди в резултат на това, че е обвинен в извършване на престъпление,за което е оправдан, Държавата дължи обезщетение по ЗОДВПГ, вкл. и за разноските, направени на договорно основание, за което е предвидено това особено производство, като това се съобрази с извода за приложимостта на този  ред,доколкото реда при разноските на подсъдимия е приложим и за нарушителя, съобразно вече изложеното преди това.

В този смисъл е цялата непротиворечива практика на районните и окръжни съдилища през последните близо 25 години по приложението на ЗАНН, а и след 01.03.2007г., които в производствата по контрол законосъобразността на наказателните постановления по ЗАНН не присъждат и отказват да присъждат разноски, сочейки че редът за тяхното присъждане е този по специалния ЗОДОВ, тъй като Районният Съд по ЗАНН няма как да приложи сочения в цитираните определения на ВАС на РБ ред по ГПК или АПК, тъй като същият не правораздава по тях, нито има съответни препратки по отношение на разноските към реда в тези процесуални закони.

Нещо повече и след последната дата разноските на оправданите подсъдими продължават да се присъждат по ЗОДОВ от общите съдилища, тъй като претенцията за тях по ЗОДОВ е с основание в  новелата на чл.2 от същия, тъй като е за обезвреда от актове на Съда, Прокуратурата и Следствието или е налице едно явно дивергиране на практиката между общи и специализирани съдилища, при липса на каквито и да е промени в материално – правните предпоставки за възникване на отговорността.

В тази насока важен момент представлява приетото ТР №2/03.06.2009г. на ОС на ВАС на РБ, според което административните съдилища не присъждат разноски в производствата по касационни жалби срещу решенията на районните съдилища по административнонаказателни дела, като в мотивите на тълкувателния акт се приема, че присъждане на разноски не е предвидено и в първоинстанционното производство по ЗАНН, защото и в този случай не се прилага препращането по чл.228 АПК към първоинстанционното производство по АПК.

Не следва също така да се забравя, че за настоящото производство също се присъждат разноски, поради което ищците по една такава претенция не само няма до получават разноските за адвокатска защита по делата по ЗАНН, но и ще бъдат принудени да заплащат и разноските по делата, по които търсят обезвреда, съобразно трайната практика, посочена по – горе, което е друг обществено неприемлив резултат и е в явна дисхармония със справедливостта.

В случая константната практика на съдилищата до 2007г. очевидно представлява достижение на правото, от което последващо административното правосъдие отстъпи и то основно с оглед наложената от ВАС на РБ като касационна инстанция съдебна практика.

По отношение наличието на всички останали предпоставки специално внимание заслужава обсъждане на наличието на причинно – следствена връзка, тъй като и както се посочи вече по – горе в мотивите приема се, че такава липсва, тъй като разноските са непосредствена последица само от успешно проведено съдебно производство, а очевидно опосредена  такава от оспорения и отменен акт по реда на чл.1 ЗОДОВ.

Ясно е, че в социалната действителност постоянно се осъществяват /възникват, изменят се, престават да съществуват/ множество обществени отношения, които има връзки помежду си, поради което може да се обобщи, че на тази база всички обществени отношения са свързани по някакъв начин помежду си. В дадения случай обаче нас не ни интересува “всеобщата връзка” между нещата, а конкретната обусловеност, която даден факт или обществено отношение имат към друг факт или обществено отношение, определящи ги като “причина към следствие”, т.е. интересува ни една непосредствена и пряка връзка, като тя в случая се определя при деликтната отговорност още и като “условие, без което не може”/conditio sine qua non/.

Въпросът колко непосредствена и пряка да е тази връзка и винаги конкретен, предопределен от степента на зависимост между фактите от тази социална действителност, поради което преценката за това дали разноските са последица от отмяната на акта или от успешно проведеното съдебно производство, следва да се предопредели като се даде отговор какво представлява последното.

Безспорно е, че съдебното производство е средство за реализиране на определени обществено значими интереси, в случаи на незаконосъобразно развитие на обществените отношения, регулирани от правото, и в този смисъл процесът е едно целесъобразно средство, призвано да брани от неправомерното осъществяване на права и задължения. По този начин с оглед релацията средство – цел се установява, че съдебното производство по същия начин обуславя и настъпването на евентуалния благоприятен за лицето – жалбоподател изход – чрез отмяна на оспорения акт, като тази отмяна също би се явила резултат на упражненото право на жалба.

При посочената връзка средство – цел следва да се има предвид, че тя изразява прякото и непосредствено служене на първото по отношение на второто,което е проява на правната целесъобразност в общотеоретичен аспект /способността на средството да служи на самата цел/. Това обаче по никакъв начин не и израз на опосредяване, което да може да обоснове извод за липса на каузална зависимост.

Всъщност разноските като особено акцесорно облигационно правоотношение са напрактика първата и непосредствена последица от незаконосъбразността на един административен акт по отношение на субекта, чието оспорване е уважено, но до тях както и до самото уважаване на жалбата се достига безспорно с помощта на административния съдебен процес, който е едно целесъобразно средство за постигане на генералната цел – законосъобразното осъществяване на административните правоотношения.

По тази причина, ако се следва изложения извод за липса на каузалност, то всъщност напрактика е немислимо въобще установяването на каквито и да е вреди от отмяната на един административен акт, тъй като последните биха били винаги опосредени от успешния съдебен процес и по тази причина всяка една такава претенция поначало би била неоснователна/отново би се достигнало до правно неприемливия резултат за приравняване на неоснователност и недопустимост/.

Не следва да забравя също така, че с оглед интересуващия ни аспект, ясна е формулировката на самия АПК в новелата му на чл.143 ал.1, сочеща императивно, че “Когато съдът отмени обжалвания административен акт... ...разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт или отказ”. Т.е. разноските са визирани като пряка и непосредствена първа санкционна последица от незаконосъобразността на отменения по съдебен ред административен акт, поради което е недопустимо изкуствено да се “разкъсва” каузалния процес с оглед обосноваване на противен извод от заложения в АПК.

Консеквентно от изложеното може да се обоснове и извода на този Съд, че с установената практика на ВАС на РБ, в посочения аспект на изследване на каузалния процес, се отрича/или още при допустимостта, или при преценка основателността/ правото на лицата да търсят обезвреда по чл.1 ЗОДОВ за вреди в резултат на отменен ел. фиш/в случая за направените разноски за адвокат по делото/.

На следващо място настоящият състав счита, че следва да обсъди последвалата съдебна практика по разглеждания вид дела в светлината на съвместно тълкувателно постановление на ВКС и ВАС на РБ 19.05.2015г., което лиши от аргументи една част от цитираната практика на отделни състави на ВАС на РБ, поради което тя бе и частично изоставена/така например Решение №14112 от 22.12.2015г. по адм. дело №3114/2014г. на ВАС на РБ, ІІІ-то отд./.

Въпреки това обаче и след постановяване на този тълкувателен акт са налице решения на ВАС на РБ, в които продължава да се излагат аргументи, отречени с посоченото постановление/така напр. решение №13159 от 07.12. 2015г. по адм. дело №13648/2014г. на ВАС на РБ, ІІІ-то отд./. В цитираното решение касационният състав сочи, че след като отмененото наказателно постановление не можело да се приравнява на отменен административен акт и тъй като налагането на административно наказание не се определяло като типична административна дейност, то не можело да се носи и отговорност от страна държавата/респ. общината. Сочи се, че в случая липсвал издаден и съответно отменен по реда на АПК административен акт, което правело ЗОДОВ неприложим, поради отсъствието на елемент от фактическия състав на правната норма за реализиране на отговорността на държавата по този специален ред.

По-нататък се отбелязва, че приложимите процесуални закони при обжалване на наказателни постановления/ЗАНН и субсидиарно приложимите такива/ не признавали право на жалбоподателя за разноски по водене на наказателноадминистративно дело, поради което държавата не дължала тяхното заплащане в исково производство по чл.1 ал.1 ЗОДОВ. In fIne се обобщава, че претендирането на вреди по сочения ред било всъщност заобикаляне на процесуалния закон. След като разноски не се дължали във висящо съдебно производство, нямало и основание за присъждането им в друго, макар и исково такова.

Настоящият съдебен състав не споделя това виждане и то не само защото то не следва смисъла на съвместния тълкувателен акт на двете върховни съдилища, но и защото няма основания в действащата позитивно-правно уредба да се говори за налично “заобикаляне” на процесуален закон.

Всъщност не съществува правна норма, която да сочи, че разходите, породени от сключен облигационен договор за правна защита и съдействие, могат да бъде търсени само под формата на разноски, ако е предвидена такива възможност в съответния процесуален закон/ГПК, НПК, ДОПК и т.н./.

В тази връзка ясна е новелата на чл.8 ал.3 ЗОДОВ, сочеща че “Когато закон или указ е предвидил специален начин на обезщетение, този закон не се прилага”.

Поради съществуването на това правило се налага извода, че щом овъзмездяването на направените разходи по договора между страната и нейния пълномощник–адвокат е уредена в съответния процесуален закон под формата на признаване право на разноски в случай на благоприятен изход на делото за нея, то очевидно ЗОДОВ на посоченото основание няма да бъде приложим, но по аргумент за противното, в останалите случаи – когато за страната не е уредена такава или друга подобна форма, а няма изрична забрана за търсене на овъзмездяване, за нея остава открит пътя на реализиране на специалната деликтна отговорност/когато са налице останалите предпоставки за това/ - да получи обезщетение за направения разход вследствие на издаден срещу нея незаконосъобразен административен акт по см. на чл.1 ал.1 ЗОДОВ, тъй като е налице обективно в правната действителност едно нейно обедняване чрез действителното разходване на средства от тази страна, за да се защити срещу един в крайна сметна признат за незаконен административен акт по смисъла, вложен от ЗОДОВ/но не и от АПК/.

Така че, според този състав на съда, за никакво заобикаляне не може да се говори.

Освен всичко друго подобна теза всъщност сочи не за неоснователност на една такава претенция, а за нейната недопустимост, тъй като ако се приеме тя за вярна, това би означавало, че е налице специален ред, който изключва този съгласно чл.8 ал.3 ЗОДОВ, а това винаги формира извод за недопустимост на едно съдебно производство, образувано по такава искова молба/подобна теза е налице и в Решение №14160 от 22.12.2015г. по адм. дело №8882/ 2014г. на ВАС на РБ, ІІІ-то отд., подписано с особено мнение, в което обаче така формираният извод за недопустимост не е доведен докрай, тъй като контролираното съдебно решение на административния съд не е обезсилено и съдебното производство не е прекратено/.

Друга една посока на съдебна практика възприема тезата за неоснователност на една подобна искова претенция по реда на ЗОДОВ, поради липса на една от предпоставките за уважаването и – пряката каузална връзка между акта и настъпилите вреди, но не в аспекта, обсъден по-горе/че същите са били опосредени от успешно проведеното съдебно производство по отмяна на наказателното постановление/, а от това, че всъщност търсените суми произтичали от сключен договор за оказване на правна помощ по водено съдебно производство, т. е. те са били платени по едно облигационно отношение, възникнало по силата на договор между страните. Т.е. правната връзка по това облигационно правоотношение е възникнала изцяло по волята на договарящите страни, като процесуалната защита от адвокат не е била задължителна/така напр. Решение №13239 от 08.12.2015г. по адм. дело №15241/2014г. и решение №13152 от 07.12.2015г. по адм. дело №15389/2014г. и двете на ВАС на РБ, ІІІ-то отд./.

По този въпрос обаче е налице явно и небудещо съмнение противоречие в практиката на ВАС на РБ, тъй като с решение №13254 от 08.12.2015г. по адм. дело №4736/2014г. и  преди това с решение №12455 от 20.11.2015г. по адм. дело №190/2015г., последното с едно особено мнение/ всъщност се възприема точно обратното.

В тези два акта на състави от същото ІІІ-то отделение, разглеждащо този вид дела, е прието на база основополагащите мотиви на тълкувателното постановление от 2015г./неговата т.1/, че административният характер на дейността по издаване на наказателните постановления, при или по повод на която са причинени вреди на гражданите или юридическите лица, определя правното основание на иска за вреди от незаконосъобразните наказателни постановления като такова именно по чл.1 ал.1 ЗОДОВ.

На тази основа последващо са формирани и решаващите мотиви на съда, че от незаконосъобразния акт – процесния ел. фиш, отменен по съответния ред с влязло в сила решение, ищецът е претърпял вреди, изразяващи се в направени разноски за адвокатско възнаграждение в производствата по обжалване на същия, тъй като по силата на чл.4 от ЗОДОВ държавата и общините дължат обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждащото действие.

В тази връзка съдебният състав на ВАС е изложил аргументи, че един такъв ищец не би заплатил адвокатско възнаграждение и заплатените на това основание суми не биха представлявали вреда за него, ако не беше издадено процесното, отменено впоследствие като незаконосъобразно, наказателно постановление/ел. фиш, а макар и да липсва нормативно установено задължение за процесуално представителство по реда на ЗАНН, адвокатската защита при атакуване законосъобразността на наказателно постановление се явява нормален и присъщ разход за обезпечаване на успешния изход на спора, поради което и вредите се явяват пряка и непосредствена последица от издадения незаконосъобразен акт – наказателното постановление. Това е така, тъй като намаляването на имуществото на лицето вследствие заплатени суми за адвокатско възнаграждение, е предизвикано от издаването на наказателното постановление/ел. фиш, с което е наложено административното наказание, което административнонаказаният е считал за незаконосъобразно наложено.

В тази връзка е отречена тезата в предходно цитираната съдебна практика, че липсата на установена в закон задължителност на адвокатската защита по дела за обжалване на наказателни постановления/ел. фишове, влечала по необходимост и извод, че страната няма право да ангажира свой процесуален представител, нито че ангажирането на такъв не се намира в причинна връзка с издаденото наказателно постановление/ел. фиш.

С оглед на последното е посочена многобройна съдебна практика, в която се приема, че причинна връзка е налице не само когато деянието причинява непосредствено вредата, а и когато създава условия за реална възможност от увреждане и когато тази реална възможност се е трансформирала в действителност. Поради това е прието, че ангажирането на адвокатска защита е израз на нормалната грижа на лицето за охраняване на неговите права и интереси. В този смисъл е и безпротиворечивата константна практика на ВКС(в т.см. решение № 248/ 4.06.2009г. по гр.д. № 4808/2007г. на ІІІ г.о.; решение № 355/03.08.10г. по гр.д. № 1651/2009г. на ІІІ г.о. ; решение № 126/10.05.2010г. по гр.д. № 66/2009г. на ІV г.о.; решение № 586/ 16.05.2011г. по гр.д. № 1486/2009г. на ІІІ г.о.; решение № 781/ 30.11.2010г. по г.д. № 511/2010г. на ІV г.о. и други/.

В тази връзка настоящият състав следва де посочи, че сключването на този договор съвсем не е в сферата на “свободната” преценка на лицето, а е обусловено от защитата му срещу един утежняващ административен акт, който много често има значителни имуществени последици за него или пряко за упражняваната от него дейност.

Очевидно е, че това лице в масовия случай няма правните познания да се защити в често изключително сложната материя, предмет на едно административно-наказателно производство, в което могат, а и се налагат административни санкции дори в милиони левове, повдигат се въпроси за сложи правни конструкции в областта на различните материални закони/напр. на ЗДДС, ЗКПО, ЗДДФЛ, по въпроси например за извършени от лицето вътреобщностни придобивания на стоки и т.н./ . Парадоксалното е, че в тези случаи Държавата, в лицето на съответния компетентен административен орган,разполага с целия наличен ресурс, който му позволява упражняваната публична власт, вкл. да е подпомаган от лице/а с юридическо образование/най-често юрисконсулти/, та дори цели звена/отдели от такива/, за да „облече“ резултата от тази дейност в съответната правна форма, която да му позволи в крайна сметка да санкционира законосъобразно частноправния субект, като за тази си дейност тези квалифицирани лица получават възнаграждение от бюджета на съответния орган, но заедно с това на наказаното лице се отрича едно такова съответно право, когато той направи разход за защита в резултат на упражнени всъщност и конституционно признати негови права – да бъде подпомогнат от адвокат, когато следва да защити правата или законните си интереси/така чл.134 ал.1 КРБ/.

Очевидното несъответствие в третирането е тревожно и тази разлика е още по-явна, когато лицето има пари да заплати дължимото адвокатско възнаграждение/поначало възникналата правна връзка е възмездна/, тъй като ако няма такава възможност, то тогава то би имало евентуално правата по Закона за правната помощ – да получи такава под формата на процесуално представителство по този вид дела и определения от съответната адвокатска колегия адвокат, взел участие в защитата на лицето, би получил възнаграждение за тази си дейност, възмездено от публичния бюджет, но пък този, който разполага с достатъчно средства или имущество би понесъл за собствена сметка направения разход, без възможност да бъде овъзмезден по някакъв ред.

Следва също така да се посочи, че не могат да се споделят и вижданията в изразеното особено мнение в цитираното по-горе решение №12455 от 20.11.2015г. по адм. дело №190/2015г. на ВАС във връзка с възможността да се присъдят законните лихви или с оглед невъзможността да се направи възражение за прекомерност на уговореното адвокатско възнаграждение.

По отношение на лихвите, то следва да се посочи, че те са санкция за късно плащане/тук лихвите за които става въпрос са със закъснителен характер/, така че с плащане на търсената сума дори още преди завеждане на делото/за това законова пречка всъщност няма/, то юридическото лице, в чийто състав е органът, издал незаконосъобразния ел. фиш, не би понесло като разход.

Що се отнася до възражението за евентуално прекомерност, то безспорно е, че този институт е неприложим, доколкото тук се търси, респ. присъжда, една заместваща облага, един сурогат на дължимото и то под формата на обезщетение, но в пълна мяра приложими са си изричните правила, уреждащи деликтната отговорност, вкл. специалните такива по чл.5 ЗОДОВ и в двете си алинеи.

Това е така, защото уговарянето на едни завишени/прекомерни размери всъщност означава, че не поради конституционната гарантираност на правата, а поради личната преценка на лицето, същото е счело, че може и следва да ангажира една по-скъпо струваща защита. В този смисъл тук вече е налице една отделна каузалност, която действа заедно с тази от отмененото незаконосъобразно наказателно постановление/ел. фиш и съпричинява едни вреди в по-големи размери.

В случая няма пречка този нов каузален фактор да действа и по отношение елементи от фактическия състав, какъвто е размерът на реално причинените вреди, тъй като съпричиняването на едни по-големи вреди, обективно е било обусловено и от поведението на частноправния субект/класически примери за такова съпричиняване имаме при ПТП, когато пострадало невиновно за злополуката лице не изпълнява предписанията на медицинските органи за лечение или е лекувано от тези органи некомпетентно, поради което настъпят едни по-значителни увреждания, т.е. налице е ексцес/влошаване на неговото състояние/, поради наличието на отделен, самостоятелен източник на каузална зависимост, действащ заедно с друг или други такива/.  Така че, желанието да се ползва една “по-луксозна” услуга/в случая по-скъпоструваща/ в пълна мяра може и следва да намери отражение с приложение института на чл.5 ЗОДОВ, като ответникът бъде освободен от отговорност за размера на вреди, над този, необходим за нормалната защита на лицето, съобразено с нормата на чл.36 ал.2 от Закона за адвокатурата във вр. с чл.134 ал.2 от КРБ, сочеща границите за справедливост и обоснованост на размера на едно такова възнаграждение. А не следва да се забравя, че конституционните норми имат пряко действие.

С оглед изложеното и при сложилата се очевидно противоречива практика на ВАС на РБ по този вид дела, то очевидно става “неудържима” единната позиция, респ. и еднаквото третиране на едни и същи случаи, което пък би отворило широко възможността за търсене на защита извън националната система на правораздаване от засегнатите страни по такива дела и то само на база твърдения за неравното третиране на субектите.

От събраните по делото доказателства се установява, че по приложеното дело – н.а.х.д. №233/2019г. на л.4 от него са представени пълномощно и договор, съгласно които е осъществено представителство по него от страна на адвокат Д. в проведеното открито съдебно заседания по делото на дата 18.09.2019г.. По договора е уговорено и платено още при сключването му възнаграждение в размер на 400 лева.

Консеквентно това налага извода на настоящият състав – за основателност на така заявената претенция на А. в посочения размер, като се присъди и търсената законна лихва от 28.01.2020г./като съдебното решение за отмяна на ел. фиша е в сила от 27.01.2020г./. Лихвите следва да се присъдят без разделяне на периодите(до и след входиране на исковата молба), каквато е константната практика при непозволеното увреждане.

Не може да се уважи възражението на ответника за прекомерност, което следва да се схване в контекста на изложеното по-горе като възражение за съпричиняване на едни по-големи вреди, с оглед уговаряне на един по-висок размер на възнаграждението. Това е така на база преценката, извършена към датата на сключване на договора(представен с жалбата до РС-Чирпан) и действалата редакция на Наредба №1 за минималните размери на адвокатските възнаграждения, според която минималният размер на хонорара в случая с ел. фиш, по който е наложена глоба в размер на 400 лева, е 300 лева(така чл.18 ал.2 във вр. с чл.7 ал.2,т.1 от Наредбата в предходните им редакции).

Ето защо уговореният и заплатен при сключването размер от 400 лева, като близък до минималния, не се явява необоснован според нормата на чл.36 ал.2 от Закона за адвокатурата във вр. с чл.134 ал.2 от КРБ.

По разноските.

С оглед изхода от спора, на ищеца са дължат направените в това съдебно производство разноски, които съобразно списъка са в размер на общо 310 лева, които определено не са прекомерни.

Ето защо и поради мотивите, изложени по – горе ПЛОВДИВСКИЯТ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –  ІІ отд., VІІ състав :

 

Р      Е      Ш      И

 

ОСЪЖДА Областна Дирекция/ОД/ на МВР – Стара Загора с адрес на призоваване гр.Стара Загора, ул.“Граф Игнатиев”№16 да заплати на А.Г.А. *** обезщетение в размер на общо 400/четиристотин/лева, представляващо обезвреда за причинените и имуществени вреди, представляващи направените разходи за адвокатско възнаграждение в съдебното производство по обжалване на електронен фиш серия К №2393259 от 10.11.2018г., издаден от ОД на МВР – Стара Загора срещу А., поради отмяната му като незаконосъобразен с Решение №47 от 18.09.2019г. по НАХД №233/2019г. по описа на Районен съд – Чирпан, ведно със законната лихва върху посочената главница начиная от 28.01.2020г. до окончателното и изплащане, а също така и разноски за това съдебно производство в размер на общо 310/триста и десет/ лева.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14 – дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

 

 

                                      АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :