РАЗПОРЕЖДАНЕ № 461
гр.Силистра, 12.06.2020г.
Административният
съд гр.Силистра,в закрито заседание на дванадесети юни през две хиляди и двадесета
година, в състав:съдия Маргарита Славова, при секретаря Антония Стоянова, разгледа адм.дело №112
по описа на съда за 2020г. и прие, че жалбата,с която е сезиран е редовна
от външна страна, поради което следва да бъдат извършени действията по чл.163,
във връзка с чл.184 и чл.181, чл.182 от АПК.
Постъпило е оспорване от Кмета на Община
гр.Дулово срещу Решение №65 по Протокол № 6/31.03.2020г. на Общинския
съвет гр.Дулово, с което е приет бюджета на Община Дулово за 2020 година. Със
Заповед № РД-04-235/09.04.2020г. същото е било върнато за ново обсъждане по
реда на чл.45 ал.5 ЗМСМА, но такова, в срока от чл.45 ал.7 ЗМСМА, не е било
проведено в Общинския съвет гр.Дулово, което е открило пътя за съдебното му
обжалване. В писмен отговор на настоящата жалба председателят на ОбщС-Дулово е изложил съображения,че представляваният от
него орган на местното самоуправление не е дължал изобщо повторно обсъждане на процесното
решение,тъй като същото не е било оспорено в срока от чл. 45 ал. 6 ЗМСМА
/7-дневен срок от получаването му/ от Кмета на общината. Последният бил изтекъл
на 13.04.20г. и, независимо че релевираната по делото
Заповед е издадена на 09.04.20г., нито в деловодството
на ОбщС-Дулово, нито на електронната платформа за
обмен на документи в Общината,същата не е постъпвала.За първи път процесната заповед е представена на хартиен носител в
деловодството на Общинския съвет и е получила входящ номер 177 на 22.04.2020г.,
което несъмнено е извън нормативния срок за контрола по чл. 45 ЗМСМА, поради
което не била включена в дневния ред на редовното заседание на съвета на
28.04.2020г.
Оспорващият орган твърди в жалбата, че издадената на
09.04.20г. от него заповед по чл.45 ал.5 ЗМСМА е била публикувана незабавно
/още на 09.04.20г./ в електронната система на Община Дулово,за което представя
писмени доказателства Дали системата е работила или не, е въпрос с правно
значение относно преценката за своевременността на упражненото право от
жалбоподателя да върне за ново обсъждане процесното,
базово за работата на общината, Решение по чл. 21 ал. 1 т. 6 ЗМСМА. Сроковете
от чл. 45 ЗМСМА са процесуални такива, създадени с цел гарантиране, от една
страна, възможността за контрол между различните органи на местната власт -
изпълнителна и на самоуправление с нормативна компетентност, а от друга -
стабилността на актовете, издавани от тези органи, защото те трасират и
обезпечават цялостната дейност в Общината. Твърдение, че електронната платформа
не е била дори инсталирана се съдържа в становището на ответния общински съвет,
което налага да бъде възложена в негова доказателствена
тежест установяването на този факт. Независимо от горното, всички правни
субекти в страната следваше да съобразяват поведението си в периода от
13.03.2020г. до 13.05.2020г., с действието на Закона за мерките и действията по
време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от
13.03.20г., чиито чл. 3 изрично предвижда,че до отмяна на извънредното
положение, спират да текат определена група процесуални срокове.
Съгласно Тълкувателно решение № 2/16.04.2013г. на ВАС
по т.д. № 4/11г., решенията на общинските съвети от вида на оспореното - по чл.
21 ал. 1 т. 6 ЗМСМА,по правната си природа са общи административни актове,
което релевира процесуалния ред за тяхното издаване
от Раздел II на глава Пета на АПК, ведно със
специалния такъв - от чл. 94 и следващите от Закона за публичните финанси /Раздел
II „Приемане на бюджета на общината“ от глава Седма на
ЗПФ/. Последното налага да бъдат дадени указания на Общинския съвет гр.Дулово,
че следва да представи по делото:
1.- Наредбата по чл.82 ал.1 ЗПФ;
2.- Доказателства за изпълнение на чл. 96 ЗПФ - че
делегирани държавни дейности ще бъдат дофинансирани с
общински средства, а не че ще се пренасочват пари от делегираните бюджети за
други дейности, респ. обекти; както и
3.- Доказателства за публикуване на бюджета на
общината на официалния ѝ сайт в срока от чл. 97 ЗПФ, щом се счита, че
същият е влязъл в сила, респ. доказателства, че е предоставен на Сметната
палата и на Министерството на финансите в едномесечен срок след приемането му.
4.- Удостоверителен документ за общия брой общински съветници с оглед преценка на специалното мнозинство от чл.
27 ал. 4 ЗМСМА.
Жалбоподателят счита,че при приемане на обжалваното решение,
практически изцяло е игнориран редът за предварително обсъждане на проекта за
общински бюджет /чл. 84 ЗПФ/, защото внесеният в заседанието на ОбщС-Дулово проекто-бюджет на
Община Дулово за 2020г., при спазване на процесуалните правила, вкл. придружен
от Протокол от проведено публично обсъждане на проекта за бюджет 2020г. на
Община Дулово от 27.12.2019г., е коренно променен. Приетите многобройни промени
в проектобюджета, не изхождат от нормативно овластения
орган по чл. 7 ал. 5 ЗПФ, а подменяйки изцяло легитимния проект, същите дори не
са били обсъдени в постоянните комисии на Общинския съвет, а още по-малко
съгласно регулацията от чл. 84 ал. 4 - ал. 6 ЗПФ. Оспорващият орган твърди, че
промените засягат основата на бюджетната рамка; базови направления в дейността
на общината остават финансово необезпечени, вследствие на релевираните
промени, а част от измененията са и недопустими /напр. дейността 741 РТВ,
предвид действащ договор със СЕМ до края на 2021г./
С оглед на горните главни възражения - за допуснати
особено съществени нарушения на административнопроизводствените
правила, до степен такава, че е игнорирана изцяло нормативната процедура за
приемане на общинските бюджети, както и за неправилно приложение на материалния
закон, жалбоподателят настоява за пълната отмяна на оспореното решение на
Общинския съвет гр.Дулово.
Оспорването е осъществено в нарушение на правилото на
чл.152 ал.1 АПК, но след разпореждане на съда по повод произнасяне по чл.180
ал.2, във връзка с чл.166 ал.2 АПК, по делото е депозирана административната
преписка.
Доколкото оспорващият орган е с
нормативни правомощия да упражнява контрол за законосъобразност по отношение на
актовете на Общ.С,вкл. изрично посочените по чл. 45 ал. 5 ЗМСМА, на основание чл. 170 ал. 1 АПК, следва
да бъдат дадени указания на ответника по оспорването, че носи доказателствената тежест за установяване наличието на
условията /фактическите предпоставки/ за приемане на процесното
решение, валидиращо общинския бюджет на Дулово за
2020г., както и изпълнението на законовите изисквания при издаването му.
Обжалваното решение №65/31.03.2020г. на
Общинския съвет гр.Дулово по чл. 21 ал. 1 т. 6 ЗМСМА е общ административен акт,
което налага, на основание чл.181 ал.1 АПК, да бъде публикувано оспорването в „Държавен
вестник“, като обявлението бъде поставено и на определеното за това място в
Административен съд гр.Силистра и се публикува на Интернет страницата на ВАС.
За изпълнение на горната задължителна процедура следва да бъде указано на жалбоподателя, че в
3-дневен срок от получаване на настоящото разпореждане, трябва да внесе по
сметка на „Държавен вестник“ такса за обнародване на обявлението в размер на
20.00 лева и в същия срок, да представи по делото платежния документ.
Съдът на основание чл.182 ал.1 АПК конституира страните по делото:
Жалбоподател: Кмет на Община гр.Дулово,с административен адрес: гр.Дулово, ул. ”Васил Левски” № 18.
Ответник по жалбата: Общински съвет
град Дулово с административен адрес: гр. Дулово, ул.”Васил
Левски” № 18, чрез неговия председател инж. Невхис
Мустафа.
По
аргумент от чл. 182а АПК, делото ще бъде разгледано в състав от трима съдии.
Непосредствено след представяне на документа за платената такса на ДВ за
обнародване на настоящото оспорване,
ДА СЕ ОБНАРОДВА
в „Държавен вестник” ОБЯВЛЕНИЕ, че Решение № 65, взето по Протокол
№ 6/31.03.2020г. от заседание на Общинския съвет гр. Дулово, с което е
приет бюджета на Общината за 2020 година, е оспорено от Кмета на Община гр.Дулово изцяло, като по жалбата
е образувано административно дело № 112 по описа на Административен съд Силистра за 2020
година, насрочено за 15.07.2020г. от 10.30 часа.
Копие от ОБЯВЛЕНИЕТО да се постави и на определеното за това място в
АС-Силистра и да се публикува в Интернет страницата на ВАС.
След
изчерпване на горната процедура, съдът
ВНАСЯ жалбата
за
разглеждане в открито съдебно заседание на 15.07. 2020г. от 10.30 ч.,
за която дата да се призоват конституираните страни по делото.
Преписи от настоящото разпореждане да се
връчат на страните по реда на чл.138 АПК, като ответният Общински съвет гр.Дулово,
има право на писмен отговор и посочване на доказателства в 14-дневен срок от
съобщаването /чл. 163 ал. 2, във връзка с чл. 184 АПК/.
СЪДИЯ: