Решение по дело №3612/2015 на Софийски градски съд

Номер на акта: 1875
Дата: 1 ноември 2016 г. (в сила от 4 юли 2019 г.)
Съдия: Валерия Иванова Братоева Дамгова
Дело: 20151100903612
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 1 юни 2015 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е №

гр. С., 01.11.2016 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СОФИЙСКИЯТ ГРАДСКИ СЪД, ТЪРГОВСКО ОТДЕЛЕНИЕ, VІ-16 състав, в публично съдебно заседание на четвърти октомври две хиляди и шестнадесета година,  в състав:

СЪДИЯ:  ВАЛЕРИЯ БРАТОЕВА

 

при секретар Д.Ц., разгледа докладваното от съдията търговско дело № 3612 по описа за 2015 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 365 и сл. от Гражданския процесуален кодекс (ГПК).

Образувано е по искова молба, предявена от С.О., БУЛСТАТ ********, за установяване на нищожност на сключен между ответниците ЕТ „Т. – В.Н.В. – Т. Ц.“, ЕИК ******** и Г.Е.Г., ЕГН **********, договор за продажба на недвижим имот от 11.07.2014 г., поради противоречие с установена законова забрана за прехвърляне на обект, придобит чрез приватизационен договор.

В исковата молба се твърди, че на 07.08.2009 г. между С.О. и ЕТ „Т. – В.Н.В. – Т. Ц.“ по реда на чл.35, ал.1, т.2 ЗППДОбП(отм.) бил сключен приватизационен договор за продажба на обект: кафе-бар „Т.“, находящ се в гр. С.,***. Продажната цена била заплатена на 01.07.2014 г., като купувачът в чл. 9 от приватизационния договор се задължил да не отчуждава посочения имот в рамките на 5 години от изплащането му, като същото ограничение било предвидено и в чл. 41, ал. 2 ЗППДОбП(отм.). При извършена проверка било установено, че имотът на 11.07.2014 г. бил продаден на ответника Г.Е.Г. с договор, оформен в нотариален акт №168, том V, рег. №7099, дело №757/2014 г. на нотариус Н., №040 на НК. С посоченото отчуждаване били нарушени императивни разпоредби на ЗППДОбП(отм.) и чл.9 от приватизационния договор, което обуславяло нищожност на разпоредителната сделка.

От страна на ответника ЕТ „Т. – В.Н.В. – Т. Ц.“ е постъпил отговор на исковата молба, който обаче е извън преклузивния двуседмичен срок. Независимо от това, в отговора е релевирано възражение за процесуална недопустимост на предявения иск, тъй като С.О. не била страна по сключения на 11.07.2014 г. договор и съответно не била легитимирана да провежда иска. Възражението е неоснователно. Ищецът твърди да е носител на правото да иска прогласяване на договора за нищожен, тъй като е страна по приватизационния договор, в нарушение на който е сключена атакуваната сделка между ответниците, което е достатъчно за обосноваване на правен интерес от установяване недействителността й. В този смисъл и решение № 33 от 02.07.2015 г. по гр. д. № 3903/2014 г., Г. К., І Г. О. на ВКС, в което изрично е прието, че забраната на чл. 41, ал. 2 ЗППДОбП(отм.) за продажба на изкупените по реда на чл. 35 от същия закон предприятия и обособени части в продължение на 5 години от изплащането им, е установена в полза на продавача по приватизационната продажба - държавата или съответната община, които имат правен интерес да искат прогласяване нищожността на такива сделки, а не на купувачите, които не могат да черпят права от собственото си недобросъвестно поведение.

По същество оспорва иска като неоснователен, поради сключването на приватизационния договор на 07.08.2009 г., съответно сключване на прехвърлителната сделка с Г.Е.Г. на 11.07.2014 г., когато ограничителната разпоредба на чл.41, ал.2 ЗППДОбП(отм.) не е била действаща и затова нямало основание за прилагането й към последващи правоотношения.

От страна на ответника Г.Е.Г. е постъпил отговор, в който се оспорва допустимостта и основателността на иска. Твърди се, че С.О. не била страна по атакуваната сделка и нямала правен интерес от прогласяване на нищожността й, а в същото време всички задължения за заплащане на неустойка по приватизационния договор за неизпълнение на задължението придобития обект да не бъде прехвърлен били заплатени. Приложим бил ЗПСК, който не съдържал посоченото в ЗППДОбП(отм.) ограничение, съответно било налице само неизпълнение на договорно задължение, което не било основание за нищожност.

В допълнителната искова молба ищецът поддържа претенцията си. Приложим към сделката бил единствено ЗППДОбП(отм.), тъй като предвиденият в този закон облекчен ред за продажба на обектите кореспондирал със забраната за отчуждаването им.

В допълнителния отговор Г.Е.Г. поддържа възражението, че забраната на чл.41 ЗППДОбП(отм.) е приложима единствено по отношение на сделки, сключени при неговото действие, но не и към тези, сключени след влизане в сила на ЗПСК.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства по свое убеждение, намира от фактическа и правна страна следното:

Между страните не се спори и с определение от 23.08.2016 г. за безспорни в отношенията им и ненуждаещи се от доказване, са отделени фактите, че на 07.08.2009 г. между С.О. и ЕТ „Т. – В.Н.В. – Т. Ц.“ е сключен договор за продажба с разсрочено плащане на общински нежилищен обект, невключен в състава на общинско предприятие, който се използва със стопанска цел, с който в полза на ЕТ „Т. – В.Н.В. – Т. Ц.“ е прехвърлено правото на собственост върху обект: кафе-бар „Т.“, находящ се в гр. С.,***, като продажната цена по приватизационния договор е изплатена изцяло на 01.07.2014 г., като на 11.07.2014 г. е сключен договор за покупко-продажба на недвижим имот, оформен в нотариален акт №168, том V, рег. №7099, дело №757/2014 г. на нотариус Н., №040 на НК, с който правото на собственост върху посочения обект е прехвърлено от ЕТ „Т. – В.Н.В. – Т. Ц.“ на купувача Г.Е.Г..

В чл.9 на приватизационния договор, сключен на основание §17, ал.3 ПЗР на ЗПСК вр. чл.35, ал.1, т.2 ЗППДОП(отм.), страните уговорили забрана недвижимият обект, предмет на договора, да бъде отчуждаван в продължение на 5 години от окончателното му изплащане, като неизпълнението на това задължение пораждало акцесорно такова за заплащане на неустойка в размер на 3% от продажната цена, която е в размер на 541000 лева. С платежно нареждане от 27.04.2015 г. в полза на Столична общинска агенция за приватизация от ЕТ „Т. – В.Н.В. – Т. Ц.“, е преведена сумата 16300 лева, с посочено основание – неустойка по договор със СОАП. 

При така отделените за безспорни факти, не се налага обсъждането на останалите събрани доказателства, тъй като спорът е изцяло правен.

По отношение предявените пасивно субективно съединени искове с правна квалификация чл.26, ал.1 ЗЗД вр. чл.41, ал.2 ЗППДОП (отм.).

Предмет на иск за обявяване на нищожността на правна сделка, е установяването със сила на пресъдено нещо, че извършената такава е засегната от посочения в исковата молба порок – сключена в нарушение на императивна правна норма, който порок обуславя несъществуването на правоотношение между търговеца-прехвърлител, от една страна и Г.Е.Г., от друга, което да е транслирало правото на собственост върху недвижим имот в правната сфера на купувача.

Разпоредбата на чл.41, ал.2 ЗППДОбП (отм., ДВ, бр. 28 от 19.03.2002 г.) предвижда предприятията и обособените части, изкупени по реда на чл. 35, да не могат да се продават в продължение на пет години от изплащането им. Сделка, сключена в нарушение на тази императивна норма, е нищожна по смисъла на чл.26, ал.1 ЗЗД и не поражда правни последици.

Първият въпрос, който се поставя е приложима ли е тази законова забрана към сключената на 11.07.2014 г. между ответниците сделка, след като към този момент не е била действащо право, каквото е основното възражение на ответниците.

Отговор на този въпрос е даден с решения, постановени по реда на чл.290 ГПК, съставляващи задължителна практика за съдилищата - решение № 16 от 23.03.2009 г. по т. д. № 442/2008 г., Т. К., І Т. О. на ВКС, решение № 130 от 09.07.2010 г. по т. д. № 995/2009 г., Т. К., ІІ Т. О. на ВКС, решение № 127 от 15.03.2012 г. по гр. д. № 467/2011 г., Г. К., ІV Г. О. на ВКС, решение № 88 от 03.05.2012 г. по гр. д. № 191/2011 г., Г. К., ІV Г. О. на ВКС, решение № 33 от 02.07.2015 г. по гр. д. № 3903/2014 г., Г. К., І Г. О. на ВКС и решение № 186 от 18.07.2016 г. по гр. д. № 810/2016 г., Г. К., ІV Г. О. на ВКС. Така в решение № 88 от 03.05.2012 г. по гр. д. № 191/2011 г., Г. К., ІV Г. О. на ВКС, е прието, че с въведената забрана по отношение на купувачите, ползвали преференциални условия при закупуване на имота, се цели предотвратяване заобикалянето на закона при преобразуването на общинската собственост в частна, поради което разпоредителната сделка с имот, изкупен по реда на чл. 35 ЗППДОбП(отм.), извършена преди изтичане на срока по чл. 41, ал. 2 ЗППДОП (отм.) е нищожна на основание чл. 26, ал. 1 ЗЗД.

С отмяната на ЗППДОбП, въведената в чл. 41, ал. 2 забрана за отчуждаване в определения от закона срок не отпада по отношение на изкупените по реда на чл. 35 имоти. Нормата на чл. 41, ал. 2 ЗППДОбП(отм.) е приложима по отношение на договорите, сключени при действието на този закон - гражданските правоотношения се регулират от закона, при който са възникнали, освен при изричното им преуреждане в изключителните случаи с приемането на нов закон, което не е сторено с приемането на ЗПСК (ДВ, бр. 28 от 19.03.2002 г., отменящ ЗППДОбП с § 12 ПЗР). Предвид изложеното, с приемането на ЗПСК разпоредбите му се прилагат занапред, а правоотношенията, възникнали при действието на ЗППДОбП се уреждат от отменения закон - в същия смисъл решение № 16 от 23.03.2009 г. на І т.о. ВКС по гр. д. № 442/2008 г..

Тук е необходимо да се отбележи, че приватизационния договор е сключен при действието на ЗПСК – на 07.08.2009 г., но в приложение на §17, т.3 ПЗР на ЗПСК, която разпоредба предвижда в случаите, когато към датата на влизане в сила на този закон е налице висящ съдебен спор или влязло в сила съдебно решение за отмяна на изричен или мълчалив отказ за приемане на предложение за продажба без търг или конкурс по реда на чл. 35 от отменения Закон за преобразуване и приватизация на държавни и общински предприятия, процедурата по продажба да се приключва по досегашния ред от Агенцията за приватизация, съответно от общинските съвети.

В решение № 127 от 15.03.2012 г. по гр. д. № 467/2011 г., Г. К., ІV Г. О. на ВКС, постановено по реда на чл.290 ГПК, е разяснено, че ЗППДОбП, обн. ДВ бр. 38/1992 г. е специален закон, с който се уреждат условията и реда за преобразуване на държавни предприятия в еднолични търговски дружества и за приватизация. Чрез приватизацията, имущество от държавни и общински предприятия се прехвърля на физически или юридически лица с под 50 на сто държавно и/или общинско участие. Приватизацията се осъществява въз основа на програми за приватизация и приватизационни стратегии. В закона са предвидени и особени начини за приватизиране на държавни и общински предприятия и обособени техни части, сред които е и този по чл. 35 ЗППДОбП - държавни и общински предприятия и обособени техни части се изкупуват без търг или конкурс, според оценката им от посочените в нормата субекти. За купувачите са предвидени редица преференции - за разсрочено плащане, включително с облекчения и отстъпки при извършването му, вписването на законна ипотека в полза на прехвърлителя се освобождава от държавни такси. По силата на чл. 41, ал. 2 ЗППДОбП (отм.) на купувачите е забранено да продават от своя страна придобитото имущество в продължение на пет години от изплащането му. Нормата е императивна и нарушаването й, води до нищожност съгласно чл. 26, ал. 1 ЗЗД.

Законът за преобразуване и приватизация на държавни и общински предприятия е отменен на 23.03.2002 г. със Закона за приватизация и следприватизационен контрол. Предметът на регулиране на новия закон не е напълно идентичен с отменения, промени има и в материята за приватизация. Важно е, че аналогични правила на тези по чл. 35 ЗППДОбП(отм.) за преференциално изкупуване, няма предвидени в новия закон, поради което няма как да е възпроизведена и забраната по чл. 41, ал. 2 ЗППДОбП(отм.). В същото време, уредена е хипотезата на висяща процедура по предложение за закупуване по чл. 35 ЗППДОбП (отм.). При изричен или мълчалив отказ за приемане на предложението, който се обжалва в съда и съдебното производство е висящо към датата на влизане в сила на ЗПСПК, процедурата по продажбата се довършва по стария ред от Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол, съответно от общината. Договорът се сключва при условията на отменения закон, а това означава при всички условия по глава VІІ от ЗППДОбП(отм.), включително и при забраната по чл. 41, ал. 2.

В заключение, новият закон не урежда отношения по приватизация на държавни и общински предприятия в хипотезите по чл. 35 ЗППДОбП(отм.) с изключение на недовършените продажби поради висящи съдебни производства (пар. 17, ал. 3 ПЗР на ЗПСПК), затова сключените в приложение на §17, ал.3 ПЗР на ЗПСК договори са сключени при условията на отменения закон и в този случай старата регламентацията е запазена и приложима. Приключените приватизационни сделки по чл. 35 ЗППДОбП(отм.) не са преуредени по нов начин с обратно действие, нито изрично е отменена забраната по чл. 41, ал. 2 от същия закон.

Следователно, към възникналите права и задължения, макар при действието на ЗПСК, но при поставено начало на фактическия състав при действието на ЗППДОбП(отм.) се прилага материално-правната уредба на отменения закон. Забраната за разпореждане по чл. 41, ал. 2 ЗППДОбП тежи в 5-годишен срок от изплащането на обекта, което е извършено на 01.07.2014 г., съответно сключеният между ответниците на 11.07.2014 г. договор е в рамките на  забраната и я нарушава, поради което сделката е опорочена и нищожна, съгласно чл. 26, ал. 1 ЗЗД.

Уговарянето на неустойка по приватизационния договор и нейното погасяване нямат отношение към порочността на сделката за покупко-продажба от 11.07.2014 г., сключена между ответниците. По приватизационния договор, който е действителен и продължава да обвързва страните, от страна на купувача е релевирано неизпълнение на поетото задължение да не извършва разпореждане с придобития обект, което е и основанието за реализиране на отговорността на ЕТ „Т. – В.Н.В. – Т. Ц.“ спрямо продавача, чрез заплащане на обезщетение в предварително уговорен размер, без да е необходимо да се доказват претърпените от неизпълнението вреди. Заплащането на неустойката не санира порока на сключената на 11.07.2014 г. сделка (в което се изразява неизпълнението по договора от 07.08.2009 г.) в нарушение на императивната забрана, която е нищожна, съответно правото на собственост не е преминало в правната сфера на ответника Г.Е.Г., а е елемент от правната сфера на ЕТ „Т. – В.Н.В. – Т. Ц.“, която продължава да бъде обвързана от правата и задълженията по приватизационния договор, включително и от забраната да не извършва ново разпореждане с обекта до 01.07.2019 г..

По изложените съображения, предявените от С.О. установителни искове, са основателни и следва да бъдат уважени.

При този изход на спора, право на присъждане на разноските за производството се поражда за ищеца С.О., която прави своевременно искане и доказва извършени такива в размер на 4155,87 лева. За разглеждане на исковете е внесена държавна такса в размер на 4% върху цената на договора от 11.07.2014 г. в нарушение на т.1Б от ТР №4/2014 на ОСГК на ВКС, съгласно която разпоредбата на чл.71, ал.2 ГПК е приложима при определяне на държавната такса по исковете, чиято цена се определя по реда на чл.69, ал.1, т.4 ГПК, т.е. дължимата такса се изчислява върху ¼ от данъчната оценка на недвижимия имот, което означава, че дължимата държавна такса е в размер на 916,72 лева. Ищецът е надвнесъл държавна такса, поради което има право да иска нейното възстановяване, като разликата над дължимия и реално внесения по-висок размер не следва да се възлага в тежест на ответниците.

В производството С.О. е представлявана от юрисконсулт и има право на юрисконсултско възнаграждение, съгласно чл.78, ал.8 ГПК вр. НАРЕДБА № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, издадена от Висшия адвокатски съвет, обн., ДВ, бр. 64 от 23.07.2004 г., приложима редакция към приключване на устните състезания ора, като в чл.7, ал.2, т.4 от същата е предвидено адвокатското възнаграждение за процесуално представителство по дела с определен материален интерес над 10000 лева, да е 830 лева + 3% върху разликата над 10000 лева. В конкретния случай, материалният интерес е 91672,70 лева и по правилата на Наредбата в полза на ищеца следва да се присъди минимално юрисконсултско възнаграждение от 3280,18 лева. Така общият размер на релевантните разноски възлиза на сумата 4685,86 лева. 

Така мотивиран, СЪДЪТ,

Р   Е   Ш   И:

 

ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО по предявените от С.О., БУЛСТАТ ********, със седалище *** и адрес: гр. С.,*** – В.Н.В. – Т. Ц.“, ЕИК ********, със седалище *** и адрес на управление:*** и Г.Е.Г., ЕГН **********, с адрес: ***, искове, с правна квалификация чл.26, ал.1 ЗЗД вр. чл.41, ал.2 ЗППДОП (отм.), че договор за покупко-продажба от 11.07.2014 г., обективиран в нотариален акт № 168, том V, рег. № 7099, дело № 757/2014 г. на нотариус Н., №040 на НК, е нищожен, поради противоречие със закона – сключен в нарушение на установената в чл.41, ал.2 ЗППДОП (отм.) забрана за прехвърляне на обект, придобит чрез приватизационен договор в 5-годишен срок от изплащането на цената му.

ОСЪЖДА ЕТ „Т. – В.Н.В. – Т. Ц.“, ЕИК ********, със седалище *** и адрес на управление:*** и Г.Е.Г., ЕГН **********, с адрес: ***, да заплатят на С.О., БУЛСТАТ ********, със седалище *** и адрес: гр. С.,***, на основание чл.78, ал.1 вр. ал.8 ГПК, сумата 4685,86 лева (четири хиляди шестстотин осемдесет и пет лева и осемдесет и шест стотинки) – разноски за производството.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Софийския апелативен съд в двуседмичен срок от връчването му на страните.                                                                                               

 

СЪДИЯ: