Решение по дело №585/2020 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 161
Дата: 20 май 2021 г. (в сила от 19 юни 2021 г.)
Съдия: Нели Иванова Каменска
Дело: 20207100700585
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

   Р Е Ш Е Н И Е

 

                                                  161

 

20.05.2021 г., град Добрич

 

                                 В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Административен съд - Добрич, в публично заседание на двадесет и седми април, две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

      ПРЕДСЕДАТЕЛ: Нели Каменска                                                         

при участието на секретаря Стойка Колева разгледа докладваното от председателя адм. дело № 585 по описа на съда за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс и е образувано по жалба на Община Шабла, представлявана от кмета, М. Ж., срещу Решение № 204 от 29.10.2020г., издадено от заместник –министър и ръководител на Програмния оператор по Програма „Опазване на околната среда и климатични промени“ към Министерство на околната среда и водите (МОСВ) във връзка с процедура по подбор на проектни предложения BGENVIRONMENT -2.003 -  „Малка грантова схема за мерки за намаляване на морските отпадъци по Резултат 2 “Система за оценка, мониторинг и управление на морските води на Програма „Опазване на околната среда и климатични промени 2014-2021г.“, в частта му с която не е одобрен разход за доставка на специализирано товарно превозно средство за сметосъбиране и извозване на отпадъци на стойност от 149 316 лева по проектното предложение на Община Шабла с наименование „Прилагане на иновативни мерки за намаляване на морските отпадъци в крайбрежните зони на Община Шабла“.

Жалбоподателят не е съгласен с решението на административния орган да не одобри закупуването на специализирано товарно превозно средство за събиране и  извозване на отпадъци, както и с изводите, че този разход бил недопустим. Оспорва изводите, че проектното предложение предвиждало закупуване на пътно товарно превозно средство, тъй като проектното предложение предвижда специализирано товарно превозно средство. В тази връзка излага твърдения, че в Регламент ЕС №1407/2013г. на Комисията е предвидено да не се отпускат безвъзмездна финансови помощи за придобиване на товарни автомобили за сухопътен транспорт, но не и за  вида на процесното превозно средство, което било специализирано за  сметосъбиране и сметоизвозване на отпадъци. Позовава се на § 5, изр.2 от Преамбюла на Регламент (ЕС) № 1407/2013 на Комисията от 18 декември 2013 година относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към помощта de minimis, според който, предоставянето на интегрирана услуга, при която действителният превоз е само един елемент, като например услуги по преместване, пощенски или куриерски услуги или събиране или преработка на отпадъци, не следва да се счита за транспортна услуга. Моли решението в оспорваното му част, с която частично не са одобрени разходи във вид на безвъзмездна финансова помощ, да бъде отменено. Претендира присъждане на разноски.

Ответникът по делото, ръководителят на Програмния оператор по Програма „Опазване на околната среда и климатични промени“ към МОСВ , чрез процесуалния си представител юрисконсулт П.П., изразява становище за неоснователност на жалбата и за законосъобразност на отказа да бъде финансирана доставката на процесното ППС за сметосъбиране и сметоизвозване на отпадъци като се позовава на правилата на Регламент за изпълнението на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2014-2021г., приет от Комитета на финансовия механизъм на ЕИП, на Споразумение за изпълнение на програма „Опазване на околната среда и климатични промени“, сключено на 10.07.2018г. между директора на дирекция „Централно координационно звено“ в администрацията на Министерски съвет в качеството му на ръководител на Националното координационно звено по ФМ на ЕИП 2014-2021г. и на Регламент (ЕС) № 1407/2013 на Комисията. В тази връзка представя подробно писмено становище по делото с изх. № 95-00-5670 от 19.02.2021г. и моли жалбата да бъде отхвърлена като неоснователна, а в полза на МОСВ да се присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение, които определя на 200 лева.

Жалбата е допустима, като подадена в срок. Жалбоподателят е узнал за решението на 09.11.2020г., а жалбата му е подадена в ИСУН и по пощенски оператор на 23.11.2020г., т.е. в срока за обжалване по чл.149, ал.1 от АПК. Жалбата е подадена от надлежна страна, срещу годен за оспорване административен акт, съобразно общата клауза за обжалваемост на административните актове по чл.120, ал.2 от Конституцията на РБ.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

От фактическа страна съдът приема за установено следното:

На 28.01.2020 г. Министерството на околната среда и водите е обявило покана за набиране на проектни предложения по процедура „Малка грантова схема за мерки за намаляване на морските отпадъци“, Резултат 2 „Система за оценка, мониторинг и управление на морските води“ по Програма „Опазване на околната среда и климатични промени 2014-2020“, която е финансирана по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство (ФМ на ЕИП).

Със Заповед № РД-239/12.03.2020г. (л.50) министърът на околната среда и водите е определил А.Н.- заместник министър на МОСВ да подписва решенията за подбор на проектните предложения, както тези подлежащи на финансиране, така и тези, подлежащи на отхвърляне.

Обявената цел на схемата за предоставяне на БФП е да бъдат финансирани проекти, прилагащи инициативи за намаляване количеството на отпадъците в морската среда, включително чрез обучения и повишаване на осведомеността по отношение на замърсяването на морските води, което е видно от представения по делото Доклад на ръководителя на програмния оператор, С.Рангелова-директор на Дирекция „КВЕСМС“ при МОСВ.

Видно от информацията в публикуваната покана (т.9), допустими кандидати са общините на територията на Черноморския регион на РБ, каквото качество има жалбоподателят, Община Шабла. Определеният срок за изпълнение на одобрените проекти е 24 месеца.

Ответникът е обявил електронен адрес, на който кандидатите могат да задават въпроси като е посочил, че въпросите и отговорите ще бъдат публикувани на сайта на Програмата, част от единния информационен портал на ФМ на ЕИП за България, както и в ИСУН 2020. По този ред на 04.03.2020г. е зададен въпрос дали е допустимо закупуването с безвъзмездната финансова помощ ( БФП) на пътно товарно превозно средство с товароносимост до 3,5 тона, в случай, че то е необходимо условия за постигане на резултатите по проекта. Програмният оператор е отговорил, че поканата за кандидатстване попада в обхвата на Регламент (ЕС) № 1407/2013 на Комисията, съгласно който отпуснатата безвъзмездна финансова помощ (БФП) не се използва за придобиването на товарни автомобили за сухопътен транспорт, поради което закупуването на пътно товарно превозно средство не е допустим разход по публикуваната покана. Посочено е също, че съгласно националното законодателство оборудването на включва МПС.

Община Шабла е кандидатствала с проектно предложение с рег. № BGENVIRONMENT -2.003-0002 в ИСУН 2020 по обявената процедура „Малка грантова схема за мерки за намаляване на морските отпадъци“, Резултат 2 „Система за оценка, мониторинг и управление на морските води“.

Видно от формуляра за кандидатстване, в раздел 5.“Бюджет“ в т.ІІ „Разходи за материални активи“ в т.3.1 Община Шабла е предложила разход в размер на 149 316 лева за закупуване на специализирано средство за събиране на отпадъци.

Със Заповед № РД-442/15.06.2020г. министърът на околната среда и водите е определил оценителна комисия по обявената покана, която е извършила оценка на постъпилите проектни предложения, вкл. и на проектното предложение на Община Шабла, видно от представения по делото оценителни листи (л.233 и сл.)

Комисията по подбор е съставила протокол и окончателна оценка, видно от които проектното предложение на Община Шабла е прието за допустимо за финансиране с резултат 57 точки от възможни 100.

На стр.16 от Оценителния лист (л.279 и сл.), публикуван на 12.08.2020г. в ИСУН Комисията е направила забележка (л.285 от делото), че в детайлизирания бюджет на проектното предложение е заложен недопустим разход за доставка на специализирано средство за събиране на отпадъци в размер на 149 316 лв. с включен ДДС и е извършила позоваване на § 4 на чл.8.2 от Регламента за прилагане на ФМ на ЕИП 2014-2021 г., определяйки разхода като недопустим. Посочено е, че само амортизацията, кореспондираща на продължителността на проекта е допустим разход.

С Решение № 204/29.10.2020г. Ръководителят на Програмния оператор е приел да се сключи договор с Община Шабла за предоставяне на БФП в размер на 121 733,33 лева за финансиране на заложените по проекта дейности с изключение на разхода за доставка на специализирано средство за събиране на отпадъци, който е определил като недопустим разход, т.е. не е одобрил БФП в размер на 149 316 лв.

         Решението е получено чрез ИСУН от жалбоподателя на 09.11.2020г., а жалбата е подадена на 23.11.2020г. в срока за оспорване.

         Решение № 204/29.10.2020г. на ръководителя на Програмния оператор е оспорено в частта, с която не е приет за финансиране заложения в проектното предложение на Община Шабла разход за доставка на специализирано средство за събиране на отпадъци, който е определен като недопустим разход,  и не е одобрена БФП в размер на 149 316 лв.

От правна страна, съдът намира, че решението в оспорената му част, е законосъобразен административен акт.

Решението е издадено от компетентен орган, А.Н.- заместник министър, определена със Заповед № РД-239/12.03.2020г. (л.50) на министъра на околната среда и водите да подписва решенията за подбор на проектните предложения.

Спазена е законоустановената писмена форма, като не се констатират съществени процесуални нарушения в производството по издаване на решението.

Решението в оспорената му част е постановено в съответствие с приложимия закон.

Мотивите за недопустимост на разхода за закупуване на товарно превозно средство са в съответствие с условията на насоките за кандидатстване по поканата и Програмното споразумение по Програма „Опазване на околната среда и климатични промени“, съфинансирана от Финансовия механизъм на ЕИП 2014-2020г. и разпоредбите на Регламент за изпълнението на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство (ЕИП) 2014-2021 г., приет от Комитета на финансовия механизъм на ЕИП

Съгласно чл. 8.1. "Допустими разходи" от Регламента  допустимите разходи на програмата са: (а) разходи за управление на Програмния оператор в съответствие с член 8.10; (б) плащане по проекти в рамките на програмата в съответствие с този Регламент, програмното споразумение и договора по проекта.

Съгласно Общите принципи за допустимостта на разходите в § 4 от чл.8.2 на Регламента, когато се закупува ново или използвано оборудване, само частта от амортизацията, която съответства на продължителността на проекта, и степента на действително използване за целите на проекта, могат да се разглеждат като допустим разход. Това условие е възпроизведено в Насоките за кандидатстване по настоящата покана за подбор на проектни предложения- Малка грантова схема за мерки за намаляване на морските отпадъци“ малка грантова схема № 2 в т.16 „Допустими разходи“.

 По отношение на разходите за оборудване, които са допустими за финансиране, (л.148 от делото ) в поканата е посочено, че по изключение от правилото на § 4 от  чл.8.2 на Регламента, може да се признае цялата стойност на разхода за оборудване при ясна обоснованост в случай, че оборудването е неделимо и необходимо условия за постигане на резултатите по проекта.

Жалбоподателят е узнал за недопустимия разход още преди постановяване на решението да одобряване/неодобряване на проектните предложения, тъй като е видно че Оценителният лист, с който Комисията е направила тази забележка, е публикуван на 12.08.2020г. в ИСУН. Но не е изготвил обосновка, позволяваща да се признае цялата стойност на разхода за оборудване.

Предвид разпоредбата на б. "б. " от чл. 8.1, допустими разходи по даден проект, финансиран по реда на Финансовия механизъм на ЕИП са тези, за които се извършва плащане в рамките на програмата и в съответствие с Регламента. В разглеждания случай оборудването, допустимо за финансиране по поканата за кандидатстване, включващо машини, съоръжения и апаратура попада в амортизационна категория, която е различна от амортизационната категория на транспортните средства.

Видно е, че в процеса на кандидатстването по програмата, на 04.03.2020г. Програмният оператор е отговорил отрицателно на зададения въпрос, дали може да се приеме за допустим разход разходът за пътно товарно превозно средство, каквото е предложеното за финансиране от жалбоподателя специализирано превозно средство за сметосъбиране и извозване на отпадъци.

Отказът да бъде одобрен за финансиране посоченият разход е в съответствие с обявените цели на проекта, за постигането на които е определено кои дейности са допустими. В поканата в т.11 „Допустими дейности“ (л.145 ) е посочено, че определените за допустими дейности, освен тези по управлението на проекта, са свързани с провеждане на обучения и тренинги на служители на общината за обмяна на опит с чуждестранни експерти и придобиване на знания за опазване на околната среда; осъществяване на кампании за повишаване осведомеността на населението на общината, нейни гости, туристи и посетители, реализиране на инициативи за намаляване замърсяването на  морските води и прилагане на инициативи за намаляване на количеството на изхвърляните отпадъци.

С оглед на изложеното съдът изцяло споделя становището на ответника, че решението в оспореното му част е издадено в съответствие с предварително обявените условия и цел на програмата, по която е кандидатствала Община Шабла. Жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.

Разноски

Ответникът претендира присъждане на разноски в размер на 200 лв., които му се дължат на основание  чл.143, ал.3 от АПК и предвид това, че  МОСВ е представлявано от юрисконсулт.

По изложените съображения и на основание чл.172, ал.1 и ал.2 от АПК, Административен съд –Добрич, трети състав

 

           Р Е Ш И :

 

ОТХЪРЛЯ жалбата на Община Шабла срещу Решение № 204 от 29.10.2020г., издадено от заместник –министър и ръководител на Програмния оператор по Програма „Опазване на околната среда и климатични промени“ към Министерство на околната среда и водите (МОСВ) във връзка с процедура по подбор на проектни предложения BGENVIRONMENT -2.003 -  „Малка грантова схема за мерки за намаляване на морските отпадъци по Резултат 2 “Система за оценка, мониторинг и управление на морските води на Програма „Опазване на околната среда и климатични промени 2014-2021г.“, в частта му с която не е одобрен разход за доставка на специализирано товарно превозно средство за сметосъбиране и извозване на отпадъци на стойност от 149 316 лева по проектното предложение на Община Шабла с наименование „Прилагане на иновативни мерки за намаляване на морските отпадъци в крайбрежните зони на Община Шабла“.

ОСЪЖДА Община Шабла да заплати на Министерството на околната среда и водите сумата от 200 (двеста) лева - разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение.

  РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба в 14 /четиринадесет/ дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховен административен съд на РБ.  

 

 

                  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: