Решение по дело №147/2020 на Районен съд - Девня

Номер на акта: 260000
Дата: 22 март 2021 г. (в сила от 15 юли 2021 г.)
Съдия: Даниела Христова Вълева
Дело: 20203120200147
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

260000/22.3.2021г.

 

гр. Девня

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ДЕВНЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, ЧЕТВЪРТИ СЪСТАВ, в публично съдебно заседание на двадесет и седми януари през две хиляди деветнадесет и първа година, в състав:

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ВЪЛЕВА

 

при протоколист Искра Василева, като разгледа докладваното НАХД № 147/2020 г. по описа на РС - Девня, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба от „Свинекомплекс Брестак“ АД, ЕИК *********, представлявано от П. И. М., чрез процесуален представител – адв. С. Б. против Наказателно постановление № ЗЖ-19, издадено на 05.05.2020 г. от Директора на ОДБХ – Варна, с което на въззивника за нарушение на чл. 55е т. 2 от Закона за фуражите /ЗФ/ вр. чл. 7 ал. 2 от Наредба №1/11.03.2014 г. за изискванията за производството и/или търговията с медикаментозни фуражи и/или с междинни продукти за производството им, издадена от Министъра на земеделието и храните, на основание чл. 77д ал. 2  от ЗФ е наложено наказание “Имуществена санкция” в размер на 5 000 лева.

Въззивникът обжалва наказателното постановление, като счита същото за незаконосъобразно и необосновано. Твърди, че не е извършил посоченото в наказателното постановление нарушение, тъй като към 14.01.2020 г. животните, които е отглеждал в животновъдния обект не са били отглеждани за производство на храни, а е било постановено тяхното умъртвяване и загробване със заповед на изпълнителния директор на БАБХ, с която актосъставителя и административно – наказващия орган са били добре запознати. От друга страна счита, че нарушението не е извършено, тъй като при лабораторните анализи на взетите от органите на БАБХ проби е установено „пренебрежимо малко” количество „Доксициклин утайка/остатък”, при което фуража, с който животните са изхранвани не може да се приеме за медикаментозен. Твърди, че се касае за остатък от предходно изхранване на животните с такъв фураж, за което представя рецепта. Излага, че от хале 2/9 проби изобщо не са били вземани, както и че са допуснати нарушения на процедурата по пробовземането. Счита, че АУАН е съставен от некомпетентен орган. На тези основания намира  обжалваното наказателно постановление за незаконосъобразно и неправилно и моли за неговата отмяна. Алтернативно моли, в случай, че съдът приеме нарушението за извършено, да приеме, че в случая е налице хипотезата на чл. 28 от ЗАНН, тъй като нарушението е маловажно. Претендира разноски. В с.з. въззивникът се представлява от редовно упълномощени процесуални представители, които поддържат жалбата и искането за отмяна на процесното наказателно постановление.

Въззиваемата страна – ОДБХ – Варна, редовно призовани, се представлява от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата като неоснователна, счита извършеното нарушение за доказано, а издаденото наказателно постановление за правилно и законосъобразно, поради което моли да бъде потвърдено изцяло. В хода на съдебните прения и в представено писмено становище оспорва заключението на извършената по делото съдебно ветеринарна експертиза и моли същото не бъде кредитирано от съда. Претендира да му бъдат заплатени направените по делото разноски, в това число юрисконсултско възнаграждение и разходи за извършените лабораторни анализи, за които представя доказателства.

Контролиращата страна – ДРП, редовно призована, не изпраща представител и не ангажира становище по жалбата.

Съдът, след преценка на събраните по делото гласни и писмени доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

На 14.01.2020 г. служители на ОДБХ – Варна извършили проверка животновъден обект с рег. № 9280-0533 – промишлена свинеферма, находяща се в с. Брестак, обл. Варна, собственост на въззивника - Свинекомплекс БрестакАД във връзка със Заповед № РД-11-70/08.01.2020 г. на изп. директор на БАБХ, с която е обявено първично възвикнало огнище на болестта Африканска чума по свинете /АЧС/ в животновъдния обект.

Поради възникнало съмнение за ежедневно изхранване на животните с медикаментозни фуражи, от хранилките на халета 2/10, 11/1 и 11/2 били взети проби от пълноценни фуражи за прасета стартер от 9 до 20 кг., които били изпратени за анализ в акредитирана лаборатория в Германия.

При получаване на резултатите от лабораторните анализи се установило наличие на една и съща лекарственна субстанция - Doxycycline и в трите проби, взети на 14.01.2020 г. Докладите от анализите били предоставени на оператора - въззивник, като същия бил уведомен за правото да поиска контролна експертиза, но такова искане не постъпило от страна на въззивника.

След проверка и анализ на документите и записите, предоставени от оператора било извършено проследяване на ветеринаромедицинските продукти /ВМП/, в резултат на което и с оглед получените лабораторни анализи, проверяващите приели, че е налице нерегламентирано влагане на ВМП Doxivet 50 % в хранилките на животните, отглеждани в трите халета, от които били взети проби.

Така те заключили, че на 14.01.2020 г. операторът „Свинекомплекс Брестак”АД, стопанисващ животновъдния обект с горепосочения рег. номер е допуснал нарушение на нормата на чл. 55е т. 2 от ЗФ, вр. чл. 7 ал. 2 от Наредба №1/11.03.2014 г., като е изхранвал животните в трите халета с медикаментозен фураж, без да има съответно издадена рецепта от ветеринарен лекар за него. Поради това, на 19.02.2020 г. срещу въззивника бил съставен АУАН в присъствието на изп. директор на дружеството Пенка Маринова. Срещу така съставения акт в законоустановения срок постъпило възражение от въззивника, което било прието от административно – наказващия орган за неоснователно.   Възприемайки изцяло фактическите констатации и правната квалификация на нарушението, отразени в АУАН, на 05.05.2020 г. наказващия орган издал атакуваното наказателно постановление и наложил на нарушителя предвидената в чл. 77д ал. 2 от Закона за фуражите санкция в минимален размер.

За времето от 14.01.2020 г. до 20.01.2020 г. отглежданите в животновъдния обект на въззивника животни били умъртвени и загробени в изпълнение на дадено предписание от ОДБХ – Варна.

 Горната фактическа обстановка съдът приема за установена въз основа на гласните и писмените доказателства, събрани в хода на съдебното следствие и писмените доказателства, приложени към административно – наказателната  преписка, както и тези, представени ведно с жалбата, а именно: Заповед №РД11-70/08.01.2020 г. на Изпълнителния директор на БАБХ; Предписание №1/08.01.2020 г. на главен инспектор при ОДБХ – Варна; констативни протоколи; протоколи за вземане на проби; доклади за анализ на лабораторни резултати; писмени възражения; становище по тях; протоколи за унищожаване/убиване на животни; протоколи за загробване на животни. Същите са безпротиворечиви и анализирани в своята съвкупност не налагат различни от гореизложените фактически изводи. Гореописаните факти не се оспорват и от въззивника, като той оспорва единствено изводите на контролните органи, че животните, които е отглеждал на инкриминираната дата са били отглеждани за производство на храни, както и че фуражът, с който те са били изхранвани е медикаментозен. С оглед на това, по негово искане в хода на съдебното следствие е назначена съдебно – ветеринарномедицинска експертиза, като на ответната страна е дадена възможност също да зададе своите въпроси към експерта.

Заключението на вещото лице установява следното:

Наличието на веществото Doxycycline във взетите от трите халета проби в установените при лабораторните анализи концентрации не характеризират фуража като медикаментозен по смисъла на определението за такъв дадено в ДР на ЗФ.

Препоръчителните количества от веществото Doxycycline, които се прилагат за прасета е 10 mg Doxycycline/kg bw /телесна маса/.

Вещото лице прави извода, че в конкретния случай веществото е намерено в концентрация, която е много по – ниска от лечебната, като неговото наличие във взетите проби би могло да се дължи на „кръстосано замърсяване” в резултат на „неизбежно пренасяне” в критични точки по хранителната верига на животните – производство, съхранение, транспортиране и хранене. 

Включването на веществото Doxycycline във фуража за изхранването на животните води до промяна на чревната флора независимо дали се касае за здрави или болни животни. Повсеместното и постоянно прилагане на АБ води до сериозни последици за здравето на животни, хора и за околната среда. Става дума за възникване и разпространение на антимикробна резистентност – риск, който сериозно застрашава живота на много хора и животни, тъй като води до заплаха от превръщането на банални инфекции във фатални.  

С прилагането на АБ се цели лечебно действие срещу бактериални причинители на заразни болести. Храненето на болни животни с медикаментозен фураж цели тяхното излекуване.  Когато животните са здравии липсва логика да бъдат третирани с АБ субстанции. Doxycycline няма хранителна стойност и не може да се използва като храна.

На въпрос на процесуалния представител на въззиваемата страна вещото лице подбробно обяснява какво представлява веществото Doxycycline и какво е неговото предназначение.

Последният зададен към вещото лице въпрос принципно е правен, но на него вещото лице отговаря изхождайки от КХ на ВМП Doxyplex, съгласно която употребата на медикаментозен фураж, в който е вложен продукта се прилага по лекарско предписание, което означава, че се изисква рецепта. В конкретиката на казуса обаче - с оглед факта на обявена особенно опасна инфекция – АЧС и разпореденото умъртвяване и загробване на всички животни, според вещото лице е без значение дали те са изхранвани с медикаментозни или нецелеви фуражи. Освен това предвид разпореденото унищожаване и на фуражите в обекта, също е без значение дали това ще стане директно – чрез заравянето им в ями или след като са били поети от животните. Нещо повече – прякото попадане на остатъци от АБ в почвата и водите носи потенциален риск за организмите там. Но в случай на приемането му чрез медикаментозен фураж от животните, около 40 % от субстанцията /в случая Doxycycline/ се метабилизира в организма им около 6 часа след приема, в резултат на което се намалява вероятността от засягане на чувствителни към субстанцията микроорганизми в околната среда.

Експертизата заключава, че въпреки нарушаването на определени правила за документиране на дейности в животновъдния обект, при обявено огнище на АЧС в него изискващо унищожаване на животни и фуражи, нарушенията се явяват незначителни от гледна точка на риска по хранителната верига, тъй като здравето на консуматорите не е поставено на риск, при условие, че суровини от засегнатите животни не попадат на пазара.

Съдът кредитира изцяло заключението на СВЕ, доколкото същото е изготвено от компетентно и незаинтересовано по делото лице и не поражда никакви съменния за неговата правилност. Вещото лице е определено от съда след отправено запитване до МЗХВ, като същото е без връзки и отношения с която и да било от страните по делото, поради което съдът няма основание да се съмнява в неговата обективност.   

Съдът, предвид  императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно неговата законосъобразност, обоснованост и справедливост на наложеното административно наказание, прави следните изводи:

Относно допустимостта на подадената жалба:

Жалбата е подадена по пощата на 22.05.2020 г. от надлежно упълномощен процесуален представител на дружеството - въззивник в законоустановения 7 дневен срок /НП връчено на 19.05.2020 г./, поради което е приета от съда за разглеждане като допустима.

Относно компетентността на административно наказващия орган:

Обжалваното наказателно постановление е издадено от компетентен по смисъла на чл. 78 ал. 2 от ЗФ, а АУАН е съставен от компетентно по смисъла на чл. 78 ал. 1 от същия закон длъжностно лице – упълномощено с това правомощие от Изпълнителния директор на БАБХ, видно от приетата като доказателство по делото Заповед №РД 11-1161/21.06.2019 г. /л. 50 – 52 от делото/.

Относно процесуалната законосъобразност на обжалвания административен акт:

Служебната проверка на въззивния съд констатира, че обжалваното наказателно постановление и акта за установяване на административно нарушение, въз основа на който е издадено не страдат от процесуални нарушения, даващи основание за отмяната му. В АУАН и НП фигурират всички нужни реквизити, които гарантират правото на защита на нарушителя и възможността да разбере в както точно е обвинен. Спазена е процедурата за издаването им, регламентирана в ЗАНН. И в двата акта нарушението е описано и квалифилифицирано правилно.

В АУАН и в обжалваното НП е изписано хале 2/9.10 и хале 2/9, което съдът отдава на техническа грешка. Видно от приетия по делото протокол за вземане на проби №2/14.01.2020 г. проби са взети от хале №2—10, а не от хале 2/9.10 и хале 2/9. Допуснатата грешка е от технически характер и засяга в никаква степен правото на защита на нарушителя, който е бил навременно запознат както с протоколите за вземане на проби, така и с резултатите от техните анализи.

Що се касае до твърдението на въззивника за нарушена процедура при вземането на пробите за анализ, то същото е голословно и неподкрепено от никакви доказателства. Същото е и неоснователно, доколкото пробите са взети в присъствието на представител на оператора – технолог, който е подписал протоколите без възражения и оспорвания. В същите е вписано, че са съставени в съответствие с разпоредбите на Приложение 1 към Регламент/ЕО/ №152/2009 от 27.01.2009 г. за определяне на методите за вземане на проби и анализ за целите на  официалния контрол на фуражите. Полагайки подписа си в протоколите присъстващия представител на въззивника се е съгласил, че  тази процедура действително е спазена.

Относно материално - правната законосъобразност и обоснованост на обжалваното наказателно постановление:

Административно – наказателната отговорност на въззивника е ангажирана за нарушение по чл. 55е т. 2 от ЗФ вр. чл. 7 ал. 2 от Наредба №1 от 11.03.201 4 г., извършено на 14.01.2020 г. Цитираната законова разпоредба въвежда забрана за производството и храненето на животни, отглеждани за производство на храни, с медикаментозен фураж, за който няма издадена рецепта от ветеринарен лекар, а съгласно подзаконовата норма, към която АНО е направил препратка „Употреба на медикаментозен фураж се допуска само при животните, за които е издадена рецепта”. Определението за медикаментозен фураж е дадено в Допълнителните разпоредби на ЗФ - §1а т. 7, съгласно което такъв е смес от медикаментозен премикс и комбиниран фураж, предназначена за профилактика, лечение, възстановяване, коригиране или модифициране на физиологичните функции на животните.

В конкретиката на казуса, буквалното тълкуване на чл. 55е т. 2 от ЗФ води до извода за липса на съставомерност на нарушение по чл. 55е т. 2 от ЗФ, тъй като нормата забранява изхранването с медикаментозни фуражи без рецепта единствено на животни, отглеждани за производство на храни. В настоящия случай безспорно се установява от ангажираните от въззивника доказателства – заповед на изп. директор на БАБХ и протоколи за умъртвяване и загробване на животни, датиращи от 14 до 26.01.2020 г., че към датата на проверката и вземането на пробите същите не са били предназначени за производство на храни, тъй като е било предвидено и започнало тяхното унищожаване.

Формално погледнато би могло да се приеме, че има допуснато нарушение на подзаконовата норма, цитирана в АУАН и НП, доколкото не е била представена рецепта за установения в хранилките на три халета фураж, определен от органите на ОДБХ – Варна като медикаментозен. До тази констатация те са достигнали след извършено проследяване на документалните записвания за вложените в обекта ВМП, съгласно които към датата на проверката 14.01.2020 г. е следвало да има налични 120 кг. от ВМП „Doxyvet 50 %, които не са били установени. С оглед и получените лабораторни резултати от пробите е прието, че липсващия ВМП е вложен във фуража, с който са изхранвани животните, респ. определя като медикаментозен. Един такъв извод е основан на предположение, тъй като липсата на ВМП би могла да се дължи както на неправилно водене на амбулаторната документация /каквото е установено и от проверяващите и от в. л./, така напр. и на извършена кражба или присвояване, но не идва непременно да значи, че продукта е вложен във фуража за изхранване на здрави животни и то без рецепта от ветеринарен лекар.

Наличието на лекарственна субстанция Doxycycline в пробите би могло да се дължи и на т. нар. „кръстосано замърсяване”, както твърди въззивникът и да е резултат от „неизбежен пренос” от предишно производство на медикаментозен фураж и последващо производство и изхранване с нецелеви фураж. Това е напълно възможно да се получи и според заключението на вещото лице в критични токи по хранителната верига на животните – производство, съхранение, транспортиране и хранене. Противно на виждането на проц. представител на въззиваемата страна, изложено в писменото му становище по СВЕ, настоящия съд счита, че замърсяването на нецелеви фураж с активни вещества след производство на медикаментозен такъв /кръстосано замърсяване/ в минимални количества е допустимо. Същото е прието и в Решение № /2020 г.на Варненски административен съд, постановено по КАНД №419/2020 г.

В настоящия случай дори и да се приеме, че формално има извършено нарушение, то основателно е възражението на въззивника за това, че АНО неправилно не е квалифицирал деянието като маловажен случай на административно нарушение. За да бъде деянието маловажен случай, трябва да се установи, че то представлява по - ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от същия вид. Тази преценка се прави с оглед липсата или незначителността на вредните последици или на други смекчаващи обстоятелства. В тази връзка съдът съобрази на първо място, че степента на обществена опасност на конкретното деяния се явява значително по - ниска от обикновените хипотези на нарушения от този вид, предвид установените минимални количества лекарствена субстанция в храната на животните /съобразно нормите, дадени от вещото лице/. Нещо повече - в конкретния случай следва да се приеме, че вредни последици от нарушението изобщо няма  и такива не биха могли да настъпят, предвид умъртвяването на животните непосредствено след тяхното изхранване с фураж, за който от ОДБХ е прието, че е медикаментозен. Както заключава и вещото лице по назначената от съда СВЕ след като животните се унищожават е без значение дали се хранят с медикаментозен или нецелеви фураж, тъй като в този момент те не се отглеждат за производство на храни и риск по хранителната верига не съществува. На практика изхранването на тези животни с АБ би могло да се окажа дори по – малко опасно отколкото директното му унищожаване с оглед опазване на околната среда. На следващо място съдът отчита, че по делото няма представени доказателства за допуснати други подобни нарушения от въззивника. Напротив – данните по делото сочат, че той своевременно е изпълнявал всички предписания на контролните органи, въпреки безспорните загуби, които е следвало да претърпи. Всички тези обстоятелства, съобразени в своята съвкупност и своята относителна тежест, очертават една значително по - ниска степен на обществена опасност, както на конкретното деяние, така и на дееца в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид, поради което съдът счита, че административно – наказващия орган неправилно го е санкционирал.

       Съгласно задължителната съдебна практика, формирана с Тълкувателно решение № 1/2007 г. на ОСНК на ВКС, преценката за „маловажност на случая“ подлежи на съдебен контрол. Тъй като в настоящия случай съдът констатира, че предпоставките на чл. 28 от ЗАНН са налице, но наказващият орган не го е приложил, то наказателното постановление следва да бъде отменено поради издаването му в противоречие със закона.

Предвид изхода на делото претенцията на въззивника за възстановяване на направените по делото разноски се явява основателна. Същите следва да се присъдят в тежест на ответната страна – ОДБХ – Варна. Досежно размера им се представят доказателства за реално извършени такива в общ размер на 1 046 лева, от които 846 лева адвокатско възнаграждение и 200 лева депозит за експертиза. Възражението на ответната страна за прекомерност на адвокатското възнаграждение е неоснователно, тъй като същото е в минимален размер съобразно нормите на чл. 18 ал. 2 вр. чл. 7 ал. 2 т. 2 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Воден от гореизложените мотиви и съображения и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

          РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № ЗЖ-19/05.05.2020 г., издадено от Директора на ОДБХ – Варна, с което на „Свинекомплекс Брестак“ АД, ЕИК *********, представлявано от П. И. М. за нарушение на чл. 55е т. 2 от ЗФ вр. чл. 7 ал. 2 от Наредба №1/11.03.2014 г. за изискванията за производството и/или търговията с медикаментозни фуражи и/или с междинни продукти за производството им, издадена от Министъра на земеделието и храните, на основание чл. 77д ал. 2  от ЗФ е наложено наказание “Имуществена санкция” в размер на 5 000 лева.

 

ОСЪЖДА ОДБХ – Варна ДА ЗАПЛАТИ на „Свинекомплекс Брестак“ АД, ЕИК *********, представлявано от П. И. М. сумата от 1 046 лева /хиляда четиридесет и шест лв., 00 ст./ направени по делото разноски, на основание чл. 63д ал. 1 от ЗАНН.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд - Варна в 14 дневен срок от съобщаването на страните, че е изготвено.

 

 

                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: