Решение по дело №532/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 януари 2021 г. (в сила от 18 януари 2021 г.)
Съдия: Вилиана Стефанова Върбанова Манолова
Дело: 20207200700532
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 септември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№58

 

гр. Русе, 18.01.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, V състав, в публично заседание на 17 декември, през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

СЪДИЯ: ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА

 

при секретаря БИСЕРКА ВАСИЛЕВА          като разгледа докладваното от съдия         ВЪРБАНОВА административно дело № 532 по описа за 2020 година, за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 118 от Кодекса за социално осигуряване (КСО).

Образувано е по жалба на Е.Е.И. *** против Решение № Ц1040-17-31/25.08.2020 г. на Директора на ТП на НОИ – гр. Русе. С оспореното решение е отхвърлена жалбата на И., подадена срещу разпореждане № 171-00-1938-3 от 15.07.2020г. на ръководителя на осигуряването за безработица и разпореждането е потвърдено. Оспорващият твърди, че решението е незаконосъобразно като постановено в нарушение на административно-производствените правила и при неточно приложение на материалния закон. Моли обжалваното решение да бъде отменено, спорът да бъде решен по същество, като му бъде отпуснато паричното обезщетение за безработица.

Ответната страна - Директорът на ТП на НОИ - Русе, представляван в съдебно заседание от пълномощник и процесуален представител ст. юрисконсулт Ц.Р., оспорва жалбата като неоснователна, поддържа изцяло мотивите и констатациите в обжалваното решение.

Съдът, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

Административното производство е образувано по заявление за отпускане на парично обезщетение за безработица с вх. № 171-00-1938/02.08.2019 г., подадено от Е.Е.И. (л. 4 от преписката). Заявителят посочил, че трудовото му правоотношение с работодател в Германия е прекратено, считано от 25.07.2019 г. Към заявлението са приложени документи за положен от жалбоподателя стаж в Германия, заявление за удостоверяване на осигурителни периоди от друга държава-членка на ЕС със СЕД U002, декларация относно определяне на пребиваване във връзка с прилагане на чл.65 /2/ от Регламент (EO) №883/2004.

С писмо изх.№1029-17-2968/02.08.2019г., постъпилото заявление и приложените към него документи били препратени в Дирекция "Европейски регламенти и международни договори" на НОИ с молба да бъдe изискан структуриран електронен документ Н006 за уточняване на пребиваване на лицето. С разпореждане от същата дата /стр.17 от преписката/ производството по отпускане на обезщетение за безработица било спряно до получаване на формуляр U1.

С декларации за промяна в обстоятелствата от 04.09.2019г. и 03.09.2019г. /стр.15 и 16 от преписката/, И. декларирал, че е прекратена регистрацията му в Агенция по заетостта в Германия, считано от 28.08.2019г. /стр.15/ и е посочил нов тел. номер за връзка /стр.16/.

На 09.09.2019г. жалбоподателят е подал заявление №1019-17-997/09.09.2019г. /стр.18 от преписката/, към което е приложил оригинал на преносим документ U1. Със заявлението е декларирал, че е съгласен с датите и периодите, посочени в точки от 2 до 2.2.2 от U1, причините за прекратяване на заетостта в т.3 от документа и съгласието с периода и дохода, посочени в т.2.3 от документа. Така жалбоподателят е декларирал, че периодът му на заетост при чуждия работодател е до 31.08.2019г., а правоотношението е прекратено поради намаляване на щата.

На 03.10.2019г. Дирекция "Европейски регламенти и международни договори" изпратила на ТП НОИ Русе оригинали от СЕД U002 и U004.

С писмо от 19.03.2020г., Агенция по труда Щутгарт /стр.39 от преписката/ уведомила, че структуриран електронен документ Н006 не може да бъде издаден, тъй като в Германия такъв не съществува; изпратена е информация, че по време на своята заетост от 01.08.2016г. - 31.08.2019г. Е.Е.И. е работил като машинен техник.

На 15.07.2019 г. от ръководителя на осигуряването за безработица били издадени Разпореждане № 171-00-1938-2 (л. 44 от преписката), с което е възобновено производството и Разпореждане № 171-00-1938-3 (л. 43 от преписката), с което на основание чл. 54ж, ал. 1 и във връзка с чл. 54а, ал. 1, т.3 от КСО е отказано отпускане на парично обезщетение за безработица. В мотивите на второто разпореждане се посочва, че към момента на подаване на заявлението за отпускане на парично обезщетение лицето е подлежало на осигуряване по ч.4 от КСО, тъй като периодът му на осигурена заетост е до 31.08.2019г. /а не до края на м.юли 2019г./

На 23.07.2020г. И. оспорил разпореждането пред директора на ТП на НОИ – Русе. С оспореното Решение № Ц1040-17-31/25.08.2020г.,  Директора на ТП на НОИ – гр. Русе отхвърлил жалбата и потвърдил разпореждането.

За издаване на Разпореждане № 171-00-1938-2/15.07.2020г., с писмо изх.№Ц91101-17-510/16.07.2020г. на ТП на НОИ Русе, е уведомена Дирекция „Бюро по труда“. Постановено е решение от 14.09.2020г., с което е прекратена регистрацията на Е.Е.И., считано от 29.07.2019г. Това решение е оспорено пред директора на Дирекция „Регионална служба по заетостта“. Междувременно, след издаване на оспореното по настоящето дело решение и преди влизането му в сила, то е изпратено за сведение с писмо рег.№10-07-671#1/30.09.2020г. В резултат на това е постановено решение №17/30.09.2020г. на директор на Дирекция „Регионална служба по заетостта“. По делото няма данни това решение връчено ли е на адресата си, респективно – влязло ли е в сила. По повод упражнената сигнална функция на ТП на НОИ следва де се подчертае, че тя излиза извън рамките на добросъвестно упражняване на правомощия. Очевидно е, че информирането за невлезли в сила административни актове има само една цел – сезиране на Директор на Дирекция „Бюро по труда“ Русе за провеждане на производство по прекратяване на регистрацията на жалбоподателя като безработно лице и по   този начин премахване на една от задължителните предпоставки за реализиране на правото на обезщетение за безработица.

При така установените факти, от правна страна съдът съобрази следното:

Предмет на оспорване е Решение № Ц1040-17-31/25.08.2020 г.  на Директора на ТП на НОИ – Русе, което представлява индивидуален административен акт, за който акт изрично е предвиден съдебен контрол по реда на Административно процесуалния кодекс, съгласно чл. 118, ал. 1 от КСО. Оспорването е направено в рамките на 14-дневния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна с правен интерес, поради което производството е процесуално допустимо.

При разглеждането по същество и след проверка на оспорения административен акт по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК на основанията по чл. 146 от АПК, съдът приема жалбата за основателна по следните съображения:

Оспореното решение е издадено от компетентен орган, съгласно чл. 117, ал. 1, т. 2, б. „б“ от КСО – ръководителят на териториално поделение на НОИ, в условията на заместване, съгл. представените заповеди на стр.38-40 от делото. Решението на директора на ТП на НОИ - Русе съдържа всички съществени елементи на формата на индивидуален административен акт, установени с чл. 59, ал. 2 от АПК. Посочени са фактическите и правни основания, мотивирали постановеното решение. Предвид горното съдът приема, че Решение № Ц1040-17-31/25.08.2020 г.  на Директора на ТП на НОИ - Русе е валиден акт, издаден в надлежна форма, при липса на съществени нарушения на процедурните правила.

При извършената проверка за съответствието на обжалвания акт с материалния закон, съдът приема следното:

Съгласно чл. 54а, ал. 1 от КСО, право на парично обезщетение за безработица имат лицата, за които са внесени или дължими осигурителни вноски във фонд "Безработица" най-малко 12 месеца през последните 18 месеца преди прекратяване на осигуряването и които имат регистрация като безработни в Агенцията по заетостта, не са придобили право на пенсия за осигурителен стаж и възраст в Република България или пенсия за старост в друга държава или не получават пенсия за осигурителен стаж и възраст в намален размер по чл. 68а или професионална пенсия по чл. 168 и не упражняват трудова дейност, за която подлежат на задължително осигуряване по този кодекс или по законодателството на друга държава, с изключение на лицата по чл. 114а, ал. 1 от Кодекса на труда.

 По делото е безспорно, че за жалбоподателя са внесени осигуровки за повече от 12 месеца през последните 18 месеца, че е регистриран като безработен и не е придобил право на пенсия. Съгласно оспореното решение и потвърденото с него разпореждане, спорно по делото е изпълнението на условието по чл.54, ал.1, т.3 от КСО. Като се позовава на посоченото от жалбоподателя в заявление за отпускане на парично обезщетение за безработица с вх. № 171-00-1938/02.08.2019 г. обстоятелство – прекратяване на трудовото правоотношение с германския работодател, считано от 25.07.2019г. и данните в СЕД U002 и СЕД U004, видно от които И. е бил осигурен до 31.08.2019г., административният орган приема, че към датата на подаване на заявлението е съществувало трудово правоотношение, респективно не е била налице предпоставката по чл.54, ал.1, т.3 от КСО за отпускане на обезщетение. Този извод е неправилен.

От доказателствата по делото се установява, че трудовото правоотношение с германския работодател е прекратено с предизвестие от четири седмици, считано от 31.08.2019г., но е предвидено, в условията на евентуалност, това да бъде сторено и преди изтичане на предизвестието. Жалбоподателят твърди, че в действителност е настъпило евентуалното условие, тъй като с получаване на предизвестието на 25.07.2019г. правоотношението е прекратено, той се е регистрирал във Федералната агенция по заетостта и е напуснал Германия. Затова и още на 29.07.2019г. се е регистрирал като безработен в Дирекция „Бюро по труда“ Русе. Няма спор, че след връщането му в България той не е полагал труд при германския си работодател и е пребивавал постоянно страната. При това положение съвсем обяснимо е и декларирането му, че трудовото му правоотношение е прекратено от 25.07.2019г., тъй като това е безспорно датата, от която насетне не е  полагал труд. Очевидно се касае до извинима грешка, която от една страна е поправена, а от друга – не е правно основание за лишаване от право на обезщетение.

Със заявление №1019-17-997/09.09.2019г. жалбоподателят е приложил оригинал на преносим документ U1, в който е посочен периода на осигурена заетост от 1 август 2016г. до 31 август 2019г. В заявлението И. е декларирал съгласието си с този период. Така, още в началото на административното производство, жалбоподателят е коригирал датата, посочена в заявление за отпускане на парично обезщетение за безработица с вх. № 171-00-1938/02.08.2019 г. Така посочената дата се потвърждава от служебно събраните СЕД U002 и СЕД U004 по преписката. При това положение при постановяване както на Разпореждане № 171-00-1938-3/15.07.2020г., така и на оспореното решение, административните орган са имали всички доказателства, че материалните предпоставки за отпускане на обезщетение от 01.09.2019г. са изпълнени, поради което и  жалбата на И. срещу Разпореждане № 171-00-1938-3 следвало да бъде уважена. Вместо да стори това, Директорът на ТП на НОИ - Русе изложил пространни мотиви, от които става ясно, че обезщетение не се следва, защото е поискано предварително. Изобщо не е обсъден въпросът, че към момента на произнасяне на органа искането не е „предварително“, а правопораждащите обезщетението факти отдавна са настъпили. Предвид това, подходът на административния орган е формален и и изобщо не държащ сметка за целта на закона, която е пределно ясна – всеки, който е безработен и е бил осигуряван за този риск в предвидения от закона период, има право на обезщетение.

Ето защо решението и потвърденото с него разпореждане следва да се отменят и административната преписка да се ръководителя на осигуряването за безработица за ново произнасяне при съобразяване с указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение, като при новото разглеждане първо следва да се установи дали решение от 14.09.2020г. на Директор на Дирекция „Бюро по труда“ Русе, с което е прекратена регистрацията на Е.Е.И., считано от 29.07.2019г., е влязло в сила.

Водим от горното и на основание чл. 118, ал. 2 от КСО, във връзка с чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на Е.Е.И. *** Решение № Ц1040-17-31/25.08.2020 г. на Директора на ТП на НОИ – гр. Русе и потвърденото с него разпореждане № 171-00-1938-3 от 15.07.2020г. на ръководителя на осигуряването за безработица, с което е отказано отпускане на парично обезщетение за безработица.

ИЗПРАЩА преписката на ръководителя на осигуряването за безработица за ново произнасяне при съобразяване с указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

Решението е окончателно.

 

 

                                                                                  СЪДИЯ: