Решение по дело №384/2023 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 404
Дата: 13 ноември 2023 г. (в сила от 13 ноември 2023 г.)
Съдия: Ивелина Димитрова Велчева
Дело: 20237100700384
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 юни 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 404 / 13.11.2023 г., град Добрич

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-ДОБРИЧ, в открито съдебно заседание на седемнадесети октомври през две хиляди двадесет и трета година в състав:

                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:

КРАСИМИРА ИВАНОВА

ЧЛЕНОВЕ:

СИЛВИЯ САНДЕВА

 

ИВЕЛИНА ВЕЛЧЕВА

 

При участието на прокурора ЗЛАТКО Т. и секретаря МАРИЯ МИХАЛЕВА разгледа докладваното от съдия Ивелина Велчева к.адм.д. № 384/2023 год. по описа на Административен съд - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на глава ХІІ от АПК.

Образувано е по подадена касационна жалба от Л.Т.П. ЕГН ********** *** срещу Решение № 10/12.04.2023 г., постановено по н.а.х.д. № 96/2022 г. по описа на Районен съд - Тервел, с което е потвърдено Наказателно постановление № 22-0851-000488/18.04.2022 г. на началника на сектор „ПП“ към ОД на МВР - Добрич, с което на касатора за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП са наложени административни наказания: глоба в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от шест месеца.

В жалбата се твърди, че решението е неправилно поради съществени нарушения на процесуалните правила и противоречие с материалния закон. Изразява се становище за несъставомерност на деянието от субективна страна. Твърди се, че липсва вина за извършване на нарушението, тъй като процесният автомобил е собственост на трето лице и касаторът не е бил уведомен за служебната дерегистрация на автомобила.

Настоява се за отмяна на съдебното решение и постановяване на друго по същество, с което да се отмени наказателното постановление. Претендира се и присъждане на разноските за двете съдебни инстанции.                   

Ответникът по касационната жалба не изразява становище по нея. 

Представителят на Окръжна прокуратура-Добрич дава заключение, че касационната жалба е неоснователна, а решението на Районен съд-Добрич като правилно и законосъобразно следва да бъде потвърдено. Счита, че от събраните доказателства може да се направи заключение, че касаторът е осъществил състава на административното нарушение.

Съдът, като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства, в рамките на наведените от жалбоподателя касационни основания и в съответствие с разпоредбата на чл. 218, ал. 2 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срок, при връчено решение на 24.04.2023 г. и подадена жалба на 05.06.2023 г., от легитимирана страна, при неизгодно за нея съдебно решение, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, тя е неоснователна по следните съображения:

С процесното наказателно постановление касаторът е наказан за това, че на 23.03.2022 г., около 14,35 ч. в с. Кочмар, община Тервел, по ул. „Четвърта“, на кръстовището с ул. „Първа“, посока гр. Тервел управлява лек автомобил Тойота Авенсис с рег. № Н7957ВХ, като при извършване на полицейска проверка е установено, че автомобилът е със служебно прекратена регистрация от 27.07.2021 г., на основание чл. 143, ал. 15 от ЗДвП.

Уточнено е, че атакуваният пред въззивната инстанция административен акт е издаден на основание Постановление от 31.03.2022 г. на Районна прокуратура – Добрич, ТО – Тервел за отказ от образуване на досъдебно производство по прокурорска преписка № 1011/2022 г. по описа на Районна прокуратура – Добрич.

Административнонаказващият орган е квалифицирал поведението на водача като нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, в резултат на което го е санкционирал на основание по чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП с административно наказание „глоба“ в размер на 200 лева и с „лишаване от право на управление“ на МПС за срок от шест месеца.

С обжалваното решение районният съд е потвърдил наказателното постановление по съображения, че не са налице допуснати съществени нарушения на процесуалните правила или нарушение на материалния закон, които да водят до неговата отмяна. Приел е, че в случая са налице обективните и субективните елементи на нарушението по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, тъй като жалбоподателят, в качеството му на водач на МПС, е управлявал лек автомобил, който не е регистриран по надлежния ред. Законосъобразно е прието, че правилно административнонаказващият орган се е позовал на постановлението на Районна прокуратура – Добрич, като основание за издаване на наказателното постановление. Отбелязано е, че в  хипотезата на чл. 36, ал. 2 от ЗАНН, наказващият орган в правомощията си да издаде наказателното постановление и без да има съставен акт за установяване на административно нарушение. Районният съдия е приел, че процесното нарушение е извършено при непредпазливост, като форма на вината, тъй като водачът на ППС е длъжен да е запознат с разпоредбите на ЗДвП.

Решено е, че в случая не е налице маловажен случай по силата на  чл.189з от ЗДвП, където е визирано, че за нарушения по този закон не се прилага разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН.

Обжалваното решение е правилно. 

Касационният състав споделя изложените от въззивния съд мотиви, а доколкото възраженията, поддържани пред настоящата инстанция преповтарят коментираните вече от районния съд, то на основание чл.221, ал. 2 от АПК Административен съд – Добрич препраща към мотивите на Районен съд-Тервел.

Неоснователно е възражението на касатора относно неизпълнение на процедурата по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН.

АУАН и Постановление на прокурора за прекратяване на наказателното производство са различни и самостоятелни основания за издаване на наказателно постановление. При образуване на административнонаказателна преписка в случаите на чл. 36, ал. 2 от ЗАНН е налице трансформация от наказателно в административнонаказателно производство, който дава възможност на административнонаказващия орган да издаде наказателно постановление без съставяне на АУАН.                      

По делото няма спор по установените правнорелевантни и доказателственорелевантни факти, както и по правната квалификация на нарушението. Безспорно установено е, че касаторът е управлявал МПС, което е със служебно прекратена регистрация на основание чл. 143, ал. 15 от ЗДвП. Водачите на МПС, които управляват автомобили по пътищата, отворени за обществено ползване, следва да имат повишено внимание и да изпълняват стриктно задълженията си като водачи, тъй като те биха могли да причинят увреждане на здравето и да застрашат живота на останалите участници в движението.

При тези аргументи, за да постанови настоящия акт, съдебният състав приема установената трайна съдебна практика, че процесното административно нарушение може да бъде осъществено при форма на вината – умисъл и непредпазливост. За да се приеме, че административното нарушение е извършено в условията на непредпазливост е необходимо деецът да е бил длъжен и да е могъл да предвиди общественоопасния резултат. Преценката се прави конкретно за всеки отделен случай, в рамките на дължимото поведение.

Като лице, което ползва определено моторно превозно средство, касаторът е бил длъжен да установи дали същото отговаря на всички законови изисквания, преди да започне да го управлява. Като не е сторил това, нарушителят е действал при условията на непрадпазливост.

По тези доводи настоящата инстанция намира, че обжалваното решение е валидно допустимо и правилно, не се установяват касационни основания по чл. 348 от НПК за отмяната му и същото следва да бъде оставено в сила. 

Водим от горните съображения и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, Административният съд – Добрич, в касационен състав

                                   

РЕШИ :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 10/12.04.2023 г., постановено по н.а.х.д. № 96/2022 г. по описа на Районен съд - Тервел.       

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                              ЧЛЕНОВЕ: