Решение по дело №2072/2023 на Районен съд - Лом

Номер на акта: 218
Дата: 18 юли 2024 г. (в сила от 18 юли 2024 г.)
Съдия: Елица Юлиянова Орманова
Дело: 20231620102072
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 3 ноември 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 218
гр. гр. Лом, 18.07.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЛОМ, ПЕТИ СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесети юни през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Елица Юл. Орманова
при участието на секретаря Станислава Ив. Геренска
като разгледа докладваното от Елица Юл. Орманова Гражданско дело №
20231620102072 по описа за 2023 година
Съдът е сезиран с иск с правно основаниечл. 422, ал. 1 вр. чл. 415, ал. 1, т.2 ГПК във
връзка с чл. 79, ал. 1 от ЗЗД.
Делото е образувано по предявен от „ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕАД, /с предишно
наименование „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“/, вписано в Търговския регистър, воден от Агенция
по вписванията, ЕИК ****, със седалище и адрес на управление в град ******, чрез: адв. В.
П. Г., САК, съд. адрес: гр. ******, против В. С. В., ЕГН: **********, с адрес: гр. *****,
положителен установителен иск с правно основание чл. 422, ал. 1 вр. чл. 415, ал. 1, т. 2 ГПК
вр. чл. 79, ал.1 ЗЗД - за признаване за установено, че ответникът дължи вземането,
присъдено в заповедното производство по ч.гр.дело № 951/2023 г. по описа на РС- Лом,
както следва: сумата от общо 1940,30 лева главница, от които: 355.66 лв. /триста петдесет и
пет лв. и 66 ст./лв., представляваща дължими и незаплатени месечни абонаментни такси за
потребление на мобилни услуги по договори за мобилни услуги, дължими за периода от
05.08.2021г. до 04.11.2021 г., 721.44 лв. /седемстотни двадесет и един лв. и 44 ст./ дължими
лизингови вноски по сключени договори за лизинг и 863.20 лв. /осемстотин шестдесет и три
лв. и 20 ст./ неустойка за предсрочно прекратяване на договорни абонаменти за мобилни
услуги, ведно със законната лихва от датата на подаване на заявлението до окончателното
изплащане на вземането, предмет на заповедно производство по ч.гр.д. № 951/2023 г. по
описа на PC – Лом.
В исковата молба се твърди следното:
Въз основа на подадено заявление за издаване на заповед за изпълнение на парично
задължение по реда на чл.410 от ГПК срещу В. С. В. е образувано ч.гр.д №951/2023г. по
описа на PC - Лом. Против длъжника е издадена Заповед за изпълнение на парично
задължение в размер на 1940.30 /хиляда деветстотин и четиридесет лв. и З0 ст./лв. Във
1
връзка с връчване на заповедта за изпълнение на парично задължение на длъжника при
условията на чл.47. ал.5 ГПК ищецът предявява на основание чл. 422, във вр. с чл. 415 ГПК
иск за установяване на вземането по издадената заповед за изпълнение в размер на 1940.30
/хиляда деветстотин и четиридесет лв. и ЗОст./лв., която сума представлява цена на
потребени и незаплатени месечни абонаментни такси за потребление на мобилни услуги,
незаплатени лизингови вноски, както и неустойка за предсрочно прекратяване на договор/и
за мобилни услуги. Длъжникът В. С. В. е абонат на дружеството-доставчик на мобилни
услуги „ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕАД със сключен Договор за мобилни услуги от 27.01.2018г.
с предпочетен мобилен номер *****, като е уговорен краен срок на действие до 27.01.2020г.
Правоотношението е подновено със сключване на допълнително споразумение към договора
за мобилни услуги от 17.03.2021 г., с предпочетена абонаментна такса Тотал+ 52.99лв., с
уговорен срок на действия 24 месеца до 17.03.2023г. Сключен е и договор за лизинг от
същата дата - 17.03.2021 г., съгласно който е взел мобилно устройство ALCATEL ЗХ
2020Вlаск+43Р615 AndroidTV на изплащане посредством 23 месечни лизингови вноски в
размер на 21.59 лв. всяка. Във връзка със сключения договор за мобилни услуги абонатът е
получил устройство с отстъпка от стандартната цена, както следва: цена в брой или обща
лизингова цена с абонаментния план518.16лв.; стандартна цена на устройството - 969.90лв.
и отстъпка от стандартната цена - 451.74лв. Абонатът е сключил втори договор за мобилни
услуги от 09.04.2020г., за предпочетен мобилен номер ******, с предпочетен абонаментен
план Интернет+ 16.99лв., за срок на действие 24 месеца до 09.04.2022г. Към него е сключен
и договор за лизинг от 09.04.2020г., съгласно който е взел мобилно устройство HUAWEI
Telenor 4G MiFi, като е уговорена месечна лизингова вноска за 23 месеца, в размер на 1.00
лв. Във връзка със сключения договор за мобилни услуги абонатът е получил лизинговото
устройство с отстъпка от стандартната цена, както следва: цена в брой или обща лизингова
цена с абонаментния план - 24.00лв., стандартна цена на устройството — 149.90лв. и
отстъпка от стандартната цена - 125.99 лв. Абонатът е сключил трети договор за мобилни
услуги от 17.03.2021 г., за предпочетен мобилен номер ******, с предпочетен абонаментен
план Тотал+ 13.99 лв., за срок на действие 24 месеца до 17.03.2023г. Към договора за
мобилни услуги е сключен и договор за лизинг за базови аксесоари, съгласно който абонатът
е взел пакет аксесоари на изплащане посредством 23 месечни лизингови вноски в размер на
1.95 лв. всяка. Абонатът е сключил и четвърти договор за мобилни услуги от 22.07.2021 г. за
предпочетен мобилен номер ****, с предпочетен абонаментен план Тотал Макс 36.99лв., за
срок на действие.24 месеца до 22.07.2023г. Към договора за мобилни услуги е сключен и-
договор за лизинг от същата дата 22.07.2023г., съгласно който е взел мобилно устройство
РОСО M3 Pro 5G 128GB Dual Black, на изплащане посредством 23 месечни лизингови
вноски в размер на 16.99 лв. всяка. Във връзка със сключения договор за мобилни услуги
абонатът е получил лизинговото устройство с отстъпка от стандартната цена, както следва:
цена в брой или обща лизингова цена с абонаментния план -407.76лв., стандартна цена на
устройството - 679.90лв. и отстъпка от стандартната цена - 272.14лв. Сключена е и
застрахователна полица номер 10256707 застраховка на устройство „Смартфон протект“ за
мобилно устройство РОСО M3 Pro 5G 128GB Dual Black, с застрахователна месечна премия
2
в размер на 8.99 лв. Въз основа на посочения договор ответникът е ползвал предоставяните
от Дружеството мобилни услуги, като потреблението е фактурирано под клиентския номер
на абоната №*********. Съгласно чл. 26 от Общите условия на мобилния оператор „при
ползване па услуги чрез индивидуален договор заплащането на ползваните услуги се
извършва въз основа на фактура, която се издава ежемесечно на името на потребителя. При
сключване на индивидуален договор всеки потребител —страна по договора бива уведомен
за датата от месеца, на която ще му бъде издавана фактура. Неполучаването на фактурата не
освобождава потребителя от задължението му за плащане на дължимите суми. “. За
потребените от абоната-ответник услуги за периода 05.08.2021г, до дата 04.12.2021г.
ЙЕТТЕЛ е издал: 1. Фактура №**********/05.09.2021г. за отчетния период на потребление
от 05.08.2021г. - 04.09.2021г. с дължима стойност за плащане в размер на 171.47 лв. за
месечни абонаментни такси за потребените от абоната по договора услуги. Дължимата сума
е платима в срок до 20.09.2021г. Към фактурата е приложено извлечение от потреблението
на ползвания мобилен номер; 2. Фактура №**********/05.10.2021 г. за отчетния период на
потребление от 05.09.2021г. - 04.10.2021 г. с дължима стойност за плащане в размер на
176.56 лв. за месечни абонаментни такси за потребените от абоната по договора услуги.
Дължимата сума е платима в срок 20.10.2021г. Към фактурата е приложено извлечение от
потреблението на ползвания мобилен номер; 3.Кредитно известие фактура
№**********/05.11.2021 г. за отчетния период на потребление от 05.10.2021 г. - 04.11.2021г.,
с което е редуцирана дължимата сума с 42.89 лв., като е начислени и лизинговите вноски в
размер на 41.53 лв., начислена е застрахователната премия в размер па 8.99 лв., при което
задължението от възлиза в размер на 355.66 /триста петдесет и пет лв. и ббст./лв. Дължимата
сума е платима в срок до 20.11.2021г. Към фактурата е приложено извлечение от
потреблението на ползвания мобилен номер. За посочените месечни отчетни периоди
длъжникът не е изпълнил задължението си да заплати на ЙЕТТЕЛ България дължимите
месечни абонаменти, съобразно използваните от него услуги в общ размер на 355.66 /триста
петдесет и пет лв. и 66 ст./лв. Неизпълнението на абоната - ответник да заплати стойността
на потребените и фактурирани услуги на стойност 355.66/триста петдесет и пет лв. и 66
ст./лв., е ангажирало договорната отговорност на абоната пот. 1,1. от процесния договор за
услуги, като във връзка с чл.75, вр.с чл. 196, в) от ОУ на мобилния оператор, ЙЕТТЕЛ е
прекратил едностранно индивидуалните договори па ответника В. С. В. за ползваните
абонаменти и е издал крайна фактура №**********/05.12.2021г. В издадената крайна
фактура №**********/05.12.2021г. е начислена неустойка за предсрочно прекратяване на
договорите за мобилни услуги в размер на 863.20 /осемстотин шестдесет и гри лв. и
20ст./лв.; фактурирана е цената, дължима се за оставащите незаплатени лизингови вноски,
съгласно уговорения погасителен план в размер на 721,44 /седемстотин двадесет и един лв.
и 44ст./ лв. и е включена сумата за потребените мобилни услуги от предходните три отчетни
периода в размер на 355.66 /триста петдесет и пет лв. и 66 ст./лв. За посочените месечни
отчетни периоди длъжникът не е изпълнил задължението си да заплати на ЙЕТТЕЛ
България ЕАД сумите за месечни абонаменти, съобразно използваните от него услуги, така
както са фактурирани. При наличието на неплатени месечни задължения на абоната,
3
Операторът го уведомява по реда на чл. 31а от Общите условия. След изтичането на срока
за плащане, указан във всяка от издадените месечни фактури и при нерегистрирано плащане
на дължимата сума, последователно се ограничават първо изходящите обаждания,
впоследствие и входящите обаждания на абоната, като операторът неколкокоратно праща
смс - напомняне за налична незаплатена месечна фактура. При нерегистрирано плащане,
въпреки напомнянията от страна на Оператора, ползваният телефонен номер е двустранно
спрян, за което абонатът е уведомен с поредно смс-известяване. Предоставен е пореден шанс
за плащане на дължимите месечни суми. След като страните са уговорили дължимите по
договора плащания да бъдат платими в определен срок, то сумата става изискуема след
изтичането на този срок. Когато денят за изпълнение на задължението е определен,
длъжникът изпада в забава след изтичането му /чл. 84, изр. първо ЗЗД/. Съгласно чл. 49 от
Общите Условия, ЙЕТТЕЛ има право да получава в срок всички плащания, дължими от
потребителя в уговореното количество и на уговореното място. Съгласно чл. 75 от Общите
условия при неспазване на което и да е задължение по част XIII от Общите условия или в
случай, че е налице неизпълнение на някое от другите задължения на потребителя, ЙЕТТЕЛ
има право незабавно да ограничи предоставянето на услугите или при условията на т. 196
буква в) да прекрати едностранно индивидуалния договор с потребителя или да откаже
сключване на нов договор с него. Нито законът, нито договорените между страните условия,
вменяват задължение на кредитора да кани закъснелия длъжник да изпълни задължението
си. При това положение за мобилния оператор е възникнало потестативното право
едностранно да прекрати договора за мобилни услуги, при това без необходимост да
волеизявява изрично пред абоната намерението си за прекратяване, предвид
иеколкократните напомняния чрез смс-известяване до този момент. Датата на деактивация
на процесния абонамент се генерира автоматично по вградената електронна система на
Оператора при нерегистрирано плащане и наличието на незаплатени суми след изтичането
на предвидените в месечните фактури срокове за заплащане и съобразно уговорения краен
срок на действие на ползвания абонамент. Така, абонатът е в неизпълнение на договорите
си, като същият не е спазил крайния срок за ползване на абонаментите, изчерпателно
посочено по-горе. Неизпълнението на ответника е обусловило правото на мобилния
оператор да ангажира договорната отговорност на абоната, като начисли в крайната
издадена фактура неустойка за предсрочно прекратяване на сключения абонамент. Предвид
влизане в сила на постигната Спогодба между ИЕТТЕЛ и Комисия за защита на
потребителите относно начина на формиране на неустойките, претендирани при предсрочно
прекратяване на договорен абонамент, начислената на абоната неустойка в размер 863.20
/осемстотин шестдесет и три лв. и 20ст./лв. е формирана съобразно новите правила за
изчисление, уговорен в т.11 от Договора. Претендираната неустойка в размер на 863.20 лв.,
представляваща стойността на три месечни абонаменти такси на ползваната програма за
всеки ползван номер. Съгласно т,11 от Договора, в случай на прекратяване на подписан
договор преди изтичане на уговорения срок по вина или инициатива на Потребителя или по
нарушение на задълженията му по договора или приложения/документи свързани с него,
същият е длъжен да заплати за всяка СИМ карта, по отношение на която е налице
4
прекратяване (1) неустойка в размер на всички стандартни месечни абонаменти за периода
от прекратяване на договора до изтичане на уговорения срок, като сумата не може да
надвишава трикратния размер на стандартните месечни абонаменти, взети без ЛЛС. (2) а в
случай, че е предоставяна отстъпка от цената на месечния абонамент, потребителят дължи и
възстановяване на част от стойността на ползваните отстъпки, съответстващи на оставащия
срок на договора. (3) В случаите, в които на абоната е предоставено мобилно устройство за
ползване на услуги, съгласно посоченото в подписания договор или по предходно подписан
документ, чийто срок не е изтекъл, Потребителят дължи такава част от разликата между
стандартната цена на устройството (в брой и без абонамент) съгласно ценовата листа,
действаща към момента на сключване на договора и заплатената от него при предоставянето
му (в брой или съответно обща лизингова цена по договора за лизинг), какъвто съответства
на оставащия срок на договора. Видно е, че уговорената клауза е в унисон с предписанията
на Комисия за защита на потребителите и с уговореното в постигнатата Спогодба.
Неустойката в размер на 863.20/осемстотин шестдесет и три лв. и 20ст./лв. за неустойка за
предсрочно прекратяване на договорни абонаменти, както следва: 66.36 лв. (шестдесет и
шест лв. и 36 ст.) за неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от дата
09.04.2020 г. за мобилен номер ******, от които 42.48 лв. (четиридесет и два лв. и 48 ст.)
представляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси и 23.88 лв. (двадесет и три лв.
и 88 ст.) представляваща неустойка за предоставено за ползване устройство EIUAWEI
Telenor 4G MiFi, с отстъпка от стандартната цена, съгласно т.7 от договора за мобилни
услуги от дата 09.04.2020 г.; 55.18 лв. (петдесет и пет лв. и 18 ст.) за неустойка за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент от дата 17.03.2021 г. за мобилен номер ******,
представляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси; 313.57 лв. (Триста и
тринадесет лв. и 57 ст.) за неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от
дата 22.07.2021 г. за мобилен номер ****, от които 116.3 лв. (Сто и шестнадесет лв. и 30 ст.)
представляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси и 197.27 лв. (Сто деветдесет и
седем лв. и 27 ст.) представляваща неустойка за предоставено за ползване устройство РОСО
M3 Pro 5G 128GB Dual Black, с отстъпка от стандартната цена, съгласно т.7 от договора за
мобилни услуги от 22.07.2021 г.; 428.09 лв. (Четиристотин двадесет и осем лв. и 9 ст.) за
неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от дата 17.03.2021 г. за
мобилен номер *****, от които 166.12 лв. (сто шестдесет и шест лв. и 12 ст.),
представляваща стойността на 3 месечник .абонаментни такси и 261.97 лв. (Двеста
шестдесет и един лв. и 97 ст.) представляваща неустойка за предоставено за ползване
устройство ALCATEL ЗХ 2020Black+43P615 AndroidTV, с отстъпка от стандартната цена,
съгласно Раздел II, т.1 от Допълнителното споразумение от дата 17.03.2021 г.; Поради
прекратяване на договора за мобилни услуги и преустановяване на предоставяните услуги,
на основание т. 12, ал.2 от Общите условия, приложени към лизинговия договор, дължимите
месечните вноски за предоставеното на абоната мобилно устройство - РОСО M3 Pro 5G
128GB Dual Black. HUAWEI Telenor 4G MiFi, ALCATEL 3X 2020Black+43P615 AndroidTV, са
обявени за предсрочно изискуеми, а към момента на подаване на заявлението, съответно
към дата на подаване на исковата молба, всички лизингови вноски са падежирали. Съгласно
5
чл.З (2) от договора за лизинг, сключен към абонамента за мобилния номер „Месечните
лизингови вноски се фактурират от лизингодателя и заплащат от лизингополучателя
съгласно сроковете, условията и начина за плащане на задълженията на лизингополучателя
в качеството му па абонат на мобилни услуги, съгласно сключения между страните договор
за предоставяне на такива услуги и Общите условия на „ЙЕТТЕЛ България “ ЕАД. Поради
неизпълнението на абоната да заплати в указаните срокове дължими към оператора месечни
плащания, довело до предсрочното прекратяване по вина на абоната на индивидуалния му
абонамент за ползвания мобилен номер, на основание чл.12, ал.2 от Общите условия към
договора за лизинг са обявени за предсрочно изискуеми лизинговите вноски, дължими от
месеца на издаване на крайната фактура 12/2021 г. до края на уговорения погасителен план,
както следва: 339.8 лв. (Триста тридесет и девет лв. и 80 ст.) по Договор за лизинг от
22.07.2021 г., сключен във връзка с договорен абонамент за номер ****, по силата иа който
абонатът е взел мобилно устройство РОСО M3 Pro 5G 128GB Dual Black на изплащане
посредством 23 месечни лизингови вноски в размер на 16.99 лв. (Шестнадесет лв. и 99 ст.)
всяка. Длъжникът не е заплатил 19 бр. лизингови вноски на обща стойност в размер на
322.81 лв. (Триста двадесет и два лв. и 81 ст.), дължими за периода от месец 12/2021 г. до
месец 6/2023 г., нито е върнал мобилното устройство на Лизингодателя при условията на
чл.1, ал. 3 от договора за лизинг, поради което е дължима и допълнителната сума в размер на
16.99 лв. (Шестнадесет лв. и 99 ст.) по чл.1, ал.2 от договора. Общодължимата от длъжника
сума възлиза в размер на 339.8 лв. (Триста тридесет и девет лв. и 80 ст.); 5 лв. (пет лв. и 0
ст.) по Договор за лизинг от дата 09.04.2020 г., сключен във връзка с договорен абонамент за
номер ******, по силата на който абонатът е взел мобилно устройство HUAWEI Telenor 4G
MiFi на изплащане посредством 23 месечни лизин гови вноски в размер на 1 лв. (един лв. и
0 ст.) всяка. Длъжникът не е заплатил 4 бр. лизингови вноски на обща стойност в размер на
4 лв. (четири лв. и 0 ст.), дължими за периода от месец 12/2021 г. до месец 3/2022 г., ни го е
върнал мобилното устройство на Йизингодателя при условията на '3vot- до говора за лизинг,
поради което е дължима и допълнителната сума в размер на 1 лв. (един лв. и 0 ст.) по чл.1,
ал.2 от договора. Общодължимата от длъжника сума възлиза в размер на 5 лв. (пет лв. и 0
ст.); 345.44 лв. (Триста четиридесет и пет лв. и 44 ст.) по Договор за лизинг от 17.03.2021 г.,
сключен във връзка с договорен абонамент за номер *****, по силата на който абонатът е
взел мобилно устройство ALCATEL ЗХ 2020Black+43P615 AndroidTV на изплащане
посредством 23 месечни лизингови вноски в размер на 21.59 лв. (двадесет и един лв. и 59
ст.) всяка. Длъжникът не е заплатил 15 бр. лизингови вноски на обща стойност в размер на
323.85 лв. (Триста двадесет и три лв. и 85 ст.), дължими за периода от месец 12/2021 г. до
месец 2/2023 г., нито е върнал мобилното устройство на Лизингодателя при условията на
чл.1, ал. 3 от договора за лизинг, поради което е дължима и допълнителната сума в размер на
21.59 лв. (двадесет и един лв. и 59 ст.) по чл.1, ал.2 от договора. Общодължимата от
длъжника сума възлиза в размер на 345.44 лв. (Триста четиридесет и пет лв. и 44 ст.); 31.2
лв. (тридесет и един лв. и 20 ст.) по Договор за лизинг за базови аксесоари от дата 17.03.2021
г., сключен във връзка с договорен абонамент за номер ******, по силата на който абонатът
е взел пакет базови аксесоари на изплащане посредством 23 месечни лизингови вноски в
6
размер на 1.95 лв. (един лв. и 95 ст.) всяка. Длъжникът не е заплатил 15 бр. лизингови
вноски на обща стойност в размер на 29.25 лв. (двадесет и девет лв. и 25 ст.), дължими за
периода от месец 12/2021 г. до месец 2/2023 г., нито е върнал вещите на Лизингодателя при
условията на чл.1. ал. 3 от договора за лизинг, поради което е дължима и допълнителната
сума в размер на 1.95 лв. (един лв. и 95 ст.) по чл.1, ал.2 от договора. Общодължимата от
длъжника сума възлиза в размер на 31.2 лв. (тридесет и един лв. и 20 ст.). Като абонат на
обществената телекомуникационна мрежа на мобилния оператор "ЙЕТТЕЛ БЪЛЕАРИЛ"
ЕАД ответникът В. С. В. се е съгласил и е приел Общите Условия на Оператора за
взаимоотношения с потребителите на мобилни телефонни услуги. Съгласно чл. 49 от
Общите Условия, ЙЕТТЕЛ има право да получава в срок всички плащания, дължими от
потребителя в уговореното количество и на уговореното място. Според чл.71 „Потребителят
е длъжен да заплаща определените от ЙЕТТЕЛ цени по начин и в срокове за плащане,
посочени в т. 27 от тези Общи условия, а именно в срока, указан на фактурата, но не по-
късно от 18 дни след датата на издаването й“. Незаплащането в срок на издадените от
Оператора на абоната фактури за ползваните мобилни услуги е обусловило правото на
ЙЕТТЕЛ /чл.75 от ОУ/ да прекрати едностранно индивидуалния договор на В. С. В.. При
неспазване на което и да е задължение по част XIII от тези Общи условия или в случай, че е
налице неизпълнение на някое от другите задължения на потребителя, ЙЕТТЕЛ има право
незабавно да ограничи предоставянето на услугите, или при условията на т. 196, в) да
прекрати едностранно индивидуалния договор с потребителя или да откаже сключване на
нов договор с него“. Съгласно сключения договор за мобилни услуги, страните имат права и
задължения, описани в него и общите условия на доставчика на мобилни услуги. Към
индивидуалния договор се прилагат клаузите на публикуваните общи условия и те са
неразделна част към него. По силата на същите, индивидуалният договор влиза в сила от
момента на подписването му от страните, а за неуредените случаи в индивидуалния договор
са в сила общите условия на договора за предоставяне на мобилни услуги. В чл.20 от
Общите условия е посочено, че, всички услуги се заплащат в зависимост от техния вид и
специфика по цени, съгласно действащата ценова листа на ЙЕТТЕЛ. Съгласно чл. 23, б)
месечния абонамент осигурява достъп до услугите, за които е сключен индивидуален
договор и включва разходите за поддръжка на Мрежата и се предплаща от потребителя
ежемесечно, в размери съобразно избрания от потребителя абонаментен
план/програма/пакет. По силата на чл. 26 неполучаването на фактура, не освобождава
потребителя от задължението му за плащане на дължимата сума. Потребителят отговаря и
дължи връщане на оператора и на всякакви допълнителни /извънредни/ разходи, свързани
със събирането на вземания, които са присъдени по съдебен ред. Съгласно чл. 27 от Общите
условия плащането на посочената във фактурата сума се извършва в срока указан на
фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й. При неспазване на срока,
потребителят дължи неустойка за забава в размер на законната лихва за всеки ден
закъснение. В конкретният случай ответникът В. С. В. е подписал договор за услуги с
мобилния оператор, ползвал е процесиите мобилни номера и не е изпълнил задължението си
по договор да заплаща стойността на предоставените услуги, като с това си поведение е
7
изпаднал в забава. Издадени са фактури и в срок не ги е заплатил. Изпълнен е фактическият
състав на едно договорно неизпълнение по чл.79 ЗЗД, за което ответникът следва да понесе
отговорността си. Представените фактури сами по себе си, не са основание за плащане, но
длъжникът- ответник е сключил договор и е ползвал съответната далекосъобщителна услуга,
задължил се е да заплаща цената на предоставеното устройство, съгласно уговорения
погасителен план, респ. същият е в неизпълнение на договора си.
Препис от исковата молба е редовно връчен на ответника /л. 65/, като в изпратеното
до същия съобщение изрично е вписано, че при неподаване в срок на писмен отговор и
неявяване в съдебно заседание, без да е направено изрично искане делото да се гледа в
негово отсъствие, насрещната страна може да поиска постановяване на неприсъствено
решение или прекратяване на делото, както и присъждане на разноските.
В първото съдебно заседание, проведено на 20.06.2024 г., ответникът не се е явил,
редовно призован, като няма направено искане делото да се гледа в негово отсъствие. Преди
първото заседание по делото ищецът с писмена молба чрез пълномощника си е направил
искане на основание чл. 238, ал. 1 от ГПК да бъде постановено неприсъствено решение
срещу ответника.
Така предявената молба се явява допустима, разгледана по същество е основателна.
От събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в съвкупност, се
установи следното:
Съгласно разпоредбата на чл. 239, ал. 1 и 2 от ГПК, съдът постановява неприсъствено
решение, когато на страните са указани последиците от неспазване сроковете за размяна на
книжа и неявяване в съдебно заседание, и искът вероятно е или не е основателен, с оглед
посочените в исковата молба обстоятелства, и представени доказателства, или направените
възражения и подкрепящите ги доказателства.
Съдът намира, че в настоящия случай всички предпоставки за постановяване на
неприсъствено решение срещу ответника са налице. Ответникът не е депозирал писмен
отговор на исковата молба в срока по чл. 131, ал. 1 от ГПК, не се явява в първото по делото
заседание и не е направил искане делото да се разглежда в негово отсъствие. В съобщението
по чл. 131 от ГПК, изпратено до ответника и редовно връчено, изрично са вписани
последствията по чл. 238 от ГПК. Същите са повторно указани и с определението за
насрочване на делото, което е редовно връчено на страните. Искането на ищеца за
постановяване на неприсъствено решение е своевременно направено, като от представените
с исковата молба писмени доказателства може да се направи изводът, че искът е вероятно
основателен. Представените писмени доказателства сочат наличието на валидни
облигационни правоотношения между страните в посочения от ищеца смисъл. Установени
са и размерите на дължимите плащания.
Ето защо настоящият съдебен състав счита, че са налице предпоставките, визирани в
разпоредбата на чл. 239, ал. 1 от ГПК за постановяване на неприсъствено решение, поради
което и на основание чл. 239, ал. 1 и 2 от ГПК следва да се постанови такова решение, с
което предявеният иск следва да се уважи изцяло, като бъде признато за установено, че
8
ответникът дължи на ищеца сума в общ размер на 1940,30 лева главница, от които: 355.66
лв. /триста петдесет и пет лв. и 66 ст./лв., представляваща дължими и незаплатени месечни
абонаментни такси за потребление на мобилни услуги по договори за мобилни услуги,
дължими за периода от 05.08.2021г. до 04.11.2021 г., 721.44 лв. /седемстотни двадесет и един
лв. и 44 ст./ дължими лизингови вноски по сключени договори за лизинг и 863.20 лв.
/осемстотин шестдесет и три лв. и 20 ст./ неустойка за предсрочно прекратяване на
договорни абонаменти за мобилни услуги, ведно със законната лихва от датата на подаване
на заявлението до окончателното изплащане на вземането, предмет на заповедно
производство по ч.гр.д. № 951/2023 г. по описа на PC – Лом.
По отношение на разноските:
На основание чл. 78, ал. 1 от ГПК и предвид изхода от спора ответникът следва да
бъде осъден да заплати на ищеца направените, както в заповедното, така и в исковото
производство разноски.
Разноските за исковото производство надлежно се претендират с исковата молба, като
е представен договор за правна защита и съдействие за самото исково производство, видно
от който е платено от ищеца адвокатско възнаграждение 593,16 с ДДС, а довнесената
държавна такса е 161,19 лв., които разноски следва да бъдат присъдени в тежест на
ответника.
По заповедното производство е внесена държавна такса в размер на 38,81 лв. и е
заплатено адвокатско възнаграждение в размер от 480,00 лв. ДДС, видно от отбелязването в
представения ДПЗС, или общо 518,81 лева разноски по заповедното производство.
Така мотивиран, съдът
РЕШИ:
ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО, че В. С. В., ЕГН: **********, с адрес: гр. *****,
дължи на „ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕАД /предишно наименование „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“/,
ЕИК ****, със седалище и адрес на управление: гр. ***, сумата от 1940,30 лева главница, от
които: 355.66 лв. /триста петдесет и пет лв. и 66 ст./, представляваща дължими и
незаплатени месечни абонаментни такси за потребление на мобилни услуги по договори за
мобилни услуги, дължими за периода от 05.08.2021г. до 04.11.2021 г., 721.44 лв.
/седемстотин двадесет и един лв. и 44 ст./ дължими лизингови вноски по сключени договори
за лизинг и 863.20 лв. /осемстотин шестдесет и три лв. и 20 ст./ неустойка за предсрочно
прекратяване на договорни абонаменти за мобилни услуги, ведно със законната лихва върху
главницата, считано от подаване на заявлението за издаване на заповед за изпълнение по чл.
410 ГПК – 02.06.2023 г., до окончателното изплащане на вземането, за което е издадена
Заповед за изпълнение № 637 от 05.06.2023 г. по ч.гр.дело № 951/2023 г. по описа на РС-
Лом.
ОСЪЖДА В. С. В., ЕГН: **********, с адрес: гр. *****, да заплати на „ЙЕТТЕЛ
БЪЛГАРИЯ“ ЕАД /предишно наименование „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“/, ЕИК ****, със
9
седалище и адрес на управление: гр. ***, направените деловодни разноски, сторени по
настоящото исково производство, в размер на 754,35 лв. /седемстотин петдесет и четири
лева и тридесет и пет стотинки/, от които: за адвокатско възнаграждение - 593,16 с ДДС, и
за държавна такса - 161,19 лв., както и направените деловодни разноски по ч.гр.д. №
951/2023 г. по описа на ЛРС в размер на 518,81 лева /петстотин и осемнадесет лева и
осемдесет и една стотинки/, от които: 38,81 лв. за платена държавна такса и 480,00 лв. за
платено адвокатско възнаграждение с включен ДДС
Решението не подлежи на обжалване.
Ответникът разполага със защита срещу решението по реда на чл. 240 от ГПК.
Препис от решението да се връчи на страните.
Съдия при Районен съд – Лом: _______________________
10