Решение по дело №2720/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 226
Дата: 7 февруари 2023 г.
Съдия: Янко Ангелов Ангелов
Дело: 20227180702720
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 октомври 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 226

 

град Пловдив,07.02. 2023 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, ХХІ к.с., в открито заседание на  осемнадесети януари през две хиляди двадесет и трета година,  в състав:

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИАНА ШОТЕВА

                                                ЧЛЕНОВЕ:     ЯНКО АНГЕЛОВ

                                                                         ЙОРДАН РУСЕВ

 

при секретаря ХРИСТИНА НИКОЛОВА, с участието на прокурора КАЛОЯН ДИМИТРОВ, като разгледа докладваното от член-съдия Ангелов касационно АНД № 2720 по описа за 2022 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Делото е образувано по касационна жалба, предявена от Териториална дирекция на Националната агенция за приходите – Пловдив, чрез процесуалния представител – юрисконсулт Стаматова,  срещу Решение № 1719 от 31.08.2022 г., постановено по АНД № 7715 по описа за 2021 г., на Районен съд – Пловдив, с което е отменено Наказателно постановление /НП/ №543973-F561432/27.10.2020г. издадено от Директора на дирекция „Обслужване“ в ТД на НАП-Пловдив, с което на „Дая Маркет“ ООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ж.к. Тракия, бл. 44, вх. Д, ет. 6, ап. 26, представлявано от А.Р.Б. и Я.А.Д., на основание чл.180, ал.2 от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/, вр. чл.180, ал.1 от ЗДДС е наложено административно наказание – „имуществена санкция“ в размер на 500 /петстотин/ лева за нарушение на чл.180, ал.2, вр. чл.180, ал.1, вр. чл.102, ал.3, т.1, вр. чл.86, ал.1 и ал.2, вр. чл.117, ал.1, т.1 от ЗДДС.

Касаторът счита, че обжалваното решение е неправилно и незаконосъобразно. Оспорва се изводът на районния съд, че в хода на административното наказване са допуснати съществени процесуални нарушения. Твърди се, че районният съд е формирал решаващите си изводи при неправилна преценка на събраните по делото доказателства и неправилно прилагане на материалния закон и процесуалните норми. Сочи се, че извършеното административно нарушение е безспорно доказано, а релевантните за ангажиране на отговорността на деца обстоятелства се съдържали освен както в АУАН и НП, така и в съпътстващите ги протоколи от извършената проверка. Претендира се отмяна на обжалваното съдебно решение и потвърждаване на издаденото наказателно постановление. Иска се присъждане на съдебни разноски за двете инстанции.

Ответникът по касационната жалба – „Дая Маркет“ ООД, чрез процесуалния си представител – адв. К.,  поддържа становище за не основателността на жалбата и моли оспореният съдебен акт да бъде оставен в сила. Претендира присъждане на съдебни разноски.

 Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив дава заключение, че обжалваното решение е неправилно и незаконосъобразно, поради което следва да бъде отменено, а касационната жалба уважена.

 Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява допустима, а разгледана по същество е неоснователна.

Обективираните в акта констатации се свеждат до следното: „Дая Маркет“ ООД, в качеството си на данъчнозадължено по ЗДДС лице, не начислило ДДС в размер на 204,13 лева по получени доставки на услуги по чл.82, ал.2, т.3 от ЗДДС, със стойност 1020,62 лева, за периода 01.03.2020г.-31.03.2020г., когато ДЗЛ не е било регистрирано по ЗДДС, тъй като не е подало заявление за регистрация в срок, въпреки, че е било длъжно.

При извършена проверка, документирана с Протокол №**********/01.06.2020г. и Протокол №**********/22.07.2020г. било установено, че „Дая Маркет“ ООД, ЕИК: *********, в качеството на данъчнозадължено лице по смисъла на чл.3, ал.1 от ЗДДС, установено на територията на страната, получава услуги с място на изпълнение на територията на страната, които са облагаеми и за които данъкът е изискуем от получателя по чл.82, ал.2 от ЗДДС.

Задълженото лице не било подало заявление за регистрация по ЗДДС в ТД на НАП – гр. Пловдив в 7-дневен срок преди датата, на която данъкът за доставката става изискуем /датата на авансовото плащане или датата на данъчното събитие/, като данъчната основа на получената услуга подлежи на облагане с данък.

Първите получени услуги от Google Ireland Ltd, VAT IE6388047V, Dublin 4 Ирландия, били документирани с фактура №278596754841-4/30.09.2018г. Заявление за регистрация по реда на чл.97а, ал.1 от ЗДДС следвало да се подаде не по-късно от 25.09.2018г. включително. Заявление за регистрация било подадено на 18.05.2020г. с вх. №303912001814060/18. 05. 2020г. „Дая Маркет“ ООД било регистрирано по ЗДДС на 03.06.2020г. с връчване на акта за регистрация по ЗДДС №160422001927011/01.06.2020г.

През периода 29.09.2018г. /датата, следваща датата, до която е следвало да бъде издаден актът за регистрация по ЗДДС, ако лицето е подало заявлението за регистрация в срок/ до 02.06.2020г. /датата, предхождаща датата на регистрацията по ЗДДС/ лицето е следвало да бъде регистрирано по ЗДДС, да начислява данък за получени доставки на услуги /облагаеми доставки/ по чл.82, ал.2, т.3 от ЗДДС, за които данъкът е изискуем от получателя /по аргумент от разпоредбата на чл.102, ал.3, т.3 от ЗДДС/. За данъчния период 01.03.2020г. - 31.03.2020г. задълженото лице било получило услуги с място на изпълнение на територията на страната от FACEBOOK IRELAND LIMITED с валиден ДДС №IE9692928F и Google Ireland Ltd с валиден ДДС №IE6388047V, които са облагаеми и за които данъкът е изискуем от получателя по чл.82, ал.2, т.3 от ЗДДС на стойност 1020,62 лева и е изискуем ДДС в размер на 204,13 лева.  Посоченият данък бил изискуем от лицето като платец по глава Осма от ЗДДС, но с оглед факта, че от момента на възникване на задължението за подаване на заявлението за регистрация, лицето е следвало да се регистрирана основание чл.97а, ал.1 от ЗДДС и предвид изричната разпоредба на чл.70, ал.4 от ЗДДС, ДЗЛ няма право на данъчен кредит за обследвания период.

Ако през периода 01.03.2020г. – 31.03.2020г. лицето е било регистрирано по ЗДДС, за него е щяло да възникне задължение за начисляване на данъка на основание чл.86, ал.1 от ЗДДС в размер на 204,13 лв., като същото е следвало да издаде протоколи на основание чл.117, ал.1, т.1 от ЗДДС, не по-късно от 15 дни от датата, на която данъкът е станал изискуем, и да впише в него вида на услугата, датата на възникване на данъчното събитие по доставката, данъчната основа, ставката на данъка, основанието за начисляване на данъка и размера на данъка, отрази в дневника за продажби за данъчен период 03.2020г., получените доставки на услуги, за които данъкът е изискуем от получателя по чл.82, ал.2, т.3 от ЗДДС, посочи данъчната основа и начисления данък в справката - декларация за данъчен период 03.2020г., като справката –декларация и дневника за продажби е следвало да подаде в ТД на НАП гр. Пловдив в срок до 14-то число на месеца, следващ съответния данъчен период, а именно до 14.04.2020г. включително.  В случаите, когато не е издаден данъчен документ или такъв не е издаден в законосутановения срок, данъкът е дължим за данъчния период, през който същият е станал изискуем. Нарушението е извършено на 15.04.2020г., в гр. Пловдив и е установено в ТД на НАП Пловдив на 22.07.2020г. при преглед на документи в хода на проверка за установяване на наличие на основания за регистрация по ЗДДС, документирана с протоколи по чл.50 от ДОПК с №**********/01.06.2020г. и №**********/22.07.2020г. Размерът на неначисления в срок ДДС бил определен с протокол №**********/22. 07.2020г. Нарушението е квалифицирано по чл.180, ал.2, вр. чл.180, ал.1, вр. чл.102, ал.3, т.1, вр. чл.86, ал.1 и ал.2, вр. чл.117, ал.1, т.1 от ЗДДС.

Описаната в АУАН фактическа обстановка е възприета изцяло от административнонаказващия орган, който на осн. чл.180, ал.2 от вр. чл.180, ал.1 от ЗДДС наложил на нарушителя имуществена санкция в размер на 500 лева.

В хода на съдебното производство пред районния съд е разпитан актосъставителят, който в показанията си потвърждава изложеното в акта.  При така установената фактическа обстановка районният съд е приел, че в хода на административното производство са допуснати съществени процесуални нарушения, които налагат отмяна на издаденото наказателно постановление. Съдът е изложили мотиви, че в АУАН и НП липсва пълно, точно и ясно описание на нарушението и посочване на обстоятелствата, при които е извършено. Не били отразени всички факти и обстоятелства, касаещи и обосноваващи процесния период 01.03.2020г. - 31.03.2020г., в който дружеството като задължено лице е получило услуги с място на изпълнение в страната, които са облагаеми и за които данъкът е изискуем от получателя. По отношение на въведените в обстоятелствената част на касационната жалба възражения, районният съд е изложил подробни и задълбочени мотиви. Фактите по делото са обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност. Съобразени са в пълнота както писмените доказателства, така и събраните гласни доказателства по делото. Фактическите констатации се подкрепят от събраните доказателства. Въз основа на правилно установената фактическа обстановка, районният съд е направил обоснован изводи относно приложението както на материалния, така и на процесуалния закон. Обосновано при извършената служебна проверка за законосъобразност на оспореното наказателно постановление районният съд е констатирал, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила, изразяващи се в нарушение на императивната разпоредба на чл. 42, т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН. Прочитът на процесните АУАН и НП действително разкрива пълна липса на индивидуализиращи данни за вид, брой, стойността и дата на извършване и конкретни доставките, за които се твърди, че са облагаеми. Това е съществено процесуално нарушение и самостоятелно основание за отмяна на НП. Изискванията относно съдържанието на АУАН и наказателното постановление са поставени императивно с цел постигане на яснота и прозрачност в обвинението както в най - ранния етап по установяване на нарушението, така и при налагане на санкцията и последващия съдебен контрол. Наличието на мотиви улеснява и прави възможен контрола върху законосъобразността и правилността на акта, упражняван при обжалването му пред съда, допринася за разкриване на евентуално допуснатите закононарушения. Значението на изискването за мотиви според Закона за административните нарушения и наказания е такова, че тяхното неизлагане към наказателното постановление съставлява съществено нарушение на закона и е основание за отмяна на акта. В този смисъл следва да бъде съобразено и Тълкувателно решение № 4 от 22.04.2004 г. на ВАС по д. № ТР-4/2002 г., ОС на съдиите. Все в тази насока следва да се отбележи, че чл. 42, т. 4, съответно чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН изискват в акта и в наказателното постановление да се посочат конкретни факти и обстоятелства, които като се подведат под съответната правна норма, да осъществяват предвидения в нея състав на административно нарушение. Това, че в акта и в НП е посочено, че данъчнозадълженото по ЗДДС лице не е начислило ДДС, в никакъв случай не е достатъчно да обоснове твърдяното нарушение, тъй като за да бъде законосъобразен формирания във връзка с това твърдение правен извод, същият следва да бъде и фактически обоснован. Изменение в съществените части на обвинението на етап съдебно производство е недопустимо, тъй като привлеченото към административнонаказателна отговорност лице не може да бъде поставяно в положение да се брани срещу факти и обстоятелства, които не са му били предявени в административната фаза на производството.

От изложеното до тук следва, че като е отменил обжалваното пред него наказателно постановление, районният съд е постановил валиден, допустим и правилен съдебен акт, който следва да бъде оставен в сила.

Ответникът претендира 300 лева за адвокатска защита пред за касационната инстанция.

Ето защо, Административен съд Пловдив, ХХI състав,

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА  Решение № 1719 от 31.08.2022 г., постановено по АНД № 7715 по описа за 2021 г. на Районен съд – Пловдив.

ОСЪЖДА Националната агенция за приходите да заплати на „Дая Маркет“ ООД, ЕИК *********, сумата от 300 (триста) лева, представляваща направени по делото разноски.

Решението е окончателно.

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                ЧЛЕНОВЕ: