Решение по дело №2964/2018 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1
Дата: 2 януари 2019 г. (в сила от 24 септември 2019 г.)
Съдия: Борислав Георгиев Милачков
Дело: 20187050702964
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 октомври 2018 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№………………2019 г.                                                                              гр. Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският административен съд,

двадесет и четвърти състав

в открито заседание, проведено на трети декември 2018 г.,

в следния състав:     

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: БОРИСЛАВ МИЛАЧКОВ

 

при участието на секретаря Нина Атанасова,

като разгледа докладваното от съдия Милачков

административно дело №2964 по описа за 2018 година

за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 156 и сл. от ДОПК.

 

Производството по делото е образувано по жалба подадена от Т.Д.Ц., ЕГН **********, с адрес ***, срещу Ревизионен акт № Р-03000316007759-091-001/27.06.2018г., издаден от органи по приходите при ТД на НАП Варна, потвърден с Решение №227/17.09.2018 г. на Директора на Дирекция „ОДОП“ гр. Варна при ЦУ на НАП, в частта, с която на Ц. са установени задължения по ЗДДФЛ за 2009 г., в размер на 25 106,58 лв. главница и 20 273,20 лв. лихви, както и здравни вноски по ЗЗО за 2009 г. в размер на 796,89 лв. главница и 664,07 лв. лихви.

Възраженията в жалбата са свързани единствено с изтичането на преклузивния срок по чл.109 от ДОПК, след който не следва да се образува производство за установяване на задължения за данъци, когато са изтекли 5 години от изтичането на годината, в която е подадена декларация или е следвало да се подаде такава от лицето. Иска се отмяна на ревизионния акт в обжалваната му част, за определените задължения за 2009 г. В съдебно заседание, жалбоподателя, не се явява, не се представлява.

Ответникът Директора на Дирекция „Обжалване и управление на изпълнението” гр. Варна при ЦУ на НАП, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата. Счита, че срокът по чл.109 от ДОПК е спазен, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена, а РА, в обжалваната му част, да бъде потвърден. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

След преценка на събраните доказателства, съдът намира за установено от фактическа страна следното:

Ревизионен акт №    Р-03000316007759-091-001/27.06.2018г.   е издаден за извършена ревизия на Т.Д.Ц. във връзка с решение № 366/24.10.2016 г. на директора на дирекция ОДОП Варна, с който на основание чл. 155, ал. 4 от ДОПК е отменен ревизионен акт № Р-03000315010853-091-001/26.07.2016 г. и административната преписка е върната със задължителни указания за възлагане на нова ревизия.

Първоначално ревизионното производство е проведено въз основа на ЗВР № Р-03000315010853-020-001/23.12.2015 г. /л. 518/. След отменителното Решение №366/24.10.2016 г. е издадена заповед за възлагане на ревизия № Р-03000316007759-020-001/08.11.2016г. /л. 4/, изменена със заповеди № Р-03000316007759-020-002/13.10.2017г./ л. 167/, № Р-03000316007759-020- 003/01.12.2017г. /л.       20/. Ревизионното производство е спряно сьс заповед № Р-03000316007759-023-001/24.01.2017г. /л. 7/ и е възобновено със заповед № Р- 03000316007759-143-001 /25.09.2017г. /л. 12/.

За резултатите от ревизията е издаден ревизионен доклад (РД) № Р- 03000316007759-092-001/29.05.2018 г. В срока по чл. 117, ал. 5 от ДОПК е подадено писмено възражение с вх. № 52985-10/15.06.2018г. /л. 440/ срещу констатациите в РД. След като са приели възражението за неоснователно, органите по приходите по чл. 119, ал. 2 от ДОПК са издали обжалвания частично ревизионен акт № Р-03000316007759-091 - 001/27.06.2018 г., с който на лицето са установени допълнителни задължения за периода 01.01.2009  г. - 31.12.2014 г., както следва: за данък върху доходите на физическите лица по чл. 48. ал. 1 от ЗДДФЛ в размер на 165 986.00 лв. и лихви в размер на 88 629.00 лв.; за здравноосигурителни вноски в размер 4 681,97 лв. и лихви в размер на 2 634.15 лв.

Предмет на настоящото производство е законосъобразността на РА само в частта на установяванията за 2009 г. и то само относно спазването на процесуалните предпоставки предвидени в чл.109 от ДОПК. По същество не се оспорват установените данъци и здравни осигуровки за 2009 г. Възражението е за изтекъл преклузивен срок по чл.109 от ДОПК.

След преценка на събраните доказателства, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена от легитимирано лице, в срока по чл.156, ал.1 от ДОПК, след изчерпване на възможността за обжалване по административен ред, поради което е ДОПУСТИМА.

При извършване на задължителната проверка по чл.160, ал.2 ДОПК, съдът констатира, че ревизията е възложена от компетентен орган и е приключила в определения от него срок. Ревизионният акт е издаден от компетентния орган съгласно чл.119, ал.2 от ДОПК и определя данъчни задължения за периода, за който е възложена ревизията, поради което не са налице пороци влечащи нищожност на ревизионния акт.

Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

Спорът между страните е правен и се заключава в тълкуване на разпоредбата на чл.109 от ДОПК.

Съгласно посочената разпоредба не се образува производство за установяване на задължения за данъци по този кодекс, когато са изтекли 5 години от изтичането на годината, в която е подадена декларация или е следвало да бъде подадена декларация, или от изтичането на годината, в която са постъпили данни, получени от трети лица и организации, в случаите, когато по този закон не е предвидено подаването на декларация.

Безспорно е по делото, че Ц. е трябвало да подаде декларация за доходите получени от него за 2009 г. през 2010 г. и петгодишния срок, в който органите по приходите са могли да образуват производство за установяване на задължения за данъци е започнал да тече на 01.01.2011 г. Съответно този срок е изтекъл на 31.12.2015 г.

Спорът между страните е дали издавайки ЗВР № Р-03000315010853-020-001/23.12.2015 г. /л. 518/, органите по приходите са спазили този срок или не.

По делото е налична разписка/л.518 гръб/, от която е видно, че процесната ЗВР издадена на 23.12.2015 г. е връчена на ревизираното лице на 13.01.2016 г.

При това положение, съдът намира, че органите по приходите са извършили установявания за данъци и здравни осигуровки за 2009 г. в нарушение на разпоредбата на чл.109, ал.1 от ДОПК. Срокът предвиден в тази разпоредба е преклузивен и бездействието на приходната администрация в него, я лишава от възможност да извършва установявания за данъци. Изтичането на 5 годишния срок, представлява отрицателна процесуална предпоставка, която е пречка за развитието на производството.

Преобладаващата съдебна практика е, че самото издаване на ЗВР не е достатъчно за да се приеме, че ревизионното производство е образувано. Правни последици поражда едва връчването на ЗВР. Този извод се налага, както от тълкуването на разпоредбата на чл.109, ал.1 от ДОПК, така и от разпоредбите на чл.113, ал.2 от ДОПК, който изисква ЗВР да бъде връчена, както и от разпоредбата на чл.114, ал.1 от ДОПК, която постановява, че срокът за извършване на ревизията започва да тече от момента на връчването й.

 

            Водим от горното съдът

 

РЕШИ:

 

            ОТМЕНЯ Ревизионен акт № Р-03000316007759-091-001/27.06.2018г., издаден от органи по приходите при ТД на НАП Варна, потвърден с Решение №227/17.09.2018 г. на Директора на Дирекция „ОДОП“ гр. Варна при ЦУ на НАП, в частта, с която на Т.Д.Ц. са установени задължения по ЗДДФЛ за 2009 г., в размер на 25 106,58 лв. главница и 20 273,20 лв. лихви, както и здравни вноски по ЗЗО за 2009 г. в размер на 796,89 лв. главница и 664,07 лв. лихви.

Решението подлежи на обжалване в 14 дневен срок от получаване на съобщението пред ВАС.

                                                          

 

Административен съдия: