О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ ……/21.11.2022 г., град Добрич
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ДОБРИЧ в закрито
заседание на двадесет и първи октомври, две хиляди двадесет и втора година,
ІІІ състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НЕЛИ КАМЕНСКА
разгледа докладваното административно дело
№ 534 по описа за 2022 г. на Административен съд - Добрич и за да се произнесе,
взе предвид следното:
Производството е по чл. 166, ал.4 от Административно-процесуалния
кодекс (АПК) във вр. с чл.73, ал.4 от Закона за управление на средствата от Европейските
фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ).
Образувано е по молба с вх. № 4075/21.11.2022г.
на ЕТ „Т.К. 12“, подадена чрез адв.М.С.,
с която за втори път в рамките на висящото съдебно производство е направено искане
за спиране на предварително изпълнение на Решение за налагане на финансова
корекция № 55/3/3110241/3/01/04/01 с изх. № 07-0400/1473#204 от 13.09.2022г. на
изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което е наложена
финансова корекция в размер на 8249,66 лева.
Искането за спиране на предварителното изпълнение на
решението е обосновано с обстоятелството, че жалбоподателят нямал възможност да
покрие размера на наложената му санкция, понеже получавал пенсия в размер на
467 лева, а приходите от дейността му били в размер на 3 914,75 лева.
Жалбоподателят бил в напреднала възраст, претърпял е сърдечна операция и не е в
състояние да упражнява трудова дейност. Предварителното изпълнение на акта за
налагане на ФК засягало правната сфера на длъжника в противоречие с принципа за
съразмерност по чл.6 от АПК като тези обстоятелства не били обсъждани в
решението за налагане на ФК и затова се явявали нови за производството. Към искането
си жалбоподателят прилага Актуална справка за пенсионер към 01.11.2022г.,
удостоверяваща получавана пенсия в размер на 467 лв., издадена от НОИ, Епикриза
на Клиника по кардиохирургия гр.Бургас за постъпване в болница на 17.01.2022г.
и изписване на 26.01.2022г. и счетоводна справка за приходи от дейността на
Къща за гости към 31.10.2022 г.
Съдът разгледа искането във връзка с представените
доказателства и намира същото за допустимо, но неоснователно.
С Определение № 405/28.09.2022 г., постановено по
настоящото адм.дело № 534/2022 г., съдът е отхвърлил искане за спиране на
предварителното изпълнение на Решение за налагане на финансова корекция №
55/3/3110241/3/01/04/01 с изх. № 07-0400/1473#204 от 13.09.2022г. на
изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, направено с подаване на
жалба срещу същото. Към настоящия момент делото е висящо и отложено за
изготвяне на съдебно-икономическа експертиза за 31.01.2022 г.
Съгласно чл.166, ал.2 от АПК, при всяко положение на делото до
влизането в сила на решението по искане на оспорващия съдът може да спре
предварителното изпълнение, допуснато с влязло в сила разпореждане на органа,
издал акта по чл. 60, ал. 1, ако то би могло да причини на оспорващия
значителна или трудно поправима вреда. Изпълнението може да се спре само въз
основа на нови обстоятелства.
С направеното за втори път искане за спиране на
предварителното изпълнение на оспорения акт, жалбоподателят не представя
доказателства за настъпили нови обстоятелства. Размерът на получаваната пенсия
не е ново обстоятелство. Не е ново обстоятелство и заболяването на
жалбоподателя, заради което същият е пребивавал в клиника по кардиохирургия
през м.ануари 2022 г.
Отново жалбоподателят не представя доказателства за
имущественото си състояние, извън декларираните приходи от Къща за гости и
пенсия, поради което съдът не може да направи извод, че едноличният търговец не
разполага с никакво имущество (движимо и недвижимо, парични средства в банки),
с което може да покрие размера на установеното с оспорения акт задължение от
8 249,66 лева. Именно липсата на каквото и да е секвестируемо имущество,
може да се разглежда като обстоятелство, което би причинило на адресата на
оспорения акт вреди, явно несъразмерни с преследваната цел.
Предварителното изпълнение на решението на
изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ е допуснато по силата на закона на
основание чл. 73, ал. 4 във вр. с чл. 27, ал. 2 от ЗУСЕФСУ. Съгласно чл.27,
ал.2, изр.1 от ЗУСЕФСУ, оспорването на индивидуалните административни актове и
на административните договори не спира тяхното изпълнение. Законодателят е
допуснал предварително изпълнение на актовете от вида на процесния предвид
това, че производството за определяне на финансова корекция по реда на ЗУСЕФСУ
касае предоставени безвъзмездно средства от публичен финансов ресурс.
Жалбоподателят не представя доказателства, че
съществува реална опасност от настъпването на конкретно посочена вреда, която да
е значителна или трудно поправима и да е обусловена от нови обстоятелства.
Самото решение за налагане на ФК и неговото предварително изпълнение, не
обосновават извод за значителна или трудно поправима вреда, предвид възрастна,
здравословното състояние и размера на получаваната пенсия. Както бе посочено
по-горе липсват доказателства, че оспорващият е малоимотен или безимотен. Освен
това към искането не са представени доказателства, установяващи настъпването на
нови факти след датата на постановяване на определение № 405 от 28.09.2022г., с
което вече един път подобно искане на същото основание и сходни твърдения е
разгледано.
По изложените съображения съдът приема, че искането е
недоказано и следва да се отхвърли.
С оглед изложеното и на основание чл.166, ал.2 и, ал.4
от АПК, Добричкият административен съд, трети състав
О П Р Е Д Е Л
И :
ОТХВЪРЛЯ искане за спиране на предварителното
изпълнение на Решение за налагане на финансова корекция №
55/3/3110241/3/01/04/01 с изх. № 07-0400/1473#204 от 13.09.2022г. на
изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, направено с молба с вх. №
4075/21.11.2022г. на ЕТ „Т.К. 12“, подадена чрез адв.М.С...
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да бъде обжалвано с частна жалба
пред Върховния административен съд на Република България в 7(седем) дневен срок
от съобщаването му на страните.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО да се съобщи на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :